گوگل از یک سیستم‌عامل کاملا جدید برای دستگاه‌های هوشمند رونمایی کرد

گوگل امیدوار است تا با عرضه یک سیستم‌عامل جدید برای ابزارهای یادگیری ماشینی، سهم خود در صنعت نرم‌افزار را افزایش دهد. این سیستم‌عامل KataOS نامگذاری شده و بر اساس پست وبلاگی منتشر شده توسط شرکت، پلتفرمی کاملا ایمن و بهینه‌سازی شده برای دستگاه‌های توکار اجراکننده برنامه‌های یادگیری ماشینی محسوب می‌شود. KataOS در کنار پیاده‌سازی مرجع خود موسوم به Sparrow اجرا خواهد شد.

امروزه اکثر کاربران کامپیوتر به استفاده از سیستم‌عامل‌های ویندوز و macOS عادت کرده‌اند؛ در حالی‌که کاربران حرفه‌ای برای انجام عملیات‌های خاص‌تر ناچارا توزیع لینوکس مورد علاقه خود را تهیه کرده‌اند. گوگل در بیانیه جدید خود تاکید کرده که با متداول‌تر شدن دستگاه‌های هوشمند، ایجاد سیستم‌های ایمن قابل تائید برای سخت‌افزارهای توکار از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

به گفته گوگل چنان‌چه ایمنی داده‌ها از نظر ریاضی به اثبات نرسد؛ در این‌صورت داده‌های شناسایی شخصی کاربران مانند تصاویر و صداهای ضبط شده احتمالا در معرض خطر قرار خواهند گرفت. اگرچه هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن باقی مانده است؛ اما گوگل برخی جزئیات پیرامون سیستم‌عامل آینده KataOS را مورد تائید قرار داده است.

در گذشته این شرکت استفاده از زبان‌های برنامه‌نویسی Carbon و ++C را ترجیح می‌داد؛ اما اکنون با توجه به اطلاعات مندرج در صفحه GitHub می‌توان استدلال کرد که پروژه جدید تقریبا به‌طور کامل با زبان برنامه‌نویسی Rust نوشته شده است. وبسایت The Register به بررسی دقیق‌تر میکروکرنل seL4 پرداخته است؛ بخشی که به‌طور معمول با زبان C پیاده‌سازی می‌شود. در این مقاله توضیح داده شده که معماری CAmkES چگونه به‌عنوان یک لایه انتزاعی جهت پیوستن لایه‌های نوشته شده به زبان‌های C و Rust با یکدیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. معماری CAmkES به‌طور معمول از زبان‌های برنامه‌نویسی Haskell و پایتون استفاده می‌کند.

گوگل معتقد است که این سیستم‌عامل نخستین گام به سوی آینده‌ای است که در آن سیستم‌های هوشمند یادگیری ماشینی تطبیقی همواره قابل اعتماد خواهند بود. کمپانی آمریکایی امیدوار است که پیشرفت‌های آینده زمینه اوپن سورس شدن تمامی بخش‌های پروژه Sparrow در هر 2 حوزه نرم‌افزار و سخت‌افزار را فراهم نمایند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH