بررسی لپ تاپ ایسوس G713 راگ استریکس

نقد و بررسی لپ‌تاپ ROG Strix G713QM ایسوس: شوالیه نورانی

در این مقاله قصد داریم به صورت تخصصی لپ‌تاپ ایسوس G713 از سری راگ استریکس را بررسی کنیم و ببینیم که این کمپانی این بار چه آشی برایمان پخته است.

یک لپ‌تاپ گیمینگ چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟ سخت‌افزاری که تا حد ممکن قدرتمند باشد اما در یک فرم‌فکتور کوچک جای گیرد، صفحه‌نمایشی که به اندازه کافی خوب باشد تا محتوایی که از آن سخت‌افزار قدرتمند خروجی گرفته شده را به نحو احسنت نمایش ‌دهد. به هر حال یک سیستم قدرتمند بدون صفحه‌نمایشی که آن قدرت را به نمایش در بیاورد و به رخ کشد، هیچ است. به علاوه اسپیکر‌هایی که از دیگر لپ‌تاپ‌ها صدای محتوای مورد نظر را بهتر به گوشمان برساند، یک لپ‌تاپ گیمینگ باید یک سیستم خنک کننده بسیار بهینه شده داشته باشد تا تمامی این ساختار به خوبی کار کند. سیستم خنک کننده‌ای که در کنار توانمند بودن، تا جای ممکن صدای کمی تولید کند. و در کنار تمامی این موارد، مانند هر محصول دیگر باید قیمت مناسبی ارائه دهد. با در نظر گرفتن تمامی این موارد می‌توان متوجه شد که در ساخت یک لپ‌تاپ گیمینگ خوب چه ظرافت و دقتی باید به خرج داد.

هیچ‌کس نمی‌تواند تبحر ایسوس در ساخت لپ‌تاپ‌هایش را نادیده بگیرد. زمانی که به خرید یک لپ‌تاپ جدید فکر می‌کنیم، ایسوس به احتمال زیاد یکی از نام‌هایی است که در ذهنمان نقش می‌بندد. این موضوع به خصوص در مورد سری ROG محصولات این کمپانی صدق می‌کند. با نگاه به کارنامه درخشانی که سری راگ در طراحی و تولید محصولاتش از مادربرد تا کارت‌گرافیک و به خصوص لپ‌تاپ‌هایش به جای گذاشته است، می‌فهمیم که ایسوس بهترین و درجه‌ یک‌ترین خود را در این سری به نمایش می‌گذارد.

این موضوع در کنار قیمت‌های معمولا مناسبی که نسبت به رقبا دارد و تبلیغات سنگینی که روی این سری می‌کند، باعث می‌شوند که لپ‌تاپ‌های گیمینگ ROG یکی از مورد انتظار‌ترین محصولاتی باشند که در این زمینه عرضه می‌شوند. حال که نسل جدیدی از سری چیپست‌های CPU و GPU عرضه شده است شاهد ظهور نسل جدیدی از لپ‌تاپ‌های ROG Strix هستیم و در این مقاله قصد داریم بررسی کنیم که ایسوس این بار چه آشی برایمان پخته است. با بررسی لپ‌تاپ ایسوس G713 همراه آی‌تی‌رسان باشید.

جدول مشخصات لپ تاپ ایسوس G713‌ راگ استریکس

ابعاد
 395 در 282 در 27.5 میلی‌متر
وزن
 2.7 کیلوگرم
صفحه نمایش
 صفحه IPS با اندازه 17.3 اینچ، رزولوشن 1920 در 1080
پردازنده (CPU)
 AMD Ryzan 9 5900HX 
گرافیک (GPU)

 NVIDIA RTX 3060

حافظه اصلی
 SSD 1TB
رم
 16 گیگابایت DDR4
سیستم عامل
 ویندوز 10
دوربین وبکم
 ندارد
باتری
 90 وات‌ساعت با شارژر 240 واتی

محتوای درون جعبه ایسوس G713

بسته به نسخه‌ای که خریداری می‌کنید، جعبه این لپ‌تاپ می‌تواند شامل یک ماوس باسیم، یک ماوس‌پد بزرگ، یک کیف و یک وب‌کم باشد. نسخه مورد بررسی ما شامل هیچکدام از این موارد نمی‌شد و فقط خود لپ‌تاپ، شارژر و راهنما را در جعبه داشت.

طراحی

در ایسوس G713 می‌توان کاملا دی‌ان‌ای سری استریکس را دید و حس کرد. دی‌ان‌ایی که با تکامل و تفاوت‌های دل‌نشینی همراه شده است. صفحه‌ پشتی این لپ‌تاپ با یک لوگو‌ آینه‌ای ROG مزین شده است که نور سفید کم شدتی نیز از خود به نمایش می‌گذارد، بیشتر این نور در تاریکی و شب قابل رویت است. در دیگر نسخه‌ها این سری ممکن است رنگ نور این لوگو قابل تغییر بوده یا اصلا نوری وجود نداشته باشد.

 بررسی لپ تاپ ایسوس G713

همچنین در این نسخه نیز صفحه‌ پشتی با یک خط به دو قسمت تقسیم می‌شود اما بر خلاف سری قبلی، این خط تا لبه‌ جدا شده‌ عقب لپ‌تاپ ادامه می‌یابد و همچنین سمت طرح‌دار آن به جای خط‌های موازی و بافت‌دار با حروف ROG طراحی شده است.

این صفحه از جنس آلومینیوم است، تنها بخشی از بدنه که با پلاستیک ساخته نشده است. لبه عقبی اما در دو سمت خط جداکننده خود تغییر رنگ می‌دهد. در نسخه‌ای که ما بررسی می‌کنیم این دو رنگ مشکی و خاکستری هستند اما به جای رنگ مشکی نسخه‌هایی با رنگ قرمز، صورتی و بی‌رنگ-شفاف نیز در دسترس است. همچنین این لبه به جای طرح‌ پلکانی سابق، با سوراخ‌هایی که به تهویه هوا کمک می‌کنند، مزین شده است و همین‌طور بخش مشکی آن سه حرف ROG را در خود جای داده است.

همانند سری قبل، بر روی دو لبه کناری و جلوی این لپ‌تاپ نورپردازی RGB قرار داده شده اما این بار این خط باریک آرجی‌بی در دو لبه‌ کناری، از کمی پایین‌تر از میانه آغاز می‌شوند. این در حالیست که در نسل گذشته در دو سمت لپ‌تاپ این لاین RGB کامل بود و از وسط شروع نمی‌شد.

زیر این لپ‌تاپ تا حدود زیادی به تهویه هوا اختصاص داده شده است که بعدا به آن خواهیم پرداخت. جدا از آن با این که بخش زیرین زیاد دیده نمی‌شود اما به زیبایی طراحی شده است و متون و لوگوی ROG در جای جای آن به چشم می‌خورند. همین طور تعداد خوبی از نگه دارنده‌ها تعبیه شده تا لپ‌تاپ به محکمی در جای خود قرار گیرد. همانطور که گفته شد، به جز صفحه‌ پشت لپ‌تاپ، در دیگر قسمت‌های آن از پلاستیک استفاده شده اما فکر نکنید که باعث انتقال حس بد یا بی‌کیفیتی می‌شود، بلکه از پلاستیکی سخت و با کیفیت استفاده شده و آن نیز برای سبک‌تر شدن این غول بی‌شاخ و دم است.

وزن این لپ‌تاپ 2.7 کیلوگرم بوده و ابعاد آن نیز 39.5 در 28.2 در 2.75 است. در کل با لپ‌تاپی سنگین و بزرگ طرف هستیم. حمل آن سخت بوده و در بسیاری از کیف‌ها جا نمی‌شود و همینطور استفاده از آن بر روی پا کارآسانی نیست.

یکی از نکات قابل ذکر، جذب بسیار بالای اثر انگشت پشت صفحه و پلاستیک زیر کیبورد است که اگر از آن دسته افرادی هستید که به این لک و اثرات انگشت حساسند، باعث خواهد شد که همیشه دستمالی برای پاک کردن آن همراه خود داشته باشید.

پایین صفحه نمایش را که نگاه کنید، متوجه عبارت براق ROG Strix در سمت چپ خواهید شد. همینطور سمت راست مقداری کوتاه‌تر از سمت چپ است که علاوه‌بر جلوه‌ای که دارد، باعث می‌شود که چهار ال‌ای‌دی اصلی زمانی که صفحه بسته است نیز دیده شوند.

زیر صفحه کلید مانند پشت صفحه و دقیقا در همان قسمت با خطی جدا شده و سمت راست آن همان حروف ROG را در خود جای داده است. در نیمه دیگر این خط نیز طرحی وجود ندارد. ایسوس G713 با ظاهری که دارد در عین سادگی، فریاد می‌زند که یک لپ‌تاپ گیمینگ است.

 

 بررسی لپ تاپ ایسوس G713

پورت و ورودی‌ها

در نگاه اول می‌توان گفت که تعداد و انواع پورت‌هایی که در ایسوس G713 تعبیه شده خوب و کافی است. همانند نسل گذشته در لبه‌ سمت چپ دستگاه یک جک 3.5 میلی‌متری هدفون و اما 2 پورت USB 3.2 Gen 1 Type-A به جای 3 تا قرار دارد. پورت سوم به لبه پشتی لپ‌تاپ منتقل شده تا در کنار 1 پورت HDMI 2.0b، یک پورت LAN، یک پورت USB 3.2 Gen 2 type-c و درگاه شارژر قرار بگیرد. درگاه تایپ سی این دستگاه از Displayport نیز پشتیبانی می‌کند و همینطور می‌توان از طریق همین پورت لپ‌تاپ را از طریق شارژر تایپ سی با ولتاژ پایین شارژ کرد. سمت راست این دستگاه خالی از پورت است که برای کار با ماوس راحت‌تر باشیم اما می‌توانست یک درگاه تایپ A در خود جای دهد.

در کل از لحاظ تعداد و انواع پورت این لپ‌تاپ راضی کننده بوده و نه می‌توان گفت که پورتی کم دارد و نه زیاد. البته اگر بخواهید از وب‌کم استفاده کنید یک پورت USB شما پر خواهد بود بنابراین همانطور که گفته شد وجود یک پورت USB دیگر می‌توانست اتفاق مثبتی باشد. با این حال خبری از کارت خوان در این مدل نیست تا اگر خیلی با دوربین سروکار دارید مجبور شوید یک کارت خوان پرتابل اضافه را همیشه با خود حمل کنید.

کیبورد

کیبورد ایسوس G713 یک کیبورد کامل همراه با Numpad است که سوییچ‌هایش حس خوبی را در هنگام تایپ فراهم می‌کند و در طولانی مدت باعث خستگی انگشت‌ها نمی‌شود. ارتفاع سوییچ‌ها به اندازه بوده و با فاصله مناسبی در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. تنها دکمه‌ها جهت از چینش اصلی خارج شده و مقداری هم از دیگر دکمه‌ها کوچک‌تر هستند. دکمه پاور که حس‌گر اثر انگشتری نیز ندارد بالای کیبورد قرار گرفته که به اشتباه آن را فشار ندهید. انعطاف‌پذیری شاسی کیبورد به اندازه‌ است و تجربه‌ خوبی را ارائه خواهد داد. همچنین پلاستیکی که در این شاسی به کار رفته، پلاستیکی باکیفیت و نرم است و حس دل‌نشینی را به کاربر منتقل می‌کند. جنس کلید‌ها مات است و اثرانگشت زیادی به خود جذب نمی‌کند. کلید‌های WASD این کیبورد برخلاف بقیه دکمه‌ها سفید و شفاف هستند.

کلید‌های جداگانه برای کنترل مدیا وجود ندارد، با این حال شورت کات‌های خوبی بین سری کلید‌های F و FN ارائه شده است. همچنین در بالای کیبورد و در سمت چپ، 5 کلید کاربردی قرار داده شده. کلیدهایی برای کنترل صدا، سوییچ بین 3 حالت عملکرد دستگاه، میوت کردن میکروفن و دسترسی به نرم‌افزار Armory Create.

 

+
FN
F1
بی‌صدا
F2
کم کردن نور کیبورد
F3
زیاد کردن نور کیبورد
F4
تغییر حالت نورپردازی
F5
تغییر حالت خنک کنندگی و پردازش
F6
اسکرین شات
F7
کم کردن نور صفحه نمایش
F8
زیاد کردن نور صفحه نمایش
F9
تنظیم صفحه نمایش دوم (Projector) 
F10
خاموش کردن تاچ‌پد
F11
Sleep
F12
حالت هواپیما

 

کیبورد این لپ‌تاپ فول آرجی‌بی است و شما می‌توانید بین 4 بخش اصلی، رنگ مورد نظر خود را انتخاب کنید. بدان معنا که رنگ هر دکمه به صورت جدا قابل تنظیم نبوده و دکمه‌ها به 4 دسته تقسیم می‌شوند. همچنین قابل ذکر است که RGB کیبورد با لایت‌بار دور لپ‌تاپ قابل هماهنگ کردن است. از جمله حالت‌هایی که می‌توانید برای نورپردازی این کیبورد قرار دهید، می‌توان به Rainbow، Breathing ،Color Cycle و حالت هماهنگ با صدای خروجی اشاره کرد. ایسوس به شما اجازه ساخت حالت‌ها جدید برای ‌RGB را نیز داده است و با کمی کسب تجربه می‌توانید حالت‌ها مورد علاقه خود را خلق کنید. همچنین روشنایی کیبورد در سه حالت زیاد، متوسط و کم قابل تنظیم است.

 بررسی لپ تاپ ایسوس G713

درنهایت باید اشاره کنیم که کیبورد برخی از کشور‌ها (برای مثال امارات) ظاهرا برای اضافه کردن حروف آن کشور کمی تغییر کرده و کیفیت آن پایین آمده است. به طوری که در یک تجربه دو ماهه، رنگ دکمه‌ها کمی آسیب دیده و ماتی آن پاک می‌شود. این مورد زیاد گزارش نشده، با این حال نسخه‌ای که ما مورد بررسی قرار دادیم، این مشکل را داشت که حقیقتا یک نقطه ضعف بسیار بزرگ به شمار می‌رود.

تاچ‌پد

به گفته‌ خود ایسوس، تاچ‌پد G713 تا ۸۵ درصد بزرگ‌تر شده است. گلس‌تاچ‌پد این لپ‌تاپ بزرگ، دقیق و کار‌آمد است که روکشی مات بر روی آن قرار گرفته شده تا حس راحتی و به نرمی ابریشمی را در زیر انگشتان خود حس کنید. تمامی جسچر‌های دو و چند انگشتی ویندوز ۱۰ و ۱۱ بر روی این تاچ‌پد قابل اجراست. دکمه‌های کلیک راست و چپ این تاچ‌پد به صورت فیزیکی طراحی شده که به خوبی در تمامی سطح آن پاسخگو است اما طبیعتا هر چه به سمت بالا‌تر حرکت می‌کنیم کلیک کردن مقداری دشوار‌تر می‌شود. در کل تجربه‌ کار با این تاچ‌پد را می‌توان راحت و خوب خواند.

لولا

لولا‌ها در این لپ‌تاپ به جای وسط در دو طرف صفحه‌نمایش قرار گرفته‌اند که باعث استحکام و کارآمدی بیشتر آن می‌شود. در هنگام تایپ و بازی، صفحه این لپ‌تاپ ثابت می‌ایستد و تنها زمانی که ضربه‌ محکمی به میز بخورد، مقدار کمی تکان داده می‌شود. همچنین شما می‌توانید با کمک یک دست صفحه‌ این لپ‌تاپ را باز نمایید. نکته قابل توجه این است که باید حواستان باشد که هنگام باز کردن صفحه لپ‌تاپ، از وسط آن را باز کنید زیرا اگر یکی از گوشه‌ها را بگیرید، صفحه کمی خم شده و در دراز مدت می‌تواند مضر باشد.

 بررسی لپ تاپ ایسوس G713

وب‌کم و میکروفون

بالای صفحه نمایش را که نگاه کنید، متوجه می‌شوید که خبری از وب‌کم نیست. با خودتان می‌گویید که شاید روی صفحه کلید و زیر یکی از دکمه‌ها پنهان شده باشد اما باید خیالتان را راحت کنیم که خبری از وب‌کم نیست. شاید در نسل قبل بهانه‌هایی مثل لپ‌تاپ‌های گیمینگ نیازی به وب‌کم ندارند قابل قبول بود اما با شرایط اخیر جهان نیاز به وب‌کم برای بسیاری از مردم با کاربری‌های مختلف بیشتر شده است. از استریم گیمرها گرفته تا برقراری تماس تصویری با دوستان از راه دور!

دو میکروفون‌ این لپ‌تاپ از سویی دیگر عملکرد بسیار خوبی دارند و صدا را به خوبی و با وضوح بالا منتقل می‌کنند. همچنین با AI Noise canceling صداهای اطراف را کاهش داده و باعث بهبود صدای شما می‌شود.

صفحه‌نمایش

نبود وب‌کم اما صفحه نمایشی با نسبت صفحه به بدنه بالا به ارمغان آورده است. حاشیه‌های این صفحه نمایش ۵ میلی‌متر است که نگاه کردن به آن را بسیار لذت‌بخش‌تر می‌کند.

این لپ‌تاپ یک پنل 17.3 اینچی IPS با کیفیت FULL HD و رزولوشن ۱۰۸۰ در ۱۹۲۰ داشته که می‌توان در این بازه‌ قیمتی از آن به عنوان یک نمایشگر نسبتا خوب یاد کرد. نرخ تازه سازی این پنل ۱۴۴ هرتز بوده که با توجه به سخت افزار این کانفیگ، رفرش‌ریتی خوب و کافی است.

نمایشگر ایسوس G713 تنها ۶۲ درصد از پوشش فضای رنگی sRGB و ۴۲ درصد از پوشش فضای رنگی AdobeRGB را ارائه می‌دهد که نمی‌تواند برای طراحان حرفه‌ای کافی باشد اما برای بازی و تماشای فیلم مناسب است. همچنین روشنایی این نمایشگر خوب بوده اما برای استفاده در محیط باز مناسب نیست و نباید خیلی بر روی آن حساب کرد. محتوای نمایشگر نیز در اکثر زوایا قابل مشاهده است و مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

 بررسی لپ تاپ ایسوس G713

همچنین این صفحه نمایش سطحی مات و مجهز به Anti-glare دارد که از بازتاب نور و محیط اطراف جلوگیری می‌کند.

پردازنده

پردازنده این لپ‌تاپ یعنی Ryzan 9 5900HX با هشت هسته را می‌توان یکی از قدرتمند‌ترین پردازنده‌های حال حاضر در میان لپ‌تاپ‌ها خطاب کرد. این CPU برای اجرای بازی‌ها بیش از کافی است. درواقع هر عملیاتی را که شما به سمت این پردازنده پرتاب کنید، از پس آن بر خواهد آمد.

Adobe Photoshop, Adobe Premier, AutoCAD, Solidworks و… همگی به خوبی بر روی این لپ‌تاپ اجرا خواهند شد.

5900 HX با معماری Zen 3، به طور معمول ۳۵ وات برق مصرف می‌کند که در سناریو‌هایی خاص این عدد به ۸۰ وات نیز بوست می‌شود. اما در همان مصرف برق عادی خود عملکردی بسیار خوب از خود نشان می‌دهد.

تست و بنچمارک‌های آی‌تی‌رسان نیز خبر از صحت این عملکرد، اعداد و ارقام می‌دهد. در Cinebench R23 امتیاز ۱۴۲۳ به عملکرد این CPU در Single Core و امتیاز ۱۳۱۷۱ در Multi core داده شد که امتیازهای بسیار خوبی هستند.

 

در Pc Mark 10 پردازنده این لپ‌تاپ امتیاز کلی ۶۹۹۲ را دریافت نمود که باز هم خبر از عملکرد خوب این CPU می‌دهد. این پردازنده در بخش‌های کلی ملزومات که خود شامل استارتاپ اپ‌ها، نمایش ویدئو و وب‌گردی می‌شد؛ امتیاز 10486، در تولید و بهره‌وری امتیاز 9553 و در تولید محتوای دیجیتال که خود شامل ادیت ویدئو و عکس و رندرینگ می‌شد امتیاز 9261 را دریافت کرد.

همچنین عملکرد پردازنده این لپ‌تاپ در 3D Mark و بنچمارک ‌Time Spy قابل قبول بود و امتیاز 9176 را دریافت کرد. صرفا حواستان باشد که اگر حداکثر توانایی این پردازنده را نیاز دارید حتما لپ‌تاپ را به شارژر متصل نمایید.

 

پردازنده گرافیکی ایسوس G713

کارت‌گرافیکی که در این لپ‌تاپ استفاده شده RTX 3060 M است. این پردازنده گرافیکی دارای 6GB حافظه GDDR6 است و Memory Clock آن 1750MHz است.

انویدیا در سری جدید کارت گرافیک‌های موبایل خود عبارت‌های Max-Q و Max-P را حذف کرده است اما 3060 استفاده شده در این لپ‌تاپ Max-Performance یا همان نسخه قدرتمند‌تر این تراشه است که تا 130 وات در حالت بوست مصرف برق خواهد داشت و حتی از ‌‌3070MQ نیز عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد.

Base Clock این پردازنده 1387MHz و Boost clock این پردازنده 1702MHz است. سری 3000 کارت‌های انویدیا اما نسبت به نسل قبل پیشرفت چشم‌گیری داشته است. اما نسخه‌های موبایل یا مخصوص لپ‌تاپ این سری طبیعتا تفاوت کم‌تری با نسل قبل دارند چراکه محدودیت خنک کنندگی و برق مصرفی به این تراشه‌های گرافیکی اجازه استفاده از پتانسیل کامل خود را نمی‌دهد. بدان معنا که اگر یک لپ‌تاپ با کارت گرافیک 2070MP دارید، نیازی زیادی به تغییر لپ‌تاپ ندارید و با توجه به قیمت‌ها در حال حاضر زیاد ارزشش را ندارد.

از طرفی این بهبود عملکرد در بازی‌هایی که از ری‌تریسینگ استفاده می‌کنند، بیشتر مشهود است. در سری 3000 چیپست‌های انویدیا از نسل دوم هسته‌های مخصوص ری‌تریسینگ استفاده شده است که باعث می‌شود تا تازه بتوانیم عملکردی پایدار و قابل استفاده از ری‌تریسینگ را در پلتفرم لپ‌تاپ مشاهده کنیم.

اگر می‌خواهید بیشتر در مورد ری‌تریسینگ و پشتیبانی نسل جدید کارت‌ها گرافیک از آن بدانید به این مقاله مراجعه کنید.

 

این ‌GPU در کل توانایی اجرای تمامی عناوین جدید را بر روی بالاترین تنظیمات و همچنین اجرای بازی‌ها آنلاین-رقابتی با فریم‌ریت بالا را دارد. شاید تنها ایرادی که عناوین اخیر مانند Halo Infinite به این پردازنده گرافیکی بگیرند، کم بودن Memory آن باشد اما همچنان عملکردی بسیار خوب خواهند داشت که در ادامه به بررسی این عمل کرد در سه بازی با تنظیمات مختلف می‌پردازیم.

 

Medium
High
Ultra
Halo Infinite
91
79
63
Forza Horizon 5
48
47
37
It Takes Two
144+
144+
142

 

یکی از نکات قابل توجه در مورد جدول بالا آن است که بازی فورتزا هورایزن 5 به جای حالت Ultra بر روی حالت Extreme تست شده است که حالتی بالاتر از اولترا بوده و سختی اجرای آن چیزی شبیه به Flight Simulator خواهد شد و در تمامی کارت گرافیک‌ها افت فریم بسیاری را شاهد هستیم. دیگر نکته قابل توجه در مورد بهترین بازی سال یعنی It Takes Two است. توجه داشته باشید که در حالت‌های High و Medium فریم‌ریت بازی بسیار بیشتر از 144 بوده و به دلیل محدودیت صفحه نمایش و نداشتن دسترسی به آنلاک کردن با FPS 144 نمایش داده می‌شد.

اگر علاقه‌مند هستید که علاوه بر It Takes Two با دیگر بازی‌هایی که امسال جایزه بردند آشنا شوید، این مقاله را مطالعه کنید.

در بنچمارک‌ها نیز این کارت گرافیک بسیار خوب عمل کرد. در 3D Mark و تست Time Spy، کارت گرافیک RTX 3060 امتیاز 8702 را دریافت کرد و در کل به این لپ‌تاپ امتیاز 8769 داده شد.

 

همینطور یک IGPU (Integrated Graphics Processing Unit) نیز برای کار‌ها سبک مانند تماشا ویدئو یا وب‌گردی تعبیه شده است که در مصرف باتری صرفه‌جویی شود. لپ‌تاپ به صورت پیش‌فرض، اتوماتیک بین این دو حالت سوییچ می‌کند اما می‌توانید یکی را انتخاب کنید. نکته قابل ذکر آن است که این IGPU هر از چندگاهی کرش می‌کند که به تجربه تماشا ویدئو ممکن است آسیب بزند.

خنک کنندگی

یکی از نقاط قوت این لپ‌تاپ سیستم خنک کنندگی آن است. ایسوس هر چه در چنته داشته و هر راهی را که بلد بوده، در خنک کنندگی این لپ‌تاپ به کار برده است. از هیت پایپ گرفته تا فلز مایع.

به طور کلی در داغ‌ترین حالت‌ها نیز فقط بالای کیبورد داغ می‌شود و این گرما به دکمه‌ها نمی‌رسد. همچنین قابل تقدیر است که باتری این لپ‌تاپ در پایین‌ترین قسمت آن قرار داده شده تا بیش‌ترین فاصله با گرما و آسیب دیدن را داشته باشد. هوا از زیر و همچنین روی لبه عقبی لپ‌تاپ وارد و از سه لبه چپ، راست و عقب خارج می‌شود.

 بررسی لپ تاپ ایسوس G713

 

استفاده از Liquid Metal یا فلز مایع به جای Thermal Paste تاثیر بسزایی در خنک‌تر شدن دو پردازنده این لپ‌تاپ داشته است که حتی تا 16 درجه خنک‌تر می‌مانند. البته این بهبود در دما در کنار دیگر تکنولوژی‌های به‌کار رفته در این لپ‌تاپ ممکن شده است. در این لپ‌تاپ یک فن برای هر پردازنده قرار داده شده که هر کدام 84 تیغه با طراحی جدید ایسوس دارند. همچنین 6 عدد Heat Pipe به کار رفته تا این هوای خنک به خوبی در قسمت‌های مختلف پخش شود. ایسوس همچنین در سری جدید لپ‌تاپ‌های خود تا 4 عدد Heat Sink به کار برده است. تمامی این قابلیت‌ها دمای خوب این لپ‌تاپ را به ارمغان آورده است.

برای این لپ‌تاپ سه پروفایل و سناریو دما و پردازش تعریف شده است که از طریق برنامه Armory Create قابل تنظیم هستند. حالت Silent یا بی‌صدا که عملکرد CPU و GPU را بسیار کاهش می‌دهد و در عوض تقریبا هیچ صدای فنی به گوش نمی‌رسد.

حالت بعدی Performance است که کارت گرافیک را نزدیک به حداکثر توانایی می‌کند اما CPU را مقداری محدود می‌کند. صدای فن در این حالت نسبتا بلند بوده اما آزار دهنده نیست.

حالت آخر نیز Turbo است که هر دو پردازنده را به حداکثر توانایی خود می‌رساند و بهترین عملکرد لپ‌تاپ را به نمایش می‌گذارد. صدای فن در این حالت بلند است و برای بازی به هدفون و یا زیاد کردن صدا تا 70 درصد نیاز دارید. قابل ذکر است که دسترسی به این حالت فقط از طریق اتصال شارژر ممکن است.

رم

ایسوس G713 دارای 16 گیگابایت رم DDR4 است. این لپ‌تاپ دارای دو اسلات بوده که هر کدام با 8GB رم 3200 MHz پر شده است.

رم این دستگاه کاملا پاسخگوی بازی و کارت گرافیک 3060 خواهد بود با این حال اگر تولید محتوا و ادیت ویدئو و عکس می‌کنید، بهتر است تا 32 گیگابایت ارتقا دهید. رم G17 قابل ارتقاست و می‌توان روی آن از ۲ رم ۳۲ گیگابایتی استفاده کرد و در مجموع ۶۴ گیگابایت رم داشت.

حافظه

این لپ‌تاپ دارای یک ترابایت حافظه SSD M.2 PCI-E GEN 3 است. این حافظه قابل ارتقا نیز هست و یک اسلات خالی هم وجود دارد. توجه کنید که اسلات دوم نیز یک درگاه M.2 است و در کل این لپ‌تاپ از SATA SSD و HDD پشتیبانی نمی‌کند.

همینطور در بنچمارک Crystal Disk Mark اس‌اس‌دی استفاده شده در این لپ‌تاپ بسیار خوب عمل کرده و سرعت 3593.48 مگابایت برثانیه در خواندن و 2909.09 مگابایت برثانیه در نوشتن اطلاعات را ثبت کرده است.

باتری

این لپ‌تاپ مجهز به یک باتری 90Wh است که برای یک لپ‌تاپ گیمینگ عملکرد خوبی از خود نشان می‌دهد. باتری این لپ‌تاپ روی حالت سایلنت می‌تواند تا 800 دقیقه وب‌گردی، 564 دقیقه تماشای ویدئو و روی حالت Performance تا 81 دقیقه بازی کردن را ارائه دهد.

ایسوس G713 که از شارژ سریع پشتیبانی می‌کند، یک شارژر بزرگ 560 گرمی دارد که 240 وات خروجی می‌دهد. همچنین می‌توانید برای کارهای سبک مانند همان وب‌گردی و تماشای ویدئو از طریق درگاه تایپ سی که از شارژر تا توان 100 وات پشتیبانی می‌کند، لپ‌تاپ را شارژ کنید و روشن نگه دارید. 30 دقیقه زمان نیاز است تا شارژ این لپ‌تاپ به 50 درصد برسد البته اگر در حال استفاده از آن نباشید.

اسپیکر

در زیر لپ‌تاپ ایسوس G713 دو اسپیکر وجود دارد که بلندی خوبی دارند و از کیفیت خوبی نیز برخوردار هستند. این دو اسپیکر چهار واتی هستند که به گفته ایسوس نسبت به نسل قبل 2.8 برابر حجم صدای بیشتری دارد. این دو اسپیکر از دالبی اتموس نیز پشتیبانی می‌کنند و صدای فراگیر و جذابی را به مخاطب تحویل می‌دهند.

صدای خروجی بسیار شفاف بوده و تفکیک صدا به خوبی انجام می‌شود. همچنین ایسوس می‌گوید تا 2.8 برابر حجم صدا، تا 3 برابر قدرت بیس نسبت به نسل قبل و 6.5dBa داینامیک رینج برای این لپ‌تاپ فراهم شده است.

اتصالات

ایسوس G713 همچنین از WIFI 6 و Bluetooth 5.1 نیز پشتیبانی می‌کند و در مجموع اتصالات آن در حد مطلوبی است و می‌تواند از هر لحاظ شما را راضی نگه دارد.

نرم افزار

 

Armory Create

Armory Create برنامه اختصاصی ROG است که با رابط کاربری زیبا و کاربردی، دسترسی تنظیم سناریوهای خنک کنندگی، ساخت پروفایل‌های مختلف و دیگر تنظیمات جزئی را ارائه می‌دهد.

این برنامه همچنین به شما دسترسی محدودی برای OverClock کردن می‌دهد اما قبل از دسترسی از شما می‌خواهد تا تایید کنید که ایسوس مسئولیتی در برابر خرابی از این روش را عهده‌دار نمی‌شود.

میانبر تنظیم حالت نور پردازی کیبورد، تنظیم صدای بوت شدن سیستم و یا انتخاب بین کارت گرافیک مادربورد یا اصلی نیز از دیگر توانایی‌ها این برنامه می‌باشد.

Aura sync/effect

از این برنامه می‌توانید برای هماهنگ سازی و ساخت افکت برای خود لپ‌تاپ و دیگر اکسسوری‌هایی که از‌ RGB و این برنامه پشتیبانی می‌کنند، استفاده کنید. این برنامه به شما این قابلیت را می‌دهد که برای هر بخش از محدوده‌بندی کیبوردتان یک افکت جدا تعریف کنید.

همانند تایم لاین‌ها نرم افزار‌ها ادیت ویدئو شما می‌توانید افکت مورد نظر خود را در بخشی از کیبورد که دوست دارید و زمانی که می‌خواهید در تایم لاین این برنامه تنظیم کنید.

Asus App

این اپ نیز یک سری دیگر از قابلیت‌های شخصی سازی را در اختیار شما می‌گذارد. یکی از مهم‌ترین این قابلیت‌ها تنظیم میزان ماکسیسم شارژ شدن باتری است که می‌تواند تا 80 یا 60 درصد کاهش دهید که باعث افزایش عمر باتری می‌شود.

همچنین با نصب نسخه اندروید یا iOS این برنامه می‌توانید گوشی خود را به وب‌کم و یا مانیتور دوم برای ایسوس G713 تبدیل کنید.

جمع بندی بررسی لپ تاپ ایسوس G713

لپ تاپ ایسوس G713 یک لپ‌تاپ قدرتمند و آماده برای انجام هر پردازشی که جلویش قرار بگیرد است که تمام نیاز‌های یک گیمر و بسیاری از خواسته‌های دیگر کاربران را پاسخگو است. طراحی بسیار زیبا، نورپردازی چشم نواز، پردازنده‌های قوی و بسیار توانمند، باتری راضی کننده،‌ سیستم خنک کننده خوب و دیگر ریزه کاری‌های خوبی که دارد، این لپ‌تاپ را به گزینه مناسبی برای خرید تبدیل می‌کند. اما از طرفی صفحه نمایش متوسطی که دارد این لپ‌تاپ را در زمینه تولید محتوا ضعیف می‌کند. همچنین 6GB حافظه کارت گرافیک ممکن است در آینده باعث ایجاد مشکل شود. اما همچنان با لپ‌تاپی قدرتمند رو به رو هستیم که ارزش خرید بالایی دارد. ایسوس G713 یک لپ‌تاپ سنگین است اما وزن زیاد خود را با صفحه نمایشی بزرگ که هنگام بازی حس بسیار خوبی به کاربر می‌دهد، جبران می‌کند.

نقاط قوت

طراحی زیبا و جذاب

رفرش‌ریت صفحه نمایش 

پردازنده (CPU) قدرتمند

کارت گرافیک توانمند

سیستم خنک کنندگی بسیار کارآمد

شارژدهی قابل قبول

اسپیکر قوی

نقاط ضعف

sRGB و ARGB پایین صفحه نمایش

دکمه‌ها کیبورد بی‌کیفیت

6 گیگابایت رم کارت گرافیک که در آینده مشکل ساز می‌شود

جذب اثر انگشت روی بدنه

کرش کردن IGPU

1 در مورد “نقد و بررسی لپ‌تاپ ROG Strix G713QM ایسوس: شوالیه نورانی”

  1. نمیدونم چرا تو دسته گیمینگ زیاد از ایسوس خوشم نمیاد . البته سلیقه ای هست . به نظرم قابل اعتماد نیست .

    به نظرم با ارزش ترین لپ تاپ های گیمینگ موجود در ایران
    سری Acer Predator
    و سری lenovo legion

    هستند .

    8
    6

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH