انتقال بی‌سیم داده با سرعت 100 گیگابیت برثانیه در بستر شبکه 6G ممکن شد!

مطالعات در زمینه فناوری ارتباطات سیار با سرعت بالایی در حال پیشرفت هستند. اگرچه بخش‌های بزرگی از جهان هنوز به‌طور گسترده از فناوری 5G بهره‌برداری نکرده‌اند؛ اما محققان به پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه تکنولوژی 6G دست یافته‌اند.

آخرین پیشرفت مربوط به این حوزه در چین رقم خورده است؛ کشوری که به‌دلیل سرمایه‌گذاری‌های رکوردشکن خود در زمینه فناوری به شهرت رسیده است. موسسه‌ای تحت عنوان No. 25 اخیرا از دستیابی به یک نقطه عطف مهم در زمینه فناوری ارتباطی 6G خبر داده است. محققان این موسسه موفق به انتقال بی‌سیم داده‌ها با سرعت 100 گیگابیت برثانیه شدند.

انتقال داده با این سرعت، تجربه‌ای تقریبا مشابه با اتصال فیبر را ارائه می‌دهد. موسسه No. 25 اخیرا اعلام کرده که به یک نقطه عطف مهم در زمینه فناوری ارتباطات 6G دست یافته است.

این تیم برای نخستین بار موفق به انتقال بی‌سیم داده‌ها در سطح فرکانس تراهرتزی شد. چنین پیشرفتی می‌تواند مسیر توسعه شبکه‌های 6G سریع‌تر و کارآمدتر در آینده را هموار نماید.

با افزایش تقاضا برای دسترسی به ارتباطات سریع‌تر، میزان نیاز به باندهای فرکانسی بالاتر تشدید شده است. ارتباط تراهرتزی یک فناوری پیشرفته است که پهنای باند مورد نیاز جهت انتقال داده با سرعت بالاتر را فراهم نموده و این موضوع، تکنولوژی مذکور را به یکی از اجزای حیاتی شبکه‌های 6G تبدیل می‌کند.

شبکه‌های سنتی مبتنی بر فیبر با چالش‌هایی مانند هزینه‌های بالا، زمان استقرار طولانی و عدم انعطاف‌پذیری مواجه هستند. انتظار می‌رود که تکنولوژی بی‌سیم در آینده به یک فناوری غالب‌تر تبدیل شده و تا پایان سال 2023 بیش از 62 درصد ایستگاه‌های پایه جهانی از آن استفاده کنند.

دستاوردهای موسسه No. 25 در زمینه ارتباط تراهرتزی شامل استفاده از آنتن‌های پیشرفته و حالات پرتوی متعدد برای به حداکثر رساندن میزان بهره‌برداری از پهنای باند است. این اقدامات موجب 2 برابر شدن میزان بهره‌وری استفاده از طیف فرکانسی از سال 2021 به بعد شده است. این پیشرفت دارای کاربردهای بالقوه مختلفی است که از جمله آنها می‌توان به انتقال پهنای باند برد کوتاه و انتقال داده با سرعت بالا بین وسایل نقلیه اکتشاف فضایی اشاره کرد.

این فناوری برای کمک به اکتشافات در اعماق فضا و توسعه فضاپیماهای جدید از پتانسیل بالایی برخوردار است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH