نقد و بررسی حافظه SSD قابل‌حمل Biostar P500: سریع و خشن!

در این مقاله به صورت اختصاصی به بررسی حافظه SSD اکسترنال بایواستار P500 خواهیم پرداخت و آن را از جنبه‌های مختلف مورد نقد و بررسی قرار خواهیم داد.

حافظه اکسترنال یا قابل حمل یکی از کارآمدترین لوازم جانبی برای رایانه شخصی یا لپ‌تاپ‌ها به شمار می‌رود که ما را از شر سی‌دی‌ها و دی‌وی‌ها نجات دادند. حافظه اکسترنال در واقع همان حافظه داخلی یک سیستم رایانه‌ای است که شما می‌توانید آن را با خود حمل کنید. این نوع حافظه در دو نوع دیسک سخت که به هارد مشهور است و حافظه جامد SSD که ابعاد بسیار کوچک و سرعت بالاتری دارد، ساخته می‌شود.

نوع کارکرد و استفاده شما از حافظه جانبی تعیین می‌کند که به هارد اکسترنال یا حافظه SSD قابل حمل نیاز دارید اما قطعا افرادی که به صورت حرفه‌ای با سیستم رایانه‌ای خود کار می‌کنند و نیاز دارند اطلاعات زیادی را همواره همراه خود داشته باشند، حافظه قابل حمل SSD را انتخاب می‌کنند.

حافظه اکسترنال SSD قیمت بالایی دارد اما ابعاد آن بسیار کوچک‌تر است، همچنین امکان آسیب‌دیدگی آن نسبت به حافظه دیسک سخت بسیار کمتر است و یک انتخاب عالی برای به همراه داشتن اطلاعات به شمار می‌رود.

شرکت بایواستار یک SSD قابل حمل کوچک با نام P500 را در حجم‌های متنوع عرضه کرده که یک انتخاب بسیار خوب برای کاربران حرفه‌ای است. حافظه SSD شرکت بایواستار با دیگر حافظه‌های قابل حمل بازار تفاوت دارد و این تفاوت در طراحی، جنس بدنه، سرعت و کارکرد آن قابل مشاهده است.

به این ترتیب اگر به دنبال خرید یک حافظه SSD قابل حمل پرسرعت، حرفه‌ای و قابل اطمینان می‌گردید، با آی‌تی‌رسان همراه باشید تا نگاهی به تمام ویژگی‌های SSD قابل حمل P500 بایواستار بیندازیم.

شما می‌توانید برای خرید حافظه SSD قابل‌حمل Biostar P500 به این لینک در سایت آترامارت مراجعه کنید.

مشخصات حافظه SSD اکسترنال بایواستار P500

ابعاد
 115 در 42 در 12.5 میلی‌متر
وزن
 100 گرم
جنس
 آلومینیوم
ظرفیت
 512 گیگابایت (476 گیگابایت قابل استفاده)
کابل رابط
 USB Gen 3.2
نوع
 NVMe
حداکثر سرعت
 10 گیگابیت
مقاوم در مقابل ضربه
 خیر
مقاوم در مقابل شوک
 بله
نورپردازی
 دارد
قابل استفاده در
 رایانه‌های شخصی، تلفن‌های همراه و…

اقلام درون جعبه بایواستار P500 

محصول حرفه‌ای، یک جعبه حرفه‌ای دارد، این یک قانون است که در مورد حافظه بایواستار صدق می‌کند. جعبه این حافظه بسیار کوچک اما مستحکم است و از روی جعبه آن می‌توان متوجه شد که خود حافظه ابعاد کوچکی دارد و برخی از قابلیت‌های آن نیز بر روی جعبه نوشته شده است. زمانی که جعبه را باز می‌کنید، حافظه اکسترنال درون یک قاب فومی قرار داده شده تا آسیبی نبیند.

درون جعبه، به همراه خود حافظه و دفترچه راهنما، دو کابل نیز قرار دارد که یکی از آن دو برای اتصال به درگاه‌های Type-A و دیگری هنگام اتصال به درگاه‌های Type-C استفاده می‌شود. به زبان ساده یعنی یک کابل USB معمولی داریم که می‌توان از آن برای اتصال حافظه به هر دستگاهی استفاده کرد و دیگری مخصوص استفاده از حافظه اکسترنال برای دستگاه‌های مجهز به USB Type-C است.

بررسی SSD اکسترنال بایواستار P500

طراحی حافظه بایواستار P500

اولین نکته‌ای که هنگام دیدن این حافظه متوجه خواهید شد، ابعاد بسیار کوچک آن است. جنس به کار رفته شده در این حافظه، فلز آلومینیوم بوده که هم باعث افزایش مقاومت و هم باعث کاهش دمای حافظه می‌شود.

البته این حافظه دو گواهی EMI و ESD را نیز ردیافت کرده است، گواهی EMI به معنای آن است که بایواستار P500 قابلیت سازگاری الکترومغناطیسی دارد و امواج الکترومغناطیسی مخربی را ساطع نمی‌کند، همچنین در برابر امواج الکترومغناطیسی مخرب بیرونی نیز مقاوم است. گواهی ESD به شما اطمینان می‌دهد که این دستگاه در برابر تخلیه الکتریکی و اثرات مخرب آن هم مقاومت خوبی از خودش نشان می‌دهد.

البته به بدنه فلزی و ظاهر خشن بایواستار P500 می‌خورد که ضد آب و ضد ضربه نیز باشد اما اینگونه نیست و از لحاظ مقاومت و ایمنی فقط همان دو گواهی EMI و ESD برای این مدل در نظر گرفته شده است.

از مزیت‌های دیگر این جنس بدنه می‌توان به مقاومت خوب آن در برابر جذب اثر انگشت اشاره کرد. در واقع این محصول خیلی کم کثیف می‌شود. ابعاد این حافظه خیلی کوچک و مناسب انواع حمل و نقل است. به دلیل مقدار حافظه و ابعاد کوچک، این حافظه را می‌توان پُلی میان فلش و حافظه در نظر گرفت. این حافظه از آن‌هایی است که به خوبی در جیب جا می‌شود و مشکلی بابت حمل و نقل آن وجود نخواهد داشت.

بررسی SSD اکسترنال بایواستار P500

حافظه بایواستار به شکل مکعب مستطیل طراحی شده ولی گوشه‌های آن گرد بوده و به همین دلیل آسیبی به جیب شما نمی‌زند. در زیر این حافظه دو بخش نرم پهن قرار گرفته تا از سُر خوردن آن جلوگیری شود که در انجام این کار عملکرد خوبی دارند. در بین این دو، یک صفحه قرار گرفته که برخی اطلاعات حافظه روی آن نوشته شده که باید بگوییم در همین چند روزی که برای بررسی دست ما بود، تمام اطلاعات روی آن پاک شد! یعنی کیفیت چاپ آن به حدی است که به راحتی با یک لمس دست پاک می‌شود. اگر قصد خرید این حافظه را دارید، بهتر است که ابتدا خودتان این نوشته‌ها را پاک کنید تا دیگر وسایل‌تان کثیف نشوند!

سطوح کناری حالتی خمیده به خود گرفته‌اند تا حافظه را کمی خوش دست‌‌تر کنند. سطح بالایی آن به سه قسمت تقسیم شده که در قسمت بالا و پایین سیستم نورپردازی قرار گرفته است و در قسمت میانی نام و لوگوی بایواستار به چشم می‌خورد.

حافظه اکسترنال بایواستار تنها یک درگاه دارد که آن‌هم درگاه USB-C است، این درگاه در قسمت سمت راست حافظه P500 قرار گرفته و تمام اتصالات از همین درگاه صورت می‌گیرد.

عملکرد بایواستار P500

این حافظه با کابل USB تقریبا به تمام دستگاه‌ها متصل می‌شود و تا نسل 3.2 از USB و سرعت حداکثری 10 گیگابیت بر ثانیه پیش می‌رود. در این بخش، ما چهار تست مختلف در اتصال با سیستم‌های مختلف و رابط‌های مختلف تست کردیم. دقت کنید که حجم اطلاعات سنگین با سبک یکی است اما در تست اطلاعات سنگین تنها از یک فایل سنگین و در تست اطلاعات سبک، از تعداد زیادی فایل کم حجم استفاده شده است.

تصویر پایین مربوط به امتیاز بنچمارک کریستال دیسک‌مارک است که می‌توانید امتیازات این بنچمارک به این حافظه پرسرعت را مشاهده کنید.

دو تصویر پایین مربوط به انتقال حافظه حدود 10 گیگابایت (به صورت فایل‌های کم اما حجیم و فایل‌های زیاد اما سبک) از حافظه P500 به حافظه دسکتاپ Nvme است که با کابل تاندربولت انجام شده، همانطور که می‌بینید سرعت و پایداری بالای انتقال قابل توجه است.

دو تصویر زیر مربوط به انتقال فایل حدود 4 گیگابایت (به صورت فایل‌های کم اما حجیم و فایل‌های زیاد اما سبک) از حافظه Nvme به بایواستار P500 است که با کابل USB 3 انجام شده و در این انتقال نوسان قابل توجهی در پایان انتقال مشاهده می‌شود.

دو تصویر زیر مربوط به انتقال فایل حدود 1.5 گیگابایت از حافظه بایواستار P500 به حافظه SSD معمولی و بلعکس است که با کابل USB 3 انجام شده و در این انتقال نوسان کمی در هنگام خواندن دیده می‌شود.

دو تصویر زیر مربوط به انتقال فایل حدود 10 گیگابایت از حافظه بایواستار P500 به حافظه SSD معمولی و بالعکس است که با کابل USB 3 انجام شده و در این انتقال نوسانات زیادی در هنگام خواندن وجود داشت اما در هنگام نوشتن انتقال پایدار بود.

دو تصویر زیر مربوط به انتقال فایل حدود 1.5 گیگابایت از حافظه بایواستار P500 به حافظه HDD و بالعکس است که با کابل USB 3 انجام شده و در این انتقال نوسان قابل توجهی در هنگام خواندن دیده می‌شود.

دو تصویر زیر مربوط به انتقال فایل حدود 10 گیگابایت از حافظه بایواستار P500 به حافظه HDD و بالعکس است که با کابل USB 3 انجام شده و در این انتقال نوسانات زیادی در هنگام خواندن و نوشتن وجود داشت.

نکته عجیب این است که برای اتصال به تلفن همراه، نتوانستیم از کابل C به C درون جعبه به دلیل شناخته نشدن توسط تلفن استفاده کنیم و تنها با استفاده از کابل C به A و یک رابط OTG توانستیم از آن بهره ببریم. در جدول زیر تمام سرعت‌ها برحسب مگابایت بر ثانیه است.

خواندن اطلاعات سبک

نوشتن اطلاعات سبک

خواندن اطلاعات سنگین

نوشتن اطلاعات سنگین

شرایط

368

349

759

750

اتصال به Nvme با تاندربولت

304

283

406

320

اتصال به Nvme با USB 3

266

240

250

386

اتصال به SSD با USB 3

238

245

128

94

اتصال به HDD با USB 3

38.5

38.6

39.8

39.7

اتصال به Nvme با USB 2

35.3

34.8

36.5

37

اتصال به SSD با USB 2

32.6

25.3

32.8

28.4

اتصال به HDD با USB 2

28.1

27.6

34.5

35

اتصال به اندروید *

*اتصال به اندروید با تبدیل C به A و OTG تست شده است که احتمالا دلیل کم بودن سرعت است، اما ظاهرا این تنها راه اتصال به اندروید بود.

طبق معمول باید سرعت خواندن اطلاعات بیشتر از نوشتن و سرعت اطلاعات سنگین بیشتر از اطلاعات سبک باشد. اما طبق نتایج به دست آمده بایواستار P500 زیاد این قاعده را رعایت نمی‌کند. همچنین هنگام کپی کردن اطلاعات نیز، نوسانات سرعت در برخی تست‌ها بالا و در برخی تست‌ها پایین بود و اعداد بالا در واقع میانگین اعداد بدست آمده از چند تست است.

نورپردازی RGB

حافظه اکسترنال بایواستار P500 به دو نوار نورپردازی RGB هوشمند مجهز شده که ظاهری گیمینگ و خاص به آن می‌دهد. این دو نوار نور در هنگام اتصال حافظه به هر سیستمی روشن می‌شود و در خواندن و نوشتن به سمت ورود و خروج حافظه حرکت می‌کند که تداعی کننده انتقال فایل است.

نورپردازی RGB این حافظه در حالتی که آن را در حالت 45 درجه قرار دهید، خاموش می‌شود؛ دلیل این کار دقیقا مشخص نیست اما به هر شکل نورپردازی هوشمند بوده و در حالت 45 درجه خاموش می‌شود و خود بایواستار از آن به عنوان اسمارت RGB یاد می‌کند.

جمع‌بندی بررسی SSD بایواستار P500

اگر در همین رنج دنبال دیگر حافظه‌ها بگردید، معمولا هر کدام از آن‌ها حداقل یکی از مزیت‌های بایواستار P500 را نخواهند داشت. این حافظه تقریبا تمام ویژگی‌های لازم برای یک حافظه قابل‌حمل را در یک پکیج ارائه می‌کند. این حافظه با توجه به ابعاد و مقاومتی که دارد، برای افرادی که حمل و نقل برایشان اهمیت ویژه‌ای دارد مانند افراد علاقه‌مند به سفر و یا کسانی که قصد خرید حافظه برای لپ‌تاپ یا تلفن همراه خود را دارند، مناسب است.

حافظه بایواستار P500 یک حافظه کوچک، سبک، خوش دست و بسیار پرسرعت است که در رده خود رقیبان سرسختی ندارد و گزینه مناسبی برای افراد حرفه‌ای به شمار می‌آید. نوسان بالا در هنگام استفاده با کابل USB 3 شاید بزرگ‌ترین نقطه ضعف این حافظه اکسترنال باشد اما اگر از کابل تاندربولت استفاده کنید، سرعت بسیار خوب 750 مگابایت بر ثانیه را با پایداری بسیار بالا دریافت خواهید کرد.

بخرید اگر:

  • برای سفر یا حمل و نقل‌های خود نیاز به یک حافظه اضافی کوچک، مطمئن و پرظرفیت دارید.
  • دنبال حافظه زیاد برای تلفن همراه خود هستید.
  • به دنبال یک حافظه سریع برای انتقال اطلاعات به سیستم خود هستید.
  • یک حافظه با مجموعه‌ای از ویژگی‌های خوب می‌خواهید.
  • ظاهر حافظه برای‌تان اهمیت دارد.

نخرید اگر:

  • سرعت، تنها فاکتور مهم شما برای خرید است.
  • تنها به دنبال ذخیره اطلاعات هستید، در این صورت یک هارد HDD برای شما مناسب‌تر و ارزان‌تر است.

نقاط قوت 

ابعاد کوچک و مناسب جابه‌جایی

جنس خوب و مقاوم

دمای کم

نورپردازی هوشمندانه

وجود دو کابل در جعبه

نقاط ضعف

نوسان بالا

سرعت انتقال می‌توانست بیشتر باشد

 

 

 

 

2 در مورد “نقد و بررسی حافظه SSD قابل‌حمل Biostar P500: سریع و خشن!”

    1. اشکان ادیبی

      سلام
      با کابل سی به سی (انواع مختلف: بلند، کوتاه و کابل همراه با محصول) روی چند گوشی مختلف تست شد اما در هیچ حالتی، حافظه توسط گوشی شناخته نشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH