ADSL بخریم یا TD LTE؟ کدام سرویس اینترنتی برای ما مناسب است؟ + جدول

انتخاب میان دو سرویس اینترنت ADSL و یا TD LTE یک چالش واقعی برای کاربران حرفه‌ای اینترنت است، در این مطلب این دو سرویس را به طور جامع بررسی خواهیم کرد.

در حال حاضر کاربران اینترنت به دو دسته تقسیم می‌شوند:

1. افرادی که برای چک کردن شبکه‌های اجتماعی و اطلاع از آخرین اخبار و گاها انجام یک بازی آنلاین به اینترنت متصل می‌شوند.

2. افرادی که کسب‌و‌کاری بر اساس اینترنت دارند، به تولید محتوا مشغول هستند یا به بازی‌های آنلاین علاقه دارند و یا شاید هم به صورت آنلاین فیلم و سریال تماشا می‌کنند.

گروه اول با بسته‌های اینترنت موبایل کارشان راه می‌افتد و دلیلی برای هزینه بیشتر برای اینترنت ندارند، اما زندگی گروه دوم به اینترنت وابسته است، افرادی که به صورت حرفه‌ای از اینترنت استفاده می‌کنند یا درآمدشان از اینترنت تامین می‌شود یا به طور جدی اوقات فراغت خود را در اینترنت می‌گذرانند به همین دلیل به یک خط اینترنت همه چیز تمام نیاز دارند.

در حال حاضر انواع خدمات ارائه سرویس اینترنت توسط شرکت‌های مختلف انجام می‌شود ولی انتخاب افرادی که با حجم بالا و به طور مستمر از اینترنت استفاده می‌کنند، یکی از دو سرویس ADSL یا TD LTE است. اما هر کدام از این سرویس‌ها معایب و مزایایی دارند که باعث می‌شوند انتخاب ADSL یا TD-LTE به همه پیشنهاد نشود.

این موضوعی است که امروز می‌خواهیم در مورد آن صحبت کنیم، در این مطلب می‌خواهیم به یک سوال پرتکرار پاسخ دهیم، اینترنت ADSL بگیرم یا TD LTE یا اینکه میان ADSL و TD LTE کدام یک بهتر است؟

به طور مشخص برای رسیدن به سوالات مطرح شده ابتدا باید درک درستی از کارایی و ویژگی‌های هر دو سرویس داشته باشید، این مطلب نیز برای همین موضوع نگارش شده به این ترتیب اگر به دنبال تهیه یک سرویس اینترنت هستید و نمی‌دانید میان ADSL یا TD LTE کدام را باید خریداری کنید، با ادامه این مطلب همراه آی‌تی‌رسان باشید:

اینترنت ADSL چیست؟

در ابتدا بیایید کمی در مورد ADSL صحبت کنیم، ADSL یک سرویس اینترنت پرسرعت ثابت است که با کابل‌های مخابرات به مشترکین ارائه می‌شود. این سرویس پس از اینترنت Dial Up عرضه شد و مزایای بسیاری نسبت به Dial Up داشت به طوری که سریعا توانست جای اینترنت Dial Up را بگیرد و به برترین سرویس اینترنت در ایران تبدیل شود.

با ظهور اینترنت ADSL، رویای اینترنت پرسرعت برای کاربران به حقیقت تبدیل شد، البته چیزی نگذشت که نسخه‌ جدید اینترنت ADSL به نام +ADSL2 توسط ISPها عرضه شد که سرعت و پهنای باند بیشتری نسبت به ADSL دارد و امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در عین حالا با ورود 3G و 4G به ایران، استقبال کاربران از اینترنت همراه موبایل نیز به شدت افزایش پیدا کرد، اینترنت دیتا به دلیل مزایایی که دارد به سرعت توانست محبوبیت فراوانی میان کاربران پیدا کند، البته تا پیش از آن هم سرویس‌های EDGE و GPRS تا حدودی باعث افزایش ضریب نفوذ اینترنت همراه در کشور شده بودند.

اینترنت همراه مزایای زیادی نسبت به اینترنت ثابت داشت اما همچنان نقص‌هایی مانند پایداری و هزینه بالا موجب می‌شد تا کاربران حرفه‌ای برای استفاده روزانه خود از اینترنت دیتا با مشکلاتی مواجه شوند، اما در ادامه TD LTE همه چیز را حل کرد.

اینترنت TD-LTE چیست؟

فناوری TD LTE یا اینترنت ثابت بی‌سیم به طور کلی با ADSL تفاوت دارد، این نوع سرویس بر اساس اینترنت 4.5G توسعه پیدا کرده و همانطور که از نامش پیداست، هم بی‌سیم است و هم برای مصارف ثابت مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حال حاضر اپراتورهای زیادی نت TD LTE را ارائه می‌دهند و می‌توانید با خرید مودم و سیمکارت مخصوص، این اینترنت را دریافت کنید.

فناوری TD LTE مرزی میان اینترنت دیتا و ADSL است، سرویسی که محدودیت‌های ADSL و نت موبایل را حل می‌کند، البته فراموش نکنیم که خود TD LTE ایراداتی دارد یا بهتر بگوییم این سرویس نیز بی‌نقص نیست.

بر اساس آمارهای رگولاتوری، در حال حاضر حدود 9 درصد مردم از ADSL و بیش از یک درصد از TD LTE استفاده می‌کنند، اما آیا این آمار به معنای برتری ADSL است؟

به هر شکل در حال حاضر انتخاب کاربران حرفه‌ای یا افرادی که نیاز به سرعت، حجم و پهنای باند فراوان دارند به دو گزینه ADSL و یا TD LTE محدود می‌شود. البته در دنیا اینترنت ماهواره‌ای و یا پوینت‌ تو‌ پوینت نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد اما این دو فناوری در کشور به طور عمومی و جدی گسترش پیدا نکرده و صرفا برای استفاده شرکت‌ها و ادارات در مراکز استان‌ها پیشنهاد می‌شود.

اما تفاوت ADSL با TD LTE در چیست و شما بر اساس نیاز خود باید سرویس ADSL خریداری کنید یا TD LTE ؟ در ادامه این دو سرویس را بر اساس پارامترهای مختلف مورد بررسی قرار می‌دهیم.

سرعت

مهم‌ترین مزیت ADSL نسبت به Dial Up سرعت آن بود، سرعت ADSL و Dial Up اصلا قابل مقایسه نیست، متوسط سرعت اینترنت Dial Up حدودا 56 کیلوبیت در ثانیه اعلام شده که البته در عمل سرعت استفاده از آن بسیار پایین‌تر بود. اما ADSL در زمان عرضه سرعت 8 مگابیت را ارائه می‌داد که البته باز هم سرعت واقعی آن پایین‌تر بود ولی به هر شکل شاید سرعت استفاده کاربران از اینترنت 100 برابر یا بیشتر بهبود پیدا کرد.

به مرور زمان استانداردهای جدیدی از اینترنت عرضه شد اما در حال حاضر کاربران از +ADSL2 استفاده می‌کنند که سرعت آن در ایران به صورت میانگین 16 مگابیت بر ثانیه است اما در آمارهای جهانی سرعت 24 مگابیت در ثانیه نیز برای +ADSL2 ثبت شده است.

از طرفی TD LTE سرعت بالاتری دارد و سرویس‌هایی که در ایران عرضه می‌شود تا سقف 40 مگابیت در ثانیه سرعت دارند. البته میانگین سرعت شما به منطقه و مودمی که استفاده می‌کنید، بستگی دارد اما به طور عمومی سرعت TD LTE از ADSL بیشتر است و کاربران حرفه‌ای یا افرادی که سرعت برایشان اهمیت دارد عموما به سراغ نت TD LTE می‌روند.

پایداری

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های ADSL پایداری آن است، این نوع اینترنت با سیم مسی و مودم به کاربر می‌رسد و قطعی بسیار کمی دارد. اگر کیفیت سیم و مودم شما مناسب باشد و نویز زیادی هم روی خط نداشته باشید، با اتصال خط ADSL می‌توانید با پایداری بالا و قطعی کم از اینترنت استفاده کنید. در واقع میزان نوسان سرعت اینترنت در ADSL نسبت به اینترنت بی‌سیم یا TD LTE بسیار پایین است، اما طبیعتا در TD LTE به دلیل آن که از اتصال بی‌سیم استفاده می‌کنیم، میزان نوسان یا پایداری سرعت پایین‌ است. عدم پایداری یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی است که گیمرها و استریمرها با اینترنت TD LTE دارند.

محدوده قابل استفاده

محدوده قابل استفاده برای اینترنت ADSL معنایی ندارد، در هر جا که خطوط تلفن و کابل‌های مخابرات وجود دارند، می‌توان سرویس ADSL راه‌اندازی کرد اما طبیعتا سرویس ADSL قابل حمل نیست و شما به جز محلی که خط ADSL را در آن راه‌اندازی کرده‌اید، هیچ‌جای دیگر نمی‌توانید از آن استفاده کنید.

اما با خرید مودم TD LTE هر جا که جز مناطق تحت پوشش اینترنت شرکت سرویس دهنده باشد، می‌توانید مودم را راه‌اندازی کرده و از آن استفاده کنید، به نوعی TD LTE قابل حمل هم هست و شما در هر نقطه از شهرهای تحت پوشش می‌توانید از این سرویس استفاده کنید.

حجم دانلود

در راستای طرح توسعه اینترنت ثابت خانگی، شرکت‌های ارائه دهنده ADSL از همان ابتدا حجم بسیار مناسبی را برای سرویس‌های خود در نظر می‌گرفتند تا کاربران برای دانلود و آپلود مشکلی نداشته باشند. سرویس‌های ADSL معمولا با حجم بالای 50 تا 100 گیگابایت عرضه می‌شوند که حجم لازم برای تمام کارهای روزمره را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. حتی تا چندی پیش بسته‌های رایگان شبانه نیز ارائه می‌شد که افرادی که دانلود بالایی داشتند، بسیار از این نوع بسته‌ها استقبال می‌کردند.

اما بسته‌های TD LTE با حجم کمتری در اختیار کاربران قرار می‌گیرند، به طور عمومی شرکت‌های ارائه دهنده سرویس TD LTE بسته‌هایی تا 40 گیگابایت ظرفیت را برای یک ماه و بسته‌های بیش از هزار گیگ را برای یک سال در نظر می‌گیرند. البته شرکتی مانند ایرانسل حجم بسته‌های بسیار کمتری دارد اما بسته‌های ADSL معمولا برای هرماه تا 300 گیگابایت و برای یک سال بیش از 3000 گیگابایت اینترنت در اختیار شما قرار می‌دهند.

راه‌اندازی سرویس

درخواست سرویس چالش‌بر‌انگیز، یکی از بزرگ‌ترین معایب سرویس ADSL است. به طور کلی برای درخواست سرویس ADSL باید مدارک محل زندگی را به شرکت ISP ارائه دهید و معمولا چند روزی را معطل باشید تا کارشناس شرکت بیاید و سرویس را نصب کند.

این مرحله برای افرادی که مستاجر هستند، شاید سخت‌تر هم باشد. نکته دیگر آن است که با تغییر خانه، تمامی این مراحل باید از ابتدا انجام گیرد. اتفاقی که معمولا زمان‌بر و دردسر‌ساز است. تازه به این موارد نبود پورت از طرف مخابرات را نیز اضافه کنید که در برخی مناطق موجب شده تا کاربران برای چندین سال نتوانند اینترنت ADSL سفارش دهند و در نوبت بمانند.

اما برای راه‌اندازی سرویس TD LTE کافیست یک مودم و سیمکارت تهیه کنید و درخواست سرویس دهید، معمولا سرویس‌های TD LTE در کمتر از یک روز راه‌اندازی می‌شود و شما می‌توانید از آن استفاده کنید.

هزینه‌ها

در خصوص هزینه، کفه ترازو به سمت ADSL سنگین است، هر گیگابایت اینترنت TD LTE حدود هزار یا هزار و 500 تومان هزینه برای کاربر دارد اما بر اساس قیمت سرویس‌های ADSL، قیمت هر گیگابایت اینترنت ثابت خانگی حدود 400 تا 500 تومان هزینه دارد، به این ترتیب از نظر قیمت، بسته‌های اینترنتی ADSL به صرفه‌تر است.

در عین حال، هزینه ابتدایی خرید مودم برای راه‌اندازی سرویس TD LTE نیز بیشتر از سرویس ADSL است. بهترین مودم‌های ADSL برای استفاده خانگی حدود 600 یا 700 هزار تومان قیمت دارند، اما قیمت مودم‌های با کیفیت TD LTE از 2 میلیون و 500 هزار تومان آغاز می‌شود، بنابراین شما برای راه‌اندازی سرویس TD LTE نیز باید هزینه بیشتری بپردازید.

جمع‌بندی؛ ADSL یا TD LTE ؟

بیایید نگاهی جامع به وضعیت دو سرویس اینترنت ADSL و TD LTE داشته باشیم:

شاخصه

ADSl

TD-LTE

سرعت
×
پایداری
×
محدوده قابل استفاده
×
حجم دانلود
×
راه‌اندازی سرویس
×
هزینه‌ها
×

 

بر این اساس هر کدام از دو سرویس ADSL یا TD LTE برای گروهی از کاربران مفید هستند، با این وجود طبق جدول زیر می‌توانیم بگوییم که کدام گروه از کاربران باید از ADSL و کدام باید از TD LTE استفاده کنند:

گروه هدف

سرویس مناسب

خانه
ADSL
شرکت
TD-LTE
گیمر و استریمر
ADSL
فریلنسرها
TD-LTE

 

15 در مورد “ADSL بخریم یا TD LTE؟ کدام سرویس اینترنتی برای ما مناسب است؟ + جدول”

  1. درود
    مرسی از وقت و زحمتی که متحمل شدید. مطالب اگر چه برخی از دوستان نقدی بر آن داشتن ولی بسیار مفید بود و امیدوارم دوستان نقدهای سازنده و بی غرض ارایه نمایند تا ضمن ارتقاع کیفیت مطالب ؛ تمرینی باشد برای گفتگوی سالم و تشویقی باشد برای پذیرش و بهره برداری از نقدهای سالم …سپاس و بدرود

  2. ممنون بابت مقاله خوبتون..لطفا توجهی به اراجیف نکنید شما آب هم بخوری یه عده فضول ازت ایراد میگیرن . متاسفانه تو ایران حسود وبخیل زیاده،همیشه مرغ همسایه غازه

  3. ممنونم مقاله خوبی بود.
    ولی اخرش رو اصلاح کنید، گیمر ها و استریمر ها همه از td lte استفاده میکنن.
    طبیعیه با سرعتی که adsl داره هیچ استریمری ازش استفاده نمیکنه!

    1
    8
  4. این بند جمله تصیح می‌خواهد
    “اینترنت TD LTE حدود هزار یا هزار و 500 تومان هزینه برای کاربر دارد اما بر اساس قیمت سرویس‌های ADSL، قیمت هر گیگابایت اینترنت ثابت خانگی حدود 400 تا 500 هزار تومان هزینه دارد، به این ترتیب از نظر قیمت، بسته‌های اینترنتی ADSL به صرفه‌تر است”
    هرگیگ اینترنت خانگی پانصد هزار تومان نیست

    اینترنت فقط به مکان بستگی دارد
    adsl مخابرات خانگی خریدم اصلا مناسب نبود و کیفیت نداشت سرعت خالی بدرد نمیخوره وقتی هرچی برنامه دانلود میکنید ناقص است همیشه قطع است زنگ میزنم کامپیوتر میگه کارشناسان درحال رفع مشکل هستند چندین سال است همین کارشناسان مشخول رفع مشکل هستند و رفع نمی‌شود

    tdlte خریدم از اینترنت خانگی بهتر است ولی نسبت به گوشی سرعت کمتری دارد با گوشی حدود 6 تا 15 مگابایت دقیقا بایت نه بیت برثانیه من دانلود دارم ولی td ایرانسل حداکثر 4 مگابایت دانلود دارم
    هزینه td خیلی بالاتر از خانگی است
    جدیدا هم کم کم اینترنت به اینترانت تبدیل خواهد شد

    4
    10
  5. دیال‌آپ؟؟؟؟؟
    خواهشا اگر قراره برگردان فارسیش ننویسین، تلفظ همون کلمه رو بطور صحیح وارد کنن
    دایل‌آپ درستشه…

    7
    2
    1. مجتبی مسکینی

      مرسی که گفتین
      کلا تو ایران دیال آپ خیلی بیشتر جا افتاده و اکثرا به همین صورت تلفظ یا سرچ میکنن!
      وقتی چیزی به اشتباه باب بشه دیگه نمیشه تغییرش داد
      با این حال همون انگلیسیش رو گذاشتم که هر کسی هرجوری راحت‌تر بود تلفظ کنه

      1
      13
  6. به عنوان یک مهندس کامپیوتر لازمه به چند تا نکته اشاره کنم:
    1- حداکثر سرعت ADSL در دانلود 24Mbps و در آپلود 3.3Mbps است. ADSL2+M
    2- مطلب منتشر شده دارای عیب ها و اشکالات فنی زیادی است. لطفا بعد از تحریر توسط یه کارشناس فنی بازبینی کنید و بعد منتشر کنید.
    3- حالا یه استریمر چطوری با سرعت لاک پشتی ADSL میخواد استریم کنه من نمیدونم.
    4- کلا ADSL تو ایران به درد نمیخوره و قطعی زیاد داره. و اینترنت از هر نوعش تو ایران پایدار نیست و یهو میبینی قطع شد.
    5- یه سری ایراد دیگه تو مقاله بود که حوصله ندارم بنویسم…

    14
    18
    1. سعید صانعی

      سلام
      در خصوص حداکثر سرعت باید بگم که ما سرعت ADSL رو نگفتیم، به حداکثر سرعت +ADSL2 اشاره کردیم که میانگین سرعت جهانی اون خیلی بالاتر از سرعت گفته شده توسط شماست
      شما کلا نتونستید یرادی از مقاله بگیرید فقط گفتید مقاله ایراد داره، بدون اینکه دلایلی فنی بیارید
      در خصوص سرعت اینترنت و قطع و وصلی، درسته این رو همه میدونن، حتی TD-LTE هم استاندارد لازم رو نداره ولی خوب چاره چیه؟ فعلا باید با این شرایط بسازیم، چیزی که شما گفتید موضوع جدیدی نیست

      3
      16
      1. “در خصوص حداکثر سرعت باید بگم که ما سرعت ADSL رو نگفتیم، به حداکثر سرعت +ADSL2 اشاره کردیم که میانگین سرعت جهانی اون خیلی بالاتر از سرعت گفته شده توسط شماست”
        فقط برو تو گوگل بزن: ADSL2+ max bandwidth ببین چی میاره. آخرین استاندارد ADSL تو سال 2008 تصویب شده “ADSL2+M” و حداکثر پهنای باندش همونی هست که قبلا گفتم. یبار دیگه میگم:3.3Mbps Downstream 24Mbps Upstream and // اگه تونستی از یه منبع/مرجع موجه و بین المللی بیاری که پهنای باند ADSL از چیزی که من گفتم بیشتره همین جا لینک کن…

        6
        3
        1. سعید صانعی

          سخن شما درسته و متن اصلاح شد.
          در منبع مقاله، حداکثر سرعت 24MB نوشته شده بود که اشتباهه و 24Mb صحیح هست، به همین دلیل مقاله هم اشتباه ترجمه شد

          1
          7
  7. از نظر سرعت فرقی با هم ندارند. هر دوشون اینترنت لاک پشتی دارند
    اما فقط TD_LTE را میشود از مکانی به مکان دیگر جابجا کرد و مشکلات دزدیده شدن و قطعی کابل تلفن را ندارد

    و دیگر هــــــــــیـچ

    8
    30

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH