عکس کانال تلگرام آذری جهرمی

توضیحات آذری جهرمی درباره نحوه کارکرد اینترنت ماهواره‌ای استارلینک

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر پیشین ارتباطات، در واکنش به اخبار فعال‌سازی اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در کانال تلگرام خود توضیحاتی ارائه داد.

پس از پاسخ مثبت وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا به درخواست ایلان ماسک و صدور مجوز ارسال تجهیزات و سخت‌افزارهای مورد نیاز برای اینترنت ماهواره‌ای به ایران، واکنش‌ها و گمانه‌زنی‌های متعدد و مختلفی از سوی مردم و مسئولین در این باره شکل گرفت.

برای اطلاع از اخبار تکمیلی پروژه ایلان ماسک، به ترتیب دو مطلب لغو تحریم‌ها برای ارسال اینترنت ماهواره‌ای به ایران و فیلتر وبسایت رسمی استارلینک مراجعه کنید.

درحالی که وزیر فعلی ارتباطات و فناوری اطلاعات، عیسی‌زارع‌پور، دسترسی کاربران به اینترنت ماهواره‌ای استارلینک را در فاصله‌ای نزدیک، امری بعید می‌داند؛ محمدجواد آذری جهرمی، وزیر سابق ارتباطات، در کانال تلگرام خود توضیحاتی در خصوص نحوه کارکرد استارلینک ارائه داده است. جهرمی چندروز پیش هم خبری از توییت ایلان ماسک و شروع اقدامات او برای راه‌اندازی اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در ایران، در کانال تلگرام خود منتشر کرده بود.

کانال تلگرام آذری جهرمی و توییت ایلان ماسک استارلینک

نیمه شب گذشته، محمد جواد آذری جهرمی در کانال تلگرام خود، درباره ساختار احتمالی شبکه فیلترگریز در دنیا توضیحاتی ارائه داد و نکته‌های مهمی را مطرح کرد. او این توضیحات را با تیتر «هر گوشی تلفن همراه یک میکروبی‌تی‌اس» در قالب یک پست متنی منتشر کرد.

جهرمی خطاب به مخاطبان خود گفت که اگر پژوهشگر اینترنت و یا مطلع از تحولات حوزه آی‌تی هستند و می‌خواهند از آن‌چه احتمالاً در آینده رخ خواهد داد، تا حدودی مطلع باشند، سه موضوع را با جزییات بیش‌تر مطالعه کنند:

  1. ساختار منظومه‌های ماهواره‌ای سلولی پرظرفیت، مانند استارلینک
  2. ساختار شبکه‌های Adhoc با تکیه بر مدل مفهومی شبکه‌های ساختار تصادفی مبتنی بر بلاک‌چین، مانند پروژه هلیوم
  3. ساختار پیام‌رسان‌های P2P با تکیه بر ساختار تبادل اطلاعات نسخه‌های اولیه Skype و یا ساختار نرم افزار iMesh

او در این پست نوشت که ساختار «اینترنت فیلترگریز» احتمالاً از تلفیق این سه تکنولوژی تشکیل خواهد شد.

توضیحات آذری جهرمی اینترنت ماهواره‌ای استارلینک

وی در انتهای پیام به نکته مهم و تاثیرگذاری اشاره می‌کند؛ نکته‌ای که تعیین می‌کند آیا برای حضور در این شبکه فیلترگریز نیاز به نصب آنتن‌های استارلینک داریم یا خیر. به عقیده آذری جهرمی، نیازمند نصب این آنتن‌ها در «همه» جا نیستیم! او احتمال می‌دهد که گوشی هر فرد تبدیل به میکروبی‌تی‌اس یک شبکه فیلترگریز شود. اگر این احتمالات درست باشند، چالش هزینه یا ظرفیت اینترنت‌های ماهواره‌ای از بین خواهد رفت، ولی شرط اصلی نحوه مدیریت شبکه‌های Adhoc است.

7 در مورد “توضیحات آذری جهرمی درباره نحوه کارکرد اینترنت ماهواره‌ای استارلینک”

  1. سلام. تشکر میکنم همیشه خبرهای خوب برامون بنویسین.
    فقط توضیحات آقای آذری جهرمی و متنی که نوشته بودن متن نوشتاری نبود و عکسنوشته بود که من نمیتونم بخونم.
    چطوری متوجه متن بشم؟!
    یه مدت خیلی خوب بود کمتر عکس استفاده میکردین و منم راحت مطالبتون رو میخوندم.
    یعنی به همین زودی ممکنه بدون اینکه خودم متوجه بشم لپتاپم وصل بشه به اینترنت ماهواره ای و به جای سرعت یکی دو مگ، سرعت چند گیگابایتی دریافت کنم؟!
    برای گوشیها چطور؟

    1. عرفان محمدزاده

      سلام، خوشحالیم که دوباره کامنتتون رو می‌بینیم.
      متاسفم که عکس‌ها براتون مشکل ایجاد کردن، ولی نگران نباشید؛ تمام قسمت‌های مهم متنی که توی عکس بود رو توی متن پست هم گفتیم.

      درمورد سوالتون درباره اینترنت ماهواره‌ای باید بگم که اگر این‌طوری که شما می‌گید بود خیلی خوب می‌شد، ولی متاسفانه این‌طوری نیست. یعنی سرعتش به این خوبی که شما گفتید نیست و سرعتش نسبت به اینترنت ثابت اکثر کشورها پایین‌تره، ولی خب قطعاً از اینترنت داخل ایران سریع‌تره!
      درمورد نحوه اتصالش، اصلش این‌طوری هستش که باید آنتن بگیرید و هزینه اون هم به ریال بالا می‌شه قطعاً. ولی راه‌هایی هست که ممکنه کمک کنن این نیاز به آنتن، رفع بشه؛ یعنی مثلاً چندتا نقطه خوب استراتژیک قرار بگیرن ماهواره‌ها و آنتن‌ها که همه بتونن ازشون استفاده کنن. یا این‌که گوشی‌ها و دستگاه‌های نسبتاً جدیدتر خودشون تبدیل به یک گیرنده برای دریافت اینترنت بشن و علاوه بر اون، اینترنت رو برای دستگاه‌های اطرافشون هم به اشتراک بذارن.

      می‌شه گفت این‌ها همه گمانه‌زنی هستن و باید صبر کنیم بیاد (حالا آیا بیاد یا نه) و بعدش از مراجع معتبرتر نحوه استفاده ازش رو یاد بگیریم. ولی به صورت خودکار فکر نمی‌کنم اتفاق بیفته.

      1. سلام مجدد. تشکر میکنم از لطفتون.
        خیلی دوست دارم بدونم عملکردش چطوریه.
        یعنی حتما باید یک ماهواره خونمون داشته باشیم؟
        ما که ماهواره نداریم هم برامون قابل دریافته؟
        ولی اکثر مطالبتون در این پست عکس بود و من خیلی چیز دستگیرم نشد.
        نمیشه به جای عکس،
        متن نوشته های توییتر و سایر شبکه های اجتماعی رو بذارین؟
        یا حداقل هم عکس باشه هم متن نوشته ها که منم راحت بخونم؟

        1. عرفان محمدزاده

          عملکردش رو با اعداد اگر بخوام بهتون بگم، گفته می‌شه بین ۵۰ تا ۲۰۰ مگابیت بر ثانیه هست؛ یعنی سرعت دانلودی بین ۶ تا ۲۵ مگابایت بر ثانیه. از اون‌جایی که داریم درمورد یک اینترنت بین‌المللی که توی قاره‌های مختلف دنیا در دسترسه صحبت می‌کنیم، این سرعت توی نقاط مختلف متفاوته و توی ایران باید چیزی زیر ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه انتظار داشته باشیم؛ همون بین ۵۰ تا ۱۰۰ می‌شه گفت.
          برای دسترسی بهش نیاز به گیرنده هست، این گیرنده شبیه دیش ماهواره می‌مونه ولی خب کاربردش کاملاً متفاوته و برای دریافت اینترنت استفاده می‌شه. متاسفانه قیمت این گیرنده با توجه به قیمت دلار، به قدری بالاست که ایرانی‌ها اکثراً باید بیخیالش بشن، باید صبر کنیم ببینیم دستگاه‌های جدید، مثل گوشی‌های نسل جدید در درون خودشون چنین گیرنده‌ای دارن یا نه.

          متن عکس‌هایی که توی مطلب هست رو هم نوشتیم توی خود مطلب، یعنی مطلب رو که بخونید چیزی از محتوای عکس رو از دست نمی‌دید. ما برای این عکس می‌ذاریم که حق نوشته و اعتبار نقل قولی که از کسی می‌کنیم حفظ بشه، یعنی مثلاً برای این پست ما ۲تا عکس از کانال تلگرام آذری جهرمی گذاشتیم که اگر کسی خوند بفهمه که اون این پست‌ها رو گذاشته و به نوعی منبع مطلبمون باشه که ما چنین چیزی رو از خودمون در نیاوردیم. برای همین اکثر مواقع مجبوریم عکس رو بذاریم، ولی مطمئن باشید همیشه متنش رو هم می‌نویسیم که شما راحت بخونید.

    2. انگار برنامه نویسی بلدی و کالاف بازی می کنی ، همینکه نظر دادی خودش یه جور رد گم کنیه که تو نابینا نیستی . تو سایت زومیت هم نظر می دادی لابد تو صد جای دیگه هم نظر می دی .

      1
      3
      1. چه ربطی داره کجا نظر بدم؟
        اصلا چرا نباید بتونم نظراتم رو بیان کنم؟
        بله زومیت هم هستم و همه جا با هویت واقعی خودم. اشکالی داره به نظر شما اینکه کسی با هویت واقعی باشه و در سایتای مختلف کامنت بذاره؟

        1. من مشکلی با کامنت گذاشتن شما ندارم ولی شما دارید تظاهر به نابینایی می کنید و دارید سر بقیه کلاه می ذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH