اینترنت پاک یا اجرای طرح صیانت؟ علت محدود شدن جستجوی گوگل برای کاربران ایرانی چیست؟

از روز گذشته تعدادی از کاربران در فضای مجازی اعلام کرده‌اند که جستجوی گوگل آن‌ها به حالت Safe که ویژه کودکان است تغییر کرده و دسترسی به سایت‌های متعددی برای آن‌ها محدود شده است.

تغییراتی که از روز گذشته بر روی جستجوی گوگل بسیاری از کاربران اعمال شده، این گمان را زنده کرده که به احتمال فراوان طرح صیانت به صورت چراغ‌ خاموش در حال اجرا است. داستان از این قرار است که کاربران در جستجوی گوگل خود به محتوای محدود شده یا به اصطلاح Safe که برای مدیریت اینترنت کودکان مورد استفاده قرار می‌گیرد، دسترسی پیدا کرده‌اند.

حالت جستجوی ایمن یا Safe برای مواقعی است که یک کودک از اینترنت استفاده می‌کند و در نتیجه بسیاری از محتواهای غیراخلاقی یا نامناسب برای کودکان در گوگل به نمایش در نمی‌آید. تعدادی از کارشناسان این حوزه اعلام کردند که IP سرچ‌های ایرانی با تغییر به مبدا موتورهای جستجو می‌رسد، به این ترتیب کاربران ایرانی با محدودیت به نتیجه جستجوهای گوگل دسترسی دارند.

این اتفاق در گذشته هم برای اینترنت ایران رخ داده و اتفاق تازه‌ای نیست اما گفته می‌شود که این تغییر اعمال شده یک روش نوین برای فیلترینگ بیشتر یا اجرای چراغ خاموش طرح صیانت است.

این اتفاق درست در زمانی رخ داده که طرح امنیت اینترنت کودکان توسط وزارت ارتباطات و شورای عالی فضای مجازی مطرح شده و نمی‌توان این دو موضوع را بی‌ارتباط به هم خواند.

روز دوشنبه بیستم تیرماه، مهدی سالم، سخنگوی وزارت ارتباطات در خصوص بهبود فضای اینترنت برای کودکان گفت:  سندی در شورای عالی فضای مجازی تنظیم شده که تکلیف دستگاه‌های مختلف برای محافظت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی را مشخص می‌کند. طبیعتا بخشی از این وظایف برعهده وزارت ارتباطات است.

سخنگوی وزارت ارتباطات ادامه داد: لیست سفیدی از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد در حال تنظیم است که محتوای پاک و قابل استفاده برای کودکان و نوجوانان را مشخص می‌کند.

مهدی سالم در سخنان خود به این نکته اشاره کرد که اینترنت سفید توسط والدین برای کودکان و نوجوانان اعمال می‌شود و طریقه فعال کردن آن استفاده از سیمکارت ویژه کودکان است، همچنین در ارائه محتوای به نمایش درآمده برای کودکان رده‌بندی‌هایی وجود دارد که آن هم توسط والدین و با توجه به شرایط فرزندانشان قابل تنظیم است. همچنین والدین می‌توانند تنظیمات شخصی‌سازی‌ شده‌ای را برای دسترسی کودکان و نوجوانان خود به اینترنت اعمال کنند.

داستان اینترنت پاک کودکان از وعده‌هایی بود که عیسی زارع‌پور سال گذشته و پس از انتصاب به مقام وزارت ارتباطات وعده داده بود، اما حالا مشابه این طرح به صورت عمومی و برای کل مردم ایران در حال اجرا است.

با بررسی خبرنگار آی‌تی‌رسان، تنها برخی از افراد در جستجوهای خود به محتوای اینترنت Safe هدایت می‌شوند و این موضوع در خصوص همه کاربران یک اپراتور یا یک ISP یکسان نیست. تاکنون مقامات دولتی در خصوص این اتفاق واکنشی نشان نداده‌اند و باید دید این محدودیت به طرح صیانت مربوط می‌شود یا طرح اینترنت پاک برای کودکان!

 

18 در مورد “اینترنت پاک یا اجرای طرح صیانت؟ علت محدود شدن جستجوی گوگل برای کاربران ایرانی چیست؟”

  1. سپهر سیاحی

    خانم زهرا آیت درسته که با nvda صفحه رو می خونید اما ما رو گول می زنید ، اول اینکه کسی که تایپیست خوبی باشه هرچقدر هم بلد باشه اما نمیتونه بدون غلط املایی تایپ کنه دوما شما یه متن رو تو زوم.. کپی کردید به اینجا گوشیتون هم فکر کنم A13 باشه …

  2. علتش اینه که یه عده خودشون رو بزرگ کل مملکت میدونن و مردم رو بچه و احمق فرض میکنند که همچین طرحهایی میزنن
    اخه ادم بزرگسال صیانت میخواد چیکار
    کاش توییتر و فیسبوک و یوتیوب همه اینها رو بندازه بیرون تا یکم ازین دردهایی که به مردم میدن رو بچشن

    1
    1
  3. علیرضا شریف بیگی

    شما که نابینا بودی از  نرم افزار صفحه خوان nvda استفاده می کردی درسته؟ چه طور بدون غلط املایی تایپ می کنی؟

  4. اینا فقط یه کارشون مونده که انجام ندادن اونم اینه که مخترع اینترنتو از قبر بکشن بیرون ، این دکل مخابراتو کابلهاشو …..!!!

    1
    11
  5. جهان درگیر جیمز وب و اکتشافاتشه ،،، اینجا هم حالت کودک اینترنتو واسمون تدارک دیدن !! فقط میتونم بگم حیف اون درختی که ازش کاغذ تولید شده که اینا باهاش استخدام بشن!!

    1
    17
  6. من اینترنت ثابت TD_LTE ایرانسل دارم چهار روزه گوگل باز نمیشه زنگ زدم ایرانسل می گم همه سایتها باز میشه به غیر از گوگل میگه مودم رو ریست کن یا موقعیت جفرافیایت رو به ما اعلام کن اخه من چی هستم که همچین جوابی به من میدی
    لا اقل حقیقت رو بگید نه اینکه من رو می پیچونی

    1
    11
  7. حل اشتباهه، حالا درسته: « اما حل مشابه این طرح به صورت عمومی و برای کل مردم ایران در حال اجرا است.»

  8. من واقعا نمیفهمم با چه عقل و منطقی چنین تصمیماتی میگیرن کاش یک نفر توضیح بده
    صبر کن ببینم…. هیچکس نمیتونه!!!!

    3
    14
    1. هه ، واقعا انتظار توضیح داری از کسایی که هیچ توضیح منطقی ای برای وجود داشتنشون در قدرت نیست؟
      یه مشت جلبک

  9. باورتون میشه تو سایت خودتون هم میخوام وارد بشم خیلی وقتا میگه insecure connection your information maybe stolen یه همچین چیزی.
    و فقط باید مودم رو خاموش روشن کنم یا چند دقیقه صبر کنم تا درست بشه.
    نکنه کلا هرچی کامپیوتر و لپتاپ و اندروید و اینترنته جمع کنن؟
    افراد نابینا باید برگردن به دوران گذشته که خیلی محدودیت داشتن و فقط باید خط بریل استفاده میکردن؟
    الآن با این گرونیا حتی قرآن بریل هم چند میلیون پول باید براش بدیم!

    7
    9
    1. سعید صانعی

      خیر وضعیت به جایی نمیرسه که همه کل سیستم‌های اندروید و ویندوزی جمع بشه، هدف اصلی ممنوع کردن سایت‌ها و سرویس‌هایی است که از قوانین ایران پیروی نمیکنن، که در این حالت 90 درصد استفاده ما از سایت‌ها و سرویس‌های داخلی میشه

      21
      4
  10. خیلی وحشتناک شده اینترنت. واقعا میترسم مودم بسوزه.
    این کامنتا رو در سایت زومیت نوشتم.
    تازگی سایتای ایرانی هم برای من با مشکل مواجه میشن و باید یه مدت صبر کنم یا مودم رو خاموش روشن کنم تا باز بشن.
    سایت زومیت که بارها وصل میشه به سایت پیوندها و باز نمیشه تا مودم رو خاموش روشن نکنم.
    یه سایت دیگه هم هست اون خطای insecure connection و رفتن به سایت پیوندها و حتی 404 not found رو دریافت میکنم.
    پیشنهاد میکنم همگی زنگ بزنین 195 اعتراض کنین.
    من امروز صبح ساعت شش اینترنت رو روشن کردم. به امید اینکه صبح زود مشکلی نداشته باشه.
    بعد از پنج یا ده دقیقه دوباره خطای insecure connection و 404 not found و رفتن به سایت پیوندها رو دریافت کردم.
    اونقدر ناراحت بودم ساعت 6:30 صبح زنگ زدم 195! و حسابی اعتراض کردم که این چه اینترنتیه نه سایتای خارجی درست باز میشن نه ایرانی!

    3
    10
  11. من که تا هفته گذشته از کامنتهای اعتراض آمیز تعجب میکردم و فکر میکردم حداقل برای گیمرها و کاربران اینستا و یوتیوب و کلا سایتای خاص و سنگین باشه،
    از این هفته خودمم از اینترنت ناراضی هستم و متأسفانه به جمع اعتراض کنندگان میپیوندم!
    این هفته انواع و اقسام خطاهای مختلف رو تجربه کردم و حتی سایتای ایرانی هم بعضی وقتا برام باز نمیشه مگه اینکه چند دقیقه صبر کنم یا نهایتا مودم رو خاموش روشن کنم!
    اینا فکر نکردن وقتی منِ نابینا هیچ راهکاری جز استفاده از گوگل ندارم،
    چطوری میخوان راهکار جایگزینی ارائه کنن و گوگل رو از من بگیرن؟!
    خدا رحم کنه واقعا این طرح صیانت به انجام نرسه.

    4
    16

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH