نگاهی به آمارهای قابل تامل و منفی در گزارش سالانه دیجی‌کالا!

دیجی کالا در ادامه روند انتشار گزارش سالانه خود، به تازگی این محتوا در سال 1400 را منتشر کرده است. گزارش سالانه دیجی کالا همواره حاوی نکاتی عجیب و گاها حاشیه‌ای و حتی منفی است که کمتر کسی به آن‌ها توجه می‌کند.

حتی اشکالات آماری و اطلاعاتی که در گزارش‌های سالانه دیجی کالا منتشر می‌شود، باعث شده تا کمتر بتوان به ارقام و درصدهای همیشه صعودی در این گزارش‌های سالانه اعتماد کرد!

واقعیت آن است که دیجی کالا به عنوان بزرگ‌ترین فروشگاه آنلاین در ایران، میزبان کاربران بسیاری از سراسر کشور است اما حجم استقبال از دیجی کالا باعث شده تا این فروشگاه نتواند مانند گذشته کیفیت ارایه خدمات خود را حفظ کند و حالا عده بسیاری به گروه منتقدان دیجی کالا وارد شده‌اند.

پیش از آنکه ادامه مقاله را بخوانید پیشنهاد می‌کنم مقاله “5 دلیل برای آنکه از دیجی کالا خرید” نکنید را مطالعه کنید.

اما دیجی کالا با گزارش سالانه خود همواره در تلاش است تا تمامی آمار‌ها و ارقام مربوط به این فروشگاه را مثبت جلوه دهد، اتفاقی که در واقعیت رخ نمی‌دهد و این فروشگاه آمارهای منفی در بسیاری از شاخص‌ها دارد، البته این موارد معمولا در گزارش سالانه دیجی کالا به آن‌ها اشاره نمی‌شود و حتی گاها در تلاش است تا به نوعی این موضوعات به شکل مثبتی نشان داده شود.

در ادامه برخی موضوعات و نکات جالبی که در گزارش سال 1400 دیجی کالا وجود دارد را با هم مرور خواهیم کرد، با آی‌تی‌رسان همراه باشید:

اطلاعات غلط در مورد مخاطبان دیجی کالا در شبکه‌‌های اجتماعی

همانطور که گفته شد، بسیاری از کاربران دیجی کالا در طی یک یا دو سال اخیر به جمع منتقدان این فروشگاه آنلاین پیوسته‌اند. این اتفاق به دلیل خدمات ضعیف، مشکلات متعدد در قیمت گذاری، خرید، تحویل و خدمات پس از فروش دیجی کالاست که باعث شده تا کاربران بسیاری به خرید حضوری یا خرید از دیگر فروشگاه‌ها روی بیاورند.

برای اثبات این ادعا تنها لازم است طبق گزارش سالانه 99 و 1400 دیجی کالا به مخاطبان شبکه‌های اجتماعی این پلتفرم نگاهی بیندازید.

سال گذشته دیجی کالا اعلام کرد که 3.5 میلیون نفر، دنبال کنندگان تمامی اکانت‌های اینستاگرامی دیجی کالا هستند، این آمار واقعیت نداشت، اما در گزارش سال جدید قدم فراتر گذاشته شد و دیجی کالا ادعا کرده که تمامی اکانت‌های گروه دیجی کالا در اینستاگرام که حدود 20 حساب کاربری متفاوت است، بیش از 6 میلیون و 800 هزار دنبال کننده دارند!!

گزارش سالانه دیجی کالا
نسخه اولیه

با یک جمع ساده متوجه خواهید شد که دنبال کنندگان تمامی گروه‌های دیجی کالا در اینستاگرام به عدد 4 میلیون نمی‌رسد و تفاوت زیادی با رقم نزدیک به 7 میلیون کاربر دیجی کالا دارد، هر چند که به راحتی می‌توان گفت نزدیک به نیمی از دنبال کنندگان اکانت‌های دیجی کالا افراد تکراری هستند و تعداد نفرات یکتای دنبال کننده دیجی کالا در اینستاگرام بسیار کمتر از این ارقام است. عجیب‌تر اینکه عددهای اعلام شده آنقدر دقیق و جزئی بودند که انگار شخصی نشسته و تک به تک فالورهای اینستاگرام را شمرده! یعنی آنقدر دقیق که اگر کسی دلش بخواهد اینستاگرام دیجی‌کالا را آنفالو یا حتی فالو کند، این آمار اشتباه از آب در می‌آید!!

اما این ارقام دوامی نداشت و دیجی‌کالا برای جمع کردن حواشی، خیلی راحت گزارش قبلی را حذف و بدون سروصدا نسخه جدید را جای قبلی قرار داد! در نسخه جدید گزارش سالانه دیجی کالا، این بخش اصلاح شده و به کمتر از 4 میلیون نفر رسیده است. این اتفاق نشان‌دهنده غیرقابل اعتماد بودن اعداد و ارقام اعلامی از طرف دیجی کالا در گزارش سالانه خود است. اشتباهی اینچنین فاحش که باعث می‌شود مخاطبان اینستاگرامی دیجی کالا با رقم نزدیک به دو برابر اعلام شود قابل چشم‌پوشی نیست و اعتبار دیگر ارقام مثبت در خصوص این فروشگاه آنلاین نیز زیر سوال می‌رود.

نسخه اصلاح شده

 

سقوط آمار روزهای اوج دیجی کالا

سال گذشته در آمار روز اوج دیجی کالا، به زمانی اشاره شد که تعداد بازدید از سایت و اپلیکیشن دیجی کالا به بیش از 17 میلیون رسید و تعداد کالاهای سفارش داده شده یک میلیون و 586 هزار بود. این آمار در سال جاری در روز اوج به 12 میلیون بازدید و در ارتباط با خرید، به یک میلیون و 267 هزار کالا در طول یک روز رسید.

گزارش سالانه دیجی کالا
سال 99

به این ترتیب دیجی کالا نتوانسته به رکورد سال گذشته خود برسد و حتی از نظر میانگین زمان حضور کاربران در سایت یا اپلیکیشن دیجی کالا، آمارها با شیب شدیدی، نزولی است. موضوع زمانی جالب می‌شود که به نکته اول اشاره کنیم. یعنی ممکن است حتی این آمار ارائه شده نیز دارای خطا باشد!

گزارش سالانه دیجی کالا
سال 1400

کاهش روند رشد ارزش کالاهای فروخته شده

سال گذشته دیجی کالا از شرایط پاندمی کرونا بهره لازم را برد و توانست آمار رشد ارزش فروش سالانه مثبتی داشته باشد، اما این آمار مثبت حفظ نشد و با کاهش شدیدی در رشد برای سال 1400 مواجه گردید. طبق آمارهای منتشر شده از سمت دیجی کالا، ارزش کالاهای فروخته شده در این فروشگاه در سال 99 نسبت به سال 98 بیش از 150 درصد رشد داشت، همچنین این فروشگاه 107 درصد رشد متوسط سالانه را تجربه می‌کرد، اما این آمارها در سال گذشته با بیش از 100 درصد کاهش به 49 درصد رسید!

گزارش سالانه دیجی کالا
سال 99

 

 

یعنی رشد ارزش کالاهای فروخته شده در دیجی کالا در سال 1399 نسبت به سال 1400 حدود 49 درصد بود و این فروشگاه نتوانست به رکورد افزایش ارزش کالاهای فروخته شده در سال گذسته خود حتی نزدیک شود. البته با توجه به تورم سالیانه شدید در کشورمان و با یک مقایسه ساده،‌ می‌توان به این جمع بندی رسید که ارزش واقعی این میزان فروش (با توجه به کاهش ارزش ریال) حتی کم‌تر نیز شده است!

گزارش سالانه دیجی کالا
سال 1400

درصد‌های فیک!

دیجی کالا در گزارش سالانه 1400 خود آمارها و ارقام مثبت زیادی را گردآوری کرده که همگی نشان دهنده رشد و پیشرفت این فروشگاه است، اما آیا این درصد‌ها واقعی هستند؟

با نگاهی به برخی از آمارهای گزارش سالانه دیجی کالا 1400 متوجه می‌شوید که گاها برخی ارقام و آمارها واقعی نبوده و درصد رشد آن‌ها اشتباه است. یک نمونه واضح این اتفاق در قسمت مشارکت کاربران در نقد و بررسی کالاهای دیجی کالا است که در آن تعداد پرسش و پاسخ‌های منتشر شده طی یک سال، رقم 3 میلیون و 427 هزار و 169 عدد اعلام شده، این درحالی است که سال 1399 رقم یک میلیون و 850 هزار پرسش و پاسخ منتشر شده در دیجی‌کالا داشتیم که میزان رشد واقعی آن 85 درصد می‌شود.

سال 99

اما در گزارش سالانه دیجی کالا رقم رشد 175 درصد اعلام شده که بیش از دو برابر درصد رشد واقعی است و این آمار اشتباه با افزایش بیش از دو برابر نسبت به رقم واقعی، به مخاطبان اعلام شده است. با توجه به اینکه معمولا کم‌تر کسی به سراغ گزارش سال قبل و مقایسه آن می‌پردازد، به این ترتیب مشخص نیست چند آمار و درصد دیگر در این گزارش سالانه بر اساس واقعیت باشد!

سال 1400

البته دیجی کالا سابقه بدی در اعلام اطلاعات اشتباه دارد، به عنوان مثال در گزارش سالانه 1399 خود، گوشی سامسونگ گلکسی A10 را به عنوان پرفروش‌ترین محصول سال براساس فروش ریالی معرفی کرد، اما در ادامه همین گزارش، سامسونگ گلکسی A51 به عنوان پرفروش‌ترین گوشی سال بر اساس فروش ریالی عنوان شد، حال اینکه چطور می‌شود گوشی گلکسی A10 پرفروش‌ترین محصول ریالی دیجی کالا در طول سال است اما در دسته خود تلفن همراه، پرفروش‌ترین گوشی نیست، دیگر فقط خدا می‌دانست و دیجی‌کالا!

کاهش میانگین فروش فروشندگان دیجی کالا

بر اساس آمارهایی که در گزارش سالانه دیجی کالا به آن اشاره شده، متوسط فروش هر یک از فروشندگان مارکت پلیس در سال 1400 نسبت به سال 99 کاهش داشته است. در گزارش سال 99 اعلام شده بود که هر فروشنده دیجی کالا به طور متوسط ماهیانه 51 میلیون تومان درآمد دارد، هر چند که هرگز اسنادی مبنی بر اثبات این ارقام اعلام نشده اما به هر شکل در صورت صحیح بودن این رقم، میانگین فروش فروشندگان در سال 1400 کاهش داشته و به 49 میلیون تومان به صورت متوسط ماهیانه رسیده است.

گزارش سالانه دیجی کالا
سال 99

همچنین رکورد فروش ماهیانه مارکت پلیس دیجی کالا در سال 1399 نسبت به سال 1400 بیش از 11 میلیارد تومان کاهش داشته که رقم قابل توجهی محسوب می‌شود. عوامل زیادی همچون کاهش مشتریان دیجی کالا، خدمات نامطلوب و عدم اطمینان کاربران به فروشندگان مارکت پلیس می‌تواند موجب این کاهش آمار سنگین در دیجی کالا باشد.

گزارش سالانه دیجی کالا
سال 1400

16 در مورد “نگاهی به آمارهای قابل تامل و منفی در گزارش سالانه دیجی‌کالا!”

  1. من حدود ۹ ماهه که‌ دیگه دیجی کالا رو سپردم به خاطرات
    آرزو موند به‌ دلم جنس سوپر مارکتی بخرم و تحویل بگیرم دقیقه نود زمان تحویل جنس سفارشم رو لغو می‌ کردن
    برای بقیه اجناس هم داستان‌ داشتم یه چی سفارش می دادم یه چیز دیگه تحویل می‌ گرفتم بعد هم که‌ مرجوع می‌ کردم‌ پولم رو نمی دادن تا دوباره‌ سفارش بذارم
    بعضی وقتا چند هفته باید صبر می‌کردم برای تحویل جنس‌ آخر سر هم به بهانه موجود نبودن تو انبار سفارشم لغو میشد
    خلاصه دیجی کالا دیگه مث سابق نیست نه تعهد داره نه‌ کیفیت نه‌ ضمانت و خدمات پس‌از فروش
    الآن که‌ دیگه هزینه ارسال از کل هزینه خریدت بیشتر میشه
    خلاصه دوره‌ افول این شرکته

  2. هدیه نقدی دیجی پلاس هم 2 ماهه غیر فعال کردن و دیگه بابت کالاهای پلاس به حساب کسی پول نمیریزن!!!
    اون کد تخفیفی هم که بابت تامین نشدن یک کالا پیامک میکردن هم دیگه نمیدن!!
    واقعا گدا تر از اینا تو عمرم ندیدم!!

  3. دیجی شده محل فروش جنس های بنجل و تقلبی تولیداتی که نمیشه حضوری فروخت
    من یه جفت جک معمولی برا پراید گرفتم فقط یکبار استفاده کردم دفعه دوم از زیر ماشین در رفت وسیله ای که باید ایمن باشه
    جنسهاشم از جاهای دیگه همیشه گرونتره من از دیجی خرید نمیکنم..

  4. در هر مملکتی وقتی “دروغگویی” جرم نباشه و ارزشهای انسانی و اخلاقیات اموزش داده نشه و فرهنگسازی نباشه
    اون جامعه به فنا میره و اخرش هم در گرداب فساد و دروغ و جرم و جنایت غرق میشه
    وقتی *************** همه دروغ میگن طبیعیه مملکت هم پر از کلاهبردار و دزد و دروغگو بشه
    اگه بگیم “معلوم نیست آینده کشورمون به کجا میره” فقط خودمونو گول زدیم
    با این فرمون که اینا میرن جز تباهی و نابودی و سقوط چیزی در انتظارمون نیست
    ****************************
    درحالیکه دین اسلام بر پایه راستگوییه و بدون این ناقصه و میشه ریا و تزویر..
    و خداوند هم میفرماید دروغگو دشمن خداست
    تمام فسادها و کلاهبرداریهای بزرگ از دروغهای کوچک شروع میشن

    2
    9
  5. پدی مغزفندقی

    چقدربد میگید درمورد دیجی.من هم دیجی کارکردم وهم ۱۰ساله خرید میزنم.برای کار خوب نیست ولی برای خرید عالیه فقط بایدبدونی چی رو ازکدوم فروشنده میخری.بافرض اینکه مشکلی هم پیش بیاد خیلی راحت پس میگیرن بدون هزینه(حداقل تهران اینجوری،شهرستان رونمیدونم).کلی جنس مفتی وزیرقیمت ازش گرفتم.یسری دسته بندیا مثل لباس و…نباید خرید.قیمت چیزی هم نمیدونید نخرید.کجا کابل fast chargeرو میشه ۲۰هزارخرید؟کجا قاب وگلس هفت هزارتومنه؟

    8
    6
    1. پدی مغزفندقی

      شماها درکتون ازدیجیکالا اینه:«یه زمین۲۰۰متریه چندنفرنشستن توطئه میکنن! سفارشهای شمارو چِک وبسته بندی میکنن قبل ارسال!».حجم کارانقدرزیاده اصلا نگاه نمیکنن سفارش چی هست وچندین بارهم کالا میچرخه تابسته بندی شه.جنسایی که فروشنده ش دیجیکالا هست۹۹.۹۹۹٪مشکلی ندارن ومشخصات طبق سایته.کالاهایی که فروشنده ش مغازه دارهاهستن بستگی به زرنگی خودتون وانصاف فروشنده داره(به فروشنده دقت کنید).مشکلی هم پیش بیاد دیجی رایگان میادمیبره وپولشو۲ساعته پس میده.فقط وقتتون تلف میشه.من۹۰٪اعتراضاتی که میخونم اکثرا دیجی حق داره اذیت کنه.طرف بچه ش۱بسته کاغذa4سفارش داده اومده ابروریزی که دیجی پولمو پس نمیده(بابنزین۳۰۰۰وپرایدوانت۲۰۰تومنی توی افتاب۵۰درجه اورده یکبارم اومده برده وکارشناسی کرده وبرگردونده خب حق داره تایادبگیری توی سفارش دقت کنی).یا این دوستمون میگه:«ازیه کالایی۳تابگیری یدونه شو برداری و۲تاشو پس بدی!»مگه مسخرتونه؟میدونیدچه زحمتی پشت اون۳تابسته ست؟

  6. من از سال 1400 به بعد دوبار فقط سفارش دادم از دیجی کالا هردوبار هم خود جنس با چیزی که توی سایت سفارش داده بودم خداوکیلی مطابقت نداشت

    2
    5
  7. دیجیکالا بد نیست واسه خرید انلاین فقط تنها نکته ای که باید رعایت کنید اینه که تحقیق کنید کدوم محصول از کدوم فروشگاه که اون محصولو ارائه میکنه بخرید نظرات همرو بخونید من خودم گوشیمو از دیجیکالا خریدم مشکلی نداره چندین بار دیگه سفارش داشتم مشکل نداشته جز یه بار که یه دسته سفارش دادم شکسته اومد ولی خب اشتباه خودم بود تو کامنتام همه نوشته بودن شکسته و مشکل دار دستشون رسیده خلاصه میخرید خیلی دقت کنید

    0
    2
  8. الان دیگه به هیچ خرید غیر حضوری نمیشه اعتماد کرد، یه چیزی میبینی سفارش میدی هزینه پرداخت میکنی، چیزی که تحویل میگیری حتی نزدیک و مشابه جنس سفارش داده اتون نیست.
    با دیجی 3 بار و با دیگران 2 بار این تجربه رو داشتم.
    یه جوری عکس و مشخصات میزارن انگار جنس خودشونه، حتی تلفنی قبل خرید چک کنید نظر مثبت میدن و مثلا میگن تا حالا مرجوع نداشته این کالا.
    بعد که میاد درخونه با خودشان تماس میگیری اظهار بی اطلاعی میکنن میگن ما این کالا رو از جای دیگه تهیه کردیم، به عبارتی توپ رو میاندازند تو زمین یکی دیگه.
    حتی امتیاز کاربران هم قابل استناد نیست، من پیشنهاد میکنم حتی المقدور حضوری خرید کنین، اگر مجبور بودید آنلاین بخرید، از یک کالا سه رنج سفارش بدین و همون جلوی در با همون مامور پست دوتا شو مرجوع کنین، البته قبلش باید با خود دیجی شرط کنین.
    اینطوری شانس دست یابی تون به کالای درخواست شده تون زیاد میشه.
    این تجربه شخصی من بود. ممنونم از وقتی که دوستان گذاشتن

    2
    5
  9. دقیقا چه قدرر جالب که من همین امروز داشتم نگاه می‌کردم بخش ایفون ۱۳ رو و چقدر کامنت منفی خوندم. یکی که کلا نوشته موبایل فیک براش فرستادن و اغلب میگن تحویل سریعشون ۲ هفته طول کشیده. هیهات بر این مملکت. اونوقت ما با آمازون مقایسه میکنیم این آشغالی رو…

  10. من بمیرمم از دیجیکالا خرید نمیکنم
    بارها و بارها و بارها بعد خرید محصول اذیت کردن و به شدت بی‌مسئولیت شدن. تا جایی هم که ازم بربیاد، اطرافیانم رو از خرید از دیجیکالا منصرف میکنم.

    1
    7
  11. درود
    در نبود فضای رقابتی ، این میشه که یک فروشگاه درجه سه می شه بزرگترن فروشگاه آنلاین کشور …

    1
    15
    1. خیلی خیلی ناراضی هستم از دیجی کالا البته اولاش هم خوب نبود چون اولین بود برای مردم جالب بود

      1
      8
  12. تاج کبیر آسیا

    لعنت بهشون لعنت
    دقیقا از وقتی گند زدن و جنس بنجل دادن به مردم این داستان تبلیغات و گزارش و چرت و پرتش شروع شد
    قبلا خیلی خوب بود تبلیغیم نداش بعد که بزرگ شد مثل بقیه خراب شد دیگه دو زار نمی ارزه

    11
  13. همین سال پیش انقدر به من جنس دست دوم و باز شده فرستادند که دیگه ترجیح میدم اصلن خریدی ازشون نکنم ! با این نظارت ضعیف دیجی کالا هر سال بدتر از پارسال داره میشه و با یه سری امار که معلوم نیست از کجاشون هم میارن فقط دنبال گول زدن مشتریها هستن !

    15

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH