راهنمای کامل و جامع خرید کامپیوتر گیمینگ

در این مقاله قصد داریم تا قطعات مختلف مورد نیاز برای ساخت یک کامپیوتر برای بازی در رنج‌های قیمتی مختلف برای شما معرفی کنیم.

با شروع نسل جدید کنسول‌ها، معمولا نسل جدیدی از بازی‌ها نیز شروع می‌شود چرا که کنسول‌ها سخت‌افزار بهتری خواهند داشت و بازی‌سازان از این ارتقای سخت‌افزاری استفاده خواهند کرد و بازی‌های جذاب‌تر و البته سنگین‌تری را عرضه می‌کنند. برای همین، طرفداران رایانه‌های شخصی با عرضه کنسول‌های جدید به دنبال ارتقای سخت‌افزار خود خواهند بود.

اگر از این دسته افراد هستید یا به دنبال خرید اولین سیستم خود برای بازی هستید، با ما در آی‌تی‌رسان همراه باشید.

لازم به ذکر است که در سیستم‌های پیشنهاد شده ما تمام قطعات را مشخص کرده‌ایم، اما انتخاب خود کیس به دلایل سلیقه‌ای بودن و وابسته بودن به ابعاد میز شما، به خودتا سپرده‌ایم. در این مقاله به نکات مهمی که باید هنگام خرید کیس به آن دقت کنید را برای شما توضیح دادیم.

کامپیوتر برای بازی ارزان قیمت:

پردازنده
 Intel Core I3 10100F
خنک‌کننده
دیپ کول GAMMAXX 300
مادربرد
 Asus H510 M-K
کارت‌گرافیک
GTX 1650 4GB
رم
1 * 8GB 2666MHz CL19
پاور
Green 350w
فصای ذخیره‌سازی
یک ترابایت 7200rpm

همانطور که در بخش مقدمه مقاله گفتیم کارت‌گرافیک مهمترین بخش برای یک سیستم گیمینگ است و تمرکز اصلی بودجه شما باید برای این بخش باشد. سیستم اولی که قصد داریم به شما معرفی کنیم، یک سیستم ارزان قیمت بوده که حداقل قدرت را دارد. کارت‌گرافیک 1650 تنها 4 گیگابایت حافظه وی‌رم دارد که با توجه به این که نیاز بازی‌ها به وی‌رم روز به روز افزاش می‌یابد، زیاد نباید به کارایی آن در چند سال آینده امیدوار باشید.

سیستم برای بازی

اما با این حال، با استفاده از این کارت‌گرافیک می‌توانید کامپیوتری برای بازی داشته باشید که می‌تواند تقریبا تمام بازی‌های عرضه شده تا به امروز را با تنظیمات مناسب (متوسط) با رزولوشن 1080 و 30 فریم بر ثانیه اجرا کند. پردازنده‌ای که برای این سیستم انتخاب کردیم، پردازنده 4 هسته‌ای اینتل نسل 10 است که عملکرد بسیار خوبی در بخش گیمینگ دارد و یکی از نقاط قوت این سیستم به‌حساب می‌آید.

در این مقاله به توضیح وی‌رم پرداخته‌ایم.

به‌شدت پیشنهاد می‌شود که با افزایش بودجه خود، سیستم بعدی که معرفی خواهیم کرد را انتخاب کنید و تنها اگر هیچ چاره‌ای ندارید از این سیستم استفاده کنید.

کامپیو‌تر برای بازی پایین‌رده:

پردازنده
 Intel Core I3 10100F
خنک‌کننده
دیپ کول GAMMAXX 300
مادربرد
 Asus H510 M-K
کارت‌گرافیک
RTX 3050
رم
2 * 8GB 2666MHz CL19
پاور
Green 350w
فصای ذخیره‌سازی
یک ترابایت 7200rpm
فضای ذخیره‌سازی SSD
256 گیگابایت M.2

این سیستم نسبت به سیستم قبلی، تنها در بخش کارت‌گرافیک و مقدار رم فرق دارد، چراکه قصد داشتیم با حداقل افزایش بودجه بتوانید یک سیستم به مراتب بهتری داشته باشید.

به صورت کلی عرضه کارت 3050 توسط انویدیا خیلی مورد استقبال طرفداران این کمپانی قرار نگرفت چرا که از کارت‌گرافیک پایین‌‌رده در سال 2022 انتظار می‌رود که از کارت‌گرافیک‌های میان‌رده قبلی بهتر عمل کند. اما کارت 3050 همچنان با کارت‌های پایین‌رده رقابت می‌کند.

سیستم برای بازی

با این حال کارت گرافیک بسیار خوبی در این رنج قیمتی به‌حساب می‌آید و بر رقیبان خود برتری دارد. این کارت از نسل دوم تکنولوژی DLSS استفاده می‌کند که برای یک سیستم با این رنج قیمتی بسیار با ارزش و مهم است. کار این تکنولوژی افزایش فریم‌ریت بازی است، این کار را با رندر گرفتن بازی در رزولوشن پایین‌تر و بعد افزایش رزولوشن با هوش مصنوعی انجام‌ می‌دهد که باعث می‌شود با همان رزولوشن و کیفیت، فریم‌ریت بالاتری داشته باشید.

در آی‌تی‌رسان بخوانید: راهنمای خرید کارت‌گرافیک برای استخراج رمزارز

اجرای تمام بازی‌ها با رزولوشن 1080 و 30 فریم بر ثانیه، تقریبا تضمین شده‌است و حتی به 60 فریم نیز خواهید رسید. اگر بازی که انتخاب کردید از تکنولوژی DLSS استفاده کنید این اعداد بسیار بالاتر خواهد بود و حتی می‌توانید ری‌تریسینگ را نیز روشن کنید.

کامپیو‌تر برای بازی میان‌رده:

پردازنده
Intel Core I3 10100F
خنک‌کننده
دیپ کول GAMMAXX 300
مادربرد
Asus H510 M-K
کارت‌گرافیک
RX 6600XT
رم
2 * 8GB 2666MHz CL19
پاور
Green 500w
فصای ذخیره‌سازی
یک ترابایت 7200rpm
فضای ذخیره‌سازی SSD
256 گیگابایت M.2

از اینجا به بعد وارد بخش سیستم‌های قدرتمند می‌شویم. این سیستم با استفاده از کارت‌گرافیک جدید و قدرتمند 6600XT می‌توانید تمام بازی‌ها را با بالاترین کیفیت با حداقل 60 فریم‌ریت اجرا کند و حتی می‌توانید با استفاده از آن می‌توانید تا حدی به رزولوشن‌های بالاتر نیز بروید.

این کارت قدرتی کمی بیشتر از کنسول ایکس‌باکس سریز ایکس دارد که قدرتمندترین کنسول بازی در این نسل است، این برتری به این معنی خواهد بود که شما تا آخر این نسل (که تقریبا 5 الی 6 سال طول خواهد کشید) بازی‌ها را به خوبی اجرا خواهید کرد چرا که بازی‌سازها کنسول‌ها را هدف خود قرار می‌دهند.

همچنین با توجه به این که کنسول‌ها از حافظه SSD از نوع M.2 استفاده می‌کنند به مرور زمان، بازی‌ها به سمتی خواهند رفت که SSD یک پیش‌نیاز برای اجرای بازی‌ها خواهد شد. برای همین‌ ما در این سیستم، 256 گیگابایت از این حافظه را پیشنهاد دادیم تا بتوانید ویندوز به همراه یک یا دو بازی را نیز روی آن نصب کنید.

تنها محدود کننده این سیستم، پردازنده آن است که احتمالا در بازی‌هایی که مصرف پردازنده بالایی دارند فریم‌ریت شما را کمی محدود خواهد کرد.

کامپیوتر برای بازی میان‌رده:

پردازنده
 AMD Ryzen 5600X
خنک‌کننده
 دیپ کول GAMMAXX 400 V2
مادربرد
 Asus B550 M-k
کارت‌گرافیک
RX 6600XT
رم
2 * 8GB 3200MHz CL16
پاور
Green 500w 
فضای ذخیره‌سازی SSD
Samsung 1TB M.2 Evo 980

سیستم قبلی در بخش‌های مختلفی به جز کارت‌گرافیک می‌تواند از ارتقا جزعی بهره ببرند تا با کمی افزایش قیمت، تجربه‌ای بهتر را برای شما رفم بزند. اولین بخشی که در این سیستم ارتقا می‌دهیم، پردازنده بوده که آن را با پردازنده 6 هسته‌ای AMD از آخرین نسل رایزن جایگزین می‌کنیم. به دلیل تغییر پردازنده، باید از مادربردی دیگر استفاده کنیم. با عوض شدن پردازنده حالا می‌توانیم از رم بهتری نیز استفاده کنیم که دقیقا همین کار را انجام دادیم.

سیستم برای بازی

توجه داشته باشید که در بخش خنک‌کننده پردازنده نیز از گرینه دیگری استفاده کردیم. همچنین به جای دو حافظه مختلف از یک حافظه یک ترابایتی SSD از نوع M.2 استفاده کردیم که سرعت بسیار بالاتری دارد.

با استفاده از این سیستم خیال شما تا آخر این نسل از کنسول‌ها، راحت است و هر بازی را با رزولوشن 1080 و 60 فریم بر ثانیه و چه‌بسا بیشتر اجرا خواهید کرد.

کامپیوتر برای بازی بالارده:

پردازنده
AMD Ryzen 5600X
خنک‌کننده
دیپ کول GAMMAXX 400 V2
مادربرد
Asus B550 M-K
کارت‌گرافیک
RTX 3070 Ti
رم
2 * 8GB 3600MHz CL18
پاور
600w
فضای ذخیره‌سازی SSD
Samsung 1TB M.2 Evo 980

از این بخش به بعد کم کم وارد رنج بالارده می‌شویم که دیگر صرف اجرای بازی‌ها کافی نیست و هدف فریم‌ریت‌های بالا است. این سیستم نسبت به قبلی، صرفا نیاز به ارتقا در بخش کارت‌گرافیک را دارد و برای اینکار اول کارت 3070Ti را انتخاب کردیم. با توجه به این که پردازنده‌‌های ای‌ام‌دی به سرعت رم وابسته هستند برای این سیستم، رم را نیز کمی ارتقا دادیم تا پردازنده عملکردی بهتری داشته باشد.

3070

این کارت بسیار قدرتمند بوده که توانایی اجرای بازی‌ها در رزولوشن 1440 و 4K را با فریم‌ریت بالا دارد و حتی با هسته‌های اختصاصی ری‌تریسینگ و DLSS می‌تواند خیال شما را تا مدت‌ها آسوده کند.

کامپیوتر‌ برای بازی بالارده:

پردازنده
 AMD Ryzen 5600X
خنک‌کننده
دیپ کول GAMMAXX 400 V2
مادربرد
Asus B550 M-K
کارت‌گرافیک
RTX 3080 / RX6900XT
رم
2 * 8GB 3600MHz CL18
پاور
750w
فصای ذخیره‌سازی SSD
Samsung 1TB Evo 980 Pro

انتخاب کارت‌گرافیک بعدی کمی دشوار است و بستگی به نیاز‌های شما دارد، برای همین ما دو گزینه را در جدول قرار داده‌ایم و تفاوت‌های‌شان را به شما می‌گوییم تا خودتان بر حسب نیاز خود خرید خود را انجام دهید.

کارت‌گرافیک 6900XT قوی‌ترین کارت عرضه شده توسط AMD و در اصل رقیب کارت 3090 است اما با توجه به شرایط بازار ایران، قیمتی برابر با 3080 داشته که عملکردی به مراتب بهتر از آن دارد. اما 3080 از دو تکنولوژی DLSS و ری‌تریسینگ استفاده می‌کند که تجربه شما از بازی‌هایی که آن‌ها را پشتیبانی می‌کنند بهبود می‌بخشد.

سیستم برای بازی

این به این معنی نیست که امکان استقاده از این تکنولوژی‌ها روی 6900XT وجود ندارد. ری‌تریسینگ با همان کیفیت روی این کارت اجرا خواهد شد اما با فریم‌ریت کمتری خواهد داشت. این کارت حتی از تکنولوژی FSR استفاده می‌کند که رقیب ضعیف DLSS است.

در این مقاله به تفاوت‌های بین دو تکنولوژی DLSS و FSR پرداخته‌ایم.

تعداد بازی‌هایی که از این دو تکنولوژی پشتیبانی می‌کنند کم است و اما اگر ری‌تریسینگ مهم‌ترین بخش خرید شماست، سراغ کارت 3080 بروید و در غیر این صورت کارت 6900XT پیشنهاد ما به شماست.

کامپیوتر برای بازی گران‌قیمت:

پردازنده
 Intel Core I7 12700K
خنک‌کننده
 Cooler Master MA610P
مادربرد
 Asus Z690-A
کارت‌گرافیک
RTX 3080Ti / RTX 3090
رم
4 * 8GB 3600MHz CL18
پاور
750w
فصای ذخیره‌سازی SSD
Samsung 1TB Evo 980 Pro

آخرین و قوی‌ترین سیستم پیشنهادی ما به شما از پردازنده نسل 12 اینتل استفاده می‌کند که نیاز به خرید مادربردی گران‌قیمت دارد. در صورتی که دنبال گزینه جایگزین بودید، می‌توانید از همان مادربرد سیستم قبلی ولی با پردازنده ای‌ام‌دی 5800X و یا 5900X استفاده کنید.

این پردازنده نیاز به خنک‌کننده بهتری دارند که در جدول، آن را قرار دادیم. برای بخش رم این سیستم، از 4 عدد رم 8 گیگابایتی استفاده کردیم تا هیچ محدودیتی از این بابت تجربه نکنید. لازم به ذکر است که پردازنده نسل 12 اینتل، از نسل پنجم رم(DDR5) نیز پشتیبانی می‌کند که سرعتی بالاتر دارند اما چون تازه منتشر شده‌اند قیمتی بسیار بالا دارند که باعث شده خرید آن‌ها را پیشنهاد نکنیم.

3090 یا 3080ti

برای بخش کارت‌گرافیک، پیشنهاد ما کارت 3080Ti خواهد بود چرا که عملکردی تقریبا مشابه 3090 دارد اما قیمت آن بسیار کمتر است. با توجه به هزینه‌ای که می‌کنید رزولوشن بالا به همراه فریم‌ریت بالا باید انتظار ثابت شما از سیستم باشد که این سیستم شما را در این بخش ناامید نخواهد کرد.

2 در مورد “راهنمای کامل و جامع خرید کامپیوتر گیمینگ”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH