دعوای مقصرها میان وزیر ارتباطات جدید و قدیم / آذری جهرمی پاسخ رئیسی را هم داد! + نظرسنجی

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در خصوص عدم توجه به توسعه زیرساخت شبکه ارتباطی در دولت قبل گفت: پیش از این در لایه دسترسی و صرفا در حوزه شبکه ارتباط همراه اقدامات خوبی صورت گرفته، اما توازن توسعه شبکه ارتباطی کشور دچار اختلال شده است.

زارع‌پور در دیدار با فعالان بخش خصوصی حوزه ارتباطات با بیان ساختارهای شبکه ارتباطی گفت: شبکه ارتباطی از چهار لایه دسترسی، لایه تجمیع (لایه شبکه داخل شهرها و استان‌ها)، لایه بین استان‌ها که در اختیار شرکت زیرساخت است و دروازه اینترنت تشکیل می‌شود.

وی افزود: در گذشته و در لایه دسترسی، صرفا در حوزه شبکه ارتباطی همراه، اقدامات خوبی انجام گرفته است که جای تقدیر و تشکر دارد. ولی در همین لایه دسترسی و در حوزه ثابت به دلیل عدم توسعه متوازن وضعیت بسیار بدی داریم و در هر رتبه بندی، کشورمان در این حوزه از رتبه خوبی برخوردار نیست.

وزیر ارتباطات با اشاره به این نکته که در ده سال گذشته اتفاق ویژه‌ای در لایه تجمیع رخ نداده، ادامه داد: در لایه تجمیع، شرکت مخابرات ایران، معترف به این مساله است که در برخی از استان‌ها وضعیت بحرانیست، زیرا در سال‌های گذشته به جز دو، سه استان، سرمایه‌گذاری جدی دیگری برای نوسازی و توسعه شبکه ارتباطی رخ نداده و این مساله غیرقابل کتمان است.

زارع‌پور تاکید کرد که در مخابرات برخی استان‌ها سوئیچ‌هایی استفاده می‌شود که مربوط به 20 سال پیش است. با این وجود، هرچقدر هم ظرفیت دروازه ورودی گسترش پیدا کند، با توجه به قدیمی بودن زیرساخت، فایده‌ای نخواهد داشت.

دلیل ضعف شبکه ارتباطی چیست؟

وزیر ارتباطات در خصوص ضعف در دولت گذشته گفت: برخی از مشکلاتی که امروز با آن مواجه هستیم، به دلیل توسعه نامتوازنی است که در گذشته رخ داده، بنده اصلا چنین اخلاقی ندارم که از گذشته انتقاد کنم ولی قرار نیست چشممان را بر روی واقعیت‌ها یا نقطه ضعف گذشته ببندیم. همین امر باعث می شود که برخی دوستان طلب‌کار شوند و بعد از سخنان رئیس جمهور در نشست خبری این ادعا را مطرح کنند که اساسا ما وزارت ارتباطات را گل و بلبل تحویل داده‌ایم.

زارع‌پور در خصوص اهداف خود در زمینه توسعه شبکه ارتباطی در دولت جدید توضیح داد: ما تلاش می‌کنیم که در دولت جدید، یک شبکه پرسرعت و پایدار در تمامی لایه‌های شبکه ارتباطی تدبیر کنیم. جدا از توسعه و نوسازی لایه انتقال، لایه دسترسی را هم با پروژه فیبر نوری منازل و کسب‌و‌کارها پیگیری می‌کنیم تا همزمان افزایش 70 درصدی ظرفیت شبکه مخابرات را تا پایان سال در برنامه داریم.

وزیر ارتباطات در پایان گفت: در این دولت برای نوسازی و توسعه شبکه ارتباطی جمعا بیش از 50 هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده که سرمایه‌گذاری بی‌سابقه‌ای است.

رئیس جمهور هم تقصیر را به گردن دولت قبل انداخت

این سخنان زارع‌پور در حالی مطرح شده که به تازگی رئیس جمهور در یک نشست خبری، مشکلات امروز اینترنت را به گردن دولت قبل انداخت.

رئیسی در این مورد گفت: نکته‌ای که باید به شما اصحاب رسانه بگویم آن است که کارهایی باید در سنوات گذشته، در رابطه با تامین زیرساخت‌ها انجام می‌شد که انجام نشده است.

او افزود: اجازه بدید این را دقیق عرض کنم، اگر زیرساخت‌ها در این سنوات گذشته کامل شده بود، ما الان مشکل نداشتیم. این مشکلاتی که امروز شاهد آن هستید به این دلیل است که زیرساخت‌هایی که باید در حوزه اینترنت و ارتباط انجام می‌شد، انجام نشده است. این موضوع را خودشان هم قبول دارند و حالا ما باید عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنیم.

پاسخ آذری جهرمی به سخنان رئیسی

این سخنان با واکنش محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات پیشین و برخی از اعضای این وزارتخانه در دولت گذشته همراه شد.

آذری جهرمی در کانال تلگرام خود نوشت: برای ما همین دستاورد که تفکراتی چون: اینترنت 128 کیلوبیت برثانیه برای مردم ایران کافی دانسته می‌شد و یا اینکه توسعه نسل سوم و ‌چهارم تلفن همراه خلاف شرع مقدس پنداشته می‌شد و یا بردن اینترنت به روستاها، اجرای برنامه 2030 خوانده می‌شد را به تفکرات انقلابی اینترنت چند صد مگابیتی برای منازل تغییر دادیم؛ کافی است. الحمدلله!

او همچنین در اکانت اینستاگرام خود به انتشار یک استوری، از کاربران خود پرسید که آیا با سخنان رئیس جمهور موافق هستند یا خیر؟

واکنش زارع‌پور به پاسخ آذری جهرمی

زارع‌پور با قبول اختلالات اینترنت در دولت کنونی، در واکنش به صحبت‌های آذری جهرمی نیز، گفت: مردم از وضعیت اینترنت در دولت قبل هم ناراضی بودند و ‏اگر زیرساخت‌های‌ ارتباطی در دولت قبل خوب بود، مردم نسبت به وضعیت شاد که زیرساخت آن هم در داخل کشور است، معترض نمی‌شدند. ‏آیا رواست که برای محبوب ماندن، اجازه افزایش تعرفه‌ها را ندهیم که نهایتا منجر به عدم توسعه شبکه شود؟

اعضای دولت قبل به سخنان رئیس جمهور و وزیر ارتباطات واکنش نشان دادند

حسین فلاح جوشقانی، معاون وزیر ارتباطات دولت دوازدهم با کنایه به سخنان رئیس جمهور در توئیتر نوشت: خدا را شکر که دولت، با برنامه ریزی، کم کاری دولت قبل در توسعه زیرساخت های ارتباطی و فناوری اطلاعات را دارد برطرف می‌کند. این موضوع در بهبود کیفیت اینترنت در یکسال گذشته کاملا مشهود است.

امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات در دولت دوازدهم در واکنش به سخنان رئیس جمهور گفت: امروز که بار بزرگ آموزش آنلاین دیگر بر دوش شبکه اینترنت نیست و در چند ماهه‌ اخیر هم پیک پهنای باند مصرفی اپراتورها و بار شبکه کاهشی بوده است، چگونه شکایت مردم از کیفیت اینترنت را به کم‌کاری گذشته حواله می‌کنید؟ قضاوت همیشه با مردم است، چه آنان را نادیده بگیرید و چه آگاه.

او ادامه داد: زیرساخت‌های شبکه اینترنت در کشور آن‌گونه توسعه داده شده بود که در شرایط دشوار کرونا، بار همه امور زندگی مردم، از سلامت تا آموزش و از کسب‌وکار تا سرگرمی و بازی را بر دوش کشید، هرچند آرزوی ما هم برای ایران بیش از آن بود، اما آن وضعیت هم بار خاطر و چالشی بزرگ نبود.

سجاد بنابی، معاون وزیر ارتباطات دولت دوازدهم در پاسخ به اظهارات زارع‌پور نوشت: متاسفانه برای اکثر مردم دو برابر شدن قیمت اینترنت اندک محسوب نمی‌شود و عبارت اندکی افزایش تعرفه صحیح نیست. شاید فقط برای یک درصد مردم افزایش خلاف قانون ‌و دو برابری قیمت در سال 99 اندک باشد. آقای قاضی! یکی از اهداف انقلاب رسیدگی بیشتر به مستضعفان بود نه سخن گفتن از جایگاه متمولین. باز هرطور صلاحه.

نظر شما چیست؟ به نظر شما مشکلات امروز اینترنت از گذشته وجود داشته و بر گردن دولت قبلی است یا اینکه وضع اینترنت در چند ماه اخیر دچار مشکل شده و دولت جدید باید پاسخگو باشد؟ با شرکت در نظرسنجی زیر، نظر خود را با ما در میان بگذارید.

[totalpoll id=”394819″]

14 در مورد “دعوای مقصرها میان وزیر ارتباطات جدید و قدیم / آذری جهرمی پاسخ رئیسی را هم داد! + نظرسنجی”

  1. آذریجهرمی چه پاسخ های منطقی و فنی داده. خسته نباشی دلاور، خدا قوت پهلوان!
    بهش میگن اینترنت سرعتش کنده، میگه همین که فلان طرح که اشکال شرعی داشت، تغییرش دادیم این تفکرات رو، معلومه چقد کار کرده! بله این کار بزرگی بوده ولی مورد بحث نیست ک !
    منطق زارع پور خیلی قوی تره، تو وانفسای افزایش قیمتها، چرا قیمت اینترنت افزایش پیدا نمی کرد و از این طریق چقد درآمدها و به طبع اون سرمایه گذاری ها کم تر شده اونم دلیل اصلیش همون محبوبیت بوده!!!! بعد جوابیه آذری جهرمی چیه؟ اون بالا گفتم مم م.
    اینم که میگن تو دوران کرونا خوب ساپورت کردن، بله. واقعا خوب بود. ولی همینم در نظر بگیرید در همون ایام چند نفر آدم معمولی به مصرف کننده اینترنت اضافه شدن که الان تو این مدت شدن مصرف کننده ای حرفه ای! مثلا خواهر زاده من گوشی نداشت، الان برا خودش هر روز داره بازی دیتا دار دانلودو نصب می کنه.
    و جالبتر از همه این حرفا نظر سنجی واقعا بچگانه آذریجهرمی هست که معلوم نیست چند نفر و بر اساس کدوم معیار و اطلاعات و دانش تو نظر سنجی شرکت کردن. خیلی خوبه این نظر سنجی. منم فردا یه نظر سنجی میذارم که قوی ترین آدم دنیا کیه؟ مطمئنم به من رای میدن دوستان و فالور هام دی ی ی ی ی
    رفتار آذری جهرمی انصافا خیلی بچه گانه بوده تو این ماجرا … |:

    5
    1
  2. زارع پور هیچ کاری به جز کاهش سرعت اینترنت نکرده،
    سرعت دانلود من از 15 مگابایت ( در مرداد 1400) رسیده به 3 الی 4 مگ در ثانیه (در حال حاضر)،
    این نشونه بالارفتن سرعت هست یا پایین اومدن؟؟
    دیگه آذری جهرمی هرچی بود از این بهتر بود

    1
    4
  3. به نظر اینجا فقط نظراتی که تعریف زارع پور رو بکنن و بد آذری جهرمی رو بگن تایید میشه، خسته نباشید واقعا!

    2
    2
      1. عجب؟ اینکه بگیم داستان قلابی این دولت اون دولت خیلی وقته سوخته هم توهین امیزه؟ یا خودسانسوری؟

        1
        2
        1. سعید صانعی

          شما حتما قوانین رسانه‌ای در کشور رو میدونید، دست ما برای انتشار هر نوع کامنت توهین آمیز نسبت به دولت و حکومت باز نیست

  4. دولت دوازدهم کلید زده در باز شده، دولت سیزدهم وارد شده و در را از پشت قفل کرده، نمیشه گفت مقصر فقط یکی از اینها هستند، اما به هر حال کلیدساز دولت حسن کلید بوده و دولت جدید فقط کلید گرفته و قفل زده!

    4
    1
  5. همین که این همه آدم موفق که هم مدیریت خوندن هم تو IT سر رشته دارن رو گذاشتن کنار آذری رو گذاشتن بالاترین مقام که وزارته باید فاتحشو خوند. طرف لیسانس داره سابقه مدیریتی هم پشم، فقط بلده حرف بزنه.
    نمیگم چون زارع پور شریف ارشد گرفته و دکترای انگلیس داره بهترینه اما قطعا بهتر از آذریه… باید بهش وقت داد. الانم اون طور که خبر دارم دارن زیرساختا رو تعویض میکنن سرعت اومده پایین. اینا باید طی مدت 12 سال پیش تعویض میشد کم کم الان بارش افتاده تو این دولت.

    6
    11
  6. سلام
    آذری جهرمی با مدرک لیسانس برق از دانشگاه صنعت آب و برق، که امسال یعنی 1401 ارشد دانشگاه آزاد قبول شده و با سابقه امنیتی در وزارت اطلاعات و بدون هیچ تجربه قابل ارزیابی، یک هو شد وزیر ارتباطات ، اصلا جای دفاع نداره و حقیقتا اشتباهی بود.

    هرچند چندهزار تا دنبال کنندش هم نظر دیگه‌ای داشته باشند.

    12
    30
    1. مشکل بی سوادی ششماست که چشمتون را به حقیقت که قطع شدن مدام اینترنت در دولت سیزدهم بوده بستید چرا از حقایق میترسید و دنبال نفرات میگردید؟ چرا حرف از اتفاقاتی که افتاده نمیزنید؟ چون حرفی برای گفتن در مورد حقایق ندارید!

      7
      2
    2. تصحیح میکنم ایشون دانشگاه علم و صنعت قبول شدند، خانم شون دانشگاه آزاد قبول شوند.
      همینکه تو ٢٠ سالگی ارشد قبول نشده بودند و بعد وزارت در ۴۰ سالگی قبول شدند هم خودش جالبه.

      قطعی گسترده اینترنت در سال‌ ٩٨ و فیلتر تلگرام هم در دوران دولت سیزدهم بوده؟ گ

      1. چه جالبی کلا،
        قطعی اینترنت سال 98 رو میندازی گردن وزیر؟؟ واقعا منطقت همینه؟ یعنی توقع داشتی بهش دستور میدن قطع بشه قطع نکنه؟؟
        در مورد تلگرام مگه وزیر میتونه یه سامانه رو فیلتر کنه؟؟ واقعا دانش و اطلاعاتت در همین حد هست؟؟
        مگه حکم قاضی نبود؟ میتونست قاضی و… دستور فیلتر بده و این فیلتر نکنه و دردسر نشه براش؟
        مهم اینه کدوم وزیر دلش با فیلتر هست و کدوم نیست ، آذری هر چی بود موافق فیلترینگ نبود و همیشه هم مخالفتش رو اعلام میکرد،
        اما این به هر بهونه ای سرعت رو کم میکنه و بعد موبایلشو نشون میده که سرعت چقد رفته بالا
        شما هم احتمالا از ذوب در خدمات این وزیر هستی 🙂

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH