نقد و بررسی لپ‌تاپ اچ‌پی OMEN 15 dh1010na: ترمیناتور!

در این مقاله قصد داریم تا به بررسی لپ تاپ گیمینگ اچ‌پی Omen 15 بپردازیم.

اچ‌پی در میان بسیاری از محصولاتی که تولید می‌کند، شهرت خوبی در تولید لپ‌تاپ‌هایش دارد. این کمپانی انواع لپ‌تاپ‌ها را برای نیاز‌های مختلف کاربران تولید و عرضه می‌کند. از لپ‌تاپ‌های پایین و میان‌رده گرفته تا لپ‌تاپ‌های قدرتمند و گران‌قیمت گیمینگ.

در این مطلب قصد داریم تا یکی از این لپ‌تاپ‌های قدرتمند را مورد بررسی قرار دهیم و ببینیم که آیا ارزش دارد تا این مدل را هنگام خرید جز گزینه‌های خود قرار دهید یا خیر. لپ‌تاپی که قصد بررسی آن را داریم از سری اومن این برند است که طی سالیان، شهرت مد نظر خود را کسب کرده و جایی برای خود در این صنعت باز کرده است.

اچ‌پی اومن ۱۵ با زیر مدل dh1010na، در مشخصات قطعات خود نام‌هایی دارد که خبر از کارآمد بودن و قدرت بالای این لپ‌تاپ می‌دهد. قطعات قدرتمندی که از RTX 2070 گرفته تا Core i7-10750H، توجه بسیاری را به خود جلب می‌کند. در ادامه به کارآمدی این اعداد و ارقام نسبت به قیمت تقریبا ۴۵ الی ۵۰ میلیون تومانی لپ تاپ Omen 15 خواهیم پرداخت.

جدول مشخصات لپ تاپ Omen 15

ابعاد
  36 در 26.3 در 2 سانتی‌متر
وزن
 2.39 کیلوگرم
صفحه نمایش
 صفحه IPS با اندازه 15.2 اینچ، رزولوشن 1920 در 1080
پردازنده (CPU)
 Intel Core i7-10750H
گرافیک (GPU)

 NVIDIA RTX 2070 Max-Q

حافظه اصلی
 SSD M.2 1TB 
رم
 16 گیگابایت DDR4
سیستم عامل
 ویندوز 10
دوربین وبکم
 HD 720P
باتری
 70 وات‌ساعت با شارژر 200 واتی

طراحی

اولین نکته‌ای که با نگاه به این لپ‌تاپ متوجه آن خواهید شد، طراحی خاص و منحصر به فرد آن است. کاملا پیداست که اچ‌پی قصد نداشته تا با یک طراحی ساده و معمولی Omen را روانه بازار کند و سعی کرده تا صفت گیمینگ خود را تا می‌تواند به رخ بکشد.

به لپ تاپ Omen 15 که نگاه می‌کنید متوجه می‌شوید که با یک لپ‌تاپ معمولی طرف نیستید زیرا برخلاف بسیاری از برند‌ها، در این ساخته‌ اچ‌پی ظاهر گیمینگ در لوگو‌های مختلف و RGBخلاصه نشده است و نیازی به دقت برای تشخیص آن‌ها ندارید. صفحه‌ این لپ‌تاپ به شکل یک مستطیل کامل نیست و در قسمت پایینی خود طول کم‌تری دارد. همین خصوصیت می‌تواند به تنهایی بار نمایش ظاهر گیمینگ این لپ‌تاپ را به دوش بکشد اما اچ‌پی به آن بسنده نکرده و افزونه‌های کوچک و بزرگی را در طراحی آن به کار برده است.

پشت صفحه این لپ‌تاپ با دو خط به چهار مثلث تقسیم می‌‌شود. دو مثلث چپ و راست دارای بافت و رنگ تیره‌تری هستند در حالی که دو مثلث دیگر ظاهری مات و یک‌نواخت دارند. در مثلث بالا همچنین یک لوگوی اومن را می‌بینیم که رنگی نقره‌ای و براق به خود گرفته است. همچنین در قسمتی از این صفحه که طول کمتری دارد و لولای لپ‌تاپ را در زیر خود جای داده است عبارت OMEN را می‌بینیم که حروف سفید رنگ آن با فاصله از یکدیگر قرار گرفته‌اند.

دو سمت چپ و راست این لپ‌تاپ در کل به پورت‌ها اختصاص داده شده است اما در لبه راست آن یک خروجی هوا نیز می‌بینیم. لبه عقبی آن همچنین تماما به خروجی‌های هوا اختصاص داده شده است. زیر لپ تاپ Omen 15 نیز یک مستطیل کوچک و قرمز رنگ را می‌بینیم که عبارت OMEN را در خود جای داده و در نیمه بالایی این وجه، ورودی هوا جا خوش کرده است.

لپ‌تاپ را که باز می‌کنیم با انبوهی از لوگوها روبه‌رو می‌شویم. زیر صفحه نمایش یک لوگوی دیگر از اومن قرار گرفته است. بافت دور کیبورد همانند بخش بافت‌دار پشت صفحه نمایش است. در سمت چپ و زیر کیبورد، باری دیگر عبارت اومن را می‌بینیم که حروف آن مانند پشت صفحه لپ‌تاپ، از یکدیگر فاصله دارند. در سمت راست و بالای کیبورد نیز عبارت Bang and Olufsen به چشم می‌خورد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

درنهایت، یک لوگوی دیگر از Omen را می‌توان زیر صفحه نمایش دید. باید گفت که از ایرادات اصلی این لپ‌تاپ جذب اثر انگشت بالای آن است. این موضوع درباره محیط اطراف کیبورد صادق بوده و در پشت صفحه آن به اوج خود می‌رسد. به دلیل بافت اطراف کیبورد اما این اثرات انگشت زیاد خودنمایی نمی‌کنند اما در نور زیاد آزار دهنده خواهند بود.

جنس بدنه این لپ‌تاپ شاید در ظاهر پلاستیکی به نظر برسد اما باید بدانید که لپ تاپ Omen 15 تقریبا به طور تمام از فلز آلومینیوم ساخته شده است. تنها بخشی که با آن زیاد سر و کار دارید و از جنس آلومینیوم نیست، دور صفحه نمایش بوده که از یک پلاستیک مات ساخته شده است.

اومن 15 نسبت به گیمینگ بودنش ابعاد و وزن بسیار قابل تقدیری دارد و نسبت به بسیاری دیگر از لپ‌تاپ‌های گیمینگ قابل حمل‌تر و سبک‌تر است. توجه داشته باشید که نمی‌توانید آن را با لپ‌تاپ‌هایی مانند سرفیس و مک‌بوک مقایسه کنید و صرفا در برابر هم‌رده‌های خودش خوب عمل کرده است.

ابعاد این لپ‌تاپ 36 در 26.3 در 2 سانتی‌متر بوده و وزن آن نیز 2.39 کیلوگرم است. در کل لپ تاپ Omen 15 برای حمل نقل گزینه‌ قابل قبولی است و می‌تواند راضی کننده باشد. همچنین کار با آن بر روی پا راحت و مناسب است اما در هنگام انجام بازی این کار را پیشنهاد نمی‌کنیم چرا که ممکن است با بسته شدن ورودی‌های هوا، لپ‌تاپ بیش از اندازه داغ شود.

 

پورت‌ها

لپ تاپ Omen 15 از تنوع پورت بسیار خوبی برخوردار است و تقریبا هرآنچه را که نیاز دارید، در اختیار شما می‌گذارد. در لبه سمت چپ لپ‌تاپ پورت شارژر، Ethernet ،HDMI، دو پورت USB Type-A، یک پورت Mini Display ،USB Type-C با قابلیت شارژ معکوس که می‌توانید با استفاده از آن در حالت خاموش بودن لپ‌تاپ دیگر گجت‌های خود را شارژ کنید (باتری لپ‌تاپ شبیه به پاوربانک می‌شود) و یک جک ۳.۵ میلی‌متری وجود دارد.

در لبه سمت راست دستگاه، یک درگاه SD Card را مشاهده می‌کنیم که این روز‌ها مخصوصا در لپ‌تاپ‌های گیمینگ بسیار کمیاب هستند و در کنار آن یک پورت USB Type-A دیگر قرار داده شده است.

در کل می‌توان گفت که تنوع پورت‌های این لپ‌تاپ بی‌نظیر است و برای کسانی که تولید محتوا می‌کنند نیز بسیار مناسب است. اما ای کاش که می‌توانستیم همین مطلب را درباره‌ محل و تراکم این پورت‌ها نیز بگوییم. اچ‌پی تصمیم گرفته است تا در لبه پشتی این لپ‌تاپ هیچ پورتی قرار ندهد که همین امر نیز باعث تراکم بالای آن‌ها در دو لبه دیگر شده است. به طور ویژه در لبه سمت چپ، به احتمال زیاد قادر نخواهید بود تا از بسیاری از این پورت‌ها به صورت همزمان استفاده کنید چرا که خیلی نزدیک بهم قرار گرفته‌اند.

کیبورد لپ تاپ OMEN 15

کیبورد این لپ‌تاپ را به طور کلی می‌توان مناسب برای تایپ و تولید محتوا دانست. برای بازی کردن نیز تجربه ناخوشایندی را در اختیار شما نمی‌گذارد اما می‌توانست بسیار بهتر عمل کند.

محل قرارگیری مچ راحت و به اندازه است و تجربه راحتی به شما می‌دهد. در کل تمامی کلید‌ها در ارتفاع کمی پایین‌تر از محل مچ دست قرار گرفته‌اند تا حس بهتری را در استفاده از آن منتقل کند. کلید‌ها از جنس پلاستیک ساخته شده و سطحی صاف دارند. مقاومتی که سوییچ‌های آن از خود نشان می‌دهند قابل قبول است اما با توجه به گیمینگ بودن لپ‌تاپ می‌توانست کمی بیشتر باشد.

ارتفاع آن‌ها نیز برای تایپ مناسب بوده اما برای بازی مقداری کم است. دقیقا همین دو مسئله این کیبورد را کمی برای بازی نامناسب کرده است چرا که مقاومت و ارتفاع آن‌ها بیشتر برای تایپ مناسب بوده و هنگام بازی کمی باعث ایجاد خطا می‌شوند.

دکمه پاور در بالا و سمت چپ کیبورد قرار گرفته است و ظاهری مستطیل شکل و باریک دارد که با یک نور قرمز مزین شده است. جدا بودن دکمه پاور از قالب اصلی کیبورد، امکان فشار دادن اشتباهی و غیر عمد آن را به صفر می‌رساند.

با این که با لپ‌تاپی ۱۵ اینچ سروکار داریم، اچ‌پی توانسته است تا به کیبورد خود یک Numpad نیز اضافه کند تا طرفداران این بخش از کیبوردها نیز راضی شوند. بسیاری اما با شنیدن خبر وجود یک نام‌پد در لپ‌تاپی ۱۵ اینچ نگران فاصله دکمه‌ها خواهند شد. باید خیالتان را راحت کنیم که فاصله کلید‌های این کیبورد کافی و به اندازه است و شما را آزار نخواهد داد.

تمامی دکمه‌های این کیبورد در یک مستطیل جای می‌گیرند و تنها دکمه‌های جهت کمی از آن قالب خارج می‌شوند. همچنین قابل اشاره است که دکمه‌های جهت نسبت به دیگر دکمه‌ها کوچک‌تر طراحی شده‌اند که این روز‌ها امری طبیعی در طراحی لپ‌تاپ‌هاست.

کلید Fn با سری کلید‌های F1 الی F12 شورت کات‌های متنوعی را تشکیل می‌دهند که اغلب در دیگر لپ‌تاپ‌ها نیز می‌بینیم. علاوه بر آن در قالب کلید‌های نام‌پد یک دکمه با لوگوی اومن را مشاهده می‌کنیم که با فشردن آن به کنترل سنتر اومن منتقل خواهید شد.

کیبورد نسخه‌ای که ما مورد بررسی قرار دادیم دارای حروف فارسی نبود که جدا از بدی‌های آن، ظاهری تمیز و مرتب‌تر به کیبورد بخشیده است. تنها کلید‌های متفاوت این کیبورد سری دکمه‌های WASD هستند که دور آن‌ها یک مربع کشیده شده است تا راحت‌تر بتوانیم آن‌ها را پیدا کنیم.

همچنین کیبورد لپ تاپ Omen 15 مجهز به نورپردازی RGB ناحیه‌ای است. بدان معنا که دکمه‌ها به سه دسته تقسیم می‌شوند و نور هر دسته را به صورت جداگانه می‌توان تنظیم کرد. قابل ذکر است که دکمه‌های WASD بخش خود را دارند و می‌توانید رنگ آن‌ها را به صورت جداگانه تنظیم کنید.

حالت‌های نورپردازی این کیبورد نیز بسیار متنوع و خوب است و از رنگین‌کمان گرفته تا حالت هماهنگ با صدا و موسیقی، همگی از طریق اپلیکیشن اختصاصی اومن در دسترس است. همچینین در برنامه لایت‌استودیو، شما می‌توانید با ساخت طرح‌ها و سناریو‌های دلخواه خود، کیبورد را مزین کنید.

شدت نور این کیبورد نیز قابل قبول است. در محیطی که نور زیادی وجود دارد اگر از بالا به کلید‌ها نگاه کنید به سختی می‌توان رنگ‌ها را تشخیص داد اما با زاویه‌ مایل می‌توان به خوبی نور و رنگ‌ها را دید. همچنین در تنظیم شدت این نور دستمان بسیار باز بود و بر خلاف بسیاری از لپ‌تاپ‌ها که سه حالت دارند، شدت نور این کیبورد را می‌توان بین صفر تا صد درصد تنظیم نمود.

تاچ‌پد

تاچ‌پد این لپ‌تاپ را می‌توان یکی از نقاط ضعفش دانست. اندازه آن قابل قبول است و شاید به عقیده برخی کوچک نیز باشد اما دقت خوبی دارد و خطایی در عمل کرد آن مشاهده نشد. این تاچ‌پد بافتی نداشته و سطح یک‌دست و نرمی دارد.

بر خلاف بسیاری از تاچ‌پد‌های امروزی اما، کلید‌های فیزیکی این تاچ‌پد به صورت جداگانه طراحی شده و در زیر تاچ‌پد قرار نگرفته است. این دو کلید در پایین تاچ‌پد جا خوش کرده‌اند تا شما را مجبور کنند که از دو انگشت یا دو دست برای کار با آن استفاده کنید.

تاچ‌پد اومن ۱۵ همچنین از چند انگشت پشتیبانی می‌کند و تمامی جسچرهای ویندوز ۱۰ و ۱۱ بر روی آن قابل اجرا هستند.

لولا

این ساخته اچ‌پی دارای دو لولا است. اما این لولا فاصله بسیار نزدیک‌تر از مدل‌های معمولی به یکدیگر دارند چراکه طول بخش پایینی صفحه لپ‌تاپ کم‌تر است. اما این نزدیکی تجربه کاربری را خراب نمی‌کند و همچنان از استحکام بالایی برخوردار است.

لپ تاپ omen 15

باز کردن در آن با یک دست کمی دشوار اما قابل انجام است و صرفا گاهی اگر خیلی سریع بخواهید این کار را انجام دهید، کمی از روی سطح بلند می‌شود. اما در کل استحکام بسیار خوبی دارد و نمایشگر آن تا ۱۲۰ درجه نیز باز می‌شود.

وب‌کم و میکروفون

وب‌کم لپ تاپ Omen 15 از یک سنسور HD با کیفیت نسبتا خوبی استفاده می‌کند. محل قرارگیری این دوربین در بالای صفحه نمایش بوده و دارای درپوش فیزیکی برای امنیت بیشتر نیست. اما همان که وب‌کم وجود دارد را باید غنیمت دانست با توجه به آن که این روز‌ها بسیاری از برند‌ها وب‌کمی برای لپ‌تاپ‌های گیمینگ خود تعبیه نمی‌کنند! دقیقا همچون کاری که ایسوس با برخی از مدل‌های راگ استریکس خودش می‌کند!

این مقاله را هم بخوانید: نقد و بررسی لپ‌تاپ ROG Strix G713QM ایسوس: شوالیه نورانی

لپ تاپ omen 15

میکروفون این لپ‌تاپ از کیفیت قابل قبولی برخوردار بوده و صدا، وضوح کافی را خواهد داشت. همچنین محل قرار گیری دو میکروفون لپ تاپ Omen 15 در دو طرف وب‌کم آن است.

صفحه نمایش لپ تاپ OMEN 15

صفحه نمایش این لپ‌تاپ از نقاط قوت آن است. لپ تاپ Omen 15 از یک پنل IPS با رزولوشن FullHD و اندازه 15.6 اینج استفاده می‌کند که علاوه بر بازی، برای تولید محتوا نیز بسیار مناسب است.

لپ تاپ omen 15

حاشیه‌های این صفحه نمایش اما مقداری زیاد است. در واقع در دو سمت چپ و راست این صفحه نمایش حاشیه باریکی را می‌بینیم و مشکل اصلی حاشیه‌های بالا و پایین‌اند.

لپ تاپ omen 15

کنتراست و وضوح این پنل بسیار قابل تقدیر بوده که نگاه کردن به آن را لذت‌بخش می‌کند. روشنایی این پنل به 330 نیت می‌رسد که امکان استفاده از این لپ‌تاپ را در فضای باز و خارج از اتاق فراهم می‌کند. همچنین یک روکش مات بر روی آن قرار دارد که مانع بازتاب نور‌های اطراف و آزار چشم مخاطب می‌شود.

همچنین sRGB این صفحه نمایش عدد بسیار خوب 98 درصد است که در اصل نیز همین خصوصیت آن را به موردی مناسب برای تولید محتوا تبدیل می‌کند.

نرخ به‌روز‌رسانی آن نیز 144 هرتز بوده که کاملا برای توان سخت‌افزاری این لپ‌تاپ عدد مناسبی است و بیش از آن را معمولا نیاز نخواهید داشت.

همین‌طور این پنل زاویه دید خوبی را نیز ارائه می‌دهد و در بسیاری از زوایا همچنان جزئیات قابل رویت است.

پردازنده

Core i7-10750H پردازنده‌ای از نسل 10 اینتل بوده که در لپ تاپ لژیون 5 استفاده شده و قبلا آن را به‌صورت کامل بررسی کرده‌ایم که می‌توانید از اینجا بخوانید. فرکانس این پردازنده از 2.6 تا 5 گیگاهرتز متغیر است.

این پردازنده اینتل 6 هسته و 12 ترد دارد. همچنین از 12MB کش اینتل اسمارت برخوردار است. iGPU به کار رفته در این پردازنده Intel UHD Graphics 630 است که در دو نسل پیشین i7 به کار رفته بود. این پردازنده گرافیکی برای بازی طراحی نشده و صرفا برای کار‌های سبک قابل استفاده است. UHD Graphics 630 تا 3 مانیتور 4K را پشتیبانی می‌کند و فرکانس آن از 350MHz تا 1150MHz است.

در پردازش‌های Single Core این پردازنده مشابه Ryzen 7 3700X و در پردازش‌های Multi Core مشابه Ryzen 5 5500U عمل می‌کند.

این CPU برای بازی تمامی نیاز‌های شما را برطرف خواهد کرد. همینطور می‌توان در رندرینگ و تولید محتوا نیز بر روی آن حساب باز کرد. در برنامه‌های مختلف مانند فتوشاپ، پریمیر و آتوکد شما می‌توانید از این لپ‌تاپ استفاده کنید و اجرای روانی هم تجربه خواهید کرد. مصرف برق این پردازنده به طور معمول 65 وات است اما می‌تواند تا 214 وات افزایش یابد.

در بنچمارک‌ها این پردازنده عملکرد خوبی داشت. در Cinebench 23 امتیاز 1124 در Single core و امتیاز 7300 را در Multi core دریافت کرد. این امتیاز‌ها همگی خبر از کارآمدی این CPU می‌دهند و این لپ‌تاپ را قدمی دیگر به یک لپ‌تاپ مناسب برای تولید محتوا و کار‌ها نرم افزاری نزدیک می‌کنند.

لپ تاپ omen 15

در PCmark 10 نیز این پردازنده امتیاز کلی 5869 را دریافت کرد. این پردازنده در بخش‌های کلی ملزومات که خود شامل استارتاپ اپ‌ها، نمایش ویدئو و وب‌گردی می‌شد؛ امتیاز 9169، در تولید و بهره‌وری امتیاز 7354 و در تولید محتوای دیجیتال که خود شامل ادیت ویدئو و عکس و رندرینگ می‌شد، امتیاز 8138 را دریافت کرد.

کارت گرافیک لپ تاپ OMEN 15

کارت گرافیک استفاده شده در این لپ‌تاپ، محصولی از کمپانی انویدیا بوده و RTX 2070 Max-Q نیز عنوان و مدل این قطعه است. باید گفت که عملکرد این کارت گرافیک فراتر از سطح انتظار بود و به خوبی از پس تمامی پردازش‌ها برآمد.

به طور کلی می‌توان گفت که این کارت گرافیک توانایی اجرای تمامی بازی‌ها بر روی بالاترین تنظیمات و همچنین فریم‌ریتی خوب و بالا را دارد. 2070 در تمامی تست‌ها در بازی‌های امروزی به خوبی عمل کرد و قدرت خود را به رخ کشید.

یکی از نکاتی که باید به آن توجه کرد، عبارت Max-Q در نام این کارت‌گرافیک است. این عبارت بدان معناست که 2070 استفاده شده در این لپ‌تاپ از ولتاژ کمتری استفاده می‌کند و در نتیجه کم‌تر گرم شده و به سازنده این امکان را می‌دهد تا بتواند لپ‌تاپی ظریف‌تر را عرضه کند. اما در مقابل، این کارت‌گرافیک قدرت کم‌تری نیز خواهد داشت.

در سری 2000 کارت‌گرافیک‌های انویدیا که 2070 نیز جزء این دسته است،‌ از نسل نخست هسته‌های ویژه پردازش نور‌پردازی به سبک ری‌تریسینگ استفاده می‌شود. به طور کلی می‌توان گفت که با کارت‌گرافیک‌های موبایل و مخصوص لپ‌تاپ این سری نمی‌توان تجربه پایداری را در بازی‌هایی که از این فناوری بهره می‌برند، داشت. اما اگر از دی‌ال‌اس‌اس و مقدار کمی از این نور‌پردازی استفاده کنید، قادر خواهید بود تا به تجربه بدون مشکل این بازی‌ها بپردازید.

اگر می‌خواهید بیشتر در مورد فناوری DLSS بدانید این مقاله و اگر به نحوه کارکرد و هر آنچه که باید در مورد ری‌تریسینگ بدانید علاقه دارید می‌توانید این مطلب را مطالعه کنید.
لپ تاپ omen 15

2070 دارای 8 گیگابایت حافظه اختصاصی GDDR6 بوده، که نسبت به کارت‌گرافیک‌هایی مانند RTX 3060 به آن برتری می‌بخشد چراکه دو گیگابایت رم بیشتر آن برای اجرای برخی از بازی‌ها مانند هیلو اینفینیت نیاز است و همچنین Memory clock آن 1500MHz است.

Base Clock این GPU نیز 885MHz و Boost Clock آن 1185MHz است. همچنین این اعداد و ارقام از طریق مصرف برق 90 وات این پردازنده به دست می‌آیند.

عملکرد این کارت‌گرافیک در 3 بازی Halo Infinite، Fortza Horizon 5 و Days Gone نیز بسیار خوب بوده است. در ادامه عملکرد 2070 را در این سه بازی با سه تنظیمات Ultra، High و Medium مشاهده خواهید کرد.

Medium
High
Ultra
Halo Infinite
102
84
77
Forza Horizon 5
102
47
66
Days Gone
127
114
85

 

یکی از نکات قابل توجه در مورد جدول بالا آن است که بازی فورتزا هورایزن 5 به جای حالت Ultra بر روی حالت Extreme تست شده است که حالتی بالاتر از آلترا بوده و سختی اجرای آن چیزی شبیه به Flight Simulator خواهد شد و در تمامی کارت گرافیک‌ها افت فریم بسیاری را شاهد هستیم.

در بنچمارک‌ نیز این کارت گرافیک بسیار خوب عمل کرد. در 3D Mark و تست Time Spy، کارت گرافیک RTX 2070 امتیاز 6612 را دریافت کرد و در کل به این لپ‌تاپ امتیاز 6551 داده شد.

لپ تاپ omen 15

خنک کنندگی

سیستم خنک کننده این لپ‌تاپ بسیار کارآمد و قدرتمند است به طوری که دمای قطعات آن هنگام بازی به 80 درجه سانتی‌گراد نمی‌رسد که برای یک لپ‌تاپ گیمینگ بسیار مناسب است.

البته باید توجه داشت که میزان بالایی از این عملکرد خوب مربوط به مصرف کم کارت‌گرافیک است و همین امر باعث به وجود نیامدن گرمای زیاد است.

در کل برای این لپ‌تاپ سه خروجی هوا تعبیه شده است. یک خروجی در لبه سمت راست و دو خروجی هوا به صورت سرتاسری در لبه پشتی لپ‌تاپ قرار گرفته است. همچنین هوا از زیر لپ‌تاپ وارد می‌شود و نگه دارنده‌های زیری لپ‌تاپ کمی مرتفع طراحی شده‌اند تا هوا به راحتی وارد شود.

لپ تاپ omen 15

در Omen 15 یک فن برای CPU و یک فن دیگر برای GPU قرار داده شده است تا به خوبی بتواند دمای آن‌ها را کنترل کند و از 5 هیت‌پایپ استفاده شده تا دمای دیگر قطعات را نیز پایین نگه دارد.

صدای فن این لپ‌تاپ در کل مناسب است اما در هنگام بازی زیاد خواهد شد و ترجیحا به یک هدفون برای تجربه بهتر بازی نیاز خواهید داشت.

نکته خوب دیگر در طراحی سیستم خنک کنندگی این لپ‌تاپ، خنک ماندن قطعات حساس به گرما است. صفحه نمایش اصلا گرم نمی‌شود و پس از بازه‌های طولانی بازی کیبورد صرفا گرم می‌شود و به شکلی نیست که آزار دهنده باشد. همچنین باتری کاملا از گرما فاصله دارد و به خوبی خنک می‌ماند.

لپ تاپ omen 15

برای این لپ‌تاپ 3 پروفایل عملکرد و خنک کنندگی تعریف شده است که از طریق برنامه OMEN Gaming Hub قابل تنظیم‌اند. در حالت Comfort همانطور از نامش پیداست، صدایی از فن نخواهید شنید اما عملکرد سیستم نیز خیلی کاهش می‌یابد و بیشتر برای وب‌گردی و تماشای ویدئو مناسب خواهد بود.

حالت Default نیز حالت پیش‌فرض لپ‌تاپ است که می‌توانید برای کار‌های سنگین‌تر از این حالت استفاده کنید. برای مثال ادیت عکس یا ویدئو سبک و بازی‌های سبک از کارهاییست که می‌توانید در این حالت انجام دهید.

لپ تاپ omen 15

در نهایت حالت Performance ارائه شده است که بهترین توان لپ‌تاپ را در اختیار شما خواهد گذاشت. پیشنهاد می‌شود که حتما هنگام بازی از این حالت استفاده کنید تا با ضعفی در اجرا بازی‌ها مواجه نشوید. توجه داشته باشید که از این حالت فقط با اتصال شارژر می‌توانید استفاده کنید.

رم

Omen 15 دارای 16 گیگابایت رم DDR4 است که به خوبی برای بازی و همچنین تولید محتوا کافی خواهد بود. البته اگر قصد دارید تا تولید محتوای حرفه‌ای انجام دهید، بهتر است که مقداری رم خود را افزایش دهید.

این 16 گیگابایت رم از دو رم 8 گیگابایت تشکیل شده است که هر دو قابل تعویض هستند و می‌توان تا 64 گیگابایت آن‌ها را ارتقا داد.

حافظه

نسخه‌‌ای که ما از این لپ‌تاپ بررسی کردیم دارای یک ترابایت حافظه SSD از نوع NVMe است. عملکرد این حافظه پرسرعت که به دست سامسونگ ساخته شده بسیار خوب بوده و افت کمی نیز در مرور زمان دارد.

بنچمارک‌ها نیز این موضوع را تایید می‌کنند. در بنچمارک Crystal Disk Mark این حافظه توانست تا به عدد 3078 در خواندن و به عدد 1908 در نوشتن اطلاعات دست پیدا کند که بسیار اعداد خوبی‌اند.

لپ تاپ omen 15

در این لپ‌تاپ صرفا یک اسلات SSD M.2 قرار داده شده است اما در عوض، یک درگاه HDD و یا SSD SATA تعبیه شده تا در صورت تمایل از آن استفاده نمایید.

باتری لپ تاپ OMEN 15

ظرفیت باتری استفاده شده در این لپ‌تاپ 70 وات‌ساعت بوده که می‌توان آن را عددی قابل قبول دانست. در هر صورت نمی‌توان از باتری لپ‌تاپ‌های گیمینگ توقع بالایی داشت.

از این باتری می‌توان تا سه الی چهار ساعت برای تماشای ویدئو و وب‌گردی و در کل کار‌های سبک استفاده کرد که این عدد هنگام بازی به یک ساعت می‌رسد.

این لپ‌تاپ از یک شارژر با ولتاژ 200 وات استفاده می‌کند که به نسبت ابعاد کوچکی دارد و وزن آن نیز زیاد نیست.

لپ تاپ omen 15

نکته قابل ذکر طراحی زیبای شارژر این لپ‌تاپ است که با لبه‌هایی خمیده و متریال استفاده شده در آن ظاهری خاص و بیشتر همانند یک پاوربانک را به آن بخشیده است.

این شارژر هنگام استفاده‌های سنگین داغ می‌شود که شدت این گرما معمولی بوده و مشکلی ایجاد نمی‌کند. سرعت شارژ شدن لپ‌تاپ هم حدودا کمتر از ۲ ساعت است که مقدار قابل قبولی است. البته شما می‌توانید از طریق پورت USB Type C هم این مدل را شارژ کنید.

اسپیکر

این لپ‌تاپ دارای دو اسپیکر بوده که در زیر و دو لبه چپ و راست آن قرار دارند و صدای خروجی خوبی دارند. پیش‌تر به عنوان Bang and Olufsen که بالای کیبورد قرار داده شده بود، اشاره کردیم. این شرکت وظیفه ساخت اسپیکر‌های Omen 15 را عهده‌دار بوده است.

لپ تاپ omen 15

می‌توان گفت که عملکرد قابل قبولی نیز داشته است. وضوح و بیس صدا هر دو خوب هستند و صدای باکیفیتی تولید می‌کنند. اما در نهایت از اسپیکر‌های یک لپ‌تاپ نمی‌توان انتظار بالایی داشت و فقط در نوع خود خوب عمل می‌کند.

نرم‌افزار

نرم‌افزاری که اچ‌پی برای کنترل این لپ‌تاپ در اختیار شما می‌گذارد، OMEN Gaming Hub است و باید گفت که در طراحی آن سنگ تمام گذاشته است. این برنامه امکانات بسیاری را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. از Undervolting گرفته تا تنظیمات بسیار در بخش RGB. همچنین اطلاعات کامل و دقیقی از سخت افزار و وضعیت آن در اختیار شما خواهد بود. جزئیات بالای این اطلاعات است که این برنامه را نسبت به دیگران برتری می‌بخشد.

لپ تاپ omen 15

اما متاسفانه یک ایراد جدی برای کاربران ایرانی دارد. به دلیل تحریم‌های اچ‌پی، با باز شدن این برنامه با آی‌پی ایران، قفل شده و دیگر به شما دسترسی استفاده از آن را نخواهد داد و باید باری دیگر آن را نصب نمایید. با توجه به تنظیمات مهمی که تنها در این برنامه قابل دسترسی‌اند، این مشکل می‌تواند بسیار آزار دهنده باشد.

جمع‌بندی بررسی لپ تاپ OMEN 15

اچ‌پی با Omen 15 نشان داد که هنوز توانایی جمع‌آوری مجموعه‌ای از خصوصیات خوب را در یک دستگاه دارد. این لپ‌تاپ از هر لحاظ برای گیمینگ مناسب است و فقط می‌تواند در بازی‌هایی که از ری‌تریسینگ استفاده می‌کنند، کمی ضعف نشان دهد. قدرت پردازشی بالای این لپ‌تاپ در کنار صفحه نمایش بسیار خوب و تنوع بسیار بالای پورت‌ها، آن را به یک گزینه بسیار مناسب برای تولید محتوا تبدیل می‌کند. این لپ‌تاپ برای تمامی ادیتور‌ها و گیمر‌ها می‌تواند گزینه‌ای مناسب باشد.

نقاط قوت

سبک و قابل حمل نسبت به دیگر لپ‌تاپ‌های گیمینگ

تنوع بسیار خوب پورت‌ها 

صفحه نمایش عالی

کارت گرافیک توانمند

سیستم خنک کنندگی کارآمد

امکانات بالای برنامه اومن گیمینگ‌هاب

امکان استفاده از باتری به عنوان پاوربانک هنگام خاموش بودن لپ‌تاپ

نقاط ضعف

جذب اثر انگشت بالا

فاصله کم پورت‌ها با یکدیگر

ارتفاع کم کلید‌ها

تاچ‌پد غیر یک‌پارچه 

تحریم‌های نرم‌افزاری در ایران

1 در مورد “نقد و بررسی لپ‌تاپ اچ‌پی OMEN 15 dh1010na: ترمیناتور!”

  1. بهترین ، بی نظیرترین ، عالی ترین فقط و فقط acer helios 300 ایرانم تحریم نکرده !

    هم زیبا هم قدرتمند و هم بسیار با کیفیت

    1
    1

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH