چگونه از یک بازار نزولی نجات پیدا کنیم؟

چگونه از آسیب‌های روند نزولی بازار ارز دیجیتال در امان بمانیم؟!

بازار نزولی ارز دیجیتال دوره ترسناکی در چرخه سرمایه‌گذاری است. اما راه‌هایی وجود دارد که از این دوره سالم بیرون بیایم.

معمولاً بازار خرسی احساساتی مثل تردید و عدم قطعیت به سرمایه‌گذاران می‌دهد. این موضوع مخصوصاً برای تازه‌کاران شدیدتر است. به همین صورت، در بازار صعودی هم سرمایه‌گذاران مطمئن هستند که سودهای زیادی بدست خواهند آورد. اما در بازار نزولی، افراد نسبت به بازار بدبینی زیادی خواهند داشت.

دیلن دیودنی (Dylan Dewdney)، یکی از موسسان شبکه Kylin، که یک راه حل زیرساخت اطلاعات غیرمتمرکز ارائه می‌دهد، به سایت خبری Cointelegraph گفته که سرمایه‌گذاران دو اشتباه رایج را در هنگام اضطراب انجام می‌دهند:

1.سرمایه‌گذاری بیش از حد

2.سرمایه‌گذاری بدون دلیل

او گفت: “شما باید بهترین موقعیت را برای ورود پیدا کنید و برای آن ورود دلایل متعددی داشته باشید در حالی که سرمایه خود را به گونه‌ای مدیریت می‌کنید که به طور کامل با نگهداری آن دارایی برای طولانی مدت مشکلی ندارید. بازار نزولی در اصل دوره‌ای است که جادو اتفاق می‌افتد. جادویی که همه دنبال آن هستند؛ مثل خرید اتریوم در قیمت 90 دلار در سال 2019.”

طبق داده‌های سایت گلس‌نود (Glassnode)، معامله‌گران در اوایل ماه مه تقریباً 43 هزار تراکنش خرید و فروش انجام داده‌اند. این رقم شامل 3.1 میلیارد دلار بیت‌کوین است. اما وحشتی که باعث آن شد به دلیل سقوط و شکست پروژه ترا بود که باعث ریزش بیشتر شد.

بازار خرسی زمانی اتفاق می‌افتد که حداقل 20 درصد نسبت به سقف اخیر، ریزش داشته باشیم. به طور مثال، بازار خرسی و نزولی حال حاضر بیت‌کوین، از سقف تاریخی 68 هزار دلاری خود که در ماه نوامبر اتفاق افتاد، 55 درصد کاهش پیدا کرده است. در حال حاضر هم به زیر 25 هزار دلار سقوط کرده است.

بازار نزولی: پیدایش آن، شدت آن و مدت زمانی که طول می‌کشد

طبق گفته‌های شرکت Nerdwallet، که یک شرکت در حوزه سیستم‌های مالی است، بازارهای نزولی معمولاً به دلایل اقتصادی اتفاق می‌افتند. این یعنی بازار نزولی قبل یا بعد از یک رکود اتفاق می‌افتد. همیشه وقتی یک بازار قرمز وجود دارد، یک فروپاشی اقتصادی در حال انجام است و یا در آینده خواهد بود.

یک ریزش ثابت نزولی در قیمت، تنها شاخصه یک بازار نزولی نیست؛ بلکه شاخص‌های اقتصادی دیگری هم وجود دارد که سرمایه‌گذاران باید آن را در نظر بگیرند. مشاهده این نشانه‌ها به این دلیل است که سرمایه‌گذاران بدانند در بازار نزولی هستند یا نه. بعضی از این شاخص‌ها، نرخ بهره، تورم، نرخ بیکاری و… است.

البته رابطه بین اقتصاد و بازار نزولی، ساده‌تر از این‌هاست. وقتی سرمایه‌گذاران متوجه می‌شوند که اقتصاد در حال کوچک شدن است، این انتظار را دارند که سود شرکت‌ها هم کاهش پیدا خواهد کرد. این بدبینی باعث می‌شود که دارایی‌های خود را بفروشند. این باعث می‌شود که بازار نزولی‌تر شود و قیمت پایین‌تر برود. اسکات نیشنز (Scottt Nations)، نویسنده کتاب سرمایه‌گذار مضطرب (The Anxious Investor) گفته است که سرمایه‌گذاران به اخبار بد، واکنش بیش از حد نشان می‌دهند.

به هر حال، مدت زمان بازار نزولی از بازار صعودی کم‌تر است. طبق گزارش اخیر CNBC، یک بازار نزولی، تقریباً 289 روز ادامه پیدا می‌کند. از طرفی، بازار صعودی، می‌تواند تا 991 روز ادامه داشته باشد. به علاوه این‌که طبق داده‌های شرکت مدیریت سرمایه‌ Invesco، ضرر متحمل شده در یک بازار نزولی، تقریباً 33 درصد است و این به اندازه سود 159 درصدی یک بازار صعودی نیست.

گرچه یک نظر قطعی در مورد مدت زمانی که یک بازار نزولی طول می‌کشد، نمی‌توان داد؛ اما نکاتی در مورد آن وجود دارد که می‌توان آن را کنترل کرد.

هدایت بازار نزولی

به عنوان یک سرمایه‌گذار، کاری نمی‌توانیم انجام دهیم تا از یک شرایط بد بازار و اقتصاد در مقیاس کلان جلوگیری شود. اما راه‌کاری‌هایی وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توان از سرمایه‌گذاری خود محافظت کرد.

میانگین هزینه دلار

میانگین هزینه دلار (Dollar-cost averaging یا DCA)، یک استراتژی سرمایه‌گذاری است به این صورت که مقدار ثابتی از یک دارایی‌ را بدون توجه به قیمت دارایی، بر اساس یک برنامه منظم خریداری می‌کنیم. ماهیت این استراتژی به این صورت است که می‌گوید قیمت در نهایت روند صعودی به خود می‌گیرد و افزایش پیدا می‌کند.

جیمز باترفیل (james Butterfill)، رئیس تحقیقات شرکت CoinShares، گفته است که بیت‌کوین در حال حاضر یک همبستگی معکوس ثابت با دلار آمریکا دارد:

این موضوع با توجه به ذخیره در حال ظهور ارزش ذاتی آن منطقی است، اما آن را نسبت به نرخ بهره حساس می‌کند. اتفاقی که در 6 ماه گذشته برای بیت‌کوین افتاد که باعث کاهش آن شد، نتیجه مستقیم کارهای فدرال رزرو بود. بیانیه‌های کمیته بازارهای باز فدرال (FOMC)، نشان‌گر خوبی هستند که ارتباط حرکت قیمت و زمان انتشار بیانیه‌ها را نشان می‌دهد.

وقتی سرمایه‌گذار، این رویکرد سرمایه‌گذاری معقول را یاد گرفت، با این روش می‌تواند میانگین قیمت خرید خود را کاهش دهد. این باعث می‌شود سرمایه‌گذار، تمام سرمایه‌ خود را یک‌جا وارد نکند.

سبد خود را متنوع کنید

کسانی که سبد سرمایه‌گذاری متنوعی دارند، در زمان بازار نزولی (مثل همین بازار نزولی ارز دیجیتال )، تاثیرات کاهشی کم‌تری را می‌بینند. وقتی یک بازار نزولی وجود دارد، مسلماً قیمت همه دارایی‌ها نزولی است؛ اما همه آن‌ها به یک مقدار کاهش پیدا نمی‌کنند. پس این استراتژی به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند تا در یک بازار نزولی، ترکیبی از یک‌سری دارایی‌های برنده و بازنده داشته باشد. بنابراین، ضرر کلی سبد سرمایه‌گذاری کاهش پیدا می‌کند.

دارایی‌های دفاعی را در نظر بگیرید

در زمان بازارهای نزولی طولانی مدت، بعضی از شرکت‌ها -که معمولاً شرکت‌های کوچک‌تر هستند- ممکن است شرایط بدتری نسبت به شرکت‌های باثبات بزرگ‌تر داشته باشند. این شرکت‌های باثبات‌تر معمولاً نسبت به شرایط بد بازار، مقاوم‌تر هستند.

بنابراین اگر به دنبال خرید سهام هستید، به سمت شرکت‌هایی بروید که بزرگ‌تر و قدیمی‌تر هستند. به این شرکت‌ها، نماد‌های دفاعی می‌گویند و در بازار قرمز، ثابت‌تر و قابل اطمینان‌تر هستند.

اوراق قرضه

اوراق قرضه در زمان بازار نزولی، به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد یک نفس راحت بکشند. زیرا معمولاً قیمت آن‌ها مخالف با قیمت سهام حرکت می‌کند. به همین دلیل، اوراق قرضه نقشی کلیدی‌ در یک سبد سرمایه‌گذاری خوب دارند.

صندوق‌های شاخص یا صندوق‌های قابل معامله در بورس

بعضی از بخش‌ها مثل خدمات رفاهی و کالاهای مصرفی، در زمان رکود اقتصادی رشد خوبی می‌کنند. این بخش، بیش‌تر از بخش‌های دیگر به عنوان دارایی تثبیت‌کننده عمل می‌کند. سرمایه‌گذاری روی این بخش، از طریق صندوق‌های قابل معامله (ETF) گزینه هوشمندانه‌ای است. این به این دلیل است که هر صندوق، سهام شرکت‌های متنوعی را دارد.

چشمان خود را ببندید

شکی در این نیست که یک بازار نزولی (مثل همین بازار نزولی ارز دیجیتال ) باعث می‌شود سرمایه‌گذارن بخواهند از آن فرار کنند و دیگر برنگردند. در این زمان خواسته و تحمل سرمایه‌گذار آزمایش می‌شود. تجربه نشان داده که بازار، تا ابد نزولی نخواهد ماند و این دفعه هم با دفعات دیگر فرقی ندارد.

طبق گفته شرکت مدیریت منابع مالی هارتفورد، از سال 1928 بیشتر از 26 بازار نزولی داشته‌ایم و تک‌تک آن‌ها در نهایت به یک بازار صعودی تبدیل شدند. این بازارهای صعودی، باعث شدند سود بیشتری نسبت به ضرر وارده در بازار نزولی کسب کنیم.

بنابراین باید سعی کنیم ذهنمان را درگیر بازار نزولی که در آن قرار داریم نکنیم؛ مخصوصاً اگر سرمایه‌گذار بلند مدت هستیم. در نهایت بازار صعودی، بر نزولی غلبه می‌کند.

برای مطالعه: معرفی کامل ارز دیجیتال ایپ کوین (ApeCoin)

تصمیم نهایی

همان‌طور که توضیح داده‌ شد، ریسک‌های متنوعی در یک بازار نزولی وجود دارد. اما این بازارهای نزولی باعث می‌شوند تا در روند صعودی بعدی، موفقیت بیشتری کسب کنیم. البته این هم بستگی به استراتژی سرمایه‌گذاری همراه با صبر دارد. بنابراین زمانی که بازگشت روند اتفاق بیوفتد و بازار صعودی شود، کسب سود حتمی است.

از دست دادن سرمایه در بازار نزولی همیشه سخت است؛ اما برای دور شدن از آن، فرار کردن راه حل خوب و منطقی‌ای نیست. به جای آن، راه‌هایی که در اختیار دارید را در نظر بگیرید و آرامش خود را حفظ کنید.

باترفیل گفت: “درحالی که عملکرد قیمت بیت‌کوین تا به الان به دلیل بیانیه‌های فدرال رزرو ضعیف بوده، این شکاف قیمتی ممکن است زیاد دوام نیابد.”

او اضافه کرد: “متاسفانه ما معتقدیم که در سال 2023، ایالات متحده و بقیه جهان، به سمت نزول اقتصادی خواهند رفت؛ البته موارد ناشناسی هم وجود دارد. شاید این رکود تورمی باشد که به سمت رکود پیش رود؟ از آنجایی که تله نقدینگی واقعاً گریبان‌گیر بانک‌های مرکزی شده است، ما معتقدیم که بیت‌کوین در مواجهه با این آشفتگی سیاست‌های پولی، یک سیاست بیمه خوب است.”

برای مطالعه: معرفی برترین پروژه‌های NFT

3 در مورد “چگونه از آسیب‌های روند نزولی بازار ارز دیجیتال در امان بمانیم؟!”

  1. اگه بلد باشید توی شرایط نزولی هم سود میکنید
    ولی اکثر کسایی که واریز این بازار میشن با ضرر خارج میشن

  2. چی شد اون همه پیش بینی میکردید تا صد هزار دلار بالا میرود کسی اخبار بازار را دنبال کند بدبخت میشود

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH