آموزش کیف پول تراست ولت

آموزش کامل نحوه استفاده از کیف پول تراست ولت

هر کیف پول، مزایا و معایب خاص خود را دارد که بر اساس نیاز خودمان می‌توانیم بهترین گزینه را انتخاب کنیم. کیف پول تراست ولت (Trust Wallet) یکی از آن کیف پول‌های محبوبی است که مزایای بیشتری نسبت به معایب خود دارد و کاربران بسیار زیادی از آن استفاده می‌کنند. به همین دلیل یکی از گزینه‌های مناسب است؛ هرچند ممکن است براساس نیاز خود، از چند کیف پول مختلف استفاده کنیم. در این مقاله به طور کامل اما ساده به آموزش کیف پول تراست ولت می‌پردازیم. پس با ما همراه باشید.

بازار ارز دیجیتال، بازاری است که سیستم سنتی مالی را به کلی تغییر داد. پول فیزیکی، به پول دیجیتالی رمزنگاری شده تغییر کرد. وقتی یک سیستم متحول می‌شود، تمام موارد و مشتقات مربوط به آن هم دست‌خوش تغییر می‌شود. در سیستم سنتی، دارایی‌های خودمان را در کیف پول شخصی خود یا مکان‌های دیگری مثل گاوصندوق یا بانک ذخیره می‌کنیم. به همین صورت کیف پول‌های ارز دیجیتال جای این موارد را پر کرده‌اند. توجه کنید که امنیت و طریقه استفاده از هر روش ذخیره‌سازی دارایی سنتی متفاوت با دیگری است. به همین صورت کیف پول‌های ارز دیجیتال هم، در امنیت و کاربرد با یکدیگر متفاوت هستند.

معرفی تراست ولت

صرافی بایننس، که طبق داده‌های سایت کوین مارکت کپ بزرگ‌ترین صرافی ارز دیجیتال حال حاضر است، کیف پول تراست ولت را در سال 2018 بدست آورد که باعث شد، این کیف پول، به کیف پول رسمی این صرافی تبدیل شود. اما به این معنی نیست که این کیف پول متمرکز است؛ تراست ولت همچنان یک کیف پول غیرمتمرکز بوده که کلید‌های خصوصی کاربر، در گوشی ذخیره می‌شود و به سرور و دستگاه‌های خارج از آن ارسال نمی‌شود.

این کیف پول همچنین منبع‌باز است؛ به این معنی که کدهای تشکیل دهنده آن برای همه قابل دیدن است. در نتیجه برای هکرها هم در دسترس است و اگر کدهای تراست ولت شامل آسیب‌پذیری باشد، هکرها می‌توانند از آن سواستفاده کنند. البته قسمت خوب قضیه هم اینجاست که هر فردی می‌تواند به توسعه بهتر این کیف پول کمک کند و مشارکت داشته باشد.

کیف پول تراست ولت یک توکن بومی مخصوص خود هم دارد به نام Trust Wallet Token یا TWT که می‌توانید آن را از صرافی‌های داخلی یا خارجی خریداری کنید.

تراست ولت یک کیف پول مالتی کوین است. یعنی ارزهای دیجیتال بسیار زیادی را پشتیبانی می‌کند. همچنین توجه داشته باشید که کیف پول‌های ارز دیجیتال، خود ارز را در خود ذخیره نمی‌کنند و در اصل فقط از کلیدهای خصوصی دارایی‌های شما محافظت می‌کنند. خود دارایی‌ها که از یکسری کد تشکیل شده‌اند، در شبکه بلاک‌چینی ذخیره می‌شوند و راه دسترسی به آن‌ها از طریق کلید‌های خصوصیشان است. پس این کلیدهای خصوصی را به کسی ندهید.

در ادامه به مزایا و معایب کلی کیف پول تراست ولت می‌پردازیم:

مزایا و معایب کیف پول تراست ولت:

مزایا:

  • مالتی‌کوین بودن
  • داشتن قابلیت‌های بالا (در ادامه بیشتر توضیح داده می‌شود)
  • رابط کاربری بسیار ساده
  • امنیت خوب

معایب:

  • نسخه دسکتاپ ندارد و فقط برای موبایل است
  • امنیت پایین‌تری نسبت به کیف پول سخت‌افزاری دارد

نصب و ساخت تراست ولت

یکی از روش‌های دانلود کیف پول تراست ولت، استفاده از وبسایت رسمی آن است. از اینجا می‌توانید کیف پول را دانلود کنید.

بعد از دانلود نصب برنامه روی موبایل، کیف پول را باز کنید با تصویر شماره یک زیر، روبرو می‌شوید که در این قسمت دو گزینه وجود دارد.

1.Create a new wallet

2.I already have a wallet

برای ساخت کیف پول، گزینه اول را می‌زنیم. اگر از قبل کیف پول ساخته بودیم و خواستیم آن را بازیابی کنیم، گزینه دوم را انتخاب می‌کنیم.

در این مرحله ما گزینه اول را انتخاب می‌کنیم.

در مرحله بعد، از ما یک پسورد اولیه برای ورود به نرم‌افزار می‌خواهد که بعد از وارد کردن آن، برای تائید دوباره نیاز است که دوباره همان پسورد را وارد کنیم (در این مرحله چون نرم‌افزار اجازه اسکرین‌شات گرفتن به ما نمی‌دهد تصویر این قسمت موجود نیست).

در قسمت بعدی با تصویر شماره 2 روبرو می‌شویم که در مورد قوانین و مقررات تراست ولت است. با تائید کردن آن و زدن گزینه Continue، با تصویر شماره 3 روبرو می‌شویم که درمورد 12 کلمه بازیابی کیف پول است. بعد از مطالعه و زدن تیکشان، گزینه Continue را می‌زنیم.

ساخت کیف پول تراست ولت

در قسمت بعد، به مرحله عبارت بازیابی 12 کلمه‌ای روبرو می‌شویم. اپلیکیشن در این مرحله از ما می‌خواهد 12 کلمه را یادداشت و یا کپی کنیم. با این 12 کلمه می‌توانیم به کیف پولمان دسترسی داشته باشیم.

نکته بسیار مهم این است که به هیچ وجه این 12 کلمه را نباید در اختیار کس دیگری قرار دهیم. اگر کسی از این 12 کلمه مطلع شود، می‌تواند به کیف پولمان دسترسی داشته باشد. به همین دلیل سعی کنید آن را روی موبایل یا کامپیوتر خود ذخیره نکنید و به صورت کتبی آن را بنویسید و در یک جای امن قرار دهید.

توجه داشته باشید که ترتیب این کلمات اهمیت دارند. بعد از یادداشت کردن کلمات، گزینه Continue را می‌زنیم.

در مرحله بعد از ما می‌خواهد کلماتی که یادداشت کردیم را به ترتیب وارد کنیم. بعد از وارد کردن کلمات، با تصویر شماره 4 روبرو می‌شویم. با زدن گزینه Done، وارد محیط کیف پول خود می‌شویم که به شکل تصویر شماره 5 است.

کیف پول تراست ولت، به طور کلی به چهار قسمت تقسیم می‌شود که در قسمت پایین برنامه مشخص شده‌اند:

  1. Wallet
  2. Discover
  3. DApps
  4. Settings
قسمت Wallet

در این قسمت، دارایی‌های ما در قسمت Tokens نشان داده می‌شود و اگر ان.اف.تی داشته باشیم در قسمت NFTs نشان داده می‌شود.

با زدن آیکون مشخص شده در تصویر شماره 6، وارد صفحه جدیدی می‌شویم که می‌توانیم در ارزهای لیست شده، ارز مورد نظر خود را جست‌وجو کنیم و آن‌را فعال کنیم تا وارد واچ لیست در قسمت Tokens شود.

اضافه کردن ارز دیجیتال به صورت دستی در تراست ولت

گاهی اوقات ممکن است ارزی را بخواهیم که در این لیست موجود نیست، در این صورت باید آن ‌را به صورت دستی وارد کنیم. برای این کار علامت جمع مشخص شده در تصویر شماره 7 را می‌زنیم. در مرحله بعد وارد صفحه تصویر شماره 8 می‌شویم.

برای اضافه کردن ارز، ما به اطلاعاتی در مورد ارز مورد نظر نیاز داریم. ابتدا باید شبکه ارز دیجیتال مورد نظر را از قسمت Network مشخص کنیم.

فرض کنید ارزی را که می‌خواهیم در شبکه اتریوم قرار دارد. وارد سایت Ethescan.io می‌شویم. در این سایت با استفاده از آدرس کانترکت ارز یا نام آن، وارد صفحه اختصاصی ارز دیجیتال مورد نظر می‌شویم. در کل ما به این چهار چیز نیاز داریم:

  • Contract Address
  • Name
  • Symbol
  • Decimals

در سایت اتراسکن با استفاده از قسمت Profile Summary، اطلاعات مورد نیاز را پر می‌کنیم و در انتها گزینه Done موجود در قسمت بالا سمت راست را می‌زنیم. به این صورت ارز مورد نظر به لیست ما اضافه می‌شود.

نحوه ارسال ارز دیجیتال در تراست ولت

در این قسمت از آموزش تراست ولت، به نحوه ارسال کردن ارز دیجیتال از آن می‌پردازیم.

برای ارسال ارز دیجیتال از تراست ولت، ابتدا روی ارزی که می‌خواهیم آن را ارسال کنیم، کلیک می‌کنیم. در مرحله بعد، وارد صفحه شماره 9 می‌شویم. در این قسمت می‌توانیم نمودار قیمت ارز مورد نظر را با کلیک بر روی آیکون موجود در بالای تصویر شماره 10، مشاهده کنیم.

در این قسمت، گزینه Send را انتخاب می‌کنیم و وارد صفحه شماره 10 می‌شویم. در این قسمت ابتدا آدرس کیف پول مقصد را باید وارد کنیم. برای این کار دو روش وجود دارد. یا باید آدرس را کپی و پیست کنیم، یا اینکه با زدن آیکون مشخص شده در تصویر شماره 10، کد کیف پول مقصد را اسکن کنیم.

سپس در قسمت پایین، مقدار ارز مورد نظر را وارد می‌کنیم. اگر روی MAX کلیک کنیم، تمام سرمایه موجود را برای ارسال انتخاب کردیم. در تصویر شماره 10، با زدن روی گزینه BTC، می‌توانیم مقدار دارایی ارسالی را به دلار مشخص کنیم.

بعد از این کار، گزینه Continue موجود در بالای تصویر را انتخاب می‌کنیم. در صفحه بعد، اطلاعاتی در مورد تراکنش به ما نشان می‌دهد؛ از جمله نام ارز دیجیتال مورد نظر، آدرس‌های مبدا و مقصد، هزینه کارمزد و مقدار ارز ارسالی که با تائید آن، تراکنش انجام خواهد شد.

نحوه دریافت ارز دیجیتال در تراست ولت

برای دریافت یک ارز دیجیتال، روی گزینه Receive در تصویر شماره 11 کلیک می‌کنیم. سپس وارد صفحه شماره 12 می‌شویم که یک QR کد و یک آدرس عمومی را نشان می‌دهد. فرستنده می‌تواند این را اسکن کند یا ما می‌توانیم آدرس را برای او ارسال کنیم. با زدن گزینه Share موجود در پایین سمت راست، می‌توانیم این کد QR و آدرس را به فرستنده ارسال کنیم. همچنین با زدن گزینه Copy آدرس را کپی می‌کنیم.

قسمت Discover

در قسمت Discover (تصویر شماره 13) ارزهای مختلفی وجود دارد که بر اساس ویژگی‌هایشان دسته‌بندی شده‌اند. به طور مثال بخشی مخصوص استیک‌کردن (Staking) وجود دارد که لیست ارزهایی که می‌توانیم آن‌ها را استیک کنیم، وجود دارد. بخش‌های دیگری هم وجود دارد؛ از جمله پروژه‌های مربوط به دیفای (DeFi)، و وام‌دهی (Lending/Borrowing) و پروژه‌های بر بستر بایننس اسمارت چین.

قسمت DApps

کیف پول تراست ولت می‌تواند به برنامه‌های غیرمتمرکز مختلفی متصل شود. از قسمت DApps (تصویر شماره 14) می‌توانیم لیستی از برنامه‌های غیرمتمرکز از جمله پنکیک‌سواپ، یونی‌سواپ، کرو (Curve) و… را مشاهده کنیم که بر اساس کاربردشان تقسیم‌بندی شده‌اند و می‌توانیم تراست ولت را به آن‌ها متصل کنیم و از آن‌ها استفاده کنیم.

اگر قسمت DApps وجود نداشت، می‌توانید از قسمت تنظیمات، گزینه Preferences، آن را فعال کنید.

قسمت Setting

در بخش تنظیمات (تصویر شماره 15)، گزینه‌های مختلفی وجود دارد که به شرح زیر است:

  • Wallets: ما می‌توانیم در یک اپلیکیشن تراست ولت، چند کیف پول داشته باشیم که در این قسمت می‌توانیم آن‌ها را مشاهده کنیم. برای ساخت کیف پول جدید هم بعد از اینکه این گزینه را انتخاب کردیم، روی علامت جمع موجود در بالا سمت راست کلیک می‌کنیم و کیف پول جدید را می‌سازیم.
  • Dark mode: با استفاده از این قسمت، تم برنامه را می‌توانیم تغییر دهیم.
  • Security: این بخش مربوط به تنظیمات امنیت و رمز عبور برنامه است. ما می‌توانیم رمز عبور را غیرفعال کنیم (که پیشنهاد نمی‌شود) و یا زمان ارائه رمزعبور را تغییر دهیم.
  • Push notification: با استفاده از این قسمت می‌توانیم نوتیفیکیشن برنامه را فعال یا غیرفعال کنیم. مثلا نوتیفیکیشن ارسال و دریافت ارز دیجیتال.
  • Preferences: در این قسمت می‌توانیم ارز فیات پایه را تغییر دهیم که به طور پیش‌فرض روی دلار آمریکا تنظیم شده. همچنین می‌توانیم بخش DApps را فعال یا غیرفعال کنیم.
  • Price Alerts: با استفاده از این قسمت می‌توانیم برای ارز دلخواه خود، آلارم ست کنیم. به این صورت که تغییرات قیمت به طور مثال بیت‌کوین را به ما اطلاع دهد.
  • WalletConnect: با استفاده از این قسمت می‌توانیم تراست ولت خود را به پلتفرم و برنامه‌های غیرمتمرکز متصل کنیم. به این صورت که در پلتفرم مورد نظر گزینه Wallet Connect و سپس Trust Wallet را انتخاب می‌کنیم و از این قسمت، کد QR نشان داده شده را اسکن می‌کنیم و کیف پول ما به آن پلتفرم متصل می‌شود.
بخش Swap/Exchange

برای معامله ارز دیجیتال می‌توانیم از گزینه Swap موجود در تصویر شماره 16 استفاده کنیم. بعد از انتخاب این گزینه، با دو گزینه مواجه می‌شویم: Swap و Exchange. ابتدا باید بدانیم این دو چه تفاوتی با هم دارند. با استفاده از سواپ، دارایی خود را با یک دارایی دیگر تعویض می‌کنیم. البته ارزهای این قسمت محدود هستند و همه‌ ارزها وجود ندارند. اما بخش صرافی همان صرافی اسپات بایننس است که معاملات به صورت جفت ارز است و به‌صورت یک صرافی، پیشنهاد خرید و فروش داده می‌شود.

در بخش سواپ، در قسمت You pay دارایی خود و مقدار آن را مشخص می‌کنیم و در قسمت You Get دارایی نهایی را انتخاب می‌کنیم. همچنین مقدار دارایی خود را می‌توانیم به صورت درصدی مشخص کنیم. در نهایت گزینه Swap را انتخاب می‌کنیم.

در قسمت Exchange، سمت راست لیست پیشنهادات خرید و فروش نشان داده شده است. ابتدا باید جفت ارز مورد نظر را انتخاب کنیم و مثل یک صرافی اقدام به خرید یا فروش آن کنیم.

جمع‌بندی

کیف پول تراست ولت یک گزینه مناسب برای ذخیره دارایی دیجیتال به حساب می‌آید که در کنار امنیت قابل قبولی که دارد، ارزهای دیجیتال بسیار زیادی را پشتیبانی می‌کند و قابلیت‌های بسیار زیادی به ما ارائه می‌دهد. توجه داشته باشید که برای استفاده از این کیف پول نیازی به VPN ندارید. اگر سوال یا مشکلی در مورد این کیف پول داشتید، آن را می‌توانید در بخش کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

3 در مورد “آموزش کامل نحوه استفاده از کیف پول تراست ولت”

    1. علی‌رضا قاسمی

      سلام وقت بخیر
      نخیر تراست ولت غیرمتمرکزه و احراز هویت از کاربر نمی‌خواد. به همین دلیل این مشکلات رو نداره

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH