گروه هکر ناشناخته انانیموس که سایت های دولتی ایران را هک کرد کیست؟

گروه انانیموس کیست که سایت‌های دولتی ایران را هک می‌کند و چه تاریخچه‌ای دارد؟

گروه انانیموس کیست؟ این یکی از بزرگ‌ترین سوالات متعددی است که این روزها ذهن عده زیادی از کاربران را درگیر کرده و کاربران نمی‌دانند چه انتظاراتی باید از این گروه داشته باشند و فعالیت آن‌ها چه پیشینه‌ای دارد.

انانیموس (Anonymous)، به معنی «ناشناخته»، نام گروه هکری است که سال‌هاست حملات متعددی به وبسایت‌های مختلف در دنیا داشته و آن‌ها را هک کرده است. همان‌طور که از نامش پیداست، این‌که انانیموس کیست و هدف این گروه چیست را کسی نمی‌داند.

گروه انانیموس از سال 2009 فعالیت خود را آغاز کرد و در سال 1389 برای اولین بار اقدام به هک سایت‌های دولتی ایران کرد. این گروه فعالیت خود را در سال‌های 2009 و 2010 در استرالیا هم ادامه داد و بر علیه سانسورهای دولتی استرالیا حملات سایبری ترتیب داد.

اکثر دولت‌های مختلفی که در بازه‌های تاریخی مختلف دست به سانسور فضای اینترنت زدند، از حملات سایبری این گروه در امان نماندند؛ از زیمباوه گرفته تا گروه‌های سیاسی ایرلندی!

پس از مدتی، در دوره بهار عربی، دولت تونس هم هدف این گروه قرار گرفت و مردم تونس هم از آن‌ها حمایت کردند. انانیموس 8 سایت دولت تونس را هک کرد. هدف بعدی این گروه در بهار عربی، مصر بود که سایت‌های حزب دموکرات آن هک شدند و تا سقوط رییس‌جمهور وقت، حسنی مبارک، آفلاین ماندند. حمله‌های سایبری انانیموس در پی انقلاب‌های متعدد کشورهای عربی، به لیبی، بحرین، اردن و مراکش هم رسید.

انانیموس در سال 2011 هم سری به آمریکا زد و سایت کمپانی HBGary Federal را هک کرد. در سال 2012 هم فعالیت‌هایی در ایالات متحده داشت.

حتی سونی هم از دست آن‌ها در امان نماند! وقتی سونی علیه جرج هوتز، هکر امنیتی و مهندس نرم‌افزار آمریکایی، برای هک PS3 شکایت قضایی ترتیب داد و به IPهایی که وبلاگ جرج هوتز را بازدید کرده بودند، دسترسی پیدا کرد، انانیموس این کار را نقض آزادی اینترنت و آزادی بیان دانست. سپس حملاتی که انانیموس به سایت سونی کرد و این وبسایت و سرویس PlayStation Network را داون کرد.

پلیس اسپانیا، دولت هند، سوریه، وال‌استریت، اخوان‌المسلمین، نیجریه، روسیه و هنگ‌کنگ از جمله قربانیان بعدی انانیموس در آن سال‌ها بوند.

فعالیت‌های اخیر گروه انانیموس

سال 2021 در ابتدای پاییز، انانیموس دولت چین را هم برای حملات سایبری خود مورد هدف قرار داد. اواخر همان سال 2021 بود که سازمان ملل هم قربانی انانیموس شد! نزدیک کریسمس، شبکه مهاجرت سازمان ملل هم هک شد و انانیموس محتواهایی در حمایت از تایوان، مانند پرچم تایوان و موزیک‌های اعتراضی از خوانندگان تایوانی را در آن‌جا به نمایش گذاشت. قسمت رویدادهای سایت سازمان ملل اواسط همین شهریور ماه امسال، یعنی اوایل سپتامبر 2022، باز هم تحت حمله سایبری قرار گرفت.

انانیموس در جریان جنگ روسیه و اوکراین هم فعالیت‌هایی داشت که آن‌ها را صلح‌طلبانه و برای خاتمه جنگ دانست و حملات سایبری متعددی علیه روسیه انجام داد و در سایت‌های دولتی روسیه، پرچم آبی و زرد اوکراین را برافراشته کرد.

تهدید به هک کردن سایت‌های دولتی ایران توسط انانیموس

در تمامی طول فعالیت این گروه انانیموس شناخته‌شده که کسی نمی‌داند مغز متفکر آن کیست، معمولاً همراه با هک و حملات سایبری به دلیل سانسور و عدم آزادی رسانه‌ای و اینترنتی، اسناد و مدارکی مهمی هم از دولت‌ها افشا می‌کرد. اکنون ظاهراً این گروه دوباره با چنین هدفی به سراغ دولت ایران آمده است؛ همین نکته ذهن ما را درگیر می‌کند که انانیموس کیست و هدف آن چیست.

این گروه دیروز سایت پایگاه اطلاع‌رسانی دولت (dolat.ir) و درگاه ملی دولت هوشمند (iran.gov.ir) را از دسترس خارج کرد (هرچند این سایت‌ها هم‌اکنون در دسترس هستند)؛ اما ظاهراً هم‌چنان قصد عقب‌نشینی ندارد. انانیموس طی ویدیویی دولت ایران را به هک کردن سایت‌های آن تهدید کرد و به نوعی اعلام کرد که حملات سایبری آن‌ها ادامه خواهد داشت.

انانیموس در کانال تلگرام خود اعلام کرد که هرگونه سایت مرتبط به دولت را هک خواهد کرد و به هرگونه از خدمات‌دهندگان اینترنت که با دولت هم‌کاری کنند، حمله سایبری خواهد کرد! همچنین در توییتی اعلام کردند: «بزرگ‌ترین رسانه ایران درحال هک شدن است!»

6 در مورد “گروه انانیموس کیست که سایت‌های دولتی ایران را هک می‌کند و چه تاریخچه‌ای دارد؟”

  1. دوست گرامی ، این اسم به کلیه هکرهای ناشناس اطلاق میشه، در تنظیم خبر دقت کنید ، اینجا سایت اینترنشنال نیست که تخت تاثیر مطلب کج و کذب قرار بگیره ، مثلا شما باید اطلاعاتتان بیشتر از جامعه باشه

    1. عرفان محمدزاده

      سلام دوست عزیز، اطلاعات شما اشتباهه. نام «Anonymous» متعلق به یک گروه خاص، هرچند بدون رهبر، متعدد و بین‌المللی، ولی گروهی خاص از هکرهاست.

      2
      3

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH