هواوی به بزرگترین تولیدکننده گوشی‌های 5G در بازار چین تبدیل شد

بر اساس تحقیقات موسسه Counterpoint Research سهم شرکت‌های مختلف از بازار تلفن‌همراه طی 3 ماهه سوم سال 2021 دستخوش تغییرات اساسی شده است. شرکت‌های اوپو و ویوو در کنار یکدیگر سهم بالغ بر 20 درصدی از بازار را به خود اختصاص داده و قدرت‌های دوگانه برتر را تشکیل داده‌اند.

شرکت چینی هواوی به لحاظ میزان فروش هندست‌های خود طی 3 ماهه سوم سال 2021 در رتبه ششم قرار گرفته و فروش آن نسبت به دوره مشابه سال قبل 77 درصد کاهش یافته است. همچنین سهم این برند از بازار به تنها 8 درصد رسیده است. در آمار منتشر شده توسط سایر سازمان‌ها نیز شرکت هواوی تحت شاخه “سایر برندها” طبقه‌بندی شده است.

در همین راستا بسیاری از افراد تصور می‌کنند که هواوی اساسا کسب‌وکار تلفن همراه خود را از دست داده است. با این‌حال موضوع کمتر شناخته شده این است که موقعیت هواوی در بازار اسمارت‌فون‌های 5G کماکان به سختی قابل تغییر است. در 3 ماهه سوم سال 2021 سهم گوشی‌های تلفن‌همراه 5G در بازار چین کماکان رو به افزایش بوده و به 27.4 درصد رسیده است.

از جنبه سهم برندهای مختلف در بازار بایستی خاطرنشان کرد که سهم شرکت هواوی به 30.7 درصد رسید؛ رقمی که در مقایسه با 3 ماهه دوم سال میلادی جاری کاهش یافته است. با این‌حال چنین سهمی کماکان می‌تواند هواوی را به بزرگ‌ترین تولیدکننده اسمارت‌فو‌ن‌های 5G در بازار چین تبدیل کند. به عبارت دیگر 30 درصد از کل گوشی‌های 5G فروخته شده در بازار چین توسط شرکت هواوی تولید می‌شوند.

پرفروش‌ترین اسمارت‌فون‌های 5G شرکت هواوی

در رتبه‌بندی سهم مدل‌های مختلف گوشی‌های موبایلی از بازار، سری هواوی P40، سری میت 30 و میت 40 پرو کماکان جزو 10 مدل پرفروش در بازار چین به‌شمار می‌روند. در ازای هر 100 دستگاه گوشی موبایلی 5G فروخته شده در چین، 13 عدد از آن‌ها جزو 2 خانواده هواوی P40 و میت 30 هستند. بعلاوه هواوی نوا 7 با کسب سهم 3.2 درصدی از بازار در رتبه سوم جای گرفته است. آی‌فون 12 و آی‌فون 12 پرو مکس اپل نیز 2 گوشی برتر حاضر در فهرست محسوب می‌شوند. سری نوا از بدو عرضه خود به بازار با استقبال چشمگیر کاربران مواجه شده است. همچنین اسمارت‌فون نوا 7؛ محصول سال 2020 نیز جذاب‌ترین مدل در این سری قلمداد می‌شود.

تاثیر سیستم‌عامل HarmonyOS هواوی

بسیاری از مردم چین مایل به تجربه سیستم‌عامل بومی هواوی موسوم به HarmonyOS هستند. اندروید و iOS سیستم‌عامل‌های خارجی به‌شمار رفته و کاربران چینی مایل به ارزیابی امکانات و قابلیت‌های پلتفرم بومی خود هستند. آمار نشان می‌دهد که تعداد قابل‌توجهی از کاربران جدید هواوی در چین با هدف تجربه کردن HarmonyOS اقدام به خریداری دستگاه می‌کنند.

هواوی سیستم‌عامل HarmonyOS را در روز 2 ژوئن (12 خرداد ماه) به‌طور رسمی منتشر کرد. این پلتفرم در نخستین هفته پس از انتشار خود (تا روز 9 ژوئن یا 19 خرداد ماه) موفق به جذب بیش از 10 میلیون کاربر شد. همچنین تعداد کاربران HarmonyOS پس از گذشت 2 هفته به 18 میلیون نفر افزایش یافت. این رقم پس از یک ماه به بیش از 25 میلیون نفر رسید و تعداد کاربران HarmonyOS پیش از پایان ماه جولای به بالغ بر 40 میلیون نفر افزایش یافت. از اوایل ماه آگوست و ظرف مدت کمتر از 2 ماه این سیستم‌عامل بیش از 50 میلیون کاربر را در اختیار داشت و تا روز 30 آگوست (8 شهریور ماه) این رقم به بیش از 70 میلیون نفر کاربر فعال افزایش پیدا کرد.

با این‌حال چند روز بعد (روز 2 سپتامبر یا 11 شهریور ماه) کمپانی اعلام کرد که تعداد کاربران HarmonyOS به بیش از 90 میلیون نفر رسیده است. در روز 13 سپتامبر (22 شهریور ماه) تعداد کاربران HarmonyOS به‌طور رسمی از مرز 100 میلیون نفر فراتر رفت. در روز 27 سپتامبر (5 مهر ماه) تعداد کاربران سیستم‌عامل بومی هواوی به 120 میلیون نفر رسید و در اوایل ماه جاری میلادی نیز شمار کاربران پلتفرم HarmonyOS 2 در چین از مرز 150 میلیون نفر فراتر رفت.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH