واردات ۲۶ مدل تلفن همراه و یک مدل تبلت به کشور ممنوع شد

از چند ماه پیش، کاربرانی که از برخی مدل‌های تلفن همراه استفاده می‌کردند، گزارش دادند که نمی‌توانند با تلفن همراه خود با سرشماره‌های اضطراری کشور (۱۱۵، ۱۱۰، ۱۲۵) تماس بگیرند.

این موضوع، توجه سازمان مدیریت بحران کشور و نیروی انتظامی را به خود جلب کرد و از آن‌جایی که امکان تماس با سرشماره‌های اضطراری کشور، یک مسئله بسیار مهم و حیاتی است؛ ارگان‌های مذکور خواستار حل هرچه سریع‌تر این مشکل شدند.

یکی از برندهایی که برخی از مدل‌های آن با این مشکل روبه‌رو بودند، برند محبوب و پرفروش شیائومی بود. از آن‌جایی که برخی کمپانی‌ها از جمله شیائومی، به‌طور رسمی در بازار ایران حضور ندارند و گوشی‌های این برند‌ها برای استفاده در کشور ما سفارشی‌سازی نشده‌اند؛ متاسفانه کاربران ایرانی در استفاده از این گوشی‌ها با مشکلات این چنینی مواجه هستند.

تیرماه امسال، پس از درخواست سازمان مدیریت بحران کشور برای حل این مشکل، ابتدا انجمن وارد‌کنندگان موبایل، موقتا واردات ۱۸ مدل از گوشی‌هایی که مشکل مذکور را داشتند را ممنوع کرد؛ سپس مکاتباتی با کمپانی شیائومی انجام شد و این کمپانی اعلام کرد که در آپدیت بعدی خود این مشکل را حل خواهد کرد.

همین اتفاق هم افتاد و اکثر مدل‌های شیائومی آپدیت را دریافت کردند و مشکل در این مدل‌ها حل شده و واردات آن‌ها از سر گرفته شد؛ اما چند مدل از گوشی‌های شیائومی نیز آپدیت را دریافت نکردند و مشکل آن‌ها کماکان به قوت خود باقی است.

از همین رو، گرشاسب جمشیدنژاد، مدیرکل استاندارد و تایید نمونه سازمان رگولاتوری، به وزارت صنعت، معدن و تجارت، نامه‌ای نوشته و درخواست کرد که واردات ۳ مدل از گوشی‌های شیائومی (11T، 11T pro و Oneplus 9) ممنوع شود.

جمشیدنژاد همچنین حدود دو ماه پیش، نامه دیگری هم به انجمن واردکنندگان تلفن همراه نوشته و درخواست کرد که این انجمن، مشکل تماس با سرشماره‌های اضطراری کشور را در ۲۳ مدل گوشی دیگر و یک مدل تبلتی که این مشکل را دارند، حل کند.

این گوشی‌ها از برندهای Realme ،Nokia ،Oneplus ،Oppo و Cat هستند و یک مدل تبلت از برند Alcatel نیز در نامه مذکور دیده می‌شود.

رگولاتوری برای حل این مشکل تا تاریخ ۳۰ آذر به انجمن واردکنندگان تلفن همراه مهلت داده بود؛ اما واردکنندگان گمان می‌کنند که با توجه به موضوع تحریم‌ها، بسیار بعید است که کمپانی‌های تولیدکننده تلفن همراه، این مشکل را حل کنند و احتمالا واردات این ۲۳ مدل گوشی و یک مدل تبلت نیز ممنوع خواهد شد.

در متن نامه می‌توانید مدل‌هایی که واردات آن‌ها ممنوع خواهد شد را مشاهده نمایید:

واردکنندگان تلفن همراه معتقدند ممنوعیت واردات این مدل‌ها باعث کمبود گوشی در بازار کشور می‌شود؛ در نتیجه عرضه و تقاضا را به هم زده و قیمت تلفن همراه را افزایش خواهد داد.

2 در مورد “واردات ۲۶ مدل تلفن همراه و یک مدل تبلت به کشور ممنوع شد”

    1. زهرا مسکینی

      سلام. مشکل تماس با سرشماره‌های اضطراری در این گوشی ها مربوط به زمانیه که سیم‌کارت روی گوشی نیست یا آنتن‌ نمیده. وگرنه در حالت عادی و با سیم‌کارت که طبیعتا مشکلی نیست.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH