5 دلیل برای اینکه بدانید بیت‌کوین برای سرمایه‌گذاری بلندمدت، از طلا بهتر است!

طرفداران ارز دیجیتال، معمولاً بیت‌کوین را به عنوان طلای دیجیتالی معرفی می‌کنند؛ اما بیت‌کوین در بلند مدت، نسبت به طلا در چه جایگاهی قرار می‌گیرد؟

وجود تورم بالا و وضعیت بد اقتصاد جهانی باعث شده که بعضی از تحلیل‌گران، برای رهایی از این مشکلات و همچنین نوسانات و کاهش ارزش دلار آمریکا، سرمایه‌گذاری روی طلا را پیشنهاد بدهند.

چند سال است که معامله‌گران، بیت‌کوین را به عنوان طلای دیجیتالی معرفی می‌کنند؛ اما واقعاً بیت‌کوین برای سرمایه‌گذاری مناسب‌تر از طلاست؟ در این مطلب نگاهی به استدلال‌هایی که سرمایه‌گذاران ارائه می‌دهند، می‌اندازیم. استدلال‌هایی که طلا را گزینه‌ای برای سرمایه‌گذاری معرفی می‌کنند و چرا ممکن است بیت‌کوین گزینه مناسب‌تری در بلند مدت باشد.

حفظ ارزش

یکی از دلایلی که باعث خرید هم بیت‌کوین و هم طلا می‌شود، این است که هر دو زمانی که در اقتصاد عدم قطعیت وجود دارد، ارزش خود را نگه داشته‌اند.

این حقیقت برای همه اثبات شده است که در گذشته طلا از ثروت سرمایه‌گذاران خود محافظت کرده است. اما همیشه این‌چنین نبوده. نمودار زیر نشان می‌دهد که معامله‌گران طلا نیز در معرض دوره‌های طولانی کاهش قیمت بوده‌اند.

به طور مثال اگر فردی در سپتامبر 2011 روی طلا سرمایه‌گذاری می‌کرد، برای بازگشتن به روند صعودی و کسب سود، باید تا جولای 2020 صبر می‌کرد.

در نمودار تاریخی بیت‌کوین، قیمت تا به حال بیشتر از سه یا چهار سال طول نکشیده تا مثبت شود و سقف تاریخی جدیدی بزند. از این می‌توان نتیجه گرفت که در بلند مدت، ممکن است بیت‌کوین گزینه مناسب‌تری برای ذخیره ارزش از طلا باشد.

آیا بیت‌کوین می‌تواند پوشش (hedge) بهتری برای تورم باشد؟

نمودار تاریخی طلا به خوبی نشان داده که، گزینه خوبی برای پوشش و محافظت از سرمایه، در برابر تورم بوده است و در زمانی که هزینه زندگی روبه افزایش بوده، طلا هم افزایش پیدا کرده است.

اما اگر نگاه دقیق‌تری به طلا و بیت‌کوین بیندازیم، می‌بینیم که در 2 سال گذشته طلا 21.84 درصد افزایش داشته؛ در حالی که بیت‌کوین 311 درصد افزایش داشته است.

طلا نسبت به بیت‌کوین

در جهانی که سرعت افزایش هزینه زندگی بیش‌تر از چیزی است که مردم بتوانند آن را کنترل کنند، اگر روی یک دارایی سرمایه‌گذاری شود که جدا از حفظ ارزش خود، از تورم هم جلو بزند، این باعث افزایش ثروت خواهد شد.

در حالی که قیمت بیت‌کوین اخیراً کاهش پیدا کرده، اما هنوز هم رشد قابل توجه بیشتری را برای سرمایه‌گذاران با افق زمانی چند ساله ایجاد کرده است.

بیت‌کوین می‌تواند طلا را در طول عدم اطمینان ژئوپلیتیک منعکس کند

طلا، که نام کالای بحرانی را هم به آن داده‌اند، معروف‌ترین کالایی است که در زمان عدم قطعیت ژئوپلیتیکی، ارزش خود را حفظ می‌کند. زیرا مردم هنگام ایجاد تنش‌، روی طلا سرمایه‌گذاری می‌کنند.

متأسفانه برای افرادی که در مناطق درگیری یا سایر مناطق بی‌ثبات قرار دارند، حمل اشیاء با ارزش، مخاطره‌آمیز است و احتمال سرقت و توقیف داراییشان وجود دارد.

از طرفی بیت‌کوین برای این افراد شرایط بهتر و امن‌تری را فراهم می‌کند، زیرا این افراد می‌توانند رمزعبور کیف پول خود را حفظ کنند و به هرجا که می‌خواهند سفر کنند بدون اینکه ترسی برای از دست دادن دارایی خود داشته باشند.

به دلیل طبیعت دیجیتالی بیت‌کوین و در دسترس بودن آن در بازارهای غیرمتمرکز و صرافی‌های همتا-به-همتا، فرصت بهتری برای بدست آوردن بیت‌کوین می‌دهد.

دلار همچنان ارزش خود را از دست می‌دهد

در دوره‌هایی که ارزش دلار آمریکا، نسبت به بقیه ارزها، کاهش پیدا کرد، سرمایه‌گذاران به سمت طلا و بیت‌کوین رفتند. اگر کشورهای مختلف از دلار آمریکا دور شوند و وابستگی کمتری به آن داشته باشند، ممکن است سرمایه بسیار زیادی از دلار آمریکا خارج شود. اما این سرمایه‌ها قرار نیست به سمت ارزهای ضعیف‌تر بروند.

در حالی که طلا یک دارایی تاریخی برای ما بوده، اما در دنیای مدرن دیجیتالی امروزی مورد پذیرش قرار نمی‌گیرد. بیشتر افراد نسل جدید تا به حال یک سکه طلا هم ندیده‌اند.

برای این افرادی که زندگی دیجیتالی داشته‌اند، بیت‌کوین گزینه آشناتری است و نیازی به امنیت اضافی و محل ذخیره‌سازی فیزیکی هم ندارد.

بیت‌کوین، کمیاب و ضد تورم است

بسیاری از سرمایه‌گذاران و کارشناسان مالی به کمبود و محدودیت‌های عرضه طلا پس از سال‌ها کاهش تولید اشاره می‌کنند که دلیل آن این است که طلا سرمایه گذاری خوبی است.

ممکن است پنج تا ده سال طول بکشد تا یک معدن جدید به تولید برسد، این به این معنی است که افزایش سریع عرضه بعید است و بانک‌های مرکزی نرخ فروش طلا را در سال 2008 به میزان قابل توجهی کاهش دادند.

گفته شده که تقریباً بیشتر از 50 هزار تن طلا در زیر زمین وجود دارد، که در زمان افزایش قابل توجه طلا، این طلا‌ها استخراج می‌شوند و باعث افزایش عرضه می‌شود.

از طرفی دیگر، عرضه بیت‌کوین برابر با مقدار ثابت 21 میلیون است و افزایشی نخواهد داشت. طبیعت عمومی‌ بلاک‌چین باعث می‌شود که محل ذخیره هر واحد بیت‌‎کوین شناخته شده باشد.

هیچ راهی برای پیدا کردن و تأیید اعتبار تمام ذخایر طلا وجود ندارد، این به این معنی است که مقدار عرضه طلا هیچوقت مشخص نخواهد شد. به همین دلیل بیت‌کوین از طلا کمیاب‌تر است و این سخت‌ترین شکل پولی است که بشر تا به امروز ایجاد کرده است.

4 در مورد “5 دلیل برای اینکه بدانید بیت‌کوین برای سرمایه‌گذاری بلندمدت، از طلا بهتر است!”

  1. در حالی که طلا یک دارایی تاریخی برای ما بوده، اما در دنیای مدرن دیجیتالی امروزی مورد پذیرش قرار نمی‌گیرد. بیشتر افراد نسل جدید تا به حال یک سکه طلا هم ندیده‌اند
    این جمله اخر چرت و پرت بود ، یکجوری میگه سکه طلا ندیدن انگار همه یکدونه بیت کوین دارن ، داشتن بیت کوین فقط مثل اینه که دارای چند خط کامپیوتری هستی ،
    متأسفانه برای افرادی که در مناطق درگیری یا سایر مناطق بی‌ثبات قرار دارند، حمل اشیاء با ارزش، مخاطره‌آمیز است و احتمال سرقت و توقیف داراییشان وجود دارد.
    اینم درسته ولی کافی که رمز کیف پولتو فراموش کنی ، انموقع انگار صاحب هیچی نیستی ! به همین راحتی

    1. زر مفت شما زدید بیت کوین از طلا با ارزشتر هست چون دیده نمیشه و فقط ظهور کامپیوترهای کوانتومی میتونه شبکه امنیتی بیت کوین را هک کند مرگ بیت کوین فقط هک شبکه انیت والا مرگ دیگری ندارد و این شبکه تا وقتی اعتبار دارد که هک نشود ولی طلا همیشه خودش است ولی ارزش ثابتی دارد ولی اینکه سالیانه پول بیشتری باید داد برای طلا چون دولت های دزد پول چاپ میکنند و ارزش پول مم و کمتر میشود والا ارزش طلا ثابت است تنها راه نجات مردم اتش زدن بانک ها و همه پول ها هست تا از شر این دزدی ها خلاص شوند و سکه های طلا و نقره دوباره رواج پیدا کند البتت بیت کوین هم شبیه سکه طلا عمل نیکند و چه بسا ارزشش از طلا بالاتر برود چون دیگر سکه بیت کوین استخراج نخواهد شد

      2
      1

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH