مدیرعامل خانه بلاک‌چین ایران: کسی صحبت‌های ما را به بخش دولتی انتقال نمی‌دهد!

تیم آی‌تی‌رسان در روز جمعه 6 خرداد در اولین نمایشگاه بین‌المللی متاراد، مصاحبه‌ای با مدیر عامل خانه بلاک‌چین ایران، علی زنجانی، انجام داد و ایشان در مورد فضا و استقبال مردم از نمایشگاه صحبت کردند. همچنین در ادامه علی زنجانی نکاتی را در مورد شرایط سیستم بلاک‌چین در ایران و مسائل و مشکلاتی که وجود دارند، ارائه کرد که به آن‌ها می‌پردازیم.

در ابتدای مصاحبه، علی زنجانی، به مسئولین نمایشگاه متاراد تبریک گفت و استقبال از اولین نمایشگاه ارز دیجیتال را دور از انتظار تعریف کرد و گفت که مردم و شرکت‌های بسیاری در این نمایشگاه حضور یافتند و همکارانی که حضور نیافتند، از شرکت نکردنشان پشیمان شدند.

خبرنگار آی‌تی‌رسان از آقای علی زنجانی پرسید که ظاهراً بعضی از شرکت‌های خصوصی در این زمینه حضور نداشتند و در نمایشگاه شرکت نکردند. آیا این شرکت نکردن به دلیل وجود محدودیت‌هاست؟ علی زنجانی گفت: “ظاهراً محدودیت‌هایی از طرف قوه قضائیه در این خصوص بوده، اما بعضی از همکاران، خودشان شرکت نکردند و این عدم همدلی در بین همکاران در سیستم رمزارز وجود دارد که باید برطرف شود.”

در ادامه خبرنگار آی‌تی‌رسان از علی زنجانی پرسید که وضعیت قانون‌گذاری رمزارزها در کشور به چه شکل است زیرا در این زمینه یک بلاتکلیفی در آینده رمزارزها در کشور وجود دارد، مدیر عامل خانه بلاک‌چین گفت: “در این زمینه یک ستاد ملی رمزارزش تشکیل شده که اعضای آن نیز از طرف نمایندگان وزارت خانه‌های مختلف است؛ اما همه جا درمورد مزایای این سیستم رمزارز و بلاک‌چین صحبت شده است. ولی در مورد چالش‌های پیش روی آن تاکنون صحبتی نشده!وقتی طرحی ارائه می‌شود و آن طرح بررسی می‌شود، به چالش‌هایی بر می‌خورند که طرح به طور کلی متوقف می‌شود و ماه‌ها به همین شکل می‌ماند. همچنین دولت نزدیک به 21 طرح نوشته و به کمیسیون رمزارز فرستاده و یک تغییراتی در آن اعمال شده است.”

علی زنجانی ادامه داد: “سیستم بلاک‌چین، یک سیستم غیرمتمرکز است و وقتی قانون‌گذاری شود یا دولت در این سیستم وارد شود، این سیستم به سمت متمرکز شدن پیش می‌رود. دولت و حاکمیت، بهتر است به جای اینکه به دنبال قانون‌گذاری در سیستم بلاک‌چین باشد، به فکر نظارت در آن باشد و کار اعتبارسنجی را انجام دهد تا خیال مردم راحت باشد و بتوانند از این بازار استفاده کنند.”

در ادامه در مورد یکی دیگر از مشکلات موجود در اکوسیستم بلاک‌چین در ایران اضافه کرد: “یک عدم همدلی و یکپاچگی در بین افراد این صنف وجود دارد. در مورد تصمیم‌گیری مسائل پیش‌رو، نیاز به یک نماینده و پرچم‌دار در بخش خصوصی داریم. امیدوار هستیم که با ایجاد این نمایشگاه اتفاقی بیافتد که یک کارگروهی تشکیل شود تا یک نماینده معرفی کنیم و این نماینده بتواند صحبت‌های بخش خصوصی را به دولت انتقال دهد.”

مدیر عامل خانه بلاک‌چین در پاسخ به سوال خبرنگار آی‌تی‌رسان در مورد یک راه حل، برای ایجاد یکپارچگی بین بخش دولتی و بخش خصوصی اضافه کرد: “در حال حاضر کارگروه‌های مختلفی مثل کمیسیون رمزارز سازمان نظام صنفی، انجمن بلاک‌چین ایران، کارگروه رمزارز جبهه ایران اسلامی و یکسری اسم‌های دیگر وجود دارد و هر کس یک پرچم به دستش گرفته که این باعث شده است دولت دچار سردرگمی شود و نداند که به حرف چه کسی گوش کند. راه‌ حل آن معرفی یک نماینده است.”

در پایان، علی زنجانی درخواستی از همکاران داشت. او گفت: “از همکاران درخواست می‌کنم که هر چه زودتر کارگروهی تشکیل دهیم تا نماینده‌ای معرفی شود و صحبت‌ها را به بخش دولتی انتقال دهد. این باعث می‌شود که نظارت روی این اکوسیستم، زودتر اتفاق بیافتد.”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH