واردات آیفون امروز از سر گرفته می‌شود + بیانیه انجمن واردکنندگان تلفن همراه

طبق سخنان جدید مدیر کل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت، واردات گوشی‌های آیفون هیچگونه محدودیتی ندارد و ثبت سفارش برای این کالا، امروز از سر گرفته می‌شود.

روز یکشنبه واردکنندگان تلفن همراه اعلام کردند که قادر به ثبت گوشی‌های برند اپل در سامانه جامع تجارت نیستند، افرادی که قصد ثبت کردن مدل‌های آیفون را دارند با پیامی در سامانه جامع تجارت مواجه می‌شوند، طبق این پیام امکان ثبت گوشی‌های اپل در گروه کالایی 23 سلب شده و از این پس در گروه کالایی 27 قرار می‌گیرد.

در همین راستا محمدرضا عالیان، سخنگوی انجمن واردکنندگان تلفن همراه به آی‌تی‌رسان گفت که گروه کالایی 27 که آیفون هم به آن اضافه شده شرایط و قوانین شفافی ندارد و بیشتر یک گروه کالایی است که هرگاه قرار باشد واردات یک محصول معلق شود، آن را به گروه کالایی 27 اضافه می‌کنند. ما به طور دقیق از اقلامی که درون این گروه کالایی قرار می‌گیرند اطلاعاتی نداریم.

حال سعید عباسپور، مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت در سخنان اخیر خود در مورد موضوع ممنوعیت واردات گوشی‌های آیفون اعلام کرد: ما برای ثبت سفارش موبایل هیچ محدودیتی نداریم. ثبت سفارش گوشی تلفن همراه با نشان تجاری اپل، طی چند روز گذشته با برخی اختلالات سیستمی همراه بود که این اختلالات مرتفع و از روز آینده ثبت سفارش این کالا از سرگرفته می‌شود. این اختلالات سیستمی به دلیل بروزرسانی برخی گروه‌های کالایی رخ داد.

عباسپور با اعلام این خبر، تاکید کرد که تاکنون وزارت صنعت، معدن و تجارت هیچ ابلاغیه‌ای در خصوص ممنوعیت ثبت سفارش و واردات تلفن همراه با برند خاصی را به بانک مرکزی و گمرک اعلام نکرده و هیچ مقررات جدید در این زمینه اتخاذ نشده است.

وی در خصوص واردات آیفون به کشور توضیح داد: تنها در دو ماه ابتدایی سال، بیش از 6 میلیارد دلار ثبت سفارش تلفن همراه صورت گرفته که از نظر ارزش دلاری، بخش قابل توجهی از آن به گوشی‌های آیفون اختصاص دارد، این در حالی است که در سال گذشته، از مجموع نزدیک به 19 میلیون گوشی همراه وارد شده به کشور، سهم مدل‌های برند اپل از نظر تعدادی تنها چهار درصد اما از نظر دلاری حدود 25 درصد ارزش کل واردات بود.

مدیر کل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت تاکید کرد: امسال با توجه به افزایش میزان ثبت سفارش گوشی تلفن همراه، کماکان اولویت‌بندی گروه‌های کالایی برای واردات کالا برقرار بوده و رویه‌های تخصیص و تامین ارز بر اساس مقررات و اولویت‌بندی‌های کالایی صورت می‌پذیرد.

بروزرسانی: بیانیه انجمن واردکنندگان تلفن همراه درخصوص عدم ممنوعیت واردات گوشی‌های آیفون

درپی محدود شدن ثبت سفارش آیفون و گمانه زنی در خصوص ممنوعیت واردات این کالا به کشور، انجمن واردکنندگان تلفن همراه و تبلت با همکاری بی‌دریغ اتاق اصناف تلاش‌های بسیاری در زمینه‌ حل موضوع صورت داد که در نهایت همانطور که پیشبینی می‌شد، طبق اعلام سازمان توسعه تجارت، محدودیت صورت گرفته به دلیل بروزرسانی سامانه‌ها صورت پذیرفته بود که از صبح دیروز به روال سابق بازگشته و بازارگانان برای ثبت سفارش محصولات اپل با هیچ محدودیتی روبرو نیستند. اگرچه در زمینه تخصیص و تامین ارز لازم برای واردات موبایل همچنان موانع جدی وجود داشته اما با قول و مساعدت ذینفعان دولتی در روزهای آتی این موانع نیز برداشته خواهد شد.

از این رو روابط عمومی انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی در ابتدا لازم می‌داند از دستگاه‌های دولتی ذی‌نفع در حوزه تلفن همراه همچون وزارت صمت و سازمان‌های ذی‌ربط همچون سازمان توسعه تجارت و سازمان حمایت از مصرف کننده و همچنین بانک مرکزی، از اینکه صدای بخش خصوصی را شنیده و با ورود به موقع به موضوع، التهاب بوجود آمده در بازار موبایل را کنترل کردند، تشکر کند.

همچنین این انجمن قدردان زحمات رسانه‌هایی است که با اطلاع‌رسانی به موقع و دقیق خود فرصت هرگونه سوءاستفاده را گرفته و موجب ارتقاء سطح آگاهی جامعه شده‌اند.

همانطور که می‌دانید با گذشت 2 ماه از سال جاری همچنان مشکلات پیرامون زنجیره تامین موبایل کشور همچون اختلال در فرایند ثبت سفارش، تخصیص و تامین ارز، رتبه بندی و قیمت گذاری پابرجا است.

این انجمن معتقد است فراهم شدن فضای گفتگوی بخش خصوصی با ذینفعان دولتی منجر به شکل گیری راه‌حل‌هایی کاربردی خواهد شد که از یک سو اهداف دولت در بحث صرفه جویی ارزی و تنظیم بازار را محقق و از سوی دیگر منافع فعالین اقتصادی و مصرف کننده نهایی را تامین خواهد کرد، که در نهایت مصرف کننده نهایی از آرامش بوجود آمده در پی اجرای این تصمیمات بهره‌مند خواهد شد.

از این رو این انجمن برگزاری مجدد جلسات کارگروه تلفن همراه در وزارت صمت را به منظور دستیابی به این مهم، لازم می‌داند. در انتها از همراهی و همدلی مردم شریف ایران، کسبه محترم صنف تلفن همراه و اتحادیه و تشکل‌های صنفی به ویژه اتاق اصناف تهران که در جهت بازگشت آرامش به بازار موبایل یاریمان کردند کمال قدردانی و تشکر را داریم.

1 در مورد “واردات آیفون امروز از سر گرفته می‌شود + بیانیه انجمن واردکنندگان تلفن همراه”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH