خداحافظی با جی‌میل و گوگل، راهکار یا خسارت؟!

اگر در خبرها خوانده باشید، «دبیر کارگروه مصادیق محتوای مجرمانه از فیلتر شدن قریب الوقوع گوگل و جی میل خبر داد. خرم آبادی در توضیح خبر فوق گفت: به دلیل درخواست‌های مکرر مردمی، سایت گوگل و جی‌میل در سراسر کشور فیلتر می‌شود. وی در خصوص مدت زمان فیلتر این سایت نیز گفت: گوگل و جی میل تا اطلاع ثانوی در سراسر کشور فیلتر خواهند بود. دکتر خرم آبادی در گفتگوی اختصاصی با وبگردی 20:30 گفت: پس از وصول درخواست‌های مردمی برای واکنش در قبال سایت‌های اهانت کننده و هتاک به ساحت پیامبر اسلام، لحظاتی قبل به این نتیجه رسیدیم که سایت‌های وابسته به شرکت گوگل که به اصرار خود برای اهانت در سایت یوتیوب (سایت وابسته به گوگل) ادامه می‌دهند تا اطلاع ثانوی پالایه شوند تا اعتراض ملت ایران را به دست اندرکاران این اقدامات موهن اعلام کنیم.»

پس از خواندن این خبر چه احساسی به شما دست می‌دهد؟ غرور یا تاسف؟ نمی‌خواهیم به بحث در مورد حرکت به طور یقین اشتباه یوتیوب در پخش این فیلم موهن بپردازیم، فیلمی که اکثر مسلمانان جهان را ناراحت کرد و سبب اعتراضات گسترده مردمی شد، اما بحث خارج ساختن گوگل و جی‌میل، سرویس‌هایی که دارند به صورت رایگان اقدام به سرویس‌دهی می‌کنند، از دسترسی کاربران ایرانی آیا واقعا یک راهکار درست و مفید است و یا بیشتر سبب خسارت به کاربران خواهد شد؟

تا پیش از این چندین بار پیش آمده بود که سرویس مهمی همچون جی‌میل از دسترس خارج شود که نتیجه آن وارد آمدن ضررهای بسیاری به مشاغل، به خصوص شغل‌هایی که وابستگی زیادی به اینترنت داشتند گردید و در این بین صدای اعتراض‌های بسیار گسترده‌ای در رسانه‌ها بلند شد. در این بین کسی دلیل درستی برای این عدم دسترسی بیان نمی‌کرد و این موضوع بر عصبانیت و ناراحتی کاربران بیشتر می‌افزود. اما تفاوتی که اکنون وجود دارد، این است که چند ساعت پیش از انجام این فیلترینگ دلیل آن به روشنی اعلام شده و در واقع همگان می‌دانند که به چه دلیل به این دو سرویس بسیار پر کاربرد دسترسی ندارند. در واقع خارج کردن به یکباره بزرگ‌ترین موتور جستجوی دنیا و همچنین سرویس ایمیلی که کاربران ایرانی اکثر استفاده خود را از آن می‌کنند، آن‌هم به چنین دلیلی، خود می‌تواند سبب بروز واکنش‌های منفی در این زمینه، نه به ضرر گوگل بلکه به ضرر مسئولین امر شود.

آیا واقعا کسی که تا پیش از این داشت از طریق سرویس جی‌میل خود مکاتباتش را انجام می‌داد، می‌تواند در عرض تنها چند ساعت (آن هم در صورتی‌که متوجه این خبر شده باشد) تمام راه‌های مکاتبه‌ای خود را تغییر دهد؟ آیا سرویس جستجوی قدرتمندی همچون گوگل به جای آن در نظر گرفته شده که اینچنین راحت در صدد حذف آن بر می‌آیند بدون آنکه به این نکته توجه شود بسیاری از جستجوهای علمی و دانشگاهی از طریق این موتور جستجو انجام می‌شود؟! آیا خارج ساختن این دو سرویس تنها سبب رواج بیشتر راه‌های دور زدن فیلترینگ و نهادینه کردن آن در نزد مردم نه به خاطر قانون گریزی بلکه به سبب نیاز، موجب خسران بیشتر نخواهد شد؟! اصلا چرا پس از گذشت این همه مدت چنین تصمیمی گرفته شده و چرا تنها در طی فرصتی بسیار کوتاه این اقدام آسیب پذیر اجرایی می‌شود؟ به راستی چه کسی پاسخگوی خسارت‌های وارد آمده به بسیاری از مشاغل که ارتباطات نقش عمده‌ای در کار و جستجوی آن‌ها دارد، است؟ آیا کشورهایی چون مصر و یمن که گسترده‌ترین اعتراضات را به این عمل یوتیوب داشتند، چنین برخوردی را با کاربران خود به عمل آوردند؟ آیا فکر می‌کنید اگر یک نظر سنجی بی‌طرفانه در همین فضای وب برگزار می‌کردید، اکثریت مردم رای به تعطیلی جی‌میل و گوگل می‌دادند؟!

قصد نداریم به سوالات بالا پاسخی دهیم و این‌کار را به ذهن باهوش کاربران خود می‌سپاریم، اما ذکر این نکته تنها کافی‌ست که شاید با ایجاد چنین محدودیت‌هایی گوگل نیز خسارت‌هایی را ببیند، اما ضرری که به کاربر ایرانی به واسطه چنین تصمیماتی (به خصوص در کوتاه مدت) وارد می‌شود، بسیار بیشتر از آن خواهد بود. پس لطفا به جای خسارت و گرفتن تصمیمات احساسی، به دنبال راهکار باشید!

[divide style=”3″]

راستی، اگر فناوری اطلاعات در زندگی‌تون اهمیت زیادی داره، پیشنهاد می‌کنم تولبار آی‌تی را حتما نصب کنید: [نصب تولبار]

4 در مورد “خداحافظی با جی‌میل و گوگل، راهکار یا خسارت؟!”

  1. من نمیدونم تو هر کامپیوتری که من رفتم سایت گوگل ، گوگل رو نتونست باز کنه ولی کامپیوتر من گوگل رو با سرعت بالا باز میکنه
    عجیبه

  2. کلا اگه مردم به اندازه یه پشیز ارزش داشته باشن از قبل بهشون اطلاع داده میشه که اینجور زندگیمون تعطیل نشه

  3. تمام امور تبلیغاتی شرکت ما بر پایه گوگل و جیمیل هست.من زمانی متوجه این تصمیم شدم که سرویس ها از دسترس خارج شده بودند.حتی تمام امور شخصی خود من هم بر پایه جیمیل هست.بهتر نبود ابتدا آگاه سازی انجام میدادند وفرصتی فراهم میکردند تا بشود کاری انجام داد یا به عنوان کوچکترین کار جیمیل هامون رو روی سرویسی دیگر فوروارد میکردیم.حالا چه کسی جوابگوی ضرر و خسارتهای ماست؟
    مایی که قصد استفاده از سرویسهای دور زدن این عدم دسترسی رو نداریم ولی الان چه راهی برای ما باقی مانده به جز این؟؟؟؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH