کارت گرافیک برای ماین

راهنمای خرید کارت‌گرافیک برای استخراج رمزارز

در این مقاله یک راهنمای کامل کارت گرافیک برای ماین یا همان استخراج ارز دیجیتال را خواهید خواند. در صورتی که قصد خرید کارت‌گرافیک برای دیگر استفاده‌ها دارید به این مقاله مراجعه کنید.

در سال 2009 که برای اولین بار یک ارز دیجیتال با نام Bitcoin معرفی شد، کمتر کسی فکر می‌کرد که ارزهای دیجیتال تا چه حد قرار است در شکل‌گیری آینده تاثیر بگذارند. درصد بسیاری از برق هر کشوری صرف ارز دیجیتال می‌شود و میلیون‌ها نفر در آن فعالیت‌های مختلف دارند و درآمدشان از ارز دیجیتال است. در کل، ارز دیجیتال به صنعت خاص خود تبدیل شده است.

یکی از زمینه‌های درآمدزایی ارز دیجیتال، بحث استخراج رمز ارز است. یعنی به افرادی که با سخت‌افزارهای خاص خود کار ماین را انجام می‌دهد، ارز دیجیتال پاداش داده می‌شود.

استخراج رمز ارز به چه معناست؟

هنگامی که ارزهای دیجیتال در بستر اینترنت عرضه شدند، نیاز به امنیت بالایی داشتد تا هک نشوند و بستری امن برای کاربران خود درست کنند. برای تامین این امنیت از تکنولوژی بلاک‌چین (Block Chain) استفاده شد که قابل هک کردن نبود. تکنولوژی بلاک‌چین نیاز به توان سخت افزاری بالایی دارد تا بتواند امینت انتقال ارزها را تامین کند.

کارت گرافیک برای ماین

از طرفی، همانطور که پول نقدی که با آن سر و کار داریم، نیاز به چاپ شدن دارد، ارز دیجیتال نیز نیاز به تولید شدن دارد. ترکیب دو نیاز تولید و امنیت انتقال‌ها سبب شد تا استخراح رمز ارز مطرح شود.

این استخراج به گونه‌ای است که یک سری بلاک با الگوریتم‌های خاص تولید می‌شوند که در صورت حل شدن الگوریتم‌ها انتقال ارزها صورت می‌گیرد و به افرادی که توان سخت افزاری خود را در اختیار حل کردن بلاک و تامین امینت ارز می‌گذارند، ارز دیجیتال تعلق می‌گیرد.

کارت گرافیک برای استخراج ارز دیجیتال

به این صورت هم امنیت ارز‌ها تامین می‌شود و هم ارز دیجیتال از طریقی به بازار اضافه شده و به اصطلاح تولید می‌شود. بعد از موفقیت به دست آمده توسط بیتکوین، صدها ارز دیجیتال جدید با همین راهکار و یا راهکارهای جدید عرضه شدند.

توضیح چند اصطلاح 

  • هش‌ریت: معیاری است برای سنجش قدرت استخراج
  • هش‌ریت شبکه: مجموع توان تمام ماینرهای یک ارز
  • سختی شبکه: معیاری است که هرچه هش‌ریت شبکه بیشتر باشد، بیشتر می‌شود و نشان‌دهنده سخت‌تر حل شدن یک بلاک است.
  • جایزه بلاک: مقدار ارزی است که به ماینری که بلاک را حل کرده باشد، داده می‌شود.
  • استخر ماینینگ: به دلیل سختی شبکه بالای امروزه، ماین کردن به تنهایی ختم به حل شدن بلاک نمی‌شود. به همین دلیل برخی از ماینرها توان خود را جمع زده و با کمک یکدیگر، یک بلاک را حل می‌کنند و جایزه را بین خود تقسیم می‌کنند.

تاریخچه استخراج رمز ارز

در ابتدا استخراج بیتکوین با پردازنده‌ سیستم‌ها رخ می‌داد که به دلیل پایین بودن سختی شبکه، حتی یک ماینر نیز به تنهایی می‌توانست یک بلاک را حل کند. با گذر زمان و محبوب‌تر شدن بیتکوین، افراد بیشتری به این سمت رفتند و با افزایش تعداد ماینرها، سختی شبکه بالاتر رفت و دیگر استخراج با پردازنده، صرفه اقتصادی نداشت.

در این زمان، استخراج ارز با کارت گرافیک‌ها آغاز شد که قدرت بیشتری نسبت به پردازنده‌ها داشتند. برای مثال بهترین پردازنده‌ها هش‌ریتی برابر با 20 کیلوهش بر ثانیه داشتند اما هش‌ریت کارت گرافیک‌ها به چند مگاهش نیز می‌رسید. در این میان ارزهای جدیدی مانند Zcash و Monero معرفی شده‌اند که فقط برای پردازنده‌ها بهینه شده بودند و کارت گرافیک‌ها در این ارزها سوددهی نداشتند.

با گذر زمان بیشتر، سختی شبکه بیشتر شد و کارت‌گرافیک‌ها هم از سوددهی خارج شدند. در اینجا دستگاه‌های ASIC معرفی شدند که فقط و فقط برای استخراج رمز ارز طراحی شده بودند. این دستگاه‌ها قدرتی چند تراهشی و قیمت بسیار بالایی داشتند و کارت‌گرافیک‌ها را از استخراج بیتکوین کنار زدند.

بعد از وارد شدن دستگاه‌های ASIC، ارزهایی مانند Ethereum عرضه شده‌اند که نسبت به این دستگاه‌ها مقاوم بودند. به این صورت استخراج آن‌ها تنها توسط کارت‌گرافیک‌ها رخ می‌داد. اتریوم محبوبیت بسیار زیادی کسب کرد و هم اکنون دومین ارز پرطرفردار به حساب می‌آید.

در آینده‌ای نزدیک اتریوم قصد دارد با تغییر شیوه از استخراج شدن ارز فاصله بگیرد و گفته می‌شود این اتفاق در چند ماه آینده رخ خواهد داد. هنگامی که این اتفاق رخ دهد، حجم عظیمی از کسانی که مشغول به ماین اتریوم بودند، هم اکنون دنبال یک ارز جدید برای ماین کردن خواهند بود و معلوم نیست کدام ارز توانایی هندل کردن این حجم از سختی شبکه را دارد تا به جانشین اتریوم تبدیل شود.

انتخاب کارت‌ گرافیک برای ماین

هنگامی که تصمیم گرفتید در زمینه استخراج رمز ارز آغاز به کار کنید، در ابتدا باید یک رمز ارز را انتخاب کنید. تعداد بسیار زیادی از ارزها وجود دارند که قابلیت استخراج شدن را دارند اما مسئله مهم، سودده بودن این استخراج‌ها با استفاده از کارت‌گرافیک است. تعداد ارزهایی که استخراج آن‌ها صرفه اقتصادی دارد بسیار کمتر از چیزی است که فکرش را می‌کنید. مهمترین این ارزها اتریوم، ریون‌کوین، تون‌کوین و… است.

در این مقاله قصد نداریم یک ارز برای استخراج معرفی کنیم، بلکه می‌خواهیم راهنمایی ارائه دهیم که بعد از انتخاب ارز، چگونه کارت‌گرافیک مناسب را انتخاب کنید. به دلیل پرطرفدار بودن ارز اتریوم، ما فرض می‌کنیم شما قصد خرید ماینر برای استخراج این ارز را دارید.

قدرت گرافیک برای ماین

هرچه قدرت یک کارت‌گرافیک بیشتر باشد، به معنی توانایی استخراج بیشتر اتریوم است. پس هنگام خرید کارت‌گرافیک باید قدرت آن را در نظر گرفت، این قدرت با معیار هش بر ثانیه (H/s) اندازه‌گیری می‌شود که طبیعتا هرچه بالاتر باشد معقول‌تر است. معمولا کارت گرافیک‌های امروزی توانی برابر با چند میلیون هش بر ثانیه (Mh/s) دارند.

همانطور که در مقدمه گفته شد، هر رمز ارز از یک الگوریتم مختلف استفاده می‌کند. الگوریتم‌ها به متغیرهای مختلف وابسته هستند و بر این اساس، قدرت یک کارت گرافیک در استخراج رمز ارزهای مختلف متفاوت خواهد بود، برای مثال رمز ارز تون تنها به قدرت خود کارت واسبته بوده و رمز ارز اتریوم تنها به سرعت وی‌رم کارت وابسته است.

شاید با خود فکر کنید که هرچه کارت گرافیک، هش بیشتری داشته باشد، گزینه بهتری برای خرید به حساب می‌آید که باید بگوییم اینگونه نیست و فاکتورهای بیشتری مثل مصرف برق، دما و هزینه نیز بسیار مهم هستند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

مصرف برق گرافیک برای ماین

هر کارت گرافیک برای ماین با توجه به نحوه طراحی آن، مصرف برق خاص خودش را دارد. هنگام استخراج رمز ارز، شما یک هزینه اولیه‌ای برای خرید کارت گرافیک انجام خواهید داد و در ادامه باید هزینه برق مصرفی را نیز بپردازید. ممکن است یک کارت گرافیک قدرتش بیشتر از دیگری باشد اما در کنارش برق بیشتری مصرف کند که ممکن است در نهایت با هزینه برق بیشتر، درآمد کمتری نسبت به کارت گرافیک با مصرف برق کمتر داشته باشد.

در این بخش مساله درگاه برق نیز مطرح می‌شود. در صورتی که قصد دارید از چند کارت گرافیک در یک ریگ استفاده کنید، باید از یک پاور استفاده کنید. در این صورت هرچه مصرف برق کارت گرافیک شما کمتر باشد، منطقا می‌توانید تعداد کارت بیشتری در یک ریگ قرار دهید. اما در این بخش ممکن است یک فاکتور دیگر محدود کننده شما باشد و آن هم کابل برق کارت است.

در آی‌تی‌رسان بخوانید: راهنمای خرید پاور برای سیستم.

هر پاوری یک تعداد کابل برق مشخص برای اتصال به کارت گرافیک دارد که باعث می‌شود تعداد کارت پشتیبانی شده پاور، کاهش یابد. به همین علت انتخاب کارتی که کابل برق کمتری نیز مصرف کند، بهتر است.

به همین علت هنگام خرید کارت گرافیک، باید به ترکیبی از مصرف برق و قدرت آن توجه کنید. در جدول زیر، قدرت برخی از کارت‌گرافیک‌های بازار هنگام استخراج ارز اتریوم به همراه مصرف برق آن‌ها را نشان داده‌ایم.

مصرف برق بر حسب وات

قدرت بر حسب مگاهش بر ثانیه

کارت گرافیک

290

121.16

Nvidia 3090

224

64.88

3080 Nvidia

117

44.99

Nvidia 3070

110

33.54

Nvidia 3060

146

64.08

AMD 6900XT

139

61.78

AMD 6800XT

59

32.32

AMD 6600XT

84

32.74

AMD Rx 580

135

35

Nvidia 2060

91

54.28

AMD 5700XT

170

49.25

AMD Vega 64

195

104.6

AMD Radeon VII

102

25.72

Nvidia 1660Ti

150

59.21

2080Ti

انویدیا برای فروش بیشتر کارت‌گرافیک‌های مخصوص ماین خود، عملکرد برخی کارت گرافیک‌های نسل 3000 را با استفاده از فن‌آوری LHR محدود کرده است، اما به این دلیل که نمی‌توانید کارت‌گرافیکی بدون LHR پیدا کنید، ما در جدول نسخه‌های LHR را قرار داده‌ایم.

همانطور که کمی پیش‌تر گفتیم، با گذر زمان و افزایش تعداد ماینرها، مقدار ارزی که در روز استخراج خواهید کرد، کاهش خواهد یافت. به همین دلیل در جدول حرفی درمورد مقدار ارز استخراج شده و سود آن نزدیم، اما شما می‌توانید با مراجعه به سایت‌هایی مانند Crypto Compare مراجعه کنید و با انتخاب ارز و وارد کردن قدرت سخت‌افزار خود، سوددهی آن را بررسی کنید.

در کنار دو ویژگی گفته شده، برخی نکات مهم دیگری نیز وجود دارد که ممکن است تا حدی روی انتخاب شما تاثیر بگذارد.

ظرفیت VRam کارت گرافیک برای ماین

هنگام استخراج ارز، یک فایل به نام DAG در وی‌رم کارت شما بارگزاری می‌شود، بدون این فایل امکان استخراج ندارید. نکته مهم DAG این است که حجم این فایل هر روز در حال افزایش است، برای مثال DAG برای ارز اتریوم و ریون‌کوین به ترتیب برابر با 4.68 و 3.22 گیگابایت است. اگر شما یک کارت گرافیک داشته باشید که 4 گیگابایت وی‌رم داشته باشد، نمی‌توانید از آن برای استخراج ارز اتریوم استفاده کنید.

VRam

هنگام خرید گرافیک برای ماین باید سراغ کارتی بروید که به صورت ایده‌آل 8 و حداقل 6 گیگابایت، وی‌رم داشته باشد تا بتواند مدت زمان بیشتری ماین کند.

دمای کارت گرافیک برای ماین

کارت‌گرافیک هرچه عمر بیشتری داشته باشد می‌تواند مدت زمان بیشتری ماین کند و در نهایت مدت زمان بیشتری سودده باشد. یکی از مهمترین فاکتورها که به طول عمر بیشتر کارت منتهی می‌شود، دمای آن است. دمای بالا باعث خرابی کارت می‌شود و هرچه دما پایین‌تر باشد عمر آن بیشتر خواهد بود.

البته دما زمانی حائز اهمیت می‌شود که از یک حدی بالاتر باشد، برای مثال بین دو کارت گرافیک که در دمای 60 و 65 درجه فعالیت می‌کنند تفاوت زیادی در طول عمر آنها نیست، اما هرچه دما بالاتر برود، اهمیت آن بیشتر می‌شود.

فن

تنها وظیفه فن، خنک کردن کارت است که عملکرد آن را زمانی که بخش دما را بررسی می‌کنیم، خواهیم سنجید. اما جدا از توانایی خنک کردن آن، فن نکات دیگری نیز دارد که باید به آن توجه کنید.

فن تنها بخشی از سیستم شماست که صدا تولید می‌کند، برای همین اگر قصد خرید ماینر برای خانه خود دارید، ممکن است صدای تولید شده توسط فن برای شما حائز اهمیت شود.

توجه داشته باشید که کارت گرافیک برای ماین قرار است به صورت 24 ساعته روشن بوده و کار کند که در صورتی که دمایش بالا نباشد آسیبی نخواهد دید. اما فن طول عمری دارد و با گذر زمان و کار کردن 24 ساعته خراب می‌شود. مدت زمانی که طول می‌کشد بستگی به کارت‌گرافیک دارد و حداقل چند سال برای شما کار خواهد کرد. در هر صورت هنگام خرید بد نیست که به فن کارت نیز دقت کنید تا طول عمر بیشتری داشته باشد یا حتی در صورت خرابی امکان تعویض فن باشد.

جمع‌بندی

با توجه به اینکه دوران اتریوم رو به اتمام است باید به دنبال کارت گرافیکی باشیم تا بتواند در استخراج ارزهای بیشتری سودده باشد که بعد از اتمام ماین اتریوم، بتوانیم از دیگر ارزها نیز استفاده کنیم. با در نظر گرفتن این نکته و نکاتی که در بالا گفته شد، 3060Ti و 6600XT کارت گرافیک خوب و معقولی برای ماین به نظر می‌رسند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH