من را جدید صدا کن (بررسی گوشی Sony Xperia neo L)

یازده سال پیش که سونی و اریکسون به هم پیوستند بسیاری تصور روزهایی طلایی را برای این دو برند خوش آوازه داشتند. البته خوش آوازگی‌شان بیشتر در حوزه‌های دیگر فناوری تجلی پیدا کرده بود که پس از پیوندی خجسته نمود ملموس‌تری پیدا کرد. حال پس از گذشت این سال‌های مشترک همکاری پس از آنکه سازنده ژاپنی از همتای سوئدی خویش جدا شد، باز هم پیش بینی‌هایی مبنی بر آینده نامعلوم سونی به عنوان یک برندی که قرار است به تنهایی گوشی تولید کند وجود داشت. با تمام این تفاصیل غول ژاپنی فعالیت بیشتری پس از ترک اریکسون پیدا کرده، طوری که شاهد طیف وسیعی از گوشی‌های رنگارنگ با امکاناتی متنوع هستیم که لایه‌های مختلفی از بازار، از میان قیمت‌ها گرفته تا پیشرفته (High-end) را پوشش می‌دهند.

در این مقاله قصد داریم تا یکی از مدل‌های جدید گوشی سونی با نام neo L را که به خانواده اکسپریا تعلق دارد (مگه سونی به جز اکسپریا رده دیگه‌ای هم معرفی کرده؟!) را برای‌تان از نزدیک بررسی کنیم. اگر می‌خواهید همین اول کاری متوجه شوید که نئو اِل چه جور گوشی‌ای است و به بهانه آن قید خواندن این مطلب را بزنید بگذارید خیال‌تان را آسوده کنم؛ این محصول در سبد گوشی‌های میان‌قیمت غول ژاپنی جا خوش کرده است. حال که خیال‌تان راحت شد پس تا انتهای مقاله با آی‌تی رسان همراه باشید.

طراحی: استوار

از آن‌جا که برای بسیاری از جمله خودم، پس از قیمت دومین فاکتور مهم در انتخاب گوشی طراحی آن است (البته اگر شرط اول محقق شود)، نخست به سراغ بررسی ظاهر neo L رفتیم. با توجه به سرعتی که سونی در عرضه گوشی‌هایش در پیش گرفته است (از زمان طلاق تا هنگام نگارش این مطلب سونی 16 مدل جدید معرفی کرده است)، به نظر می‌رسد توجه سازنده چندان به ظاهر نئو ال معطوف نبوده است زیرا با طراحی‌ای که بیشتر میراث‌دار طراحی مدل‌های Arc و البته Neo در زمان شراکت با اریکسون به حساب می‌آید روبرو هستیم.

البته این امر نباید باعث شود تا به همین سادگی‌ها از این بخش گوشی چشم پوشی کنیم، زیرا ساختار بدنه در همان نگاه نخست باعث شد تا با ظرافت و دقت بیشتری آن را زیر نظر بگیرم. بدنه گوشی از پلاستیک فشرده و بسیار محکم با لعاب براق ساخته شده که ویژگی استحکام را به سرتاسر گوشی بخشیده است و با دست گرفتن محصول این ویژگی به خوبی احساس می‌شود.

در پایین نمایشگر سه کلید معروف اندرویدی به همراه یک کلید اضافه جستجو تعبیه شده‌اند؛ البته سونی ترجیح داده تا از کلیدهای فیزیکی استفاده کند تا تعلق خاطر این مدل به میان قیمت‌ها برای‌مان قابل هضم باشد!

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، در لبه راستی بدنه دکمه پاور/قفل و ولوم به کار رفته‌اند که در هنگام دست گرفتن گوشی دسترسی و عملکردشان مطلوب است. این نوار باریک استیل رنگی هم که می‌بینید در نوع خود جالب توجه است که جلوه خاصی به محصول بخشیده است و در واقع یکی دیگر از میراث به ارث برده شده از گوشی‌های پیشین سازنده برشمرده می‌شود.

نکته قابل توجهی که به طور حتم در تصویر بالا متوجه آن نشده‌اید عکس زیر است؛ با باز کردن در پشتی گوشی سه کلید اتصالی کوچک به چشم می‌خورند که در حقیقت همان دکمه‌های پاور/قفل و ولوم هستند. آری، دکمه‌هایی که روی بدنه مشاهده کردید از بدنه اصلی جدا می‌شوند و به آنها نچسبیده‌اند.

همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌نمایید تقریبا در میانه لبه چپ درگاه اتصال کابل میکرو یواس‌بی بدون هیچ درپوش و محافظی به کار رفته است. در لبه بالایی نیز جک 3.5 میلی‌متری اتصال هدفون و کمی آن‌سو‌تر دیود ریز هشداردهنده محصول تعبیه شده‌اند.

همانطور که شاهد آن هستید در قاب پشتی نیز دوربین پنج مگاپیکسلی به همراه تک فلاش ال‌ای‌دی و بلندگوی گوشی به چشم می‌خورند (پلاستیک آبی رنگی که روی دوربین می‌بینید در واقع محافظ لنز است و ما از آنجا که افراد امانت‌داری هستیم به آن دست نزدیم تا مبادا خدشه‌ای به گوشی نمونه تست‌مان وارد شود)

نمایشگر: سپید رو

طبق رسم سونی که تا به حال به آن پایبند بوده است، بر روی این گوشی نیز از نمایشگر Realityاش استفاده کرده که در زیر آن موتور براویا برای پردازش بهتر تصاویر به کار رفته است. این نمایشگر 4 اینچی با وضوح 480×854 (FWVGA) از نوع LCD با نور پس زمینه ال‌ای‌دی بوده که در هر اینچ خود تقریبا 245 پیکسل را در آغوش گرفته است. همچنین بد نیست بدانید که حداکثر روشنایی نمایشگر نئو ال به 321 نیت می‌رسد که رقم متوسطی در بین نمونه‌های هوشمند امروزی به حساب می‌آید؛ این رقم بدین معناست که نباید خوانایی شگفت‌آوری از صفحه گوشی در روشنایی زیاد و مخصوصا زیر نور آفتاب داشته باشید.

جدای از این ویژگی‌های ذکر شده، تصویری که از این نمایشگر دیدیم کیفیت و رنگ‌های مطلوبی دارد که در کلاس خود راضی‌کننده به حساب می‌آید؛ اما باز هم ضعف زاویه دید که انگار در بین تمامی مدل‌های سونی و همچنین سونی‌اریکسون سابق نهادینه شده است وجود دارد. البته طبیعتا هنگام استفاده از گوشی آن را روبروی صورت می‌گیرید و معمولا نیازی ندارید تا از زاویه‌های مختلف به تماشای تصویر گوشی بنشینید، ولی این عامل به یکی از نکات رقابتی در بین نمایشگرهای تلفن‌های هوشمند امروزی بدل شده است که تا به حال سونی اگرچه توانسته بهبود قابل توجهی در ویژگی‌های دیگر نمایشگرهایش ایجاد کند اما در رفع این یکی ناکام مانده است. برای آن که درک بهتری نسبت به کیفیت نمایشگر پیدا کنید، neo L را به تاریک‌خانه آی‌تی رسان بردیم و آن را در کنار گوشی N9 نوکیا قرار دادیم. اما خالی از لطف نیست تا کمی هم از حسنات و وجنات مهمان افتخاری‌مان که در چند عکس مورد میزبانی نئو ال قرار گرفت بگوییم. در میان نمونه‌های هوشمند تولید شده تا به امروز، N9 با روشنایی حداکثر 596 نیت، سیاهی صفر نیت، نسبت کنتراست بی‌نهایت و زاویه دید بسیار گسترده یکی از بهترین نمایشگرهای موبایل را در اختیار دارد. نئو ال نیز دارای حداکثر روشنایی 321 نیت، سیاهی 0.29 نیت و نسبت کنتراست 1097 است. لازم به ذکر است که در عکس‌های زیر نمایشگر سمت راستی مربوط به N9 و سمت چپی برای neo L است.

سخت‌افزار: معتدل

حال که با جزییات نمایشگر این گوشی آشنا شدید بد نیست به زیر آن هم نگاهی بیاندازیم. در قلب نئو ال از چیپست Qualcomm MSM8255 Snapdragon با پردازشگر یک گیگاهرتزی، چیپ گرافیکی Adreno 205 به همراه 512 مگابایت رم استفاده شده است. حافظه داخلی یک گیگابایت بوده که 300 مگابایت آن برای کاربر قابل استفاده است و همچنین از کارت حافظه میکرواس‌دی که درست در زیر جایگاه ورودی سیم کارت قرار دارد تا 32 گیگابایت پشتیبانی می‌شود. اما برای آنکه برآورد دقیق‌تری نسبت به امکانات این گوشی به دست آوریم آن را از چند آزمون کلیدی گذراندیم که نخستین آن به بنچمارک پی تعلق داشت. در این تست نئو ال ما توانست در 916 میلی‌ثانیه عدد پی را محاسبه کند؛ برای پردازنده تک هسته‌ای این گوشی رقم پایین‌تری را انتظار نداشتیم.

پس از آن به سراغ برنامه Nenamark 2 رفتیم که با وسواس توان پردازنده گرافیکی را محک می‌زند. در این مرحله گوشی توانست رقم 25.2 فریم بر ثانیه را برای هر دو حالت پایین‌ترین و بالاترین رقم پردازشی گرافیکی کسب کند.

اما پس از انجام این دو آزمون به تمامی سوال‌های درون ذهن‌مان پاسخ داده نشد، از همین رو به سراغ Quadrant Advanced رفتیم که در چهار مرحله neo L ما را سنجید. در تصاویر زیر می‌توانید به خوبی نتایج به دست آمده از این گوشی را در کنار سایر رقبا مشاهده کنید. البته لازم به ذکر است از آن جهت که جدیدترین گوشی‌ها در آی‌تی رسان مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرند، تمامی گوشی‌های زیر به جز همین نئو ال دارای پردازنده دوهسته‌ای هستند.

سایر امکانات

سونی به صورت پیش‌فرض از سیستم‌عامل اندروید نسخه 4.0.4 موسوم به ساندویچ بستنی برای neo L استفاده کرده که ممکن است باعث رضایت و خشنودی علاقه‌مندان این سیستم‌عامل شود. به غیر از تفاوت‌های ظاهری که در این نسخه به اندروید افزوده شده یک نکته برای‌مان عجیب و کمی اذیت‌کننده بود. امکان گرفتن اسکرین‌شات از صفحه به صورت پیش‌فرض وجود ندارد و برای این کار باید به یک برنامه شخص ثالث متوسل شد. سونی طبق معمول از پوسته رابط کاربری Timescape  بهره گرفته که تقریبا تغییر چندانی در آن به چشم نمی‌خورد. در بخش خانه پنج صفحه با امکان حذف و اضافه کردن ویجت‌های گوناگون وجود دارد. البته نمی‌توان آن پنج صفحه را کاهش و یا افزایش داد.

یکی از نکات مهم مربوط به مرورگر نئو ال است که با توجه به حذف تدریجی فلش پلیر از اندروید توسط ادوبی، این مرورگر به صورت پیش فرض از HTML5 هم پشتیبانی می‌کند.

در بخش پخش‌کننده موسیقی گوشی اکولایزرهای پیش‌فرض وجود دارد ولی امکان تنظیم دستی به چشم نمی‌خورد و اگرچه ظاهر و پوسته آن قدیمی و دست نخورده باقی مانده است، اما سونی از تکنولوژی انحصاری‌اش یعنی xLoud بهره گرفته که امیدوار کننده بوده و واقعا صدای بلندی را از بلندگوی گوشی منتشر می‌کند. همچنین در صفحه قفل گوشی کنترل‌کننده‌های پخش موسیقی تعبیه شده‌اند که قطع و پخش و تعویض قطعه‌ها را آسان می‌کنند.

دوربین گوشی نیز همان طوری که در تصاویر بالا مشاهده کردید نمونه‌ای 5 مگاپیکسلی است که با حداکثر وضوح 1944×2592 پیکسل عکسبرداری می‌کند. در مود فیلم نیز می‌تواند با وضوح 720p در سرعت 30 فریم بر ثانیه به ضبط فیلم با فلاش روشن بپردازد. دوربین جلویی مکالمه تصویری هم از وضوح VGA بهره می‌برد.

حکم نهایی

همان‌طوری که در ابتدای این مقاله تیر خلاصی را شلیک کردیم، neo L تحت چتر خانواده میان قیمت‌های سونی جای می‌گیرد. این گوشی سخت‌افزار و امکانات متوسط دارد ولی در عین حال به نمایشگر بزرگ چهار اینچی و اندروید نسخه ساندویچ بستنی مجهز است. همچنین طراحی نیز تقریبا تکراری و بدون ویژگی شاخصی در مورد این گوشی از سوی سازنده استفاده شده که همه اینها دست به دست هم داده و باعث پایین آمدن قیمت نئو ال گشته است. از همین رو اگر جزو افرادی هستید که قدرت پردازشی گوشی برای‌تان چندان اهمیتی ندارد و صرفا می‌خواهید یک گوشی هوشمند با کیفیت و البته با قیمت مناسب و معقول در دست بگیرید، اکسپریا نئو ال یکی از مناسب‌ترین انتخاب‌های پیش روی‌تان خواهد بود که با افتخار یک پله هم از نکات ذکر شده بالاتر می‌ایستد.

لبخند

بدنه محکم

نمایشگر بزرگ و باکیفیت

پشتیبانی از کارت حافظه میکرواس‌دی

استفاده از اندروید 4.0.4 به صورت پیش‌فرض

اشک

زاویه دید محدود نمایشگر

استفاده از دکمه‌های فیزیکی

استفاده از پردازنده تک هسته‌ای

[box type=”info”]مشخصات فنی
ابعاد: 12.2×61.1×121 میلی‌متر
وزن: 131.5 گرم
نمایشگر: 4.0 اینچ، خازنی لمسی با وضوح 854×480 پیکسل
سیستم عامل: اندروید نسخه 4.0.4 موسوم به ساندویچ بستنی
پردازنده: 1 گیگاهرتز
رم: 512 مگابایت
دوربین: 5 مگاپیکسل با فلاش LED، فیلمبرداری 720p با سرعت 30 فریم بر ثانیه
شبکه بی‌سیم: Wi-Fi 802.11 b/g/n, DLNA, Wi-Fi hotspot
بلوتوث: نسخه 2.1 به همراه A2DP و EDR
باتری: 1500 میلی‌آمپر[/box]

[divide style=”3″]

راستی، اگر فناوری اطلاعات در زندگی‌تون اهمیت زیادی داره، پیشنهاد می‌کنم تولبار آی‌تی را حتما نصب کنید: [نصب تولبار]

305 در مورد “من را جدید صدا کن (بررسی گوشی Sony Xperia neo L)”

  1. سلام پیمان جون حالا که بحث گوشی الجی ل7 شده..1.من میخام این گوشی رو با قیمت 726000 تومان بخرم با دوسال گارانتی طلایی الجی..2..ایا ارزش خرید دارد یا ندارد …و3..گوشی به نظر شما جزو بهترین هست یا نه….خیلی ممنون…اخه تو اینترنت شما فقط بهترین مشاوره رو میدید…

    1. پیمان گل‌کار

      گوشی بسیار خوبی است و تنها ایراد آن پردازنده تک هسته‌ای گوشی است
      اگر بازی‌های سنگین انجام نمی‌دهید، کارتان را راه می‌اندازد

  2. فقط ایتی رسان

    سلام.من سقف پولم 600000 هزار تومن است ..علایق من 1.بزرگی صفحه نمایش 2.کیفیت بالای صفحه نمایش….نمیخام با این پول سرعت بالایی داشته باشه ولی سرعت قانع کننده داشته باشه…بهترین پیشنهادتو نو به من بدید…ممنون..لطفا برندی که معرفی میکنید برندی باشد که گوشی رو خوب ساپورت کند..ممنون…

    1. پیمان گل‌کار

      متاسفانه الان دوباره افتاده تو صعود و قیمت‌ها می‌ره بالا
      با این شرایط می‌تونید گوشی ال‌جی ال ۵ را بخرید که نمایشگر ۴ اینچی داره
      بعد از اون هم اکسپریا یو سونی که قوی‌تر است اما نمایشگر کوچک‌تری داره

      1. فقط ایتی رسان

        ببخشی یکی از دوستام گوشی Optimus Black P970 رو پیشنهاد داده…1.به نظر شما گوشی از همه نظر خوب هست و میخام با قیمت 690000 تومان با گارانتی 2 ساله که از دی جی کالا بخرم نظرتون چیه..2..اگر خوبه میتونم نخرم تا قیمتا بیان پایین….ممنون..

        1. پیمان گل‌کار

          با این قیمت به هیچ عنوان نخرید!
          البته این سوالات را هم در بخش مربوط به گوشی‌ها بپرسید

        2. فقط ایتی رسان

          خیلی خیلی معذرت میخام از شما.1.به نظر شما پولمو نگه دارم تا دمدمای عید گوشی های مدرن تری میان با کارایی بهتر..2ودر کل قیمت گوشی ها میاد پایین تا اون موقع…بازم ببخشید..

        3. پیمان گل‌کار

          باز که اینجا پرسیدی!
          کلی بگم با این شرایط بازار امید زیادی به پایین آمدن نداشته باشید، یک مقایسه با پارسال کنید شرایط رو، آیا چیزی پایین اومده که بخواد سال بعد بیاد؟!

  3. پیمان جون جنس سخت افزاری و کل گوشی مرغوب هست یا نه…ببخشید این گوشی رو با گارانتی بخرم یا بدون گارانتی…ممنون.

    1. پیمان گل‌کار

      از لحاظ سخت‌افزاری معمولی و حتی کمی ضعیف است!
      جنس بدنه شکیل هست و ترجیحا بدون گارانتی بخرید زیرا گارانتی رسمی سونی در ایران تغییر پیدا کرده و ممکنه برای پشتیبانی محصولات قبلی به مشکل بخورید

        1. پیمان گل‌کار

          ال ۷ را با گارانتی ترجیحا بگیرید چون یاس شرکت معتبری است
          جنس بدنه و فرم ظاهری گوشی هم بسیار خوب است و تنها ایراد به همان پردازنده تک هسته‌ای باز می‌گرده

        2. ببخشید اخرین سوال هم این است که..من امروز این گوشیو میخام بگیرم با قیمت 720000 تومان ..1. به نظر شما ارزش خرید دارد واقعا 2.اگه واقعا ارزش دارد از کجا بفهمم گوشی اصله و هیچ مشکلی ندارد…………….خواهش میکنم صادقانه راهنماییم کنید…اخه من این پولو با بدبختی جور کردم……خیلی ممنون..اگه نظری هم دارید بگید …

        3. پیمان گل‌کار

          این مدل یکی از گوشی‌های با ارزش (در مقابل قیمت) است که اگر بازی‌های سنگین نخواهید با آن انجام بدین، در اکثر زمینه‌ها به خوبی نیازگوی جواب شما است
          گوشی با گارانتی یاس حول و حوش ۷۰۰ هزار تومان قیمت دارد و گرون نگیرید!
          برای اینکه خیالتون راحت باشه دقت کنید جعبه با گارانتی یاس حتما پلمپ شده باشه و فروشنده جلوی خودتون جهت تست اون رو باز کنه. از خرید گوشی باز شده خودداری کنید

  4. سلام. بین الجی ال 7 با سولا گیر کردم. به نظر شما کدوم بهترینه…در ضمن اهل بازی و وب گرد ی هم زیاد نیستم.

  5. ببخشید با اطلاعاتی که شما دارید گوشی الجی ل 7 که حالا بحث در موردش شده..ساپورت به خوبی در ایران میشه..از همه نظر…ممنون..

    1. پیمان گل‌کار

      این آخرین سوالی هست که در این باره پاسخ می‌دهم زیرا مکان درستی برای این سوال نیست
      این گوشی از پشتیبانی مستقیم خود ال‌جی در ایران برخورداره و از این جهت ایرادی بهش وارد نیست

  6. گوشی ال 7.فارسی رو کامل ساپورت میکنه یانه…و لوازم جانبی برا این گوشی مثل کیف.. صفحه ضد خش گیر میاد یا نه …ممنون..

    1. پیمان گل‌کار

      فارسی کامل ساپورت می‌شه
      صد خش نمایشگر هم به وفور در بازار است
      کیف اورجینال را اما نمی‌دونم!

  7. سلام.اگه میشه یه توضیح کامل درباره صفحه لمسی IPS LCD به من بدید.1.تفاوتاش با صفحه هایه دیگه 2.مزیت هاش و بدیهاش 3.و کیفیتش…در کل همه چیزش رو بگین…این صفحه خوبه یا نه….

    1. پیمان گل‌کار

      اینجا باید کامنت گذاشت عزیز! نمی‌شه مقاله که نوشت! با کمی جستجو در گوگل به نتایج خوبی خواهید رسید

  8. سلام خدمت آقا پیمان بی زحمت این سه گوشی رو رتبه بندی کنید وبگید کدوم از بقیه بهتره :1سونی اریکسون اکسپریا ری 2سونی اکسپریا جه ی(J) و3سونی اکسپریا نئو ال

    1. پیمان گل‌کار

      به ترتیب من اکسپریا جی، نئو ال و اکسپریا ری را اولویت بندی می‌کنم (البته هیچ کدام را برای خرید انتخاب نمی‌کنم!)

  9. سلام.به راهنمایی شما بسیار نیاز دارم.من 700 هزار تومن با بدبختی بدست اوردم.حالا میخام بهترین گوشی در این رده قیمتی بردارم….چند تا سوال دارم. کامل بهشون جواب بدین ممنون میشم..1.گوشی ها در ماه های اینده ارزون میشن یا نه. 2.اگه الان بهترین موقع خرید گوشی باشد بهترین گوشی چیست با سقف 700 هزار تومان 3.اگر شما جای من بودی الان گوشی میخریدی یا میگذاشتین برا اینده…..تو رو خدا هرچه سریع تر جواب منو بدین…ممنون میشم…منتظرم…

    1. پیمان گل‌کار

      ۱- فکر نمی‌کنم چیزی ارزون بشه
      ۲- من اکسپریا سولا و ال‌جی ال ۷ را پیشنهاد می‌کنم
      ۳- من بودم، اگر به گوشی نیاز داشتم، الان می‌خریدم
      اما این رو بدونید در این مملکت هیچ چیزی قطعی نیست!

      1. فکر کنم الجی ال 7 برای من بهترین باشد.به نظر شما همه چیزش عالیه یا خیر..1.مثلا کیفیت صفحش و دوربینش خوبه یا نه…2.سرعتش چطور خوبه یا خیر…ممنون..

        1. پیمان گل‌کار

          تنها ایراد این گوشی پردازنده تک هسته‌ایش است وگرنه در باقی موارد گوشی بسیار خوبی‌ست

        1. پیمان گل‌کار

          بستگی داره، اگر بازی زیاد می‌کنید اکسپریا سولا
          اما اگر بیشتر به وب‌گردی و دیدن فیلم و عکس می‌پردازید، ال‌جی ال ۷

        2. پیمان جان من فقط دنبال اینها هستم1. زیبایی و 2.کیفیت صفحه نمایش و 3.بزرگ بودن ابعاد گوشی و 4.جنس خوب گوشی 5.و برطرف کردن نیاز های معمولی روز مره عمومی مثل sms و……پیمان جان من دنبال اینها نیستم 1.وب گردی 2.بازی های زیاد و سنگین.3.ونرم افزارهای سنگین وپیشرفته….حالا خواسته ها و نخواسته های منو میدونید .بهترین پیشنهاد رو به من بدید ..ممنون..

        3. ببخشید این همه مزاحم میشم.حالا که خواسته ها و ناخواسته های منو میدونید.غیر از ال 7 گوشی دیگری رو با شرایطی که در کامنت قبلی گفتم مد نظر دارید که ارزونتر باشد یا ندارید….یا نه همین ال 7 بهترین هست …ممنون..

        4. پیمان گل‌کار

          از نظر من ال ۷ برای شما بهترینه
          در یک سطح پایین‌تر می‌تونید روی گوشی ال ۵ هم فکر کنید

  10. دوست دار پیمان گل کار

    ببخشید با گوشی سولا تماس تصویری با رایتل چگونه است… یعنی من میتونم تصویر طرف دوم رو ببینم ولی اون نمیتونه تصویر منو داشته باشه درسته….یا نه…توضیح کامل ممنوم..راستی سولا اگر به اندروید 4اپدیت بشه هیچ مشکلی براش پیش نمیاد..بهتر میشه یا کندتر و بدتر..

    1. پیمان گل‌کار

      سولا دوربین دوم نداره اما خب اگر گوشی طرف دوم داشته باشه، قاعدتا باید بتونید اما این مورد را من به شخصه امتحان نکردم و مطمئن نیستم. بی‌تعارف هم بگم، قول این تبلیغات را نخورید زیرا تماس تصویری چیزی هست که بعد از شاید چند بار کوتاه، دیگر ازش استفاده نخواهید ک رد
      برای آپدیت هم مشکلاتی گزارش شده اما عمومیت نداره و بهتره که آپدیت کنید

  11. دوست دار پیمان گل کار

    سلام.خداییش همه چیز sola از neo l بالاست.میخام بدونم اگه باتری گوشی sola مشکل پیدا کند یا خراب شود باتری میتونه عوض بشه یا نه…..یا باید تعمیر شود…یا باید گوشی رو هم بندازیم سطل اشغال…ممنون میشم کامل جواب بدین…

  12. سلام.کدام گوشی از همه نظر بهتره..htc One V و sola و neo l, زیبایی و بزرگی برم خیلی اهمیت داره…..حالا نظر شما رو هم میخام بدونم….خیلی ممنوم..

  13. سلام.با توجه به کامنت های زیر که خیلی از SOLA همایت کردین… از شما میخام دلایل اصلی نگرفتن گوشی NEO L برام توضیح بدین…محبت کنید بهم بگین نقاط ضعف مهم گوشی NEO L رو….شب میخام برم این گوشی رو بخرم.پس همین الان منتظر جواب کامل شما هستم….ممنوم…

    1. پیمان گل‌کار

      دوست عزیز، نئو ال در واقع همان گوشی بهبود یافته نئو وی سونی اریکسون هست که از بعضی لحاظ چون اندازه نمایشگر بهبود پیدا کرده. اما چرا من سولا را ترجیح می‌دهم؟!
      بحث ظاهر تا حد زیادی شخصی است اما یک گوشی با ضخامت ۱۲.۲ میلی‌متر و وزن ۱۳۲ گرم، طرفدار چندانی نداره در صورتی‌که سولا ضخامت ۹.۹ میلی‌متری داشته و وزن ۱۰۷ گرمی (ابعاد نمایشگر فقط ۰.۳ اینچ تفاوت دارد) و رنگ‌بندی سولا نیز متنوع‌تر هست و کلا ظاهر مدرن‌تری داره
      بر روی نمایشگر سولا شیشه ضد خش است در صورتی‌که نئو ال خیر!
      سولا حافظه داخلی ۸ گیگابایتی (۵ گیگابایت دسترسی برای یوزر) دارد اما نئو ال تقریبا حافظه داخلی نداره!
      سولا از فناوری ۳D surround در صدا استفاده می‌کند اما نئو ال خیر!
      سولا بلوتوث نسخه ۳.۰ دارد اما نئو ال نسخه ۲.۱
      سولا از NFC پشتیبانی می‌کند اما نئو ال خیر!
      سولا امکانات عکس‌برداری بهتری دارد، کلید اختصاصی شاتر داشته و در ضبط ویدئو فوکوس خودکار هم داره اما نئو ال، باز هم خیر!
      سولا چیپست دو هسته‌ای با واحد گرافیکی قوی‌تری داره
      سولا رادیو استریو داره اما نئو ال، همچنان خیر!
      شاید برتری نئو ال را فقط در کمی بزرگ بودن نمایشگر و داشتن دوربین جلو دونست. دوربین جلو و حالا این بحث رایتل هم چون چیز جدیدی است برای خیلی‌ها جالب به نظر میاد وگرنه در کشورهای اروپایی هم این بخش طرفدار چندانی نداره و اکثر افراد ترجیح می‌دن از این قابلیت اصلا استفاده نکنند، حتی اگر رایگان هم باشه! (اینجا که فقط با رایتل و هزینه زیاد مقدوره) در کل نئو ال واقعا چیزی نداره که کسی بخواد در مقابل سولا و حتی اکسپریا یو (که قیمتش هم کمتر است) این گوشی را انتخاب کنه. مگر با حول و حوش قیمتی ۵۰۰ هزار تومان

  14. ببخشید گوشی NEO L منوهاش وپیام نوشتنشم فارسی میشه یا نه…وبرای این گوشی صفحه ضد خش هم و کیف واسه گوشی هست یا نه…..ممنومو…

  15. به نظر من دوربین جلو و صفحه 4 اینچی داشتن مهم تر از پردازنده دو هسته ای هست!
    Neo l میتونه حافظه ی کمش رو با رم 32گیگ جبران کنه اما sola که نمیتونه دوربین جلوش یا صفحه کوچیکش رو ارتقا بده یا تغییر بده‏!‏

  16. سلام.چرا جوابمو نمیدین میخام NEO L بگیرم.از کجا بفهمم اصله و مشکلی نداره… وباید ساخت کجا باشه…..ممنون…

    1. پیمان گل‌کار

      گوشی‌های سونی که اکثرا ساخت چین هستند
      برای تشخیص اصل بودن، مواردی چون کیفیت ساخت گوشی، خرید از جای معتبر و شناخت کافی از سیستم عامل جهت بررسی مهم است و اگر تخصصی ندارید، شاید با کسی که وارد است برای خرید بروید بهتر باشد. در ضمن این نکته را نیز فراموش نکنید که گوشی شما به هیچ برنامه اضافی جهت استفاده نیاز ندارد و گول فروشندگان را اصلا نخورید

  17. سلام.شنبه میخام برم یه گوشی neo l با قیمت 660000 تومان بخرم بدون گارانتی …ارزششو داره یانه…راستی از چه راههایی بفهمم گوشیم اصل است و هیچ مشکلی نداره..خیلی از گوشی هایه اندروید هوشمند سردرنمیارم…..خواهش میکنم کامل راهنماییم کنید …….برا اولین بار میخام هوشمند بگیرم….

    1. پیمان گل‌کار

      اگر کامنت‌های قبلی را مطالعه بفرمایید، متوجه خواهید شد که با این قیمت پیشنهاد ما خرید گوشی اکسپریا یو و یا اکسپریا سولا است

      1. معذرت میخام . اگه neo l بخام بگیرم از کجا بفهمم اصله و هیچ مشکلی نداره….و ساخت کجا باید باشه…ممنون…

  18. ببخشید برای ارتباط تصویری با رایتل باید حتما به اینترنت وصل باشیم یا نه…ویعنی علاوه بر هزینه تماس باید هزینه اینترنت روهم بدیم…یا نه باهمون سیم کارت رایتل انجام میشه و نیاز به هزینه اینترنت نیست….

  19. پیمان جون به دادم برس.یکی استادام تو دانشگاه بهم میگه به جایی بری گوشی xperia neo l یا xperia sola بگیرم. برم یه تبلت دراین رنج قیمتی بگیرم.به نظرتون اگه گرفتن تبلت کار درستیه. پس بهترین تبلت رو در این رنج برام پیشنهاد بدین…منتظر پاسختونم..

    1. پیمان گل‌کار

      در این رنج تبلت خیلی خوبی نمی‌توان یافت
      باید هزینه‌ای در حدود ۹۰۰ هزار تومان بکنید

  20. سلام.داشتم تو همین صفحه برسی رو تموم میکردم دیدم پاسخ دهیتون به بازدیدکنندگان عالیه.یه سوال غیر موبایلی داشتم.من اینترنتو زیرورو کردم نتونستم زیرنویس مورد نظرم رو دانلود کنم.اسمشو بگم برام زینویسشو ردیف میکنین.یکم غیر اخلاقیه…

  21. سلام. برم گوشی xperia neo l بگیرم 650000.به نظر شما تا یکی دو ماه اینده گوشی هایه خیلی خوبی در این رنج پولی میان که بهتر باشن.ومن بخرم….

  22. ببخشید در مورد سایت خارجی gsmarena برام یه توضیح میدن.اطلعاتی که راجع به نقد و برسی ها مثل معایب و مزایاگوشی ها میده کاملا صحت داره و درست هستن.

  23. سلام پیمان جون عزیز.بر خلاف فکر شما تصمیم گرفتم فردا neo l رو با 650000تومن بخرم .اخه علاقه است دیگه.فکر میکنم خشکلتره.شاید کند بشه در مقابل برنامه هایه سنگین.اهل برنامه سنگین نیستم.به نظر شما رنگ سفیدش خویه یا مشکیش .لطفا جوابم بدین .ممنون.

    1. پیمان گل‌کار

      رنگ سلیقه‌ای هست اما برخی از گوشی‌های سونی در رنگ سفیدشون دچار مشکل و رنگ پریدگی در کناره‌ها می‌شن. البته این مدل رو نمی‌دونم!
      پیشاپیش هم مبارکتون باشه

  24. میخام همین روزا برم xperia neo l بگیرم.ظاهرشو دوست دارم .چون من فقط دنبال اهنگ . فیلم. گاهیم بازی .زیبایی.بزرگی هستم.اگه نظری در رابطه با خرید این گوشی بدین ممنون میشم.مهمتر از همه این که اصلا گوشی بگیرم چون میگن قیمتا میاد پایین چن ماه دیگه.پیشنهاد شما چیه.هر روز سایت خوبتونو دنبال میکنم.اگه جوابامو کامل بدین ممنون میشم…

    1. پیمان گل‌کار

      درباره گوشی فکر می‌کنم کامت‌های قبل را مطالعه کنید متوجه نظرات کامل بشوید
      در ارتباط با قیمت هم نمی‌شود ابراز اطلاعات دقیقی کرد اما در این چند وقت اخیر، همیشه قیمت‌ها صعودی بوده (متاسفانه!)

  25. سلام اقا پیمان عزیز.چرا تو نظراتون سولا رو به نئو ل ترجیح میدین.من خودم 2 ساله دارم it میخونم.خوب وبد فناوری رو تا حدی میتونم تشخیص بدم.خودم نئو ل دارم 2ماهه. عالیه .منطقی نظر بدین وفقط به پردازنده بالا سولا نگاه نکنین.دوستم سولا داره ومیگه ای کاش نئو گرفته بودم.اخه رایتل داره نمیتونه تماس تصویری داشته باشه.اگه مشکل خاصی نئو ل داره بگین .شاید هم به درد من ودوستان بخوره.اگه دلایلتون منطقی و کامل باشه ممنون میشم.منتظرم…….خیلی دوستتون دارم…

    1. پیمان گل‌کار

      دوست عزیز، نئو ال در واقع همان گوشی بهبود یافته نئو وی سونی اریکسون هست که از بعضی لحاظ چون اندازه نمایشگر بهبود پیدا کرده. اما چرا من سولا را ترجیح می‌دهم؟!
      بحث ظاهر تا حد زیادی شخصی است اما یک گوشی با ضخامت 12.2 میلی‌متر و وزن ۱۳۲ گرم، طرفدار چندانی نداره در صورتی‌که سولا ضخامت 9.9 میلی‌متری داشته و وزن ۱۰۷ گرمی (ابعاد نمایشگر فقط 0.3 اینچ تفاوت دارد) و رنگ‌بندی سولا نیز متنوع‌تر هست و کلا ظاهر مدرن‌تری داره
      بر روی نمایشگر سولا شیشه ضد خش است در صورتی‌که نئو ال خیر!
      سولا حافظه داخلی ۸ گیگابایتی (۵ گیگابایت دسترسی برای یوزر) دارد اما نئو ال تقریبا حافظه داخلی نداره!
      سولا از فناوری 3D surround در صدا استفاده می‌کند اما نئو ال خیر!
      سولا بلوتوث نسخه 3.0 دارد اما نئو ال نسخه 2.1
      سولا از NFC پشتیبانی می‌کند اما نئو ال خیر!
      سولا امکانات عکس‌برداری بهتری دارد، کلید اختصاصی شاتر داشته و در ضبط ویدئو فوکوس خودکار هم داره اما نئو ال، باز هم خیر!
      سولا چیپست دو هسته‌ای با واحد گرافیکی قوی‌تری داره
      سولا رادیو استریو داره اما نئو ال، همچنان خیر!
      شاید برتری نئو ال را فقط در کمی بزرگ بودن نمایشگر و داشتن دوربین جلو دونست. دوربین جلو و حالا این بحث رایتل هم چون چیز جدیدی است برای خیلی‌ها جالب به نظر میاد وگرنه در کشورهای اروپایی هم این بخش طرفدار چندانی نداره و اکثر افراد ترجیح می‌دن از این قابلیت اصلا استفاده نکنند، حتی اگر رایگان هم باشه! (اینجا که فقط با رایتل و هزینه زیاد مقدوره) در کل نئو ال واقعا چیزی نداره که کسی بخواد در مقابل سولا و حتی اکسپریا یو (که قیمتش هم کمتر است) این گوشی را انتخاب کنه. مگر با حول و حوش قیمتی ۵۰۰ هزار تومان
      امیدوارم با این دلایل منطقی دیگر قانع شده باشید

      1. دلایل کاملا قانع کننده است.ببخشید سولا اندورید 2.3ولی نئو 4 میباشد.در نسخه اندرویدشون تفاوت کارایی زیاد دارن یا خیر.یه توضیح کامل نسخه ها و کارایشون بگین ممنون میشم.با تشکر.

        1. پیمان گل‌کار

          نسخه ۴ سولا خیلی وقت است که عرضه شده و تفاوت خاصی بین آن‌ها نیست

  26. محمد حسین 5329

    سلام اقا پیمان.دلسوزیتان برایه بینندگان واقعا خوبه.در رابطه با گوشی neo l یا xperia u یا xperia sola میخام یکی رو بگیرم. منی که زیاد اهل برنامه هایه سخت افزاری سنگین نیستم وبیشتر دنبال ابعاد بزرگتر و زیبایی هستم ومکالمه تصویری ,اهنگ , تماشای فیلم تا کیفیت 720 ,وکیفیت فیلم برداری, عکس.صادقانه بهترین گزینه رو از این سه مدل بگین…

      1. محمد حسین 5329

        ببخشید.من بیشتر xperia neo l علاقه دارم فکر میکنم خشکلتره و بزرگتره.سولا یکم گرونتره.سولا شاید از نظر سخت افزاری قوی باشد.ولی مکالمه تصویری نداره.اگه neo l بگیرم بعدا پشیمون میشم….

  27. سلام.گوشی سونی Xperia neo L
    بهش خیلی علاقه دارم چند روزی هس میخام برم بگیرمش تمام برسی هایه گوشی و خصوصیاتش رو هم خوندم.
    تا ادم یه گوشی رو تجربه نکنه مطمئنا از گوشی خیلی چیزی نمیدونه..خواهش میکنم از اونایی که گوشی رو دارن نظرشونو بگن..فرض کنین برادرتونم..اگه تواین رنج پول داشتی چی میگرفتین.. .این گوشیو میگرفتین..اگه این گوشیوگرفتم از کج بفهمم اصله…ساخت کجاست… امیدی هس قیمت گوشی بیاد پایین..خواهش میکنم جواب بدین ممنون… اگه در حد 600000تا650000پول داشتین چی میخریدین….

    1. پیمان گل‌کار

      دوست عزیز توصیه می‌کنم بین گوشی‌های اکسپریا یو و اکسپریا سولا یک مدل را انتخاب کنید و بی‌خیال این گوشی شوید

      1. من به نظرتون احترام میزارم.اگه با چند دلیل نخریدن این گوشیو به من بگین ممنون میشم…اگه جای من بودین با650000تمون چی میخریدین..اصلان گوشی میخریدین..خواهش میکنم راهنماییم کنید . ممنون.

        1. پیمان گل‌کار

          این گوشی تک هسته‌ای هست و از لحاظ ظاهری هم من به شخصه نمی‌پسندم!
          گوشی‌های اکسپریا یو و اکسپریا سولا با این رنج قیمتی ظاهر مدرن‌تری داشته و از پردازنده‌های دو هسته‌ای استفاده می‌کنند

        2. اگه مشکل فقط ظاهر وتک هسته ای بودنش برام زیاد مهم نیست.ولی اگر چیز دیگه هم هست صادقانه بگین..چرا نمیگین اگه جای من بودین چه کار میکردین با چشم پوشی از ظاهر و تک هسته ای بودنش..

        3. پیمان گل‌کار

          اگر این دو مورد براتون مهم نیست که خب همین گوشی را بگیرید! اینکه دیگه سوال نداره!
          اما من اگر جای شما بودم، یکی از آن دو گوشی دیگر را می‌گرفتم

        4. من الان با اعتمادی که به شما دارم کاملا دو دل شدم.sola 50000تومن گرون تره .ندارم.اگه پس فردا برم neo l رو بگیرم کارم اشتباه.دلم میخاد صادقانه با چشم پوشی از نظر شخصیت تیر خلاصی رو بزنی برام.حرف اخرتونو بزنین هرچی بود همونو اجراش میکنم.ببخشید وقت شما رو میگیرم..

        5. پیمان گل‌کار

          حامد جان، برای من هیچ فرقی نمی‌کنه که شما چه گوشی‌ای بگیرید، اینکه هم می‌گویم نئو ال را ترجیحا نحرید، به دلیل این هست که دوست دارم بابت پولی که می‌پردازید بهترین گزینه را تهیه کنید.
          از نظر من اگر ظاهر اکسپریا یو را می‌پسندید و مشکلی با حافظه داخلی ۴ گیگابایتی آن ندارید، در وهله نخست این مدل را تهیه کنید.
          اگر هم خوشتان نیامد، گزینه دوم من اپتیموس بلک ال‌جی را معرفی می‌کنم که امتحان خودش رو به عنوان یک گوشی خوب پس داده و از لحاظ امکانات شبیه به نئو ال هست.
          اگر هم باز نخواستید! همون نئو ال را بگیرید و مبارکتان باشد

  28. سلام
    من تازه sony xperia neo l رو خریدم. از نظر کیفیت تصویر ازش راضی هستم فقط سوالی داشتم. میخواستم براش از اینترنت برنامه بگیرم. اما تو سایتهای معتبر اسم این گوشی برای انتخاب وجود نداره. چیکار باید بکنم؟اگه نرم افزارهای اندروید 4.0.4 تو اینترنت سرچ کنم و بگیرم مشکلی برای گوشی به وجود نمیاد؟

    1. پیمان گل‌کار

      فرقی نداره، شما برنامه‌های اندروید حتی نسخه‌های پایین‌تر را هم بگیرید بر روی گوشی اکثرا اجرا می‌شوند

  29. سلام وممنون ازبررسی های خوبتون

    من قصددارمneo l بگیرم وفقط یه چیزی منوبه شک انداخته…
    میخواستم بدونم پردازنده این گوشی روی اندروید4 کندی و لگ نمیزنه؟؟
    وآیارم 512 برای اندروید4 کافیه؟

  30. با سلام خدمت دوستان من گوشی نئو ال دارم مخواستم ببینم ایا هنگام فیلمبرداری زوم نداره ؟ چون من هرچی تلاش کردم نتوستم .اگه داره راهنمایی کنید

  31. پیمان جان ضمن تشکر و خسته نباشید از مقاله مفید تان
    میخواستم اگر زحمتی نیست بفرمائید شما بین glx sky و sony xperia neo l کدام را ترجیح میدهید و به چه دلیل…………………….از پاصخ شما سپاسگزارم

    1. پیمان گل‌کار

      اولا من ترجیح می‌دم هیچکدام را نگیرم!
      اما اگر مجبور بودم باز سراغ جی‌ال‌ایکس نمی‌رفتم! برندی کاملا نا معتبر که محصول فیک چینی را با برند ساختگی به مشتری تحویل می‌هد

  32. با سلام خدمت همه. من خودم neo l دارم و واقعا از این مقایسه ناراضی هستم به چند دلیل یکی اینکه مقایسه صفحه نمایشش با n9 دقیقا کیفیت صفحش چیزیه که توی عکسها واسه n9 گذاشتین و تصویر بغل دستتش اصلا کیفیت neo l رو نشون نمیده. این عکسی که واسه بررسی کیفیت صفحه نمایشش گذاشتین به هیچ وجه کیفیت این گوشی رو نشون نمیده و خدایی کیفیت صفحه این گوشی بدور از هرگونه تعصب خیلی عالیه. بعدش اینکه مقایسه این گوشی رو باید با گوشیهای هم قیمتش انجام میدادین نه با گوشیهایی که حدود دو یاسه برابر قیمتشو دارن..

  33. سلام ایا در کل برای کسی که اهل بازی نیست و فقط نیازایی مثل برنامه دیکشنری یا درسی داره این گوشی کنده یا خوبه؟

  34. با سلام خدمت آقا پیمان به نظر شما این گوشی (Sony Xperia neo L) بهتره یا Sony Ericsson Xperia ray اگه مقداری توضیح بدین ممنون میشم.

    1. پیمان گل‌کار

      با توجه به نمایشگر بزرگ‌تر، استفاده از برند سونی و اندروید نسخه ۴ به صورت پیش فرض، برتری با Neo L هست

  35. سلام خوبین؟
    ممنون
    ولی وقتی این گوشیو بهم میفروخت گفت دوربینش8 مگاپیکسل؟
    دروغ گفته؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    1. پیمان گل‌کار

      بهترین حالت اینه که تصور کنید اشتباه فکر می‌کرده!!! در هر صورت دوربین گوشی ۵ مگاپیکسل است

  36. گوشی که 200هزار تومان از گوشی XPERIA Neo L گرون تر باشه حتما” باید یه فرقی بین شون باشه دیگه اگه اینطوریه باید گوشی 1100 را با N9 مقایسه کرد 

  37. Sony Xperia sola اگه به اندروید 4 اپدیت بشه سرعت گوشی کم میشه ؟

    Sony Xperia sola از فارسی پشتیبانی میکنه ؟

    اگه با سولا یا نیول بازی های سنگین کنم ایا گوشی گرم میشه ؟

    برای پخش اهنگ نیول بهتره یا سولا ؟

    لطفا اشکالات نیول و سولا رو بگید

    اگه امکانش هستش سریع تر پاسخ دهید امروز میخوام برم بخرم فقط بین نیول و سولا موندم کدوم بهتره !

    1. پیمان گل‌کار

      گوشی سولا در کل مدل قدرتمندتری است. این گوشی با بهره گیری از پردازنده دو هسته‌ای و واحد گرفایکی توانا، در اجرای بازی و برنامه‌ها بهتر عمل خواهد کرد

  38. دوستان عزیز خیلی ممنون از انتقاد هاتون چرا که تو همه ی سایت ها فقط خوبی هاشو نوشتن .
    من خودم نئو ال دارم و ازش هم رازیم و یه چیزی هم بگم که این گوشی تو خیلی از قسمت ها با گوشی هایی مانند گالاکسی دو و اپتیموس سه بعدی , گالاکسی ایس ویا اچ تی سی وی در رقابته و تو همش در قسمت صفحه نمایشش برتر از همه شده “بررسی های گوشی ها در اروپا” چون 4 اینچ LCD با نور زمینه LED ، وضوح 480 x 854)WVGA پیکسل) و موتور Bravia موبایل سونی و 16 میلیون رنگ TFT و خیلی چیزای دیگه.

    خیلی ممنون

    1. اس ۳ رو بررسی کردیم که با سرچ در سایت پیدا می‌کنید
      وان ایکس هم که دیگه کمی قدیمی شده!
      xiaomi هم اگر به دستمون برسه که بعید می‌دونم چشم!
      سیاست ما در بررسی‌ها بر روی داشتن گجت و تالیف مقاله است و نه ترجمه آن که همین امر تعداد مدل‌ها را به ناچار محدود می‌کنه

  39. مرسی ادمین جان بابت بررسی ها فقط تو بررسی ها از محصول مورد نظر عکس کم میزارید با اینکه میدونم عکس تو نت هست ولی لایو باشه بهتره مرسی

  40. واقعا به خاطر برسی ممنونم . . .

    ولی پیمان جان فکر کنم دیگه دارید زیاد به سمت سونی میرید . . . من دوست داشتم HTC ONE X یا یکی از تبلت های سامسونگ رو برسی کنید

    منتظر برسی Arco S هستم . . .

    راستی کلک این Arco S رو از کجا گیر آوردی؟ . . . از اون ور آب ؟

    1. عارف جان این بررسی کار رامین عزیز هست
      ما گوشی‌هایی رو بررسی می‌کنیم که نمایندگی رسمی یا ساپورت خوبی در ایران دارند، متاسفانه اچ‌تی‌سی در حال حاضر این مزیت را ندارد

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH