رفع فیلتر اینستاگرام و واتس‌اپ

رفع فیلتر اینستاگرام و واتس‌اپ با شرطی عجیب: همکاری و قرارداد با ایران!

رفع فیلتر اینستاگرام و واتس‌اپ که موضوع بحث و خواسته همه است، در گرو شرطی عجیب قرار گرفت: همکاری و امضای قرارداد این پلتفرم‌ها با دولت ایران!

فیلتر اینستاگرام و واتس‌اپ، نه تنها از ابتدای شروع محدودیت‌های اخیر اینترنت در ایران، بلکه از مدت‌ها قبل موضوع بحث‌های متعددی بود و حواشی زیادی به همراه داشت؛ تا آن‌جا که نهایتاً این دو پلتفرم محبوب، حدود یک هفته پیش فیلتر شدند! پس از فیلتر شدن این دو پلتفرم، طبیعتاً انتقادهای زیادی به سمت دولت و وزارت ارتباطات و هر نهاد مرتبط دیگری وارد شد.

واتس‌اپ پراستفاده‌ترین پیام‌رسان و راه ارتباطی میان مردم بود و هرکسی برای کارهای ضروری و فوری خود، از این مسنجر استفاده می‌کرد؛ پس فیلتر واتس‌اپ به معنی قطع راه ارتباطی مردم، محروم کردن آن‌ها از یک پیام‌رسان راحت، امن و کاربردی و مجبور کردن آن‌ها به استفاده از سرویس‌هایی مثل SMS که مربوط به یک دهه پیش هستند، بود. از سوی دیگر کسب و کار میلیون‌ها ایرانی به اینستاگرام وابسته بود و با فیلتر شدن این شبکه اجتماعی، راه درآمد بسیاری از خانواده‌های ایرانی بسته شد.

با توجه به کاربردها و استفاده‌هایی که از این دو پلتفرم گفتیم، فیلتر دائمی اینستاگرام و واتس‌اپ، برای میلیون‌ها ایرانی به معنی فاجعه خواهد بود، فاجعه‌ای که فکر نمی‌کردیم به واقعیت نزدیک شود؛ اما پس از حذف این دو برنامه از کافه بازار و مایکت، دو مارکت اندرویدی محبوب ایرانی، شابعه فیلتر دائمی این دو برنامه قوت گرفت. عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم در این موضوع، طبق گفته خودش کاره‌ای نیست و تشخیص آن‌که این فیلترینگ دائمی باشد یا خیر، بر عهده مراجع ذی‌صلاح است.

صبحت‌های عیسی زارع‌پور درباره رفع فیلتر و فیلترینگ دائمی اینستاگرام و واتس‌اپ را در خبر «زمان پایان قطعی اینترنت» بخوانید.

اکنون مهدی باقری، عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه رایانه‌ای، در گفت‌وگویی علاوه بر آن‌که اعلام کرد از این موضوع که تصمیمی قطعی برای فیلترینگ دائمی اینستاگرام و واتس‌اپ گرفته شده باشد بی‌اطلاع است، این‌گونه گفت:

نه از طرفی راضی هستیم که به کسب و کار کسی لطمه‌ای وارد شود و نه از طرفی راضی هستیم که به بهانه کسب و کار، اغتشاش‌گران از فرصت اینترنت استفاده کنند. اینستاگرام و واتس‌اپ قبلاً در شرایط پیش از آشوب‌ها شرایط کسب و کار را فراهم کرده بودند به همین دلیل نیز برای‌شان فضا فراهم شده بود و داشتند فعالیت می‌کردند؛ منتها وقتی فضایی علیه جان و مال مردم فراهم کردند، با محدودیت‌هایی در دسترسی مواجه شدند.

او در صحبت‌های خود به این موضوع اشاره کرد که بارها از اینستاگرام و واتس‌اپ خواسته شده است که با ایران هم‌کاری کنند، اما آن‌ها نپذیرفتند. باقری معتقد است اگر اینستاگرام و واتس‌اپ یک «تفاهم‌نامه» یا «قرارداد» با جمهوری اسلامی ایران امضا کنند، شروط آن‌ها را بپذیرند و متعهد به پذیرش مسئولیت‌هایی شوند، ادامه فعالیت و رفع فیلتر آن‌ها بلامانع خواهد بود!

باقری پس از آن‌که رفع فیلتر اینستاگرام و واتس‌اپ را در گروه همکاری آن‌ها با حکومت ایران دانست، درباره «خدمت به مردم» هم صحبت کرد و گفت:

ما خدمت به مردم را یک طرف مسئله می‌دانیم و از طرف دیگر نمی‌خواهیم که ابزار دست دشمن را با دست خودمان فراهم کنیم! آنچه که مهم است این است که چنانچه اینستاگرام و واتس‌اپ یا هر نرم‌افزار دیگری به قوانین جمهوری اسلامی پایبند باشند، قطعاً هیچ مشکلی برای فعالیت در ایران نخواهد بود.

نظر خود در این رابطه را حتماً برای ما کامنت کنید. آیا موافق همکاری و امضای قراردادی بین این دو پلتفرم با دولت ایران هستید؟ این موضوع چه‌قدر ممکن است؟

27 در مورد “رفع فیلتر اینستاگرام و واتس‌اپ با شرطی عجیب: همکاری و قرارداد با ایران!”

    1. عرفان محمدزاده

      خواهش می‌کنم ?
      خب الآن باید توی قسمتی که نوشته «Type here to search»، چیزی که دنبالش می‌گردید رو وارد کنید تا توی کامپیوترتون دنبالش بگرده. وقتی این کارو می‌کنید با خطایی مواجه می‌شید؟

      1. فرید افشار

        اصلا نمی تونم توش سرچ کنم ، اون خط آبیه که پایینشه همش می چرخه اما چیزی رو نشون نمی ده
        انگار قابلیت سرچ نداره
        (با آی پی متفاوت پیام دادم چون جاییم ، کسی به جام پیام نمی ده خودمم)

        1. عرفان محمدزاده

          از کلیدهای ترکیبی Windows + Q هم استفاده کنید و بعدش تایپ کنید ببینید چیزی تایپ می‌شه یا خیر. بعد هدفتون اینه که داخل سیستمتون چیزی سرچ کنید یا داخل اینترنت؟

        2. فرید افشار

          ممنون درست شد مرسی از پاسختون ، بعدا اگه دوباره به مشکل خوردم از ادمین های سایت سوال می کنم .
          لطفا اگه مقاله ای راجع به ویندوز ۱۱ منتشر کردید لینکشو ریپلای کنید

  1. فرید افشار

    سلام خدمت شما من به کمک نیاز دارم من تازه ویندوز 10 رو به 11 آپگرید کردم و مشکلم اینه که سرچش کار نمی کنه
    اینم عکسش
    file:///C:/Users/USER/Desktop/sao.png

    1. عرفان محمدزاده

      سلام دوست عزیز، برای این‌که من بتونم عکستون رو ببینم باید اون رو آپلود کنید و سپس لینکش رو بدید. این لینکی که دادید، موقعیت عکس توی سیستم خودتون هستش.

  2. مهدی حسینی

    ببخشید به من پیام ندادید اگه کسی بخواد تو حوزه فناوری بیاد با توجه به وضعیت بدنیش هوشش میگید نیاد به درد نمیخوره مثل چند سال پیش نیست یا به درد این کار نمیخوره به فکر یه کار دیگه شاغل باش یا اصلا به هیچ وجه انتخاب این آدم برای این شغل این حرفه اصلا خوب نبود تو این کار نیا به درد تو نمیخوره

    1. عرفان محمدزاده

      سلام عزیز، کامنت قبلیتون رو جواب دادم. اگر ندیدید دوباره می‌نویسم:
      سوالی که دارید رو بهتره از یک مشاور با دانش بیش‌تر بپرسید. بنده دانش کافی برای راهنماییتون رو ندارم.

        1. عرفان محمدزاده

          می‌تونید داخل گوگل سرچ کنید «آپلود عکس» و در یکی از سایت‌هایی که خواستید عکستون رو آپلود کنید. بعد یه لینک بهتون می‌ده که باید کپی و پیست کنید این‌جا تا من بتونم عکستون رو ببینم.

  3. مهدی حسینی

    ببخشید نرم افزار آنتی ویروس نود ۳۲ قبلا چند سال پیش مثلا سال های ۱۳۹۰ ۱۳۹۱ باید username
    Pasword وارد میکردی بعد پوشه آپدیت رو توی درایوی که آنتی ویروس نصب کروی بریزیم بهد کامپیوتر لپتاپ رو به اینترنت متصل کنی بعد ریست کنی بعد در حالت safe mode بری
    قبلا چند سال پیش زمان ویندوز xp seven درسته

  4. مهدی حسینی

    ببخشید الان بجای کابل ساتا یا کابل IDE از چی استفاده میکنید
    برای سیستماتون هنوز از مانیتور های ال سی دی یا ال ای دی استفاده میکنن یا سری مانیتور های اولترا ؟
    ببخشید تلویزیون خونه رو به مودم اینترنت وصل کردم ولی سایتی باز نشد

  5. مهدی حسینی

    ببخشید الان بجای کابل ساتا یا کابل IDE از چی استفاده میکنید
    برای سیستماتون هنوز از مانیتور های ال سی دی یا ال ای دی استفاده میکنن یا سری مانیتور های اولترا ؟
    ببخشید تلویزیون خونه رو به مودم اینترنت وصل کردم ولی سایتی باز نشد مرورگرش هم اوپرا ست

  6. مهدی حسینی

    ببخشید اگه یه آدم بخواد وارد حوزه کاری فناوری بشه کامپیوتر بازار لپتاپ یا موبایل مثلا با توجه به وضعیت بدنیش یادگیری هوشش بهش میگید تو این کار نیا خوب نیست به کار دیگه ای فکر کن یا مانند چند سال پیش بازار کار نداره ؟

    1. عرفان محمدزاده

      سلام عزیز، سوالی که دارید رو بهتره از یک مشاور با دانش بیش‌تر بپرسید. بنده دانش کافی برای راهنماییتون رو ندارم.

  7. من با اینترنت سالم با محتوای سالم محتوایی که باعث عزت مردم ایران بشه و حقیقت اسلام رو به جهان و جهانیان نشون بده و محتواهای غیر اخلاقی و مستهجن و خشونتآمیز درش نباشه، کاملا موافقم. کی بدش میاد از اینترنت سالم؟
    من از خدام هست اینترنت سالم باشه و محتواهای ضد اسلامی و ضد ایرانی از بین بره و شبکه هایی مثل اینستا با ما همکاری کنن.
    واتساپ که یه پیامرسانه و چیزی که من ازش درک کردم اینه که یک وسیله ارتباطی بین دوستان و اعضای خانواده هست. (حداقل برای من اینطوری بوده).
    ولی کلا به نظرم باید محتوای اینترنت سالم بشه و محتوای ضد ایرانی و ضد اسلامی نباشه و من خودمم با فیلتر کردن کل محتوای یک سایت یا شبکه اجتماعی موافق نیستم.

    4
    1
    1. عرفان محمدزاده

      سلام خانم آیت،
      این‌که اینترنت «سالم» باشه که طبیعتاً خیلی خوبه؛ ولی باید ببینیم منظور از سالم بودن چیه و تکلیف آزادی بیان چی می‌شه.
      اینترنت فضای آزادیه برای انواع نظرات، انتقادات و طرفداری‌ها با هر لحن و بیانی. اینترنت فضای گلچین‌شده‌ای نیست و نباید باشه که ما هرچیزی دلمون خواست رو گلچین کنیم و بقیه رو سانسور کنیم؛ پس حرف شما درباره اینترنت سالم، نبود محتوای ضد ایرانی و ضد اسلامی و همکاری شبکه‌های اجتماعی با هر نوع سازمانی رو نمی‌پذیرم.
      یعنی من به عنوان یک ایرانی نباید بیام فضای آزاد اینترنت رو گلچین کنم و بگم محتوای ضد ایرانی نباید توش وجود داشته باشه؛ چون طبیعتاً هیچ چیزی نباید مصون از انتقاد و نظرات «ضد» باشه. همون‌طور که هیچ سازمان دیگه‌ای، از شرکت خصوصی گرفته تا دولت آمریکا، نباید چنین قراردادی با یک شبکه اجتماعی برقرار کنه.
      درواقع بزرگ‌ترین ضعف و مشکل یک شبکه اجتماعی می‌تونه این باشه که هر نوع همکاری‌ که منجر به برهم زدن فضای آزاد اون شبکه بشه، با سازمان‌های مختلف داشته باشه و برای همین هم هست که هیچ شبکه اجتماعی‌ای آشکارا دست به چنین کاری نمی‌زنه؛ وگرنه مورد انتقاد شدید و حتی تحریم توسط کاربران قرار می‌گیره.

      1. سلام. نظرات متفاوته.
        من خودم هنوز با گوشی اندروید کنار نیومدم و واقعا خیلی مخالفم با محتواهایی که تو گوشی هست و ضد اسلامیه.
        از گوگل کروم خیلی بدم میاد همچین که بازش میکردم تمام انواع سایتهای مختلف به زبانهای مختلف رو میاورد و اجازه نمیداد خودم آدرس وارد کنم.
        من اگه قرار باشه اندروید استفاده کنم با برنامه های پیشفرض گوگل با اکثرشون مخالفم و وقتی گوشیها این برنامه ها رو دارند ترجیح میدم یک گوشی دکمه ای ساده داشته باشم تا برنامه هایی که با عقایدم و باورهام مخالف باشن!
        البته گوگل تو کامپیوتر که عملکردش عالیه و واقعا 95 درصد مواقع چیزایی برام میاره که ضد اسلامی و ایرانی نباشه و خودم بلدم چطوری درش جستجو کنم که محتواش مناسب باشه ولی با گوگل توی اندروید نتونستم کنار بیام.
        حالا مشکل اینه که جیمیل چند روزه برای من فیلتره و اصلا باز نمیشه!
        وقتی خود گوگل فیلتر نیست جیمیل چرا فیلتره؟
        جیمیل هم جایگزین مناسبی براش پیدا نکردم.

        1. عرفان محمدزاده

          بله طبیعتاً نظرات متفاوته. جی‌میل فیلتر نشده؛ همین الآن که شما گفتید هم امتحان کردم دیدم باز شد و فیلتر نیست. یک‌بار دیگه آدرسش رو چک کنید درست وارد کرده باشید:
          mail.google.com

        2. تشکر میکنم از راهنماییتون. تا قبل از این مشکلات
          من همیشه
          gmail.com
          وارد میکردم و مشکلی نبود.
          از زمان فیلترینگ همین gmail.com برام باز نمیشه و بعد از پنج دقیقه تا یک ربع میگه
          problem loading page!
          و خطاهای مربوط به ssl اینا میده.
          شدیدا هم به ایمیلم نیاز دارم واقعا با نبودن ایمیل که اصلا نمیتونم کنار بیام.
          به مخابرات هم زنگ زدم گفتن خط شما مشکل نداره و مشکل سراسریه.

  8. وضعیت انقد مزخرف و ش.ت هست که واسه دیوارشکن باید دیوارشکن نصب کنی
    من الانشم نمیتونم وصل شم اسکایپ کلی کارم مونده تو اسکایپ با دوستام نمیتونم میتینگ داشته باشم
    حتی در حرکتی فوق عجیب ای دی اس ال رو هم فی.لتر کردن سه روزه از ساعت 12 وصل نمیشه
    گوگل میت رو هم رحم نکردین لع.نت.یا
    فرار کنید آقا از ایران
    موندن اشتباهه
    اوضاع بهتر که نمیشه هیچ بدترم میشه می بینید که **** اصلا اهمیتی به خواسته های مردم نمیده و تغییری قرار نیست بیفته
    سرنوشت این کشور ج.نگ و نابودیه
    درس بخونید و فرار کنید همین

    3
    8
  9. پرنده ای رو که از تولد در قفس بزرگ شده باشه میشه تا اخر عمر در قفس نگه داشت
    اما پرنده ای که آزادی رو دیده باشه نمیشه تا ابد در قفس زندانی کرد. یا از غصه میمیره یا در راه کسب ازادی. اما هرگز نمیشه انتظار خوش رقصی و اواز خوانی ازش داشت.

    3
    8
  10. طرح صیانت رسما اجرا شد

    تاریخ نشون داده هرچی بیشتر منعطف باشی، بیشتر میزنن تو سرت
    هر چی بیشتر سکوت کنی، بیشتر بهت توهین میکنن
    هر چی مظلوم تر باشی، ظالم ها گنده تر میشن
    یه جایی باید این زنجیره رو برید

    3
    10

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH