مدیاتک به‌دنبال ساخت تراشه با پردازنده گرافیکی انویدیا در سال آینده است

وبسایت DigiTimes به نقل از منابع دست‌اندرکار صنعت ادعا کرده که کمپانی‌های انویدیا و مدیاتک به منظور تولید تراشه‌های موبایلی با پردازنده‌های گرافیکی جیفورس در اوایل سال آینده میلادی، قراردادی را منعقد نموده‌اند. دستگاه‌های مجهز به سیستم‌عامل‌ ویندوز برای معماری ARM از جمله اهداف کاربردی این تراشه‌ها به‌شمار می‌روند.

در حال حاضر مدیاتک تراشه‌هایی را تولید می‌کند که نهایتا در کروم‌بوک‌های رده پایین به‌کارگیری شده و حدودا 20 درصد سهم بازار را به خود اختصاص می‌دهند. یک تراشه پرچمدار با پردازنده گرافیکی قدرتمند انویدیا به مدیاتک امکان خواهد داد تا به بازار لپ‌تاپ‌های رده بالا نیز وارد شود.

انویدیا طراحی‌های اختصاصی خود مبتنی بر معماری ARM را در اختیار دارد. به‌عنوان مثال کنسول نینتندو سوییچ از تراشه Tegra استفاده می‌کند؛ اگرچه این نیمه‌هادی در مقطع کنونی، قدیمی به‌نظر می‌رسد. همچنین کنسول انویدیا شیلد نیز در این طیف طبقه‌بندی می‌شود؛ اگرچه این دستگاه هم یک مدل منسوخ شده به‌شمار می‌رود.

همچنین انویدیا در زمینه تولید بردهای ARM با پردازنده‌های گرافیکی جیفورس نیز فعالیت دارد؛ اما این بردها غالبا برای اهداف یادگیری ماشینی تولید می‌شوند. در این میان برخی بردها نظیر Jetson Orin NX مجهز به پردازنده 8 هسته‌ای Cortex-A78AE، پردازنده گرافیکی 1024 هسته‌ای با معماری Ampere و 32 هسته تنسور، حافظه رم 16 گیگابایتی و توان طراحی حرارتی 10 الی 25 واتی است.

با این‌حال بردهای مورد اشاره از سیستم‌عامل‌های اندروید یا ChromeOS پشتیبانی نمی‌کنند. یک پلتفرم پورت شده با نام LineageOS با این بردها سازگاری دارد؛ اما از سوی انویدیا به‌طور رسمی پشتیبانی نمی‌شود. این مشکل با تکیه بر تخصص مدیاتک قابل رفع است.

برد Jeston شرکت انویدیا

پردازنده گرافیکی انویدیا قابلیت‌های تراشه‌های مدیاتک در حوزه گیمینگ را ارتقاء خواهد داد. در حال حاضر این تراشه‌ها از GPUهایی با طراحی ARM استفاده می‌کنند. همچنین برتری انویدیا در صنعت هوش مصنوعی نیز به ارتقاء توانمندی‌های تراشه‌های مدیاتک کمک خواهد کرد. این موضوع می‌تواند به منزله یک چالش جالب برای لپ‌تاپ‌های مجهز به تراشه‌های سری M اپل قلمداد شود.

در حال حاضر مشخص نیست که آیا تراشه‌های تولید شده با همکاری شرکت‌های مدیاتک و انویدیا تنها در لپ‌تاپ‌های ویندوزی به‌کار گرفته شده یا نسخه کم‌مصرف آنها برای گوشی‌های هوشمند نیز تولید و عرضه خواهد شد. اما بی‌تردید خبر همکاری مدیاتک و انویدیا موجب جلب توجه شرکت‌های سامسونگ و AMD خواهد شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH