کیف پول ارز دیجیتال

معرفی انواع کیف پول ارز دیجیتال

ارز دیجیتال در چند سال گذشته، سیستم مالی را مورد تغییر و تحول قرار داده و بیت‌کوین به یک دارایی ریسک‌پذیر تبدیل شده است. در این مقاله از آی‌تی‌رسان به معرفی انواع کیف پول ارز دیجیتال خواهیم پرداخت. همچنین شما می‌توانید بهترین کیف پول ارز دیجیتال را نیز در مقاله مربوطه بشناسید.

همه افراد مختلف، مخصوصاً سرمایه‌گذاران، دارایی‌های خود را باید در یک مکان خاصی ذخیره کنند. به طور مثال بانک‌ها یکی از مکان‌های ذخیره دارایی به حساب می‌آید. اما برای یک دارایی مثل بیت‌کوین چطور؟

برای ذخیره ارزهای دیجیتال، از کیف پول‌های مخصوصی استفاده می‌شود. این کیف پول‌های ارز دیجیتال، انواع مختلفی دارند که آشنایی با آن‌ها برای سرمایه‌گذاران رمزارزها بسیار اهمیت دارد. آشنایی با انواع کیف پول ارز دیجیتال حتی قبل از سرمایه‌گذاری باید انجام شود تا مشکلی در ذخیره آن، برای فرد پیش نیاید.

چرا انتخاب یک کیف پول مناسب مهم است؟

اخیراً حادثه‌ای باعث شد 8.4 میلیارد رمز عبور افراد مختلف لو برود. این موضوع بسیار اهمیت دارد و حتی وقتی پای سرمایه و دارایی در میان باشد، اهمیت آن بیشتر هم می‌شود. پس امنیت فاکتور بسیار مهمی در تشخیص یک مکان مناسب برای ذخیره سرمایه می‌باشد.

رمزارزها چگونه باید ذخیره شوند؟ چه روشی برای ذخیره ارز دیجیتال مناسب است به طوری که ریسک از دست دادن آن پایین باشد؟ امن ترین روش ذخیره ارز دیجیتال چیست؟

جواب همه این سوالات مربوط به نوع کیف پول است. پس آشنایی با انواع کیف پول ارز دیجیتال بسیار اهمیت دارد.

کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

قبل از اینکه به سراغ انواع کیف پول ارز دیجیتال برویم، اول باید بفهمیم که این کیف پول‌ها چطور کار می‌کنند.

در نظر داشته باشید که نگهداری ارز دیجیتال با ارزهای فیات متفاوت است. ارز دیجیتال یک شکل فیزیکی ندارد و فقط از یک‌سری کد تشکیل شده است. از طرفی این ارزها در شبکه بلاک‌چینی ذخیره می‌شوند و آدرس‌های منحصر به فردی دارند. کاربران با دادن کلید عمومی (Public Key) به بقیه، ارز دیجیتال دریافت می‌کنند. از طرفی هم با استفاده از کلید خصوصی (Private Key) به ارزها دسترسی پیدا می‌کنند. در اصل، کیف پول‌های ارز دیجیتال از کلیدهای خصوصی محافظت می‌کنند که با استفاده از آن‌ها می‌توان به ارزهای موجود در بلاک‌چین دسترسی داشت.

انواع کیف پول ارز دیجیتال

زمانی که ارز دیجیتال در یک صرافی خریداری می‌شود، کاربران می‌توانند دارایی خود را در همان صرافی ذخیره کنند. اما با اینکه معمولاً این صرافی‌ها لایه‌های امنیتی اضافی دارند، باز هم در کل امنیت بالایی ندارند. همچنین صرافی‌ها به دلیل حجم بالایی از دارایی که دارند، یک هدف برای هکرها به حساب می‌آیند. در نتیجه ذخیره دارایی در صرافی، برای مدت طولانی اصلاً مناسب نیست. به همین دلیل برای هرکسی نیاز است که یک روش امن‌تر برای ذخیره دارایی خود پیدا کند. در ادامه به توضیح انواع کیف پول ارز دیجیتال می‌پردازیم.

کیف پول گرم و سرد

در کل، کیف پول‌ها به دو دسته کلی تقسیم میشوند: 1.کیف پول گرم یا هات ولت (Hot Wallets) 2.کیف پول سرد یا کولد ولت (Cold Wallets)

  • کیف پول گرم

این نوع، به طور کلی کیف پول‌هایی هستند که به اینترنت متصل‌اند. این نوع کیف پول‌ها نسبت به انواع سرد، به دلیل اتصال به اینترنت، امنیت کمتری دارند. اما کار کردن با این نوع نسبتاً ساده‌تر است. در ادامه مقاله، با انواع کیف پول گرم بیشتر آشنا خواهید شد.

کیف پول Exodus

  • کیف پول سرد

در این نوع، کیف پول‌هایی وجود دارد که از دارایی‌ها، به صورت آفلاین محافظت می‌کند. این کیف پول‌ها مثل یک خزانه برای شما هستند که برای پرداخت‌های خود می‌توانید از آن استفاده کنید. در بین این نوع کیف پول‌ها، مواردی هم هستند که حتی به اینترنت هم متصل می‌شوند.

کیف پول سخت افزاری
کیف پول سخت افزاری

حالا کدام یک از این دو نوع بهتر است؟

معمولاً برای ذخیره سرمایه‌های زیاد، از کیف پول‌های سرد استفاده می‌شود. این سرمایه‌ها اغلب برای نگه‌داری بلندمدت استفاده می‌شود. اما می‌توان گفت که ترکیبی از این دو نوع مناسب‌تر است. یعنی هم از کیف پول گرم استفاده شود و هم کیف پول سرد. به طور مثال به این صورت که سرمایه‌های‌ زیاد، برای نگه‌داری و هولد کردن، در یک کیف پول سرد ذخیره شود و برای کارهای روزمره‌تر و خرید و فروش، از یک کیف پول گرم استفاده شود.

انواع کیف پول گرم

به طور کلی تمام کیف پول‌های نرم‌افزاری جزو این نوع‌اند که شامل کیف پول‌های موبایل، وب و دسکتاپ هستند.

  1. کیف پول دسکتاپ

در این نوع، کیف پول یک نرم‌افزار است که باید دانلود و در دسکتاپ نصب شود. این نرم‌افزار فایل داده‌ای تولید می‌کند که افراد از آن برای نگهدای کلیدهای خود استفاده می‌کنند. همچنین باید یک رمز عبور برای دسترسی به کلیدها ایجاد کنند.

  1. کیف پول تحت وب

این نوع کیف پول‌ها اهمیت بسیار بالایی دارند. کاربران می‌توانند از طریق یک مرورگر وب مثل کروم به این نوع کیف پول‌ها دسترسی داشته باشند و دیگری نیازی به دانلود کردن نرم‌افزار نیست.

کیف پول‌های تحت وب این قابلیت را دارند که افراد با استفاده از یک دستگاه، یک مرورگر داخل آن و رمزعبور، می‌توانند به آن‌ها از هر جایی دسترسی داشته باشند. در این نوع، وبسایت مورد نظر، مالکیت کلیدهای شما را برعهده دارد. البته روش‌های جایگزینی مثل کیف پول‌های چند امضایی (Multi-sig wallets) وجود دارد که یک سطح کنترل مشخصی را به کاربران می‌دهد.

کیف پول چند امضایی، کیف پولی است که با آدرس‌های چند امضایی کار می‌کند. به طور ساده به این معنی است که برای تایید مجوز پرداخت، به بیشتر از یک کلید خصوصی نیاز است. در بعضی موارد، برای ساخت یک امضا (Signature) از چند کلید مختلف استفاده می‌شود.

  1. کیف پول موبایل

عملکرد این نوع کیف پول، مثل دسکتاپی است. یعنی نیاز است که برنامه آن دانلود و نصب شود. کیف پول‌های موبایل، در مبادله ارزها، انعطاف بیشتری دارند و ممکن است بهتر عمل کنند. اما خطرات امنیتی بیشتری نیز دارند.

انواع کیف پول سرد

کیف پول سرد شامل دو نوع است:

  1. کیف پول کاغذی (Paper Trading)

این نوع کیف پول، تنها یک تکه کاغذ است. اما این کاغذ شامل تمام داده‌هایی می‌شود که برای دسترسی به دارایی‌ها نیاز است. یعنی در اصل یک کد QR روی آن وجود دارد.

اگر این کاغذ گم شود، ممکن است تمام دارایی‌های مرتبط به آن، از دست برود. همچنین کیف پول‌ کاغذی، در ارسال ارز در مقدار کم، محدودیت‌هایی دارد. به علاوه، استفاده از این نوع کیف پول و انجام تراکنش با آن، زمان‌بر است.

در کل از این مورد نسبت به کیف‌پول سخت‌افزاری کم‌تر استفاده می‌شود.

  1. کیف پول سخت‌افزاری (Hardware Wallets)

این نوع کیف پول، نسبت به کاغذی بسیار بهتر طراحی شده است. کیف پول‌ سخت افزاری، کلیدهای عمومی را در یک محیط آفلاین شبیه به فلش مموری نگهداری می‌کند که باعث افزایش امنیت آن می‌شود. کار با این نوع کیف پول بسیار راحت است و کاربران به راحتی می‌توانند آن را مثل فلش، به کامپیوتر متصل کنند.

نکته در اینجاست که حتی اگر این کیف پول به اینترنت هم متصل شود، کلیدهای عمومی آن، از دستگاه خارج نمی‌شوند. به این صورت کار می‌کند که دستگاه، جزئیات تراکنش را درخواست می‌کند و اعتبار داده‌ها را ارائه می‌دهد و در نتیجه تراکنش را تکمیل می‌کند. سپس جزئیات تراکنش، به شبکه آنلاین منتقل می‌شود.

این نوع کیف پول، از کیف پول‌های گرم، امن‌تر هستند و کار کردن با آن‌ها از کیف پول کاغذی راحت‌تر، اما از کیف پول‌های تحت وب و دسکتاپ سخت‌تر است. از مدل‌های معروف این نوع، می‌توان به Ledger Nano S و Trezor اشاره کرد.

آشنایی با انواع کیف پول ارز دیجیتال بسیار ضروری است. هر کدام از آن‌ها، مزایا و معایب خود را دارند. این به فرد کمک می‌کند تا بسته به نوع کاری که انجام می‌دهد، بهترین گزینه را انتخاب کند.

1 در مورد “معرفی انواع کیف پول ارز دیجیتال”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH