واردات گوشی‌های بیش از 600 دلار همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برد

داستان ممنوعیت واردات گوشی‌های بیش از 600 دلار تاکنون طی چندین مرتبه تکرار شده ولی به نظر می‌رسد در سال جاری به‌شکل جدی‌تری پیگیری می‌شود و برخلاف وعده‌های مسئولین، به صورت چراغ ‌خاموش در حال اجرا است.

با نگاهی به ابلاغ درآمدهای گمرکی قانون بودجه، متوجه افت شدید حقوق ورودی گوشی‌های بیش از 600 دلار از 2500 میلیارد به 100 میلیارد تومان هستیم، اتفاقی که تایید می‌کند واردات این دسته از تلفن‌های همراه با محدودیت و ممنوعیت مواجه شده، موضوعی که مسئولان آن را تکذیب می‌کنند.

در ماه خرداد، سازمان برنامه و بودجه و گمرک طی بخشنامه‌هایی، احکام و ردیف‌های درآمدی مربوط به واردات کالا را مشخص کردند، در بخشنامه‌های جدید کاهش شدید حقوق ورودی برای واردات گوشی‌های بالای 600 دلار به چشم می‌خورد به طوری که در بودجه 1400 درآمد دولت از محل واردات مدل‌های بیش از 600 دلار 2500 میلیارد تومان تعیین شده بود اما در سال جدید این درآمد به 100 میلیارد تومان رسیده است، اتفاقی که نشان دهنده محدودیت واردات این دسته از گوشی‌ها است.

اما داستان صرفا به اینجا ختم نمی‌شود، در سال جاری چندین بار موضوع ممنوعیت واردات گوشی‌های بیش از 600 دلار به گوش رسیده است، البته تاکنون مسئولین به طور شفاف در این خصوص صحبت نکرده‌اند اما هر از چندگاهی اخباری مبنی بر ممنوعیت گوشی‌های پرچمدار و به اصطلاح لاکچری منتشر می‌شود.

مهم‌ترین خبر در این زمینه، وارد شدن گوشی‌های آیفون به گروه کالایی 27 بود مشمول کالاهای لاکچری می‌شود و ثبت سفارش و تامین ارز برای آن‌ها در نظر گرفته نمی‌شود. البته این خبر تکذیب شد ولی انجمن واردکنندگان تلفن همراه اعلام کرده که تامین ارز برای گوشی‌های بیش از 600 دلار صورت نگرفته و تعداد زیادی گوشی در گمرک بدون تعیین و تکلیف مانده است، همچنین تامین ارز برای گوشی‌های زیر 600 دلار نیز به صورت قطره‌چکانی صورت می‌گیرد.

در عین حال حجم بالای ثبت سفارش گوشی‌های آیفون از ابتدای سال جاری توسط سازمان توسعه تجارت با انتقال این دسته از تلفن‌های همراه به دسته کالاهای گروه 27 و البته منع درآمدی 100 میلیارد تومانی در تضاد است. در حالی که چهارمین ماه از سال 1401 را می‌گذرانیم و به زودی وارد برج پنجم می‌شویم، هنوز تکلیف واردات گوشی‌های بیش از 600 دلار مشخص نشده و شفاف‌سازی در این خصوص صورت نگرفته است.

 

1 در مورد “واردات گوشی‌های بیش از 600 دلار همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برد”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH