واردات آیفون به کشور ممنوع شد

چند روز پیش بود که خبری مبنی بر غیرفعال شدن موقت واردات گوشی‌های اپل در سامانه جامع تجارت منتشر کردیم. در زمان انتشار آن خبر، گمانه‌زنی‌ها برای آغاز طرح ممنوعیت واردات گوشی‌های آیفون و آزاد شدن واردات این مدل از گوشی‌ها آغاز شد. حال به نظر می‌رسد که طرح ممنوعیت واردات گوشی‌های آیفون وارد مرحله جدیدی شده و عملا اجرای آن آغاز شده است.

طبق اخبار منتشر شده از واردکنندگان تلفن همراه و وضعیت ثبت گوشی‌های در سامانه جامع تجارت، پس از آن که در روزهای پایانی ماه اردیبهشت، قابلیت ثبت گوشی‌های اپل در این سامانه مسدود شد، حال امکان وارد کردن این گوشی‌ها به طور کامل برداشته شده است.

ماجرا از این قرار است که در اواخر ماه اردیبهشت، واردکنندگانی که قصد داشتند تا گوشی‌های آیفون خود را در سامانه جامع تجارت ثبت کنند، با پیامی مبنی بر این که امکان ثبت گوشی‌های اپل تا 31 اردیبهشت ماه امکان پذیر نیست مواجه شدند.

حال با پایان اردیبهشت ماه، مجددا واردکنندگان قادر به ثبت گوشی‌های برند اپل نیستند، افرادی که قصد ثبت کردن مدل‌های آیفون را دارند با پیام جدیدی در سامانه جامع تجارت مواجه می‌شوند، طبق این پیام امکان ثبت گوشی‌های اپل در گروه کالایی 23 سلب شده و از این پس در گروه کالایی 27 قرار می‌گیرد.

گروه کالایی 27 دسته اقلام لوکس، لاکچری و غیر ضروری است که هزینه واردات و قوانین گمرکی آن به طور کامل با دیگر گروه‌ها تفاوت دارد.

به این ترتیب پس از گذشت دو سال از آغاز موضوع انتقال واردات گوشی‌های آیفون در دسته محصولات لاکچری که به معنی عدم اختصاص ارز برای واردات و دریافت حق گمرکی چند برابر می‌شود، این اتفاق از امروز یکم خرداد اجرایی شد.

اما وارد شدن گوشی‌های برند اپل به دسته محصولات لاکچری چه تاثیری بر روی بازار تلفن همراه خواهد داشت؟ ابتدا باید بدانید که احتمالا قیمت گوشی‌های اپل از این پس رشد چندین درصدی خواهد داشت، در ضمن کاهش واردات آیفون به بازار کشور محتمل است و این موضوع خود مجددا باعث افزایش قیمت این محصول می‌شود.

از طرفی امکان این که فروشنده‌ها برای مدتی آیفون‌های خود را به فروش نرسانند و منتظر افزایش قیمت این محصول باشند، کم نیست، به این ترتیب ممکن است با کاهش تعداد آیفون‌های موجود در بازار باشیم که به آشفتگی بازار و افزایش قیمت آن منجر می‌شود.

افزایش قیمت گوشی‌های آیفون می‌تواند تاثیر منفی در بازار بگذارد و موجب افزایش قیمت دیگر پرچمداران شود، به این ترتیب قیمت گذاری در بازار از کنترل خارج شده و حتی امکان افزایش قیمت دیگر گوشی‌های بالارده و میان‌رده نیز وجود دارد. تجربه نشان داده که مدیران ما توانایی مناسبی در مدیریت اوضاع آشفته بازار و کنترل قیمت‌ها ندارند، به همین دلیل می‌توان انتظار داشت که قیمت گذاری در بازار، سلیقه‌ای شده و شاهد برهم خوردن آرامش بازار تلفن همراه و افزایش قیمت‌ها باشیم.

 تکمیلی: باتایید اسحاقی، دبیر انجمن واردکنندگان تلفن همراه و تبلت، بر اساس اطلاعیه سامانه تجارت، تمامی مدل‌های آیفون در دسته کالاهای گروه 27 قرار گرفت که به معنی قرار گرفتن در لیست کالاهای لوکس و ممنوع است.

4 در مورد “واردات آیفون به کشور ممنوع شد”

  1. سال 82 هم گوشی های آیفون ممنوع شد و بعد یه نهاد نـظامی فـراقانونی همون گوشی ها رو قاچاقی وارد کشور کرد و چند برابر قیمت به مردم فروخت. دلیل ممنوعیت هم حذف رقبا بود و این که چون جنس انحصاری و قاچاق بود پس میشد به هر قیمتی به مردم فروخت. الان هم داره همون موضوع تکرار میشه.

  2. samanostad@gmail.com

    اولا این خبرا الکی و هیچ و پوچه
    دوما کسی که بخاد آیفون بخره قیمتش ۲۰۰ میلیونم باشه میخره

    3
    2

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH