نقد و بررسی کیبورد ریزر Cynosa V2: جانشین خسته!

در این مقاله به صورت کامل به نقد و بررسی کیبورد ریزر Cynosa V2 می‌پردازیم.

نسخه اول سری Cynosa به موفقیت زیادی رسید در حدی که جزو پرفروش‌ترین کیبوردهای ریزر حتی در کشور خودمان نیز محسوب می‌شود. بعد از موفقیت‌های نسخه اول، ریزر با عرضه نسخه دوم با نام Cynosa V2 به دنبال ادامه دادن به این موفقیت‌هاست.

ریزر در نسخه اول این سری یعنی کیبورد Cynosa Chroma توانسته بود محصول بسیار خوبی را عرضه کند و معمولا هنگامی که نسخه اول موفق باشد ساخت نسخه دوم که ویژگی‌های اولی را ارتقا دهد و یک گزینه بهتر شود، به یک چالش تبدیل می‌شود. در این مقاله بعد از چند روز کار کردن با این کیبورد، آمده‌ایم تا Cynosa V2 را برای شما نقد و بررسی کنیم.

شما می‌توانید برای خرید کیبورد ریزر Cynosa V2 به این لینک در سایت لیون کامپیوتر مراجعه کنید.

اقلام درون جعبه

کیبورد ریزر Cynosa V2

ریزر Cynosa V2 یک جعبه خیلی مختصر و جمع و جور داشته که تقریبا ابعادی برابر با خود کیبورد دارد. درون جعبه اقلام زیادی وجود ندارد و تنها خود کیبورد به‌همراه دفترچه راهنما و چند استیکر از برند ریرز که در بیشتر محصولات آن دیده می‌شود، قرار داده شده است.

مشخصات

ابعاد
 47 در 16.8 در 3 سانتی‌متر
وزن
 872 گرم
رنگ
 مشکی مات
تعداد دکمه‌ها
 104 دکمه اصلی به‌همراه 6 دکمه اضافه  
جنس کلاهک(Keycap)
 پلاستیک ABS   
نوع سوئیچ
 غیرمکانیکال و ممبرین (Membrane) از نوع رابر دام (Rubber Dome)
استراحتگاه مچ
 ندارد
نحوه اتصال
 باسیم USB
طول سیم
2 متر
قابلیت شخص‌سازی دکمه‌ها
 دارد
نورپردازی RGB
 دارد
حافظه داخلی
 ندارد

طراحی

ابعاد کیبورد برابر با 47 سانتی‌متر در 16.8 سانتی‌متر به همراه 3 سانتی‌متر برای عمق آن است که کمی از کیبوردهای عادی بزرگتر محسوب می‌شود. وزن آن برابر با 872 گرم است که کمی احساس سنگینی را منتقل می‌کند.

کیبورد ریزر Cynosa V2

ریزر Cynosa V2 تنها در رنگ مشکی مات عرضه می‌شود که یک بافت ریز دارد که باعث می‌شود کیبورد حس لطیفی را به شما منتقل کند. همچنین جنس به کار رفته در بدنه آن، مانع جذب اثر انگشت یا روغنی شدن آن می‌شود که مزیت بزرگی برای این کیبورد است.

طراحی کیبورد ساده بوده و متن یا نقش و نگار خاصی بر روی آن دیده نمی‌شود. تنها در بخش پایینی آن اسم ریزر به گونه‌ای نوشته شده است که حتی در بعضی زاویه‌ها به خوبی قابل مشاهده نیست. بالاتر از دکمه‌های جهت‌، 5 چراغ ریز قرار گرفته است که نشان‌دهنده روشن یا خاموش بودن کپس‌لاک و… است.

لازم به ذکر است که کیبورد تا حدی به نفوذ آب نیز مقاوم است و می‌تواند خیالتان را از بابت عرق کردن یا حتی کمی هم خیس شدن‌، راحت کند.

کیبورد ریزر Cynosa V2

در بخش زیرین کیبورد 4 قطعه بخش نرم برای جلوگیری از لغزش روی میز قرار گرفته است که در حالت عادی عملکرد بسیار خوبی داشته و کیبورد را ثابت نگه می‌دارند. اما هنگامی که کیبورد را با استفاده از پایه‌هایی که در زیر آن قرار گرفته در زاویه‌ای متمایل قرار دهید، تا حد کمی کیبورد لغزش خواهد داشت که قابل قبول است.

در بخش زیرین کیبورد شیارهایی قرارداده شده تا با قرار دادن سیم رابط در آن‌ها، سیم از گوشه‌ای از کیبورد که به کیس شما نزدیکتر است، خارج شود. با استفاده از این شیارها می‌توانید سیم را از سه قسمت خارج کنید: بخش سمت راست، چپ و بخش میانی از وجه بالای کیبورد.

سیم کیبورد ریزر Cynosa V2 قابل جدا کردن نیست و 2 متر طول داشته که طول مناسبی محسوب می‌شود و به احتمال بالا مشکلی از این بابت نخواهید داشت. سیم رابط روکشی پلاستیکی دارد که ضخیم و قطور به نظر می‌رسد و نگرانی از جهت آسیب‌دیدگی آن نخواهید داشت.

ارگونومیک

زیر کیبورد دو پایه در دو سمت آن قرار گرفته تا بتوانید برای راحتی کار زاویه کیبورد را تغییر دهید. نکته قابل توجه این است که هر کدام از این پایه‌ها در اصل دوتا پایه بوده که ابعاد مختلفی دارند. این باعث می‌شود تا شما بتوانید زاویه کیبورد را در دو مرحله تغییر دهید. کیبورد ریزر در حالت عادی 2 درجه با سطح زمین فاصله دارد. اگر از پایه‌های کوچک برای افزایش زاویه استفاده کنید این عدد به 4 درجه می‌رسد و اگر از پایه‌های بزرگ آن استفاده کنید می‌توانید این عدد را به 7 درجه برسانید.

در بخش انتهایی پایین کیبورد جا برای استراحت مچ قرار ندارد اما انتهای کیبورد انحنای کمی گرفته است تا مقداری نبود استراحتگاه مچ را جبران کند. گرچه جایگزین بسیارخوبی نیست اما در کل حس بهتری نسبت به دیگر کیبوردهایی که این بخش را ندارند، منتقل می‌کند. اگر عادت به استفاده از استراحتگاه مچ دارید می‌توانید آن را جداگانه خریداری کنید و به انتهای کیبورد ریزر متصل کنید.

 

دکمه‌ها

کیبورد ریزر Cynosa V2 تمام 104 دکمه‌ ثابتی را که در اکثر کیبورد‌ها به صورت پیش‌فرض وجود دارند، در اختیار داشته و در کنار آن‌ها 6 دکمه اضافه نیز در قسمت بالا سمت راست خود جا داده است. این دکمه‌ها برای مدیریت رسانه طراحی شده‌اند به گونه‌ای که چهار دکمه بی‌صدا، پخش و مکث، به‌همراه دو دکمه برای رفتن به رسانه بعدی یا قبلی قرار دارد. در کنار این‌ها، دو دکمه به صورت یک‌پارچه برای کنترل میزان صدا قرار گرفته که اگر بخش بالایی آن را فشار دهید، صدا زیاد و اگر پایین آن را فشار دهید، صدا کم خواهد شد. این دکمه‌های رسانه جنس و طراحی متفاوت‌تر و خشک‌تری نسبت به دیگر دکمه‌ها دارند.

کیبورد ریزر Cynosa V2

جایگیری دکمه‌های کیبورد ریزر Cynosa V2 به خوبی انجام شده که تقریبا تمام دکمه‌ها به‌راحتی قابل استفاده هستند؛ البته اگر تایپیست هستید باید بگوییم که استفاده از ترکیب Ctrl+B به صورت یک دستی با توجه فاصله‌شان از یکدیگر، شاید برای شما کمی سخت باشد.

فاصله بین دکمه‌ها مناسب بوده و احتمال تایپ اشتباهی حروف کم است. ارتفاع دکمه‌ها هم حد متوسطی دارد، تخت نیستند و کمی ارتفاع دارند و آن‌قدری هم بلند نیستند که اذیت کنند.

همچنین سطح رویی دکمه‌ها صاف نبوده و یک حالت خمیده‌ای به سمت داخل گرفته‌اند که استفاده از آن‌ها را هم لذت بخش‌تر و هم راحت‌تر می‌کند. البته دکمه Space بر خلاف دیگر دکمه‌ها سطحی برآمده دارد تا دستتان از هر زاویه‌ای بتواند این دکمه را راحت پیدا کند.

جنس کلاهک‌ (یا Keycap) کیبورد، پلاستیک ABS است که حس لطیف و نرمی را منتقل می‌کند. تمام دکمه‌ها محکم و ثابت سر جای خود قرار دارند به جز دکمه‌های Space, Ctrl, Shift و Enter که مقدار کمی در جای خود تکان می‌خورند.

نوع سوئیچ به کار رفته در طراحی دکمه‌ها غیرمکانیکال و ممبرین (Membrane) از نوع رابر دام (Rubber Dome) است. استفاده از این نوع سوئیچ باعث شده تا دکمه‌ها صدای بسیار کمتری داشته باشند و حس نرمی منتقل کنند. از طرفی، کیبوردهای مکانیکی تاخیر کمتری نسبت به غیرمکانیکال‌ها دارند.

در حالت عادی هنگامی که یکی از دکمه‌های کیبوردهای غیرمکانیکال خراب شوند، تعمیر آن سخت بوده و یا بعضا لازم است که کل قطعات را تعویض کنید. اما رابر دام بودن دکمه‌ها باعث می‌شود که در صورت خرابی یک دکمه فقط همان دکمه تعمیر یا تعویض شود.

برای آشنایی بیشتر حتما مقاله معرفی انواع سوئیچ کیبورد را بخوانید.

شاید یکی از فاکتورهای مهم برای خریداران ایرانی، داشتن حروف فارسی بر روی کیبورد باشد که متاسفانه باید بگوییم ریزر Cynosa V2 اینگونه نیست و تنها حروف انگلیسی بر روی دکمه‌ها قرار گرفته است. شما می‌توانید از برچسب برای درج حروف فارسی روی کیبورد استفاده کنید اما توصیه نمی‌شود، چرا که جلوی نورپردازی دکمه‌ها را گرفته و حتی حس خوب لمس دکمه‌ها را از شما می‌گیرد.

امکانات نرم‌افزاری کیبورد ریزر Cynosa V2

تنها یک نکته منفی برای بخش نرم‌افزاری این کبورد می‌توان گفت که آن‌هم نبود حافظه داخلی کیبورد است. برخی کیبوردها یک حافظه داخلی دارند تا تنظیمات نرم‌افزاری خود را در آن ذخیره کنند. اما ریزر Cynosa V2 این حافظه را نداشته و در صورتی که به دستگاه جدید وصل کنید یا سیم آن‌ را بکشید و دوباره وصل کنید، تنظیمات آن ریست خواهد شد و لازم است دوباره با نرم‌افزار، تنظیمات آن را برگردانید.

شخصی‌سازی

یکی از نکات مثبت کیبورد ریزر Cynosa V2 امکانات شخصی سازی بالای آن است که با استفاده از نرم‌افزار Synapse 3 می‌توانید عملکرد تمام دکمه‌ها را تغییر دهید. می‌توانید بگویید در هر ثانیه حداکثر چند بار دکمه می‌تواند فشرده شود، این کار باعث می‌شود که هنگام نگه داشتن دکمه، تعداد مشخصی کاراکتر در هر ثانیه تایپ شود.

می‌توانید بگویید با زدن یک دکمه، دکمه دیگری در نظر گرفته شود، برنامه‌ای به دلخواه شما باز شود، کاری مانند عوض کردن پروفایل تنظیمات کیبورد و کارهای بیشتری که تقریبا محدودیتی برای شخصی‌سازی آن در نظر گرفته نشده است، انجام شود.

یک حالت بازی در تنظیمات کیبورد قرار دارد که هنگام بازی روشن می‌شود یا می‌توانید دکمه‌ای برای روشن کردن آن اختصاص دهید یا حتی انتخاب کنید که همواره روشن باشد. هنگامی که این حالت روشن است، دکمه‌ ویندوز غیرفعال خواهد شد تا اگر به صورت اتفاقی آن را فشردید، اتفاقی رخ ندهد و از بازی خارج نشوید. همچنین می‌توانید انتخاب کنید تا دو ترکیب Alt+Tab و Alt+F4 نیز در طول بازی از کار بیافتند.

نورپردازی RGB

امروزه تقریبا امکان خرید محصولی از شرکت ریزر بدون نورپردازی RGB امری محال به نظر می‌رسد. زیر دکمه‌ها یک صفحه بزرگ قرار گرفته است که کل آن از سیستم نورپردازی استفاده می‌کند. این صفحه، کل بخش زیر دکمه‌ها را نورانی می‌کند و این حس را منتقل می‌کند که گویا دکمه‌ها روی نور شناورند. در کل افکت‌ها و نورپردازی‌های این کیبورد فوق‌العاده است و حق انتخاب‌های بسیاری که به شما می‌دهد، جلوه بسیار خوبی از کیبورد می‌سازد.

دو نکته منفی درمورد RGB کیبورد ریزر Cynosa V2 می‌توان بیان کرد. یک این که 6 دکمه اضافه کیبورد، کاملا حس اضافه بودن را منتقل می‌کنند و همانند دیگر دکمه‌ها نورپردازی ندارند و یک نور ساده را از خود نمایش می‌دهند. همچنین دکمه Esc که در گوشه‌ترین بخش کیبورد قرار دارد، در برخی از افکت‌ها، نوری کمرنگ را از خود نمایان می‌کند که شاید در هنگام استفاده در تاریکی به خوبی معلوم نباشد.

با استفاده از نرم‌افزار سیناپس خود شرکت ریزر می‌توانید همانطور که علاقه‌مند هستید به شخص‌سازی نورپردازی بپردازید. هر دکمه می‌تواند به صورت جداگانه نور خود را داشته باشد برای مثال اگر گیمر هستید، می‌توانید دکمه‌های WSAD را با نور متفاوت از دیگر دکمه‌ها متمایز سازید. لازم به ذکر است که هنگام تغییر رنگ یک دکمه در کنار دیگر دکمه‌ها، نتایج خیلی رضایت بخش نیست و نور آن دکمه خیلی واضح نیست. حتی می‌توانید تعداد افکت‌های مختلفی با سلیقه شخصی ترکیب کنید تا به نتیجه مطلوب خود برسید. حتی می‌توانید کیبورد را طوری تنظیم کنید تا نور دکمه‌ها بر اساس شرایط مختلف عوض شود.

کیبورد ریزر Cynosa V2

 

می‌توانید مقدار روشنایی نور را بین عدد 0 تا 100 تغییر دهید که پیشنهاد می‌شود حداقل روی عدد 10 تا 20 قرار دهید چرا که مقادیر کمتر از آن، خوانایی دکمه‌ها را سخت می‌کند.

افکت مورد علاقه من، Fire نام داشت که به صورت پیش‌فرض دو رنگ زرد و نارنجی را در هم‌ آمیخته می‌کند تا حس شعله‌ور شدن آتش زیر دکمه‌ها را منتقل کند. همچنین با استفاده از قابلیت‌های شخصی‌سازی آن می‌توانید از دو رنگ دیگر استفاده کنید تا به نتایج مطلوب خود برسید.

پلتفرم‌ها

تمام پتانسیل‌های کیبورد ریزر Cynosa V2 در ویندوز در دسترس خواهد بود اما اگر این کیبورد را به پلتفرم‌های دیگر مانند لینوکس و نلفن‌های همراه وصل کنید می‌توانید از آن استفاده کنید اما به‌دلیل نبود برنامه سیناپس در دیگر پلتفرم‌ها امکانات نرم‌افزاری کیبورد را از دست خواهید داد. لازم به ذکر است که دکمه‌های Print Screen, Pause/Break, Scroll Lock در سیستم عامل مک کار نمی‌کنند.

آیا کیبورد ریزر Cynosa V2 برای من مناسب است؟

در این بخش از مقاله قصد داریم تا به تفکیک افراد مختلف که نیازهای مختلفی از کیبورد دارند، ریزر Cynosa V2 را بررسی کنیم و ببینیم مناسب کدام افراد است.

گیمرها

برای گیمرها گزینه بسیار خوبی محسوب می‌شود چرا که هدف اصلی آن هم جامعه گیمر است. اما باز هم بهتر است درصورتی که بازی‌های بسیار رقابتی مدنظر شما هست در همین رنج قیمت، دنبال کیبورد مکانیکی برای گیم باشید که تاخیر ورودی کمتری دارد. در غیر این صورت، ریزر Cynosa V2 خرید خوبی برای شما خواهد بود.

کارهای اداری

گرچه این کیبورد ریزر می‌تواند تمام کارهای شما را انجام دهد اما برای انجام کارهای ساده اداری نیازی به کیبورد گران قیمت و بالارده ندارید.

برنامه نویسی

بدون در نظر گرفتن گران بودن، گزینه بسیار خوبی برای برنامه نویسان محسوب می‌شود چرا که جدای از کیفیت ساخت بالای کیبورد، بخش شخصی سازی دکمه‌ها می‌تواند تا حدی به تجربه برنامه نویسی شما کمک کند.

تایپیست

گرچه تمام نیازهای تایپیست‌ها را برطرف خواهد کرد اما گزینه‌هایی هستند که همین سطح کیفیت را برای تایپ با قیمت کمتری ارائه می‌کنند.

برای حمل و استفاده برای تلفن‌های همراه 

اصلا گزینه مناسبی برای انجام این کارها نیست چرا که هم سنگین است و هم حجیم! بنابراین خیلی نمی‌توانید آن را جابه‌جا کنید.

جمع‌بندی بررسی کیبورد ریزر Cynosa V2

ریزر در ساخت کیبورد Cynosa V2 بعضی مواقع کم‌کاری کرده است و می‌توانست تجربه بهتری را به شما ارائه دهد اما در دیگر جاها بی‌نقص ظاهر شده تا بتوان به‌صورت کلی آن را یک کیبورد فوق‌العاده نامید و خرید آن را به دیگران پیشنهاد کرد.

گرچه ریزر توانسته کیبورد در کل بهتری را نسبت به نسل قبل بسازد اما ارتقاها جزئی و حتی بعضی از جاها دست نخورده باقی‌مانده است. به همین دلیل اگر کیبورد Cynosa Chroma را خریداری کردید، نیاز آنچنانی برای ارتقا به نسخه دوم ندارید اما اگر قصد خرید کیبورد جدید را دارید، ریزر Cynosa V2 گزینه بهتری خواهد بود.

نقاط قوت و ضعف:

نقاط قوت

طراحی زیبا و جذاب

شخصی‌سازی بالا

نورپردازی قوی 

مات بودن بدنه

صدای کم کلیدها

مقاومت دربرابر آب

نقاط ضعف

کلاهک از جنس پلاستیک ABS

مکانیکی نیست

نداشتن حافظه داخلی

 

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH