چگونه دو سیستم عامل متفاوت را بر روی یک کامپیوتر نصب کنیم؟

اغلب کامپیوتر‌ها به‌صورت نرمال از یک سیستم عامل استفاده می‌کنند که در حین روشن شدن دستگاه، کامپیوتر به‌صورت خودکار روی ویندوز نصب شده بوت می‌شود ولی این بدان معنا نیست که همیشه شرایط این چنین است. یعنی ممکن است که شما بر روی کامپیوتر خود دو سیستم عامل و یا بیشتر نصب کنید که این کار برای نیاز‌های مختلف انجام می‌شود. شیوه کار نیز بدین صورت است که اگر تصمیم دارید که بر روی کامپیوتر خود یک ویندوز 7 و یک ویندوز 10 را به صورت همزمان داشته باشید می‌بایست ابتدا ویندوز 7 را نصب کنید و سپس مراحل نصب ویندوز 10 را سپری کنید. البته در اغلب موارد این چنین است و شما برای داشتن ویندوز 7 و 8.1 نیز در کنار یکدیگر می‌بایست ابتدا ویندوز 7 را نصب کنید. بعد از نصب دو سیستم عامل در کنار یکدیگر، زمانی که شما کامپیوتر را روشن کنید، سیستم از شما می‌خواهد که ویندوزی را که تصمیم دارید دستگاه با آن بوت شود انتخاب کنید تا مراحل اجرا سیستم عامل سپری شود.

img_552b1c5405a1d

اکنون در این مقاله تصمیم داریم تا در کنار شما شیوه نصب دو سیستم عامل در کنار یکدیگر را فرا بگیریم. پس تا انتها مقاله همراه ما باشید.

اصول ابتدایی

شما ابتدا می‌بایست اولین ویندوز خود را بر روی کامپیوتر به‌صورت عادی نصب کنید. البته اگر هارد دستگاه شما خام است می‌بایست پارتیشن بندی را نیز انجام دهید و توجه داشته باشید که یک درایو را نیز باید برای سیستم عامل دیگر در نظر بگیرید.

حال اگر دستگاه شما اطلاعات مختلف و ضروری‌ را بر روی هارد خود دارد، می‌بایست یک درایو را برای نصب سیستم عامل دوم خالی کنید تا فرآیند نصب دچار مشکل نشود. البته به این نکته مهم نیز توجه داشته باشید که امکان نصب دو سیستم عامل در یک درایو وجود ندارد و اختلالاتی را به همراه خواهد داشت.

اکنون شما می‌بایست ویندوز دوم را به‌صورت دستی یا Custom Instal نصب کنید. البته توجه داشته باشید که می‌بایست سیستم عامل دوم به‌صورت دستی نصب شود تا از طریق آن بتوانید محل نصب سیستم عامل و… را مشخص کنید و به هیچ وجه در این هنگام از بخش Upgrade استفاده نکنید. چرا که باعث می‌شود سیستم عامل اول دستگاه به نسخه جدید ارتقا یابد و دیگر شما دو ویندوز را در اختیار ندارید.

img_552b16719fe10

اگر شما ویندوز اولیه خود را جدیدا نصب کرده‌اید دیگر نیازی نیست که دوباره ویندوز جدیدی را به عنوان سیستم عامل اول نصب کنید و تنها می‌توانید با خالی کردن فضایی از یک درایو، نصب ویندوز دوم را انجام دهید. البته توجه کنید که با وجود فایل‌های شما در درایو مورد نظر اگر فضایی برای نصب ویندوز نیز وجود داشته باشد مشکل در نصب و اجرا به وجود نمی‌آید اما توجه کنید که اگر سیستم عامل شما دچار مشکل شود بازیابی اطلاعات شما در درایو مورد نظر کمی دشوار است و بهتر این است که از همان ابتدا اقدام به انتقال آن‌ها به یکی از درایو‌های دیگر بکنید.

یک درایو را در صورت نیاز Shrink کنید

img_552b02ea4fd7f

اگر شما در درایوی که سیستم عامل خود را نصب کرده‌اید و یا هر درایو دیگر، فضای کافی برای نصب ویندوز جدید ندارید می‌توانید از قابلیت Shrink استفاده کنید. از طریق این ویژگی فضای بیشتری برای درایو مورد نظر شما اختصاص داده می‌شود (با کاهش فضای سایر درایو‌ها) و شما می‌توانید فضای کافی برای نصب ویندوز را در آن درایو ایجاد کنید. برای این کار ابتدا دکمه ویندوز به همراه دکمه R را در کیبورد کامپیوتر خود فشار دهید تا یک پنجره کوچک نمایش داده شود. اکنون شما می‌بایست diskmgmt.msc را در محل موجود تایپ کنید و سپس دکمه اینتر را فشار دهید. حال بر روی درایوی که می‌خواهید فضای بیشتری را به آن اختصاص دهید، راست کلیک کنید و دکمه Shrink Volume را فشار دهید. این قابلیت فضای مورد نیاز را به درایو شما اضافه می‌کند.

البته توجه داشته باشید که اگر شما از BitLocker استفاده می‌کنید، می‌بایست قبل از این کار کنترل پنل آن را اجرا کنید و بر روی Suspend Protection کلیک نمایید. این کار باعث می‌شود که محافظ برنامه از ریبوت و تغییر اندازه درایو‌ها غیر فعال شود و شما بتوانید فضای بیشتری را به درایو مورد نظر اختصاص دهید.

اکنون شما می‌بایست سیستم عامل جدید را از طریق CD و یا هر طریق دیگر نصب کنید. البته همان طور که گفته شما همانند تصویر زیر می‌بایست از بخش Custom برای نصب وارد عمل شوید.

img_552b02fb62fa5

حال برای نصب ویندوز گزینه Unallocated Space را پارتیشن بندی کنید و یا در هر درایوی که می‌خواهید (به جز درایوی که ویندوز اول بر روی آن نصب شده است) ویندوز جدید را نصب کنید.

img_552b030729c2c

اکنون بعد از این که عملیات نصب همانند همیشه به پایان رسید در هر زمانی که کامپیوتر خود را روشن کنید، صفحه‌ای نمایش داده خواهد شد (همانند تصویر زیر) که از طریق آن می‌توانید ویندوزی را که تصمیم دارید دستگاه با آن بوت شود انتخاب کنید (البته توجه کنید که بر اساس ویندوزی که شما استفاده می‌کنید ممکن است تصویر زیر متفاوت باشد).

img_552b0cf761c4d

البته شما می‌توانید از طریق تنظیمات داخل ویندوز نیز سیستم عامل پیش فرض در حین بوت شدن و یا زمانی که برای انتخاب سیستم عامل برای بوت اختصاص داده می‌شود، تغییراتی را اعمال کنید. برای این کار وارد کنترل پنل ویندوز شوید و گزینه System and Security را انتخاب کنید. اکنون در صفحه جدید بر روی آیکون System کلیک کنید و گزینه Advanced System Settings در بخش سمت چپ صفحه نمایش را انتخاب نمایید. سپس وارد سربرگ Advanced شوید و سیستم عامل پیش فرض مورد نظر خود را انتخاب کنید. به همین سادگی!

img_552b10d622928

118 در مورد “چگونه دو سیستم عامل متفاوت را بر روی یک کامپیوتر نصب کنیم؟”

  1. سلام ببخشید یک سوال واجب دارم

    من لینوکس داشتم نصب میکردم که انتهای نصب cd را در اوردم ولی الان میرم توش میگه enter key ولی نمیشه چیزی نوشت لطفا کمک کنید دیگه توی ویندوز هم نمیتونم برم

  2. سلام من یه ویندوز هشت داشتم با دوتا هفت بعد بجای ویندوز هشت ویندوزه تن رو نصب کردم بعد از اینکه نصب کردم دیگه اون دوتا ویندوز سونم نیست ولی بدون اینکه حجمی از درایواش کم بشه لطفا کمکم کنید مرسی

  3. سلام ، من ویندوز ۱۰ داشتم و ۷ که وین ۷ به مشکل خورد و ویندوزی به جز xp در دسترس نداشتم
    برای همین ویندوز xp نصب کردم ولی حالا ویندوز ۱۰ رو نمیشناسه
    چیکار کنم ؟

  4. سلام من لپ تاپ خریدم روش ویندوز ۱بود ولی الان میخوام ویندوز هفت نصب کنم چیکار کنم لطفا کمک کنید

  5. سلام
    آیا نصب لینوکس و ایکس پی روی ۲ هارد جداگانه ویروس رو به هم منتقل میکنند؟به سی پی یو فشار می آید؟

  6. سید امیر محمد

    با سلام و خسته نباشید من یه سوالی از خدمتتون داشتم اگه ممکنه بی زحمت بهم پاسخ بدید من یه مک بوک پرو دارم و غیر از سیستم عامل مک ویندوز ۱۰ هم روش نصب کردم مشکل من اینه که من ویندوزم رو آپدیت کردم ولی بعد از آپدیت کردن ویندوزم دیگه درایور مک روی ویندوز وجود نداره و دیگه نمی تونم از داخل ویندوز به هارد مک دسترسی داشته باشم اگه ممکنه راهنماییم کنید با تشکر!

  7. با سلام و خسته نباشید، من ویندوز ۷ ورژن ۳۲ بیتی روی سیستم داشتم و یه ویندوز ۸.۱ ورژن ۶۴ بیتی رو به عنوان سیستم دوم نصب کردم حالا وقتی میخوام وارد ویندوز ۷ بشم استارت آپ نمیشه لطفا کمکم کنید ممنون

  8. سلام
    دو ویندوزه کردن چقدر از سرعت سیستم کم میکنه
    برای منی که رمم ۸ گرافیک ۲ و ۵ هسته سی پی یو دارم؟

  9. سلام من میخوام از روی فلش ویندوز نصب کنم فبشو بوتیبل میکنم و کامپیوتر وقتی ریستارت میشهf8رو میزنم و فلشو انتخاب میکنم و اینتر میزنم میره یه صفحه ی سیاه که یه خط تیره بالای صفحه چشمک میزنه هر دکمه ای هم میزنم چیزی نمیشه

  10. سلام ویندوز ۱۰ دارم باید حتما ۷ رو هم نصب کنم اما ویندوز ۱۰ هم پاک نشه چیکارکنم ممنون میشم راهنماییم کنید خیلی واجبه

  11. سلام دوست عزیز
    تشکر و خسته نباشید عرض میکنم بابت زحماتتون برای تهیه و ارائه این مطلب…
    دوست بزرگوار چیزی که شما توضیح دادین نصب دو نسخه متفاوت از یک سیستم عامل(ویندوز) بود و نه نصب دو سیستم عامل متفاوت( مثلا ویندوز و لینوکس)،،،، تیتر با مطلب همخوانی نداره!
    ممنون میشم تیتر رو تصحیح بفرمایید که سایر بازدید کنندگان نیز دچار اشتباه نشن
    مرسی از وقتی که برای خواندن نظر من گذاشتید
    شاد باشید و موفق

  12. جناب Ghost

    ادامه کامنت بالا

    در مجموع عامل ایجاد اشکال دو سیستم عامل در یک سیستم برای کاربران مبتدی است والا هیچ محدودیتی در سیستم‌های عامل نصب شده وجود ندارد در واقع سیستم‌های عامل متفاوت کاربردها و ویژگی‌های مربوط به خودشان را دارند. شما با داشتن چند سیستم‌عامل این توانائی را دارید تا در مواقع ایجاد مشکلات به راحتی و بی دردسر وارد سیستم عامل دیگر خود شده و کار خود را انجام بدهید. با داشتن سیستم عامل متفاوت و کارکردن با آنها تجربه و مهارت نیز بدست میاورید مثلن با داشتن دو سیستم عامل لینوکس و ویندوز در کنار یکدیگر از لینوکس برای توسعه‌ی کارهاتون و ویندوز برای کارکردن با نرم‌افزارهای این سیستم عامل و یا انجام بازی‌ برای سرگرمی استفاده میکنید.بحث اینجا است که شما به چه منظوری میخواهید دو سیستم عامل کنار هم داشته باشید اموزش فوق بسیار آماتوری و ابتدائی است داشتن دو سیستم عامل کنار هم بدین شکل دارای ریسک و خطر بالائی هست امروزه افراد متخصص روی سیستم های خودشان دهها سیستم عامل دارند اما بصورت مجازی در واقع شخص برای هر پروژه یک سیستم عامل روی کامپیوترش نصب کرده البته برای استفاده از چند سیستم عامل راه های آسان تر و بی خطری مثل استفاده از (ویندوز لایو) امکان پذیره که بسیار مطمئن تر است فقط کافیه تنظیمات کامپیوترتون رو جوری انجام بدهید که از سی دی رام بوت شود با ران شدن وارد محیط ویندوز هفت خواهید شد البته از روی فلش نیز امکان بوت ویندوز لایو میباشد

  13. جناب Ghost
    بحث دو سیستم عامل با دو ویندوز با هم متفاوت هستند معمولن روی کامپیوتر ها دو سیستم عامل نصب میکنند (حرفه ای ها) که یکی ویندوز است دیگری لینوکس یا مکینتاش علتش این کار استفاده تخصصی از دیگر سیستم عامل ها است مثلن نرم افزارهای ویندوزی فراوانتر و قابل دسترس تر و متنوع تر و ارزنتر هستند ولیکن نرم افزار مک محدود میباشند .استفاده از دو سیستم عامل یکی کارهای معمول از ویندوز ها و نرم افزار هاشون و دیگری لینوکس و مک اغلب برای استفاده از اینترنت و شبکه مورد استفاده قرار میگیرند حسن استفاده انها در اینترنت و شبکه کارائی آنها است (البته هر یک از سیستم عامل ها طرفداران خاص خود را دارند ولی اغلب کاربران ایرانی با ویندوز خو گرفته اند و از بخصوص لینوکس وحشت دارند بقول معروف تا اسمش میاد راهشون کج میکنند یه طرف دیگه) اما استفاده از دو ویندوز کاربران عادی قبلن برای کلاس گذاشتن بود (هنوزم که هنوزه ویندوز اکس پی طرفددار بیشتری نسبت به ویندز ویستا .۷ . ۸ . ۱۰ دارد چون خیلی روان و خوش دست و ساده و مثل ویستا و هفت پیچیده نیست البته از خوی و عادت مردم ایران است که نسبت به تغییرات مقاومت نشان میدهند ) اما چند ماهی است که سخت افزارهای لپ تاپ ها و کامپیوتر های جدید یکطرفه انقلاب کرده و ظاهرن بدون هماهنگی با شرکت های نرم افزاری وارد بازار شده اند این سیستم ها نرم افزارهای ۳۲ بیتی را ساپورت نمیکنند مثل آنتی ویروس های ۲۰۱۶ که با ویندوز ۱۰ سازگار نیستند یا اگر سری به سایت های دانلودی داخلی بزنید خواهید دید در معرفی نرم افزار های بسیاری آمده که محصولات این شرکت ویندوز های اکس پی و ویستا را ساپورت نمیکند که البته این اقدام در پی تصمیمات ماکروسافت در پشتیبانی از ویندوز اکس پی بوده و این بهانه ای شده است که کاربران این سیستم ها در پی داشتن دو سیستم عامل باشند یکی ۷ – ۶۴ بیتی و ۸ یا ۱۰ ۶۴ داشته باشند اما دوستم جناب جوان مضرات داشتن دو سیستم عامل را مفصل ارائه کرده اما در کامنت دیگری داشتن دو سیستم عامل مجزا و ایمن را آموزش خواهم دد

  14. با سلام من میخواستم بدونم ایا نصب دوتا ویندوز روی لپتاپ خوبه یا نه؟ اگه نه علتش رو ذکر کنید لطفاً

  15. سلام

    روش معمولی نصب دو تا سیستم عامل در کنار هم اینکه یکی در درایو C که یه پارتیشن primary است نصب شود و سیستم عامل دوم در داخل درایو دیگه مثل D که این پارتیشن دیگه پریماری نیست
    این روش مضراتی دارد که در زیر به آنها اشاره میکنم :

    ۱ _ ابتدا باید سیستم عامل قدیمی نصب بشه و بعد سیستم عامل جدیدتر یعنی اگر ویندوز ۷ نصب دارید و بخواهید در کنارش xp نصب کنید باید ۷ رو پاک کنید و اول ویندوز xp را نصب کنید

    ۲ _ در این حالت یه پارتیشن primary دارید به نام C و موقعی ای که شما دو تا سیستم رو نصب میکنید حتی اگر هیچ کدام از سیستم عامل ها رو هم درون درایو C نصب نکنید یکسری از فایل ها سیستم عامل ها درون درایو C کپی میشه یعنی حیات سیستم عامل های شما به درایو C وابسته است و اگر این درایو فرمت بشه هر دو سیستم عامل از کار خواهند افتاد
    مثال : شما ابتدا ویندوز ایکس پی رو درون درایو C نصب میکنید و بعد ویندوز ۷ را درون یک درایو دیگه مثلا D نصب میکنید اگر به هر دلیلی درایو C شما فرمت بشه نه تنها ویندوز ایکس پی شما از بین میره بلکه دیگه ویندوز ۷ شما هم بالا نمیاد و هر دو رو باید از اول نصب کرد (البته با روش های حرفه ای تر میشه ویندوز ۷ را دوباره به راه انداخت ولیکن آش همان آش و کاسه همان کاسه خواهد بود)

    ۳ _ حتما در این حالت میتونید با یکی از سیتم عامل ها وارد بشید و اقدام به فرمت درایو ها کنید حالا اگر این کار عمدی نباشه شاید سهوی باشه ولی یادتون باشه که چه عمدی و چه سهوی درایو سی رو نباید فرمت کنید زیرا با این کار هر دو سیستم عامل از دست خواهند رفت

    ۴ _ اگر یکی از سیستم عامل ها ویروسی بشه سیستم عامل دوم نیز ویروسی میشود

    ۵ _ اگر سیستم عامل جدید تر رو پاک کنید اثرات جانبی اون مثل با قی ماندن history و کلید های رجیستری سبب ایجاد اخلال در سیستم عامل دیگر میشود

    ۶ _ اگر ویندوزی که در درایو غیر از C رو پاک کنید ( ویندوز درایو C را نمیتوانید پاک کنید. به بند ۲ مراجعه شود) در منوی بوت ابتدای روشن شدن کامپیوتر مشاهده میکنید گزینه ورود به هر دو سیستم عامل وجود داره و اگر منوی مربوط به گزینه ویندوزی که پاک شده را انتخاب کنید و اینتر کنید در بهترین حالت سیستم شما ری استارت میشود رفتن به حالت سیف مود و هنگ کردن و رفتن به صفحه آبی ( صفحه آبی مرگ ) گزینه های دیگر این انتخاب خواهد بود

    ۷ _ وجود چند سیستم عامل در کنار هم باعث ایجاد اختلال در کار هر یک از ویندوز ها خواهد شد کاهش سرعت و بروز مکرر پیام های خطا و هنگ کردن های پی در پی در کامپیوتر افزایش پیدا میکنه

    ۸ _ در صورت آپدیت کردن هر یک از ویندوز ها از آنجا که درایو سی بصورت پیش فرض برای نصب یک ویندوز تعیین شده حتی در صورتی که ویندوز درایو سی را بخواهید آپدیت کنید احتمال اینکه فایل های اپدیت مربوط به ویندوز اکس پی (یا ویندوز قدیمی تر هر چه که باشد ) در داخل فولدرهای مربوط به ویندوز دیگر سیستم (ویندوز جدیدتر هر چه که باشد) نصب شود خواهد بود که مطمئنن باعث بروز اختلال در کار هر دو سیستم عامل خواهد بود و یا برعکس

    ۹ _ از انجا که هر دو سیستم عامل به هم وابسته هستند در صورت ویروسی شدن سیستم از طریق هر یک از سیستم عامل ها ویروس به سیستم عامل دیگر در درایو دیگر منتقل شده و هر دو سیستم عامل را درگیر مینماید لذا خود به خود ناحیه بیشتری از هارد سیستم شما آلوده خواهد شد در نتیجه ویروس ها شانس بیشتری برای رسیدن به اهداف خود یا از کار انداختن کامل کامپیوتر شما خواهند داشت در صورت داشتن دو آنتی ویروس برای هر سیستم عامل تداخل در کار هر یک را مشاهده خواهید کرد حتی اگر هر دو آنتی ویروس از یک شرکت و هم خانواده باشند ولی اگر دو آنتی ویروس متفاوت بر روی هر سیستم عامل نصب شوند که دیگر واویلا

    البته عملا در چنین حالاتی باید منتظر مشکلات و دردسرهای غیر منتظره بیشتری بود

    حالا اگر میخواهید این مشکلات هنگامی که دو تا سیستم عامل در کنار هم نصب میکنید نداشته باشید و هر سیستم عامل به صوررت مستقل از دیگری عمل کند و کاری به هم نداشته باشند و امنیت و پایداری سیستم عامل شما زیاد باشد باید از روش های حرفه ای تر استفاده کرد با جستجو در فضای مجازی به موارد خوبی دست پیدا خواهید کرد

    موفق باشید

  16. سلام..من ویندوز ۷ نصبه روی لبتابم میخوام ۱۰ هم نصب کنم.اما مراحل نصب گزینه next برام فعال نمیشه چه کنم؟

  17. سلام ایا میشه روی لب تاپ دوتا سیستم عامل یکی لینوکس و دیگری ویندوز ۷ نصب کرد اگه شد چطوری باید نصب کنیم اول لینوکس رو نصب کنیم بعد ویندوز یا اول ویندوز بعد لینوکس لطفا راهنماییم کنید ممنونم

    1. نواب میرزائی

      با سلام , خیر

      چون در زمان نصب لینوکس , کل داده ها و اطلاعات موجود در هارد شما پاک میشود.

  18. سلام
    من دو ویندوز رو یکی تو درایو cنصب کردم و دیگری رو داریو eولی فقط ویندوز دومی میاد بالا ویندوز اولی اصلا نیست

  19. با سلام خدمت شما
    من اول ویندوز ۷ داشتم که تو درایو c نصب بود بعدش xp رو روی درایو f نصب کردم ولی اون صفحه ی انتخاب os رو نیاورد و فقط وارد xp می شد بعدش با dvd ویندوز ۷ کاری کردم که با ۷ بالا بیاد الانم با ۷ بالا میاد ولی بازم اون صفحه ی انتخاب os رو نمیاره چکار کنم که اون صفحه ی انتخاب os رو بیاره
    ممنون

  20. سلام خسته نباشید. من اول در درایو C ویندوز ۷ نصب کرده بودم.بعد یه مدتی (طبق مراحلی که فرمودید)در درایو D ویندوز ۱۰ رو نصب کردم .بعد از اتمام نصب ویندوز ۱۰ و ری استارت شدن سیستم در اون صفحه ای که ویندوز را میشه انتخاب کرد من ویندوز ۷ رو انتخاب کردم تاببینم ویندوز قبلی کار میکنه یانه.اما بعد از انتخاب ویندوز۷ سیستم ری استارت شد و پنجره ای باز شد که گزینه هایی برای ری استور کردن داشت.به نظر می اومد که ویندوز هفت یه جورایی ناقص شده. به نظر شما مراحل نصب ویندوز ۱۰ رو اشتباه رفتم؟ اگه کمک کنید ممنون میشم.خیلی برام مهمه

  21. سلام . من دو تا ویندوز دارم که یکی ۷و یکی۱۰ .. ویندوز ۱۰نم Enterpriseه که میخوام به نسخه Pro آپ کنم ..چه جوری باید این کارو بکنم .. بدون اینکه ویندوز ۷ پاک بشه . مرسی از کمکتون ..

  22. عزیز من دواا ویندوز ۷ داشتم. یکیشو پاک کردم ۱۰ نصب کردم. حالا موقع بالا اومدن فقط ۱۰ رو میاره. شدید به ۷ام احتیاج دارم. نمیدونم چیکار کنم. خواهشا راهنمایی فوری

    1. سلام.. عزیز باید اول بری control panel بعدش بری قسمت systemبعدش سمت چپ نوشته advanced system settings .. برو داخل.. بعدش قسمت advanced رو انتخاب کن.. پایین نوشته startup and recovery.. برو settings .. بالا نوشته system startup.. هیچی دیگه برو انتخاب کن ریستارت کن میاد

  23. سلام دستت درد نکنه داداش
    یه سوال داشتم
    اقا من دو تا ویندوز 8.1 رو تو درایو c نصب کردم یکی 32 بیتی یکی 64 بیتی
    ولی فقط سیستم عامل دوم رو بالا میاره یعنی 64 رو
    حالا میخوام عوضش کنم نمیشه
    اینجایی هم که شما گفتین رفتم ولی فقط یه سیستم عامل نوشته بود اونم فقط نوشته 8.1
    حالا چیکارش باید کنم
    ممنون میشم راهنماییم کنین
    بازم ممنون از مطالبتون بدرود

    1. سلام
      اگر هر دو ویندوز رو داخل یک درایو نصب کرده باشین ویندوز دومی برای شما وجودنداره بلکه درون همون درایو پوشه ی به اسم windows.old هست ک ویندوز قدیمی شما درون بصرت بایگانی قرار گرفته و فقط می تونید از برنامه های اونا استفاده بکنید

  24. سلام میشه فیلم اموزشیشو بفرستید ب ایمیلم چون من چیزی نفهمیدم اگه میشه بفرستید چون لازم دارم خواهش میکنم لطفا ممنون.

      1. سیستم های موجود در بازار اغلب حداقل رم چهار دارند و میتوان به راحتی چندین ویندوز نصب کرد . و خیلی هم کارامد است

    1. بله .اگه ویندوز هفت رو اول نصب دارید که بهتر اگه نه از easy bcd کمک بگیرین تا بوتها رو براتون مدیریت کنه .

  25. دوستان توجه داشته باشید که همیشه اول ویندوز قدیمی تر باید اول نصب شود بعد ویندوز جدید.منظور از ویندوز جدید وقدیم سال ساخت ویندوز میباشد.یعنی ویندوز اکس پی سال ساختش قدیمی میباشد پس اول ویندوز اکس پی باید نصب شود بعد بقیه ویندوزها مثل ویندوز ۷ یا ۸ یا ۱۰.
    اگر ویندوز ۷ اول نصب شود میتوان ویندوز های ۸ و ۱۰ که جدیدتر میباشند را روی ویندوز ۷ نصب کرد اما امکان نصب ویندوز اکس پی به عنوان ویندوز دوم وجود ندارد.
    اگر ویندوز ۱۰ رو اول روی سیستم نصب کنیم هرگز امکان نصب ویندوز های قدیمی تر مثل ویندوزهای ۷ و۸ یا اکس پی و وجود نخواهد داشت پس اول ویندوزی که سال ساخت ان از بقیه ویندوزها قدیمی تر هست رو اول نصب کنید.

  26. سلام من و ویندوزم را فرمت کردم و وقتی سی دی ویندوز را داخل سیستم میزارم .میگه سیستم در حال بوت روی دی وی دی یا سی دی است.ولی هر چه قدر صبر میکنم صحفه نصب ویندوز نمیاد لطفا راهنمایی کنید،مرسی

    1. سلام …من یه ویندوز 7 ،64بیت داشتم آپدیتش کردم به ویندوز 10، حالا میخوام در کنارش یه ویندوز 7، 32 بیت هم داشته باشم…شما گفتین اول باید ویندوز 7 نصب کنم بعد 10 میشه با این روشی که گفتین اول ویندوز 10 بعد 7 نصب کنم؟

      2
      1
  27. سلام////
    من روی سیستم.دو ویندوز xp , 7 روی یک درایو دارم.ویندوز xp قدیمی بوده.و ویندوز جدید 7.
    یک تعداد لینکهای ذخیره شده تو xp دارم.چطور میشه ویندوز xpاجرا بشه..؟؟؟؟
    ممنون میشم جواب بدین

  28. سلام
    روی سیستم قبلا ویندوز xp و 7 نصب بود. الان ویندوز 10 را بجای xpدر درایو سیستم نصب کرده ام ولی ویندوز 7 دیگه بالا نمیاد لطفا راهنمایی کنید. با تشکر

  29. من که میخوام هم 8.1 و 10 رو نصب کنم…اول باید 8.1 رو بوت کنم و بعد 10 رو از داخل ویندوز 8.1 install کنم؟؟؟؟؟؟؟

    1. دوست عزیز اول باید ویندوز 8.1 رو نصب کنید و بعد ویندوز ۱۰ رو از روش بوت نصب کنید
      توجه کنید اول ویندوز پایین تر و بعد بالاتر چون ممکنه ویندوز پایین تر بوت ویندوز بالاترو از کار بندازه و ویندوزتون بالا نیاد

  30. مکینتاش هم میشه به همینشیوه نصب کرد؟
    اگر نمیشه لطفا آموزشش رو برای لب تاب ایسوس اس200 با ویندوز 8.1 بزارید!
    تشکر

  31. من ویندوز ده رو دانلود کردم حالا چطور میتونم انتقالش بدم روی dvd که نصبش کنم،لطفا اگه امکانش هست آموزش بدین

    1. یک سری برنامه ها مخصوص این کار هستند .
      برای پیدا کردن سرچ کنید (نرم افزار ساخت درایو مجازی برای نصب فایل های iso ) آنوقت مستقیم از روی خود لب تاپ و بدون نیاز به دی وی دی یا فلش ویندوز را نصب می کنید

    2. با استفاده از نرم افزار power iso ویندوز به طور بوتیبل روی دی وی دی رایت میشه البته اول باید اونو به ایمیج ایزو تبدیل کنید

  32. من الان ویندوز ۸ استفاده میکنم،و دوتا یوزر دارم،یکی مهمان که فقط به یه درایو دسترسی داره و دیگری یوزر خودم که به همه درایوها دسترسی دارم،حالا اگه بخوام ویندوز ده رو نصب کنم،وضعیت یوزرها به چه شکلی میمونی؟ یعنی یوزر ها بهم میریزن یا به حالت اول میمونن

    2
    7
    1. سلام
      هر ویندوزی که شما روی سیستم نصب میکنید نیازمند یک سری تنطیمات خاص خود هست پس در ویندوز ۱۰ شماید بایدخودتون اکانت های خاص برای ان ها بسازید

  33. سلام یه سوالی داشتم، من همین مراحل را برای لپ تاپ انجام دادم ولی روی هر پارتیشن که می زنم می نویسه بوت ایبل نسیت، باید چه کرد؟؟

    9
    5
    1. سلام آقا دستت درد نکنه که گفتی برای منم نمی دانم چرا اینطوریه ترو خدا فورا یکی یه راه حلی به من بده

      4
      3
    2. شهید گمنام

      سلام . باید درایو خود را بوتیبل کنید . شما آموزش بوتیبل کردن را میتونید از اینترنت یاد بگیرید . کافیه سرچ کنید نحوه بوتیبل کردن درایو . . . ولی این کار برای درایو ها توصیه نمیشود . اگگر میخواید بوتیبل کنید ، فلش یا حافظه جانبی رو بوتیبل کنید . نه درایو رو

      2
      2

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH