رشد 4 برابری هزینه‌ خریداری تراشه توسط شرکت‌های چینی به‌دنبال ممنوعیت‌های آمریکا

اقدامات اخیر آمریکا علیه چین اکنون دولت پکن را به تفکر بیش‌تر در این‌باره وا داشته است. امروزه در بازار پیچیده اسمارت‌فون، تحقیقات شخصی پایه و اساس خودکفایی شرکت‌ها را تشکیل می‌دهد. در چنین شرایطی چین صرفا در صورت استفاده از فناوری‌های بومی می‌تواند تاثیرات مخرب ممنوعیت‌های وضع شده علیه هواوی را برای سایر شرکت‌های چینی خنثی نماید.

در حال حاضر کوالکام و مدیاتک برندهای محبوب تولیدکننده تراشه‌های موبایلی در جهان محسوب می‌شوند. این شرکت‌ها به شکلی گسترده از فناوری‌های آمریکایی استفاده می‌کنند. با این‌حال چندین تراشه موجود در بازار از ماهیت کاملا چینی برخوردار هستند. کائو هایتائو؛ استاد برجسته پژوهشکده Mindu Scholars در دانشگاه Minjiang اخیرا ضمن یک مصاحبه اعلام کرد که 30 درصد از اسمارت‌فون‌های فروخته شده در بازار چین بایستی از تراشه‌های چینی استفاده کنند. همچنین وی ادعا می‌کند هر برندی که مسیر متفاوتی را در پیش بگیرد؛ بایستی تا 400 درصد مالیات بیش‌تر را پرداخت نماید.

به گفته کائو هایتائو هدف از این‌کار پرورش بازار چین است؛ چرا که وقتی بازار وجود دارد؛ درآمد قابل دسترس بوده و سرمایه‌گذاری در زمینه تحقیق و توسعه نیز انجام خواهد شد. در غیر این‌صورت سایرین کنترل تمامی امور را در دست خواهند گرفت. وی در خصوص وضعیت صنعت نیمه‌هادی نیز اعلام کرد که این صنعت منابع زیادی را در تایوان مصرف می‌کند.

میانگین مصرف روزانه آب توسط کارخانجات TSMC طی سال میلادی گذشته حدودا معادل 150 هزار تن بوده است. به‌طور کلی تمامی شرکت‌های حاضر در پارک علم و فناوری Hsinchu روزانه 140 هزار تن آب مصرف می‌کنند.

در حال حاضر تراشه‌های چینی در جایگاهی پایین‌تر نسبت به رقبای خود قرار دارند

چن کمینگ؛ مدیر سابق موسسه تحقیقات اقتصادی تایوان در دانشگاه Huaqiao و مدیر انجمن ملی تحقیقات تایوان اعلام کرده که TSMC کمپانی پیشرو در صنعت نیمه‌هادی تایوان محسوب می‌شود؛ اما ارزش‌گذاری بالای آن یک مشکل به‌شمار می‌رود. 80 درصد از سهام‌داران TSMC در خارج از تایوان هستند و تنها 20 درصد سهام این شرکت تحت مالکیت مردم تایوان قرار دارد. به عبارت دیگر 80 درصد درآمد صنعت نیمه‌هادی تایوان به جیب سهام‌داران خارجی سرازیر می‌شود.

این موضوع موجب شکل‌گیری بحث‌های داغ میان بسیاری از کاربران اینترنت شده است. در این میان هر فرد نظر متفاوتی دارد. برخی افراد معتقدند که شرایط کنونی بایستی پایان پیدا کند؛ اما بعضی دیگر بر این باورند که با چنین مقوله‌ای باید با آرامش برخورد شود. بسیاری از کاربران اینترنت تصور می‌کنند که چنان‌چه دولت چین صرفا به استفاده از تراشه‌های چینی بسنده نماید؛ در این‌صورت عملکرد اسمارت‌فون‌های چینی به شدت تضعیف خواهد شد. به‌نظر شما ایده استفاده محض شرکت‌های چینی از تراشه‌های بومی چه نتایجی را به‌دنبال خواهد داشت؟

4 در مورد “رشد 4 برابری هزینه‌ خریداری تراشه توسط شرکت‌های چینی به‌دنبال ممنوعیت‌های آمریکا”

  1. چین فاصله ای زیادی از نظر تکنولوژی های فوق پیشرفته با آمریکا داره خود چین هم اینو خوب میدونه وگرنه اینقدر سازش با آمریکا نمی کرد وخیلی زودتر از اینا با آمریکا وارد جنگ میشد این فاصله به این زودی هاجبران نمیشه اگر چین یه قدم نزدیک بشه آمریکا یه هم یه قدم به جلو میره مگر اتفاق و اختراع فوق‌العاده ایی از چین به جهان عرضه بشود که کلا ورق را به نفع چین برگردونه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH