ربات‌های جراح به‌زودی قادر به انجام عمل‌های جراحی بدون مداخله انسان خواهند بود

استفاده از ربات‌ها در اتاق عمل موضوع جدیدی نیست. در واقع پزشکان پیش‌تر از برخی ربات‌های خاص به‌عنوان دستیار کمکی برای انجام عمل‌های جراحی استفاده کرده‌اند. اما احتمالا در آینده‌ای نه‌چندان دور، ربات‌های جراح به تنهایی و بدون نیاز به مداخله پزشک یا نیروی انسانی قادر به انجام عمل‌های جراحی خواهند بود. در واقع محققان دانشگاه جان هاپکینز به‌دنبال دستیابی به این هدف هستند.

محققان این دانشگاه موفق به توسعه سیستمی با نام مستعار STAR (ربات خودکار بافت هوشمند) شده‌اند. این ربات در یکی از آزمایشات بدون هرگونه کمک انسان برای هدایت خوک موفق به انجام یک عمل جراحی ظریف و پیچیده روی این حیوان شد. بر اساس نتایج کار به‌نظر می‌رسد که کیفیت انجام عمل جراحی توسط ربات حتی از انسان نیز بهتر بوده است.

عمل جراحی انجام شده یک آناستوموز روده کوچک بود که طی آن به منظور درمان یک تومور، قسمت‌های انتهایی روده بریده شده و مجددا به هم پیوند زده شد. یکی از دلایل دشواری عمل جراحی فوق این است که حتی اشتباهات بسیار کوچک نیز می‌توانند موجب بروز خونریزی شوند و از آنجا که روده دارای بافتی نرم است؛ لذا حرکت نسبی آن حین انجام عمل امری اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

استفاده از سیستم STAR برای انجام عمل جراحی روی 4 خوک نشان می‌دهد که برش‌ها و بخیه‌های اجرا شده توسط ربات‌ها از ماهیتی دقیق‌تر و منسجم‌تر برخوردار بوده و تاکنون هیچ‌گونه گزارشی از بروز خونریزی مخابره نشده است. استفاده از این سیستم برای انجام عمل‌های جراحی روی انسان احتمالا مدتی زمان خواهد برد. اما این دستاورد امیدوارکننده به‌نظر رسیده و نویدبخش فرا رسیدن روزی است که عمل‌های جراحی بدون مداخله انسان قابل انجام خواهند بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH