تلسکوپ Sky Eye چشم آسمان در چین

چین: احتمالا سیگنال‌هایی از طرف موجودات فضایی دریافت کرده‌ایم

خبر دریافت سیگنال از طرف موجودات فضایی، توسط دانشمندان چینی در سطح آنلاین منتشر شد اما بلافاصله آن را پاک کردند.

بر اساس اخباری که در تاریخ ۱۴ ماه جون منتشر شد، دانشمندان واقع در دانشگاه بیجینگ اعلام کردند: «ما چندین نشانه پیدا کرده‌ایم که ممکن است وجود موجودات فضایی خارج از سطح کره زمین را اثبات کند.»

این سیگنال‌ توسط تلسکوپی ۵ هزار متری با دیافراگمی کروی (FAST) که توسط خود چینی‌ها ساخته شده‌، ثبت شده است. این تلسکوپ، که به آن چشم آسمان هم می‌گویند از بزرگترین تلسکوپ‌های دنیا به حساب می‌آید. از سال ۲۰۱۹، هدف این وسیله برای ثبت نشانه‌هایی بود که ممکن است به‌واسطه موجودات فضایی به ما برسد. در سال ۲۰۲۰، محققان متوجه دو نوار کم پهنا در سیگنال‌ها شدند. بعد از آن، در سال ۲۰۲۲، دوباره سیگنالی عجیب دیده شد که در مجموع، ما را با سه یافته غیرعادی تنها می‌گذارد.

از آنجایی که سیگنال‌های داده شده با پهنایی کم هستند و می‌دانیم که معمولا چنین سیگنالی را دستگاه‌های انسانی می‌توانند دریافت کنند؛ شاید بتوان به این نتیجه رسید که موجودات فضایی بوده‌اند که سیگنال‌ها را تولید کرده‌اند. البته، دانشمندان می‌گویند که در حال حاضر کشفیات‌شان بسیار سطحی هستند و تا موقعی که به جوابی قطعی نرسیده‌اند، نباید چنین چیزهایی را جدی گرفت.

ژانگ تونگجی مسئول دانشگاه Normal واقع در پکن اعلام کرد: «این‌ها چندین باند الکترومغناطیسی بودند که با آن‌هایی که سال‌های گذشته دریافت کردیم، تفاوت دارد. تیم ما در تلاش است تا اطلاعات بیشتری را جمع آوری کند.» وی همچنین اضافه کرد: «شانس اینکه سیگنال‌های دریافت شده نوعی تداخل رادیویی هم باشند، بسیار زیاد است. در نتیجه ما به زمانی زیاد برای تحقیق و شناخت آن‌ها نیاز داریم.»

پس از انتشار، این خبر در شبکه‌های اجتماعی بزرگ چین پخش شد و توسط تعدادی دیگر از رسانه‌های دولتی باز نشر شد. علت پاک شدن‌ این خبر مدتی پس از انتشارش، هنوز آشکار نیست.

قبلا هم پیش آمده که چنین سیگنال‌هایی از اعماق فضا به‌واسطه موج‌های رادیویی دیده که از طرف موجودات فضایی تلقی شود. در آگوست سال ۱۹۷۷، یک تحقیق SETI توسط دانشگاه اوهایو صورت گرفت. در این تحقیق که به واسطه تلسکوپ Big Ear انجام شده بود، دانشمندان شاهد شیوعی سخت و طولانی مدت از الکترومغناطیس‌ها بودند که باعث شد آن را نشانه‌ای از سمت موجودات فضایی بدانند. جری اهمن که هنگام دریافت این سیگنال با تلسکوپ درحال کار کردن بود، بلافاصله بعد از مشاهده آن، روی گزارش کلمه Wow! را با خودکاری قرمز نوشت.

سیگنال معروف به Wow!

نتیجه کاوش فضا در بخشی که این سیگنال‌ها ایجاد شده‌اند، ناموفق بوده و تحقیقات پس از آن هم این امکان را مطرح کرده که احتمالا تمامی این سیگنال‌ها از ستاره‌ای همچون خورشید منشأ گرفته‌اند. با همه‌ این وجود، هنوز هم نمی‌‌دانیم دقیقا از کجا و چرا چنین سیگنال‌هایی دیده شده‌اند.

فضانوردان چینی بسیار مشتاق هستند تا جلوی تداخلات رادیویی را بگیرند، چرا که در گذشته، باعث شده شناخت موجودات فضایی را ناممکن کند. در سال ۲۰۱۹، فضانوردان سیگنالی را از موقعیت کره‌ زمین تا نزدیک‌ترین ستاره به خورشید (تقریبا با فاصله ۴.۲ سال نوری) دیدند. این سیگنال یک موج رادیویی با پهنای کم بود که معمولاً توسط ابزارهای انسانی می‌تواند دریافت شود، همین مسئله سبب شد که دانشمندان احتمال بدهند که این سیگنال به دست موجودات فضایی ساخته شده است. دو سال پس از آن ماجرا، تحقیقات جدید نشان داد که آن سیگنال چیزی جز نتیجه خطای انسانی نبوده است. همچنین بین سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴، تعدادی سیگنال مشابه دریافت شد، که باز هم احتمال می‌رفت از سوی موجودات فضایی باشند، اما بعدها متوجه شدیم علت این خطا مایکروویو کردن غذا توسط دانشمندان بوده است.

تونجی اعلام کرده است که گروه همکارانش می‌خواهند تمام سیگنال‌های دریافت شده را بارها و بارها در معرض مطالعه قرار دهند که تا جای ممکن از آن‌ها اطلاعات به دست آورند.

ژانگ گفت: «ما بسیار امیدواریم که تلسکوپ FAST، نشانه‌هایی کافی برای اثبات وجود موجودات فضایی را دریافت کند.»

دریافت سیگنال از موجودات فضایی تلسکوپ چشم آسمان در چین Sky Eye

اختلاف میان اندازه و سن جهان و عدم وجود اطلاعات درست که به ما نشان دهد موجودات دیگری هم خارج از کره زمین زندگی می‌کنند، بسیاری از دانشمندان را به دردسر انداخته است. این اختلاف را، اختلاف فرمی نامگذاری کرده‌اند، چرا که انریکو فرمی یکی از دانشمندان برنده جایزه نوبل، هنگام سخنرانی خود اعلام کرد: «خب… حالا بقیه (موجودات) کجا هستند؟»

4 در مورد “چین: احتمالا سیگنال‌هایی از طرف موجودات فضایی دریافت کرده‌ایم”

  1. نگین مرتضوی

    سلام… مگ هیلاری کلینتون اعلام نکرده بود اگر بهش رای بدن فضاییهارو وارد زمین میکنه؟؟حالا باز میگن سیگنال گرفتن؟یعنی مطمین نیستن وجود دارن؟یا وجود دارن؟ما نفهمیدیم:/

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH