هر آنچه که می‌بایست در خصوص گجت‌های ضد آب بدانید!

بله آقای محترم، این گوشی در برابر آب مقاوم است و می‌توانید آن را حتی در زیر آب نیز استفاده کنید! این جمله‌ای است که روزانه فروشندگان بسیار زیادی در حین خرید اسمارت فون و یا تبلت به خریداران می‌گویند و آن‌ها را شیفته محصولی می‌کنند که وی تصمیم دارد بخرد. ضد آب بودن یک ویژگی جالب و کاربردی است که در مدت حدود 2 سال توانست یکی از ویژگی‌های رسمی در میان اسمارت فون‌ها باشد. در ابتدا سونی رسما قدم در وادی ضد آب‌ها گذاشت و محصولاتی را معرفی کرد که در برابر آب و گرد و غبار مقاوم بودند و روز به روز نیز بر کیفیت و کارایی این نوع محصولات افزوده شد و سایر کمپانی‌ها نیز تصمیم گرفتند تا محصولاتی با قابلیت مقاومت در برابر آب را روانه بازار سازند.

water-and-dust-resistance

اما ضد آب بودن یعنی چه؟ اغلب کاربران فکر می‌کنند دستگاهی که لقب پر آوازه ضد آب بودن را یدک می‌کشد می‌بایست کاملا در برابر آب مقاومت کند و در هر شرایطی که گجت مورد نظر با آب برخورد داشته باشد هیچ مشکلی برای آن پیش نخواهد آمد اما اکنون با جرات می‌‌خواهیم بگوییم که هیچ کدام از گجت‌های ضد آب چنین قدرتی ندارند. برای مثال محصولات کمپانی سونی در ابتدا تنها می‌توانستند تا 30 دقیقه در ارتفاع کمی از آب فشار را تحمل کند و آسیب نبیند اما اگر بیشتر طول می‌کشید یا فشار بیشتری را تحمل می‌کرد دستگاه مشکلاتی را به خود می‌دید. (البته این میزان در حال حاضر نسبتا افزایش یافته است) برخی محصولات با وجود اینکه ضد آب هستند اما در واقع در رتبه بندی نسبت به گجت‌های دیگر مقاومت کمتری در برابر آب و گرد و غبار دارند. در ادامه تصمیم داریم تا در کنار شما سفری به دریا و شن‌های ساحلش داشته باشیم و بدانیم که کدام نوع محصولات لیاقت همراهی با ما در این سفر را خواهد داشت و در برابر آب و گرد و غبار مقاوم خواهد بود.

رتبه بندی IP

تمامی اسمارت فون و گجت‌های ضد آب با معیار IP سنجیده و رتبه بندی می‌شوند که بعد از حروف IP هیچ خط تیره و فاصله‌ای وجود ندارد و بعد از آن دو یا یک عدد نوشته می‌شود که از معروف‌ترین رتبه بندی‌ها می‌توان به IP67 و IP68 اشاره کرد. استاندارد IP توسط کمسیون بین المللی لوازم الکترونیکی به رسمیت شناخته می‌شود و این سازمان مدعی شده که از رتبه بندی IP برای شناسایی میزان مقاومت محصولات مختلف در برابر گرد و غبار و مایعات استفاده می‌کند.

عدد اول بعد از IP میزان مقاومت دستگاه در برابر گرد و غبار را نشان می‌دهد که از 0 تا 6 رتبه بندی می‌شود و دستگاهی که بتواند امتیاز 6 را دریافت کند یعنی مقاومت خوبی در برابر ورود گرد و غبار و مواد ریز دارد. عدد دوم که برای رتبه بندی دستگاه‌ها برای مقاومت در برابر آب استفاده می‌شود از 0 تا 8 است که در واقع دومین عدد در رتبه بندی IP محسوب می‌شود و هرچه قدر عدد بزرگتری (البته بین 0 تا 8)‌ را شامل شود دستگاه در برابر آب مقاومت بیشتری دارد.

البته گاها در رتبه بندی‌های IP حرف X را مشاهده می‌کنیم که آن به معنای عدم تست شدن دستگاه در زمینه مذکور است. اگر این حرف به جای عدد اول نوشته شود به معنای این است که دستگاه در برابر گرد و غبار تست نشده است و اگر این حرف به جای عدد دوم باشد به معنای تست نشدن در برابر آب و مایعات است. برای مثال IPX7 به این معنی است که این دستگاه در برابر گرد و غبار و اشیا ریز تست نشده است اما می‌تواند در فشار 1 متری آب به مدت 30 دقیقه دوام بیاورد. در لیست زیر می‌توانید میزان مقاومت هر رتبه در برابر گرد و غبار را مشاهده نمایید.

SOLID-PROTECTION

همان طور که مشاهده کردید اگر عدد اول 0 باشد در برابر هیچ شی کوچکی نمی‌تواند مقاومت کند اما اگر رتبه 1 را داشته باشد به معنای مقاومت نسبی در برابر اشیا ریز است که می‌بایست اندازه آن‌ها کمتر از 50 میلی متر باشد. اگر عدد 2 را در این بخش مشاهده کردید یعنی دستگاه در برابر ذراتی کوچک‌تر از 12.5 میلی متر می‌تواند مقاومت کند و عدد 3 نیز به معنای مقاومت در برابر مواد کوچک‌تر از 2.5 میلی متریست. اگر در دستگاه شما اشیا کوچک‌تر از 1 میلی متر نتوانند وارد شوند به‌طور حتم دستگاه شما در رتبه بندی‌ها عدد 4 را به خود اختصاص خواهد داد. رتبه 5 به معنای مقاومت جزیی دستگاه در برابر مواد بسیار ریز نظیر گرد و غبار است و رتبه 6 نیز به معنای مقاومت کامل در خصوص موارد این چنینی است.

در جدول زیر می‌توانید رتبه بندی گجت‌ها در برابر مقاومت در آب را مشاهده کنید.

MOISTURE-PROTECTION

همان طور که مشاهده کردید عدد 0 به معنای عدم مقاومت در برابر آب و عدد 1 به معنای مقاومت بسیار کم است. به این معنی که اگر دستگاه شما رتبه یک را داشته باشد می‌توانید از آن در باران‌های بسیار خفیف به مدت ده دقیقه استفاده کنید (مقاومت در برابر قطرات عمومی که به دستگاه بر خورد می‌کنند). رتبه 2 به این معنی است که شما می‌توانید از دستگاه خود در زمانی که در زاویه 15 درجه مورد استفاده قرار می‌گیرد زیر باران سبک به مدت 10 دقیقه استفاده کنید.

در رتبه 3 دستگاه قادر است تا در زاویه 60 درجه، باران و یا اسپری کردن آب را تحمل کند و تا 5 دقیقه دوام بیاورد. رتبه 4 نیز به معنی مقاومت در برابر باران و اسپری آب در هر زاویه‌ای است که دستگاه در این شرایط می‌تواند به مدت 5 دقیقه کاملا بدون مشکل دوام بیاورد. اما اگر دستگاه شما رتبه 5 را داشته باشد بدین معنی است که می‌تواند در برابر فشار کم آب به مدت 3 دقیقه دوام بیاورد. این ویژگی مقاومت دستگاه شما را در فشار‌های کم تضمین می‌کند (ریختن آب از فاصله سه متری به مدت 3 دقیقه).

رتبه 6 به معنای مقاومت در برابر فشار آب نسبتا زیاد است که دستگاه می‌تواند در زمان ریختن آب از ارتفاع سه متری با فشار نسبتا زیاد به مدت 3 دقیقه دوام بیاورد. رتبه 7 نیز به معنای مقاومت گجت شما در عمق 1 متری آب به مدت 30 دقیقه است که مناسب به نظر می‌رسد. اما بیشترین مقاومت را رتبه 8 ارایه می‌دهد که دستگاه‌های این چنینی قادر هستند تا در آب شنا کنند و از بین نروند. البته میزان مقاومت این نوع دستگاه‌ها در برابر عمق آب را کمپانی‌های تولید کننده اسمارت فون اعلام می‌کنند و در این رتبه شما می‌توانید بعد از افتادن اسمارت فون و یا تبلت گران قیمت‌تان در آب آسوده خاطر باشید که هیچ مشکلی برای آن پیش نخواهد آمد.

حال برای درک بهتر موضوع پرچم‌دار سال گذشته سامسونگ با نام گلکسی S5 را مثال می‌زنیم که رتبه IP67 را از آن خود کرده بود، این یعنی دستگاه می‌تواند کاملا در برابر گرد و غبار و اشیا ریز مقاومت کند اما در زمینه آب تنها می‌توان به مدت 30 دقیقه عمق 1 متری را تحمل کند و بعد از این مدت نفس کم می‌آورد و قادر به ادامه حیات نیست. (احتمال ورود آب به دستگاه زیاد است)

فشار آب

حال یک توصیه برادرانه به شما می‌کنیم. اگر روزی تصمیم به خرید یک ساعت گرفتید و فروشنده گفت که این ساعت ضد آب است بدانید که این یک دروغ است. بدین معنا که هیچ ساعتی کاملا در برابر آب مقاوم نیست و به دلیل مواد به کار رفته در آن‌ها به هیچ وجه نمی‌تواند در هر شرایطی کاملا در برابر آب مقاومت کند و بالاخره آب در آن نفوذ خواهد کرد. توجه داشته باشید که ساعت‌ها نیز همانند گجت‌های هوشمند تنها قادر هستند تا یک فشار خاص را تحمل کنند که این فشار آب نیز توسط کمپانی تولید کننده اعلام می‌شود. (پس بی گدار به آب نزنید)

در خصوص ساعت‌ها نیز ISO استانداری را برای مقاومت در برابر آب ارایه کرده و در اختیار کمپانی‌های تولید کننده ساعت قرار داده است که گویا کمپانی‌های تولید کننده ساعت هوشمند چندان توجهی به آن ندارند و دوست دارند با تبعیت از کمسیون لوازم الکترونکی از کد IP استفاده کنند.

فشار آب توسط واحد ATM سنجیده می‌شود و هر ATM یعنی 10 متر عمق آب از سطح و اگر روزی شنیدید که فلان محصول قادر است تا پنج ATM را تحمل کند به معنای این است که دستگاه تا 50 متری آب بدون هیچ مشکلاتی می‌تواند دوام بیاورد. در لیست زیر می‌توانید میزان تحمل ATM‌های مختلف را مطالعه کنید.

WATER-PRESSURE

برخی کمپانی‌های ساعت ساز وجود دارند که با افتخار اعلام می‌کنند که ساعت‌های آن‌ها را می‌توانید تا عمق 50 متری آب استفاده کنید و یا حتی بدون هیچ مشکلی در حین شنا و یا حمام کردن نیز آن‌ها را مورد استفاده قرار دهید.

البته همان طور که مطالعه کردید ماجرا مقاومت در برابر آب آن چیزی نیست که تصور می‌کردیم و چندین نکته مهم و حیاتی نیز در این خصوص وجود دارد که می‌توانید در ادامه آن‌ها را مطالعه کنید:

  • اغلب تست‌هایی که توسط کمپانی‌های مختلف در خصوص ضد آب بودن محصولات انجام می‌شود در آب ساکن و شیرین است و هیچ تضمینی وجود ندارد که دستگاه شما در آب شور و یا دارای فشار بالا نیز بتواند مقاومت کافی را داشته باشد.
  • دوش گرفتن و حمام کردن با گجت‌های ضد آب توصیه نمی‌شود. زیراکه هر چقدر هم IP دستگاه بالاتر باشد چندان مقاومت کافی برای دوش گرفتن چندین باره ندارد. اما اگر فراموش کنید و برای یک بار دوش بگیرید به احتمال زیاد مشکلی برای دستگاه شما به وجود نخواهد آمد. البته به این نکته نیز توجه کنید که آب خوردگی گجت‌های هوشمند شامل گارانتی نمی‌شود.
  • تمامی تست‌های انجام شده توسط کمپانی‌های مختلف برای نمایش ضد آب بودن آن‌ها در دمای بین 15 تا 35 درجه سانتی گراد انجام می‌شود و استفاده از این محصولات در دمای‌های بالا به دستگاه هوشمند اما ضد آب شما صدمه خواهد زد. برای مثال استفاده از ابزار‌های هوشمند در سونا و اتاق بخار توصیه نمی‌گردد.
  • همان طور که می‌دانید بند‌های چرمی ساعت‌های هوشمند ضد آب نیستند.
  • قبل از وارد کردن اسمارت فون و یا هر گجت ضد آب خود به آب حتما مطمئن شوید که تمامی در پوش‌های توصیه شده در محل خود قرار گرفته‌اند و شیار‌های دستگاه کاملا چفت شده است.
  • اگر بعد از تمامی این مواردی که گفته شد دستگاه خود را وارد آب کردید و تصمیم دارید تا زیر آب از آن استفاده کنید (عکاسی و…)، توصیه می‌شود که دکمه‌های فیزیکی آن را فشار ندهید (مگر در صورتی که توسط کمپانی تولید کننده بلامانع بودن آن اعلام شود). زیرا باعث ورود آب به داخل دستگاه می‌شود و می‌تواند مشکلات زیادی را برای آن به وجود آورد.

همان طور که مشاهده کردید ضد آب بودن اسمارت فون‌ها آن چیزی نیست که فکر می‌کردیم. اگرچه دستگاه‌های زیادی در حال حاضر قادر هستند تا در برابر آب و گرد و غبار مقاومت کند اما این به معنای مقاومت کامل و در هر شرایط نیست و ممکن است که اگر گجت هوشمند شما در چنین شرایطی فشار زیادی را تحمل کند دچار آسیب شود. اما خاطرات و ماجرا‌های اسمارت فون‌های ضد آب به‌طور حتم برای تمامی کاربران این نوع محصولات اتفاق افتاده‌اند. با ما و سایر کاربران در این خصوص از طریق بخش دیدگاه‌ها در ارتباط باشید.

4 در مورد “هر آنچه که می‌بایست در خصوص گجت‌های ضد آب بدانید!”

  1. چه جالب ضدآب بودن با سونی معنی میشه اونوقت عکس پست از سامسونگه. واقعا تا کی میخواید سعی کنید سونیرو از ذهنها پاک کنید؟!!! سونی همیشه سونیه و حتی بدون تبلیغات هم پرفروش ترینه.

    1. شما روی چه چیزای بیخودی گیر میدین!! خوبه اول پست زده که سونی ضد آب رو در بازار پر رنگ کرد
      تعصب اخه تا کجا و تا چه حد دیگه!!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH