ماهواره خیام با موفقیت در مدار قرار گرفت

ماهواره خیام با موفقیت در مدار 500 کیلومتری زمین قرار گرفت و اولین داده تله‌متری خود را ارسال کرد.

علیرضا نعیمی، مدیر کل بهره‌برداری از عملیات فضایی سازمان فضایی ایران در همین خصوص اعلام کرد: ماهواره سنجشی خیام طی فرایندی که توسط ماهواره‌بر انجام شده، پس از یک ساعت از ماهواره‌بر جدا شد و در مدار دایروی 500 کیلومتری از سطح زمین قرار گرفت. نیم ساعت پس از آن نیز اولین داده تله‌متری را از ماهواره دریافت کردیم.

سعید صدیقیان، معاون توسعه و برنامه‌ریزی راهبردی سازمان فضایی ایران ساعتی پیش اعلام کرده بود که حدود ساعت 12 ماهواره از آسمان ایران عبور می‌کند و در آن زمان اولین سیگنال دریافت می‌شود.

به گفته صدیقیان، روند پرتاب ماهواره موفقیت‌آمیز بوده و اولین سیگنال آن نیز دریافت شد.

معاون توسعه و برنامه‌ریزی راهبردی سازمان فضایی در خصوص ارسال این ماهواره به فضا گفت: یکی از مهم‌ترین گام‌هایی که در صنعت فضایی برداشته شده، این است که ما نیازهای استراتژیک کشور را از طریق داده‌های ماهواره‌ای تامین کنیم و همزمان با آن توسعه ماهواره‌های بومی نیز در دستور کار قرار داشته است.

وی با اشاره به قابلیت‌های ماهواره خیام گفت: ماهواره سنجشی این قابلیت را دارد تا تصاویر مربوط در حوزه‌های مختلف را دریافت کند. ما در قالب یک برنامه توسعه، تامین یک ماهواره سنجشی بومی که قابلیت ارائه تصاویر یک متر در حوزه‌های کشاورزی، کنترل شهری، پایش اراضی و کاربری‌های مختلف داشته باشد را مد نظر قرار داده‌ایم.

صادقیان ادامه داد:  همزمان با دو برنامه توسعه‌ای، به دنبال افزایش توان داخلی برای ساخت ماهواره‌های سنجشی هستیم. برای نخستین بار است که با پرتاب ماهواره خیام این امکان را داریم که کنترل و بهره‌برداری از آن را از داخل ایران انجام بدهیم. در نهایت نیز باید بتوانیم توانمندی خود را برای پرتاب ماهواره‌ با پرتابگرهای ایرانی بیش از گذشته افزایش دهیم. تمامی دستگاه‌ها برای رسیدن به این هدف در حال تلاش هستند.

ماهواره سنجشی خیام دقت بسیار بالایی دارد و تصاویر با وضوح یک متر را به زمین مخابره می‌کند. این ماهواره بیش از نیم تن وزن دارد و به همین دلیل با ماهواره‌بر روسی سایوز و در پایگاه فضایی بایکونور قزاقستان به مدار 500 کیلومتری زمین پرتاب شد.

گفتنی است، پرتابگر سایوز در میان پرتابگرهای کشورهای مختلف دنیا از بیشترین درصد قابلیت اطمینان برخوردار بوده و تاکنون بیشترین تعداد ماموریت موفق فضایی در دنیا توسط این پرتابگر صورت گرفته است.

 

3 در مورد “ماهواره خیام با موفقیت در مدار قرار گرفت”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH