رئیس کمیسیون طرح صیانت: تجربه نشان داده ساخت پلتفرم بومی، کار دولت نیست

رضا تقی پور نماینده مردم تهران، رئیس کمیسیون مشترک طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی و وزیر ارتباطات در دولت دهم اعلام کرد که صاحبان کسب و کار نباید خودشان را به یک پلتفرم محدود کنند و بهتر است تلاش کنند تا کار خود را در فضای مجازی توسعه دهند.

رضا تقی‌پور در خصوص محدودیت‌های اعمال شده بر روی محبوب‌ترین شبکه اجتماعی در کشور که میزبان چندین هزار کسب و کار مجازی است، گفت: تصمیمات اخیر برای اعمال محدودیت بر فضای مجازی و اینترنت از سوی دستگاه‌های امنیتی برای برقراری نظم و آرامش جامعه اتخاذ شده‌اند اما چند موضوع در این زمینه اهمیت است که در تصمیم‌گیری نهایی به‌نظرم باید مدنظر قرار گیرند.

نماینده مردم تهران، اولین نکته برای اعمال محدودیت در فضای مجازی را این گونه بیان کرد: ابتدا این که هیچ کسب و کار اینترنتی نباید تعطیل شود، البته ما قبلا این مساله را تاکید کرده بودیم که اکثرا نام یک نرم‌افزار را به کار می‌برند اما اینطور نیست که یک کسب و کار فقط و حتما در یک نرم افزار باشد.

تقی‌پور در ادامه تاکید کرد که صاحبان کسب و کار خودشان را به یک پلتفرم محدود نکنند و تلاش کنند کار خود را در فضاهای مختلف توسعه دهند تا با مخاطبین بیشتری در ارتباطات باشند.

باید استقلال داشته باشیم، همواره احتمال تحریم وجود دارد

رئیس کمیسیون مشترک طرح صیانت ادامه داد: مساله دوم آن است که همواره این تهدید برای برنامه‌های کاربردی خارجی وجود دارد که شامل یک سری تحریم‌ها از سوی غرب شوند. در گذشته هم دیدیم وقتی گوگل برخی اپلیکیشن‌های ایرانی را حذف کرد، علیرغم اینکه تعرض آشکار به حقوق کاربران بود اما از نظر حقوقی ما هیچ ابزاری برای دفاع نداشتیم.

تقی‌پور تاکید کرد که ما باید استقلال داشته باشم و به منظور تضمین تداوم آینده کسب و کارها، از توانمندی داخلی بیشتر استافده کنیم.

هیچ کسب و کاری نباید تعطیل شود

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص فراهم نبودن زیرساخت‌های داخلی و عدم امکان انتقال دیتا کاربران به پلتفرم‌های جدید توضیح داد: به عقیده من هیچ کسب و کاری نباید تعطیل شود، این که این مورد را در همان ابتدای گفتگو هم تاکید کردم به این معناست که باید امکان انتقال فراهم باشد و انتقال هم زمانی ممکن است که در داخل ظرفیت و توانایی وجود داشته باشد، اگر این توانمندی در داخل نباشد به طور طبیعی کاربران استقبال نخواهند کرد.

نماینده مردم تهران در خصوص حمایت دولت از پلتفرم‌های داخلی و صرف مبلغ 2500 میلیارد تومان برای روبیکا تاکید که رقم گفته شده صحیح نیست، همچنین تمام کمک‌های دولتی و حاکمیتی به نرم‌افزارهای داخلی، 5 میلیارد تومان وام بوده که برخی آن را دریافت کردند و برخی خیر.

با این سرمایه‌ها نمی‌توان جلوی تلگرام ایستاد

رضا تقی‌پور همچنین به این نکته اشاره کرد که با این ارقام و کمک‌ها نمی‌توان مقابل تلگرامی ایستاد که در دو مرحله 250 میلیون دلار سرمایه‌گذاری روی آن صورت گرفته است.

تجربه نشان داده ساخت پلتفرم بومی کار دولت نیست

رئیس کمیسیون مشترک طرح صیانت خاطرنشان کرد: بنده به شخصه علیرغم اینکه قائل به حمایت از این پلتفرم‌ها هستم اما اصلا قائل نیستم که باید برای این‌ها بودجه اختصاص دهیم و باید توجه داشته باشیم تجربه نشان داده است که نوع این کارها اینگونه است که دولتی نیستند. منتها یک مساله وجود دارد ما باید موانع جلوی این‌ها را برداریم، علت اینکه این‌ها تاکنون پا نگرفتند ابهامات و موانعی بود که در مدل کسب و کارشان وجود داشته است.

وی خاطرنشان کرد: به همین خاطر است که هربار که بحث در این زمینه مطرح می‌شود ما به طور مشخص می‌گوییم که قانونمند شود تا این حقوق را برای سرمایه‌گذار هم تضمین کنیم تا وقتی کسی سرمایه‌گذاری می‌کند نگران نباشد که فردا یک نفر دیگر بیاید و با یک تصمیم این کار را کلا تعطیل کند یا با خطر مواجه کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH