آموزش کامل نحوه استفاده از سایت کوین مارکت کپ

سایت کوین مارکت کپ (Coinmarketcap) یکی از اصلی‌ترین و بهترین منبع برای سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان به بازار ارز دیجیتال است.

کوین مارکت کپ چیست؟

این سایت، اطلاعات بسیار کامل و مفیدی را پوشش می‌دهد که آشنایی با آن‌ها کمک بزرگی در تحقیقات و سرمایه‌گذاری می‌کند و در کل هرچه لازم است که از این بازار بدانیم را می‌توانیم در این سایت پیدا کنیم؛ مثلاً اطلاعاتی در مورد لیست همه ارزهای موجود، لیست انواع صرافی‌ها، توضیح کامل و جزئی ارزها، دسته بندی ارزهای مختلف، ان.اف.تی، عرضه اولیه، لیست ارزهای محبوب، دامیننس بازار و خیلی چیزهای دیگر.

به همین دلیل، آشنایی با این سایت، کار تازه‌کاران را بسیار ساده خواهد کرد و هر اطلاعاتی را که بخواهند، می‌توانند از سایت کوین مارکت کپ دریافت کنند. همچنین افراد حرفه‌ای هم ممکن است با تمام قسمت‌های مختلف این مرجع بزرگ آشنا نباشند.

در نتیجه مطالعه یک آموزش کامل از این سایت، خالی از لطف نیست و به این افراد هم کمک بزرگی در تصمیم‌گیریشان خواهد کرد. پس با آی‌تی‌رسان همراه باشید.

آموزش کوین مارکت کپ

صفحه اصلی سایت کوین مارکت کپ

صفحه اصلی سایت کوین مارکت کپ، اطلاعات جامعی را در مورد بازار به ما می‌دهد که به ترتیب از بالاترین قسمت، معرفی هر یک را شروع می‌کنیم.

coinmarketcap

نواربالا: در بالاترین قسمت صفحه اصلی اطلاعاتی به ما می‌دهد که به شرح زیر است:

  1. Cryptos: تعداد ارزهایی را که در این سایت لیست شده‌اند، نشان می‌دهد: در حال حاضر برابر است با 19 هزار و 569
  2. Exchanges: تعداد صرافی‌هایی را که در این سایت لیست شده‌اند، نشان می‌دهد: اکنون برابر است با 526
  3. Market Cap: ارزش کل بازار ارز دیجیتال را به ما نشان می‌دهد.
  4. 24h Vol: حجم معاملات ارز دیجیتال در 24 ساعت گذشته را به ما نشان می‌دهد.
  5. Dominance: دامیننس به معنی تسلط یک ارز مشخص در کل بازار است. در این قسمت دامیننس بیت‌کوین و اتریوم نشان داده می‌شود، که به طور مثال وقتی دامیننس بیت‌کوین، برابر با 44.7 درصد است، این یعنی 44.7 درصد از سهم کل بازار ارز دیجیتال، به دست بیت‌کوین است.
  6. ETH Gas: هزینه گس اتریوم را نشان می‌دهد که همان هزینه کارمزد در شبکه اتریوم است. این مقدار با واحدی به نام گیگاوی یا Gwei (Giga Wei) اندازه‌گیری می‌شود.

همچنین در سمت راست این قسمت می‌توانید زبان سایت، واحد پول و تم سایت را مشخص کنید.

هدر: در قسمت هدر یا سربرگ سایت، گزینه‌های مختلفی وجود دارد که به ترتیب آن‌ها را توضیح می‌دهیم:

1. Cryptocurrencies: این گزینه شامل موارد زیر است:

1.Ranking: این گزینه همان صفحه اصلی سایت است که تمام ارزهای دیجیتال موجود در سایت را به ترتیب ارزش بازار آن‌ها، لیست کرده است که مسلماً بیت‌کوین و اتریوم در دو جایگاه اول قرار دارند.

در این قسمت شما می‌توانید ارزها را با دسته بندی‌های مختلفی به ترتیب لیست کنید, مثل ارزهای حوزه دیفای، NFT، متاورس، اکوسیستم پولکادات، شبکه BNB، اکوسیستم سولانا و اکوسیستم آوالانچ. همچنین گزینه Categories، دسته بندی‌های حتی جزئی‌تری را نشان می‌دهد.

در سمت راست گزینه show rows تعداد سطر را مشخص می‌کند. با گزینه filters می‌توان ارزها را نسبت به مواردی مثل نوع الگوریتم، قیمت، ارزش بازار، حجم معامله، استخراج‌پذیر بودن یا نبودن و… فیلتر کرد.

با زدن گزینه Customize می‌توانید، لیست ارزها را کاملاً سفارشی‌سازی کنید.

با زدن آیکون مربعی سمت راست می‌توانید نمای بازار را به طور کلی مشاهده کنید.

همچنین در کنار ارزهای لیست شده، اطلاعات هر ارز، مشخص شده است که از سمت چپ به ترتیب شامل قیمت، تغییر قیمت در 24 ساعت گذشته، در 7 روز گذشته، ارزش بازار، حجم معاملات، عرضه در گردش و یک نمودار گرافیکی از قیمت 7 روز گذشته است.

اگر روی یک ارز کلیک کنیم، وارد صفحه اصلی هر ارز می‌شویم که اطلاعات بیشتری در مورد ارز دیجیتال مورد نظر به ما می‌دهد. در ادامه مقاله، راجع به این صفحه توضیح خواهیم داد.

2. Recently Added: در این قسمت، لیست آخرین ارزهایی که اضافه شدند، نشان داده می‌شود. در سمت راست ارزها، زمان اضافه شدن ارز مشخص شده است.

3. Categories: این گزینه، لیست کامل دسته‌بندی‌های مختلف را نشان می‌دهد.

4. Spotlight: در این قسمت، ارزهایی را با 5 دسته‌بندی مختلف نشان می‌دهد. 1.Trending ارزهایی هستند که در فضای مجازی، بیشتر در مورد آن‌ها صحبت می‌شود. 2.Biggest Gainers ارزهایی هستند که بیشترین سود را در 24 ساعت قبل داده‌اند. 3.Biggest Losers ارزهایی هستند که بیشترین ضرر را در 24 ساعت قبل داده‌اند. 4.Most Visited ارزهایی هستند که بیشترین بازدید را داشته‌اند. 5.Recently Added ارزهایی که به تازگی در سایت کوین مارکت کپ اضافه شده‌اند.

5. Gainers & Losers: مثل گزینه قبل، دو دسته‌ای را که بیشترین سود و ضرر را در 24 ساعت گذشته داده‌اند، نشان می‌دهد.

6. Global Charts: این گزینه 3 نمودار کلی بازار ارز دیجیتال را نشان داده است. 1.ارزش بازار (market cap) ارز دیجیتال 2.ارزش بازار ارز دیجیتال به جز بیت‌کوین 3.دامیننس (Dominance) ارزهای دیجیتال

7. Historical Snapshots: در این قسمت، می‌توانید اسنپ‌شات‌هایی از ارزهای دیجیتال در تاریخ‌های مختلف را مشاهده کنید. به طور مثال تصویر زیر، یک اسنپ‌شات از ارزهای دیجیتال در تاریخ 28 آوریل 2014 است.

8. Price Estimates: در این قسمت افراد مختلف در مورد قیمت ارزها پیشبینی انجام داده‌اند که می‌توانید آن‌ها را مشاهده کنید.

9. Polkadot Parachains: در این قسمت لیستی از پاراچین‌های اکوسیستم پولکادات، نمایش داده می‌شود.

10. Legal Tender Countries: در این قسمت لیستی از کشورهایی که ارز بیت‌کوین را قانونی اعلام کردند، نشان داده شده است. در حال حاضر، تنها دو کشور السالوادور و آفریقای مرکزی در این لیست قرار دارند.

11. Fiats/companies ranking: در این قسمت لیست ارزهای فیات و شرکت‌های بزرگ در مقایسه با بیت‌کوین و اتریوم نشان داده شده است.

2. Exchanges: در این گزینه، لیستی از صرافی‌های مختلف نشان داده شده است. در این قسمت سه گزینه کلی وجود دارد: 1. Spot (صرافی‌های متمرکز) 2. Derivatives (مشتقات مثل فیوچرز) 3. DEX (صرافی‌های غیرمتمرکز)

صرافی‌های موجود در این لیست به ترتیب امتیاز آن‌ها قرار داده شده‌اند. همچنین اطلاعات دیگری از هر صرافی مشخص شده است. اطلاعاتی از جمله حجم معاملات در 24 ساعت گذشته در هر صرافی، تعداد کوین‌ها در هر صرافی، تعداد جفت ارزها و… .

3. NFT: در این قسمت 3 گزینه کلی وجود دارد: Overall NFT Stats ،Top Collections و Upcoming Sales

Overall NFT Stats: یک آمار کلی از بازار NFT را نشان می‌دهد؛ مثل ارزش بازار NFT، حجم فروش NFT در 24 ساعت گذشته و فروش کلی NFT.

Top Collections: لیستی از برترین کالکشن‌های NFT را نشان می‌دهد.

Upcoming Sales: یک لیست از NFT‌هایی را که در آینده برای فروش گذاشته می‌شوند، نشان می‌دهد.

4. Gravity: در این قسمت شما می‌توانید نظرات و پست‌های افراد و پروژه‌های برتر را مشاهده کنید. همچنین شما هم می‌توانید نظر خود را در مورد بازار بیان کنید و به اشتراک بگذارید. این قسمت در حال حاضر در نسخه بتا قرار دارد.

5. Portfolio: در این قسمت شما می‌توانید بعد از ساختن یک حساب در سایت کوین مارکت کپ، یک پورتفولیو از ارزهایی که خریداری کرده‌اید، بسازید.

بعد از اینکه یک حساب ساختید و روی گزینه Portfolio کلیک کردید، با زدن گزینه Add New ‌می‌توانید ارزهایی را که قبلاً خریداری کردید، اضافه کنید. بعد از زدن این گزینه و انتخاب ارز دیجیتال مورد نظر، با تصویر زیر مواجه می‌شوید.

فرض کنید شما قبلاً بیت‌کوین خریداری کردید. در قسمت Quantity، مقدار بیت‌کوینی که خریدید را وارد می‌کنید. زیر آن، تاریخی را که بیت‌کوین خریدید، وارد می‌کنید. نهایتاً، قیمت هر بیت‌کوین در قسمت سمت راست (Price Per Coin) در تاریخی که مشخص کردید، نشان داده می‌شود.

در قسمت Total Spent مقداری که برای خرید بیت‌کوین پرداخت کردید، نشان داده می‌شود. همچنین در قسمت Fees، می‌توانید کامزدی که برای این خرید پرداخت کردید را وارد کنید. در قسمت Notes هم می‌توانید یادداشتی برای خود بنویسید.

در این قسمت، دو گزینه فروش و انتقال هم وجود دارد.

6. Watchlist: در این قسمت شما می‌توانید لیستی از ارزهای مورد نظر خود را اضافه و روند قیمت آن‌ها را در هر لحظه دنبال کنید. بعد از زدن این گزینه با تصویر زیر روبرو می‌شوید.

با زدن گزینه Add Coins، ارزهای مورد نظر خود را می‌توانید به لیست خود اضافه کنید. بعد از اضافه کردن می‌توانید نام واچ‌لیست خود را تغییر بدهید. به طور مثال می‌خواهید یک واچ‌لیست برای ماه خرداد برای خود تهیه کنید. همچنین شما می‌توانید چند واچ‌لیست همزمان داشته باشید.

با زدن گزینه Share در سمت راست، واچ‌لیست خود را می‌توانید با بقیه افراد به اشتراک بگذارید.

با زدن گزینه Popular می‌توانید واچ‌لیست محبوب‌ترین حساب‌ها را مشاهده کنید و ببینید که آن‌ها چه ارزهایی را دنبال می‌کنند. به علاوه می‌توانید افراد مورد نظر خود را با زدن گزینه Follow، دنبال کنید و در قسمت Following آن‌ها را مشاهده کنید.

7. Products: در این قسمت گزینه‌های مختلفی دیده می‌شود که به شرح زیر است:

Converter: این قسمت برای شما محاسبه می‌کند که چه مقدار از ارز مورد نظر برابر با چه مقدار از یک ارز دیگر است.

Mobile Apps: در این قسمت می‌توانید اپلیکیشن کوین مارکت کپ را دانلود کنید.

Blockchain Explorer: در این قسمت می‌توان در بلاک‌چین‌های مختلف مثل بیت‌کوین و اتریوم کاوش کرد و بلاک‌ها و تراکنش‌های موجود در آن‌ها را مشاهده کرد.

Jobs Board: در این قسمت می‌توان لیستی از آگهی‌های استخدام مربوط به ارز دیجیتال و سایت کوین مارکت کپ را مشاهده کرد.

Free Airdrops: در این قسمت می‌توانید ارز دیجیتال رایگان دریافت کنید. اما به همین راحتی هم نیست! برای دریافت این ارزها، معمولاً یک سری وظایفی به شما داده می‌شود مثل اضافه کردن ارز مورد نظر در واچ‌لیست خود، دنبال‌ کردن صفحه توئیتر پروژه و… .

بعد از انجام دادن کارها، قرعه‌کشی انجام می‌شود و به تعدادی از شرکت‌کنندگان، توکن رایگان آن پروژه داده می‌شود.

Diamond Rewards: در این قسمت شما می‌توانید با الماس‌های خود، جایزه‌هایی را که در این قسمت لیست شده‌اند، خریداری کنید.

حالا الماس (Diamond) چیست؟ در سایت کوین مارکت کپ با انجام یک‌سری وظایف الماس‌های به شما داده می‌شود که می‌توانید با استفاده از آن‌ها جایزه دریافت کنید که این جایزه‌ها معمولاً به صورت NFT هستند. راحت‌ترین کار برای گرفتن الماس، وارد شدن به سایت کوین مارکت کپ در هر 24 ساعت است. یعنی فقط با وارد شدن به سایت، مقداری الماس به شما داده می‌شود.

Learn & earn: در این قسمت شما ‌می‌توانید با یادگیری در مورد پروژه‌های مختلف، ارز دیجیتال دریافت کنید.

ICO Calender: در این قسمت لیستی از ارزهایی را که در آینده قرار است در صرافی‌ها لیست بشوند، مشاهده کنید.

Event Calender: در این قسمت می‌توانید تمام رویدادهایی را که در آینده برای پروژه‌های مختلف قرار است اتفاق بیافتد، مشاهده کنید.

شما می‌توانید رویدادهای مختلف را فیلتر کنید. مثلاً تاریخ سوزاندن توکن‌های مختلف را مشاهده کنید.

8. Learn: در قسمت Learn، پنج گزینه اصلی وجود دارد که به شرح زیر است:

Alexandria: در این قسمت مقالات بسیار زیادی در حوزه بلاک‌چین و ارز دیجیتال وجود دارد که می‌توانید برای آشنایی بیشتر آن‌ها را مشاهده کنید.

Video: با زدن روی این قسمت، وارد صفحه یوتیوب کوین مارکت کپ می‌شوید، تا برای یادگیری بیشتر این بازار، آن‌ها را مشاهده کنید.

Market Update: در این قسمت می‌توانید آخرین اخبار مرتبط با ارز دیجیتال را مطالعه کنید.

Glossary: در این قسمت لیست بزرگی از توضیح تمام مفاهیم و اصطلاحات مرتبط با ارز دیجیتال وجود دارد. تقریباً هر اصطلاحی را که بخواهید در اینجا می‌توانید پیدا کنید.

Where to buy: در این گزینه، مراحل نحوه خرید ارز دیجیتال توضیح داده شده است.

ساخت اکانت در سایت کوین مارکت کپ

در سمت راست هدر در صفحه اصلی سایت، با زدن روی گزینه Sign Up می‌توانید با وارد کردن یک ایمیل و رمز عبور برای ساخت اکانت اقدام کنید.

صفحه اختصاصی هر ارز دیجیتال

با کلیک بر روی هر ارز دیجیتال، وارد صفحه دیگری می‌شویم که اطلاعات بیشتری در مورد آن در اختیار ما قرار می‌دهد.

به طور مثال وارد صفحه بیت‌کوین می‌شویم. در بالا سمت چپ مشخص شده است که در رتبه اول لیست ارزها قرار دارد. کنار آن، کوین بودن ارز را مشخص کرده است (یعنی توکن نیست و شبکه خود را دارد). همچنین تعداد افرادی که این ارز را در واچ‌لیست خود قرار داده‌اند، مشخص شده است.

سمت پایین، اطلاعاتی از جمله سایت رسمی ارز، گروه‌های مجازی مربوط به ارز، کد منبع ارز و وایت‌پیپر آن قرار داده شده که می‌توان برای کسب اطلاعات و مطالعه بیشتر، از آن‌ها استفاده کرد.

قسمت Tags ویژگی‌های این ارز به طور کلی مشخص کرده است.

در سمت راست این صفحه، اطلاعاتی که به ما می‌دهد به شرح زیر است:

BTC Price: قیمت بیت‌کوین. زیر آن، میزان تغییرات قیمت در 24 ساعت گذشته ( که زمان آن قابل تغییر است)

Market Cap: ارزش بازار = قیمت لحظه‌ای * سرمایه در گردش

Fully Diluted Market Cap: ارزش بازار کاملاً رقیق شده که به معنی ارزش کل بازار یک دارایی دیجیتال در زمانی است که تمام کوین‌ها یا توکن‌های آن عرضه شده باشند.

Volume: حجم معاملات در 24 ساعت گذشته

Volume/Market Cap: نسبت حجم معاملات به ارزش بازار

Circulating Supply: عرضه در گردش

Max Supply: بیشترین مقدار از ارز که وجود خواهد داشت

Total Suppy: مقدار کل ارزهایی که تا الان ساخته شده به جز ارزهایی که سوزانده شده است.

Overview: در این قسمت، یک بررسی کلی از ارز مورد نظر دیده می‌شود. در نمودار موجود در این گزینه، می‌توان قیمت ارز، ارزش بازار و نمودار آن در سایت TradingView را بررسی کرد.

پایین نمودار، ارز مورد نظر معرفی شده که می‌توانید آن را مطالعه کنید.

در سمت راست آن، آمار بیشتری از قیمت ارز وجود دارد که برای بررسی جزئی‌تر قیمت می‌توانید این قسمت را مطالعه کنید. اطلاعات اضافی‌ از جمله تغییرات قیمت در روز گذشته، در 7 روز گذشته، 30 روز گذشته، 90 روزه گذشته، 52 هفته گذشته، نرخ بازگشت سرمایه (ROI) و… در این قسمت وجود دارد.

Market: در این قسمت، لیست کاملی از تمام صرافی‌هایی که این ارز را لیست کرده‌اند، وجود دارد.

Historical Data: داده‌های تاریخی ارز به صورت روزانه لیست شده است. اطلاعاتی از جمله قیمت باز شدن و بسته شدن کندل، بالاترین قیمت و پایین‌ترین قیمت در هر روز مشخص شده است.

Holders: اطلاعاتی را در مورد هولدرهای ارز به ما می‌دهد. توجه داشته باشید که ممکن است این گزینه برای همه ارزها وجود نداشته باشد.

Project Info: اطلاعات و آمار بیشتری از پروژه به ما می‌دهد. معمولاً اطلاعاتی در مورد فضای مجازی پروژه وجود دارد.

Wallets: در این قسمت لیستی از کیف پول‌هایی که ارز انتخاب شده را پشتیبانی می‌کنند، وجود دارد.

News: آخرین اخبار مربوط به ارز و پروژه در این قسمت وجود دارد.

Socials: پست‌هایی که در فضای مجازی در مورد ارز مورد نظر ارسال می‌شوند، نشان داده می‌شود. توجه کنید که ممکن است این قسمت برای بعضی از ارزها خالی باشد.

Ratings: ارز مورد نظر در این قسمت رتبه‌بندی و امتیازدهی شده است. این رتبه‌بندی‌ها، بر اساس فعالیت کاربر، رفتار توسعه‌دهنده و بلوغ بازار (مقدار ریسک و نقدینگی) کار می‌کند.

Price Estimates: شما می‌توانید در این قسمت پیش‌بینی خود از قیمت ارز را برای 6 ماه آینده وارد کنید و همچنین پیش‌بینی بقیه و رای آن‌ها را مشاهده کنید.

جمع‌بندی

سایت کوین مارکت کپ در زمینه ارز دیجیتال، هر اطلاعاتی را که برای تحقیقات نیاز داشته باشید، ارائه می‌دهد و می‌توان در کنار منابع دیگر از آن استفاده کرد. این سایت همچنین یک اپلیکیشن موبایل دارد که از آن هم می‌توانید استفاده کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH