بررسی ال‌جی جی۴ (LG G4): پرچمت را بالا بگیر!

LG G4 24

اگر نگاهی به رقابت بین کمپانی‌های مطرح بازار بیندازیم، هر سازنده تلاش می‌کند تا اوج توانایی خودش را در پرچم‌دار جدیدش به رخ رقبا بکشد. جایی که از نظر طراحی، سخت‌افزار و نرم‌‌افزار تمام قابلیت‌های موجود را در دل یک وسیله کوچک جمع کرده و پرچمش را نیز می‌دهد تا با اهتزاز آن، بتواند تا حد امکان برای خودش طرفدار جمع کند. البته این مدل‌ها نبایستی با ساخته‌های قبلی که یک سال وظیفه حمل این پرچم را داشته‌اند، به طور کل متفاوت بوده و در واقع زبان ساخت و طراحی مدل جدید، با قبلی‌ها تا حد زیادی انطباق داشته باشد. اما خب، همه سازندگان این توانایی را ندارند تا بتوانند این توازن را به خوبی در محصولات خودشان حفظ کنند. به طور مثال اچ‌تی‌سی به قدری سه پرچم‌دار جدیدش را شبیه ساخت که سبب ساز یک شکست برای آخرینش شد؛ سونی دیگر دل‌فریب نیست و در طرف مقابل برخی چون سامسونگ به اندازه‌ای دچار تحول شدند که بعضی از طرفداران پر و پا قرصش انگشت حیرت به دهان گرفتند و از این تغییرات گسترده ابراز نارضایتی کردند.

در این بین شاید بتوان ال‌جی را نمونه بارز یک رشد آهسته و پیوسته دانست، جایی که با معرفی مدل G2 یک انقلاب را در بین پرچم‌داران خودش رقم زد، در G3 آن را بهبود بخشید و حال در G4 آن را به نقطه اوج خودش رسانده، بدون آنکه کاربر احساس کند از اصالت خویش فاصله گرفته و یا مدلی تکراری را در دست دارد. این محصول جدید که چند روزی هم هست که وارد بازار کشورمان شده، حال پای به آزمایشگاه آی‌تی‌رسان گذاشته است و به همین بهانه قصد داریم تا از این گوشی خاص برایتان بیشتر بگوییم.

طراحی

پس از آنکه انتقادات در ساخت و طراحی گوشی‌های پرچم‌دار از جنس پلاستیک به اوج خودش رسید، بیشتر سازندگان مطرح تلاش کردند تا به سمت فلز یا شیشه بروند؛ بلکه از ازیر آماج این حملات خلاصی یابند. ال‌جی در این میان راه دیگر را برگزید و آن استفاده از ماده‌ای بود که تا پیش از این تنها مدل مصنوعی‌اش (در گلکسی نوت ۳) را در یک پرچم‌دار مشاهده کرده بودیم و با بهره‌گیری از چرم طبیعی در پشت دستگاه، کاری کرد تا G4 تبدیل به مدلی خاص در بین گوشی‌های امروزی شود. البته به خوبی از ریسک این عملش هم آگاه بود و بدین خاطر نوع پلاستیکی دستگاه که در رنگ سفیدش آن را سرامیکی صدا می‌کند، در کنار نسخه‌های چرمی به بازار عرضه نمود تا بتواند طیف گسترده‌تری را پوشش دهد (من که طرفدار چرم هستم!). مدلی که در اختیار ما بود، نسخه چرمی و قهوه‌ای آن است که به شخصه ظاهرش را تحسین می‌کنم. تماس انگشتان دست با سطح چرمی لذت بخش بوده و خط دوخت وسط، بر زیبایی آن افزوده است.

LG G4 1

G4 جزء معدود پرچم‌داران امروزی است که همچنان قاب پشتی‌ باز شونده و باتری دسترس پذیر دارد. البته پس از باز کردن درب پشتی، متوجه می‌شوید که سطح چرمی بر روی یک قاب پلاستیکی قرار گرفته و شاید آن لذت چرم خالص کمی در نگاه‌تان رنگ ببازد.

LG G4 9

کناره‌های دستگاه به رنگ دودی بوده و حالت آینه‌ای دارند که این امر بر شیکی گوشی می‌افزاید، اگرچه جذب اثر انگشت یکی از خاصیت‌های بالقوه آن لقب می‌گیرد که خیلی سریع بالفعل می‌شود! در جلوی دستگاه همچون کناره‌های آن، هیچ کلید فیزیکی وجود ندارد، لوگوی ال‌جی در پایین حک شده و حتی سازنده برای آنکه خیال شما را از عدم خش پذیری شیشه گوریلا گلس ۳ راحت کند، یک برچسب محکم را به صورت پیش فرض بر روی گوشی کشیده تا کمی در کاسبی مغازه‌داران برای انداختن یک برچسب دو هزار تومانی به قیمتی بالاتر از بیست هزار تومان، اختلال ایجاد نماید!

LG G4 6 LG G4 5

کلیدهای معروف پشتی در زیر لنز دوربین قرار گرفته‌اند و این بار کلید پاور برخلاف G3 که گرد بود، حالت مستطیلی به خود گرفته و دو کلید اطراف زبری بیشتری هم نسبت به قبل دارند. در کل اگر بخواهم روند تکامل این سه کلید در پشت دستگاه را از زمان G2 تا G4 بسنجم، بایستی به آن نمره قبولی داد چرا که پیدا کردن این کلیدها در آخرین پرچم‌دار امری ساده‌تر بوده و به قدری این طراحی خوب و دوست داشتنی است که پس از مدتی کار کردن با جی۴، دیگر حاضر به استفاده از گوشی دیگری نخواهید بود (البته در بخش کلیدها!).

LG G4 18

حالت لنز دوربین هم طراحی متفاوتی نسبت به قبل داشته و علاوه بر آنکه بزرگ‌تر شده است، با چند ردیف نوارهای باریک مشکی و نقره‌ای پوشانده شده که یک حس شکیل بودن را به آن القا می‌کند. در واقع با کمی دقت به این قسمت از دستگاه، به خوبی متوجه این امر خواهید شد که طراحان ال‌جی تمام تلاش خودشان را برای لوکس نشان دادن بخش پشتی گوشی به کار گرفته‌اند، امری که به نظر می‌رسد به خوبی در ساخت آن موفق بوده‌اند. در این بین تنها بایستی گزینه زمان را هم مدنظر قرار داد و دید که آیا با گذشت مثلا یک سال از عمر مفید گوشی و مقابله آن با شرایط مختلف جوی (مثل قرار گرفتن در جیب تنگ یا کیف زنانه) چه حال و روزی پیدا خواهد کرد.

LG G4 2

نکته دیگری که بایستی در طراحی جی۴ به آن دقت کرد، یک انحنای بسیار کم در بخش نمایشگر است که به نوعی الهام گرفته از جی‌فلکس همین کمپانی بوده و سبب می‌شود تا گوشی در دستان‌تان بهتر جای بگیرد؛ اگرچه میزان آن خیلی اندک است.

LG G4 7

در کل اگر بخواهیم به ال‌جی جی۴ نمره‌ای بدهیم، بایستی آن را سرافرازانه قبول کنیم و حتی در زمره شاگرد اول‌ها بنشانیم، چرا که این کمپانی توانست با حفظ شخصیت پرچم‌داران قبلی در جی۴، آن را با ظاهری روانه بازار کند که حس داشتن یک گوشی خوب و جدید را به کاربر منتقل نماید.

نمایشگر

ال‌جی را می‌توان عامل اصلی ورود پرچم‌داران به نمایشگرهایی با وضوح تصویر QHD دانست، جایی که تقریبا امروزه همه کمپانی‌ها حداقل یکی دو تا از محصولات خودشان را با این وضوح تصویر روانه بازار کرده‌اند (اپل را فاکتور بگیرید). البته بسیاری بر عدم نیاز بر این سطح از پیکسل در یک نمایشگر کوچک پافشاری می‌کنند (من هم الان پام رو فشردم) اما چه بخواهیم و چه نخواهیم، رقابت پیکسل نمایشگرها مثل عدد بنچمارک‌ها شده است، شاید لازم نباشد اما برای یک رقابت، حضورش ضروری به نظر می‌رسد.

ال‌جی که با G3 ورود به چنین سطحی از پیکسل را جشن گرفت، این بار دست به اقدام جسورانه دیگری زده و با حفظ تعداد پیکسل‌ها، فناوری کوانتوم را با G4 عرضه کرده است. البته این کار تا حد زیادی نیز ضروری به نظر می‌رسید چرا که جی۳ از مشکلاتی همچون نور کم و کنتراست نسبتا پایین رنج می‌برد و ال‌جی علاوه بر حل این مشکلات در جی۴، سعی نمود تا در فناوری جدیدش، تا حد امکان تصاویر نمایش داده شده را به واقعیت نزدیک کرده و مانیتور 5.5 اینچی، دریچه‌ای زیبا بر روی چشمان شما باشد.

برای آنکه بهتر در چند و چون کیفیت این نمایشگر قرار بگیرید، از یک رقیب و یک برادر دعوت کردیم تا عکسی به یادگار و در حالت بیشتر نور ممکن، در کنار آن بیندازند. پس چهره جی۴ را در کنار جی۳، اچ‌تی‌سی وان ام۹ مشاهده کنید (گوشی سمت چپ جی۴ است).

LG G4 13 LG G4 14 LG G4 15 LG G4 16

سخت‌افزار

شاید بتوان اسنپدراگون 810 را جنجالی‌ترین چیپست تولیدی اسنپدراگون تا به امروز دانست، جایی که سبب ساز یک شکست برای اچ‌تی‌سی وان ام۹ شد و شکایت از داغی آن دلیلی برای آن گشت تا ال‌جی قید استفاده از این چیپست را به طور کامل زده و به سراغ مدل ضعیف‌تر اما خنک‌تر آن به نام اسنپدراگون ۸۰۸ بیاید. جایی که تعداد هسته‌ها از ۸ به ۶ کاهش یافته، فرکانس حداکثری نیز پایین‌تر آمده و واحد گرافیکی از آدرنو 420 به آدرنو 418 تنزل یافته است. اما چاره چیست؟ یا بایستی ال‌جی قدرت بیشتر اسنپدراگون ۸۱۰ را می‌پذیرفت، در کوره داغ این چیپست می‌سوخت و در جهنم رقبا زندگی می‌کرد و یا به سراغ راه حل دومی می‌آمد که چاره‌اش سر کردن با نتایج بنچمارک ضعیف‌تر اما زندگی آسوده‌تر بود؛ حتی اگر منجر به نتایجی پایین‌تر از گوشی قدیمی‌تر این کمپانی یعنی جی فلکس۲ شود.

در مرحله اول از بنچمارک پی کمک گرفتیم که ثبت رقم ۱۸۸ میلی‌ثانیه به خوبی ثابت کرد که این پردازنده حتی در حالت تک هسته‌ای هم در بین پرچم‌داران بازار، حرفی برای گفتن ندارد.

LG G4 19

پس از آن به سراغ آزمون سه مرحله‌ای کوادرنت رفتیم که نتایج را در مقایسه با رقبا در نمودار زیر مشاهده می‌کنید (از تب زبانه بالای نمودار، گزینه‌ها را می‌توانید عوض کنید).

آزمون انتوتو نسخه چهارم، دیگر مرحله این رقابت است (از نسخه قدیمی‌تر برای مقایسه بهتر برای رقبا استفاده شده و اگر از ورژن پنجم استفاده شود، امتیاز بالاتری به‌دست می‌آید). LG G4 20برنامه Vellamo در دو حالت html و metal امتیازاتی را به دستگاه اعطا کرد که همچنان کم‌تر از رقبای پرچم‌دارش است.پس از آن به سراغ Geek Bench3 رفتیم و در دو حالت تک هسته‌ای و چند هسته‌ای، عملکرد آن را با رقبا سنجیدیم. LG G4 21

آخرین آزمون هم اختصاص به عملکرد واحد گرافیکی داشت که عملکرد آدرنو ۴۱۸ در کل مناسب بود. LG G4 22

دوربین

این قسمت همان بخشی است که ال‌جی بسیار بر توانایی پرچم‌دارش می‌بالد و سایرین را هم برای مبارزه به چالش می‌کشد. در واقع هنگامی‌که در مراسم معرفی جی۴ دیدم که در چند باکس مختلف، این گوشی برای مقایسه عکاسی در کنار گلکسی اس۶ سامسونگ قرار گرفته، متوجه اعتماد به نفس سازنده و از طرفی توانایی بالایش شدم چون محصول سامسونگ یکی از بهترین مدل‌ها در زمینه عکاسی بود که تا به الان کار کردم و وقتی یک کمپانی تا این حد ادعای برتر بودن نسبت به آن را دارد، بایستی یک شاه‌کار خلق کرده باشد.

LG G4 3

البته در این قسمت قصد ما مقایسه نیست (در یک مقاله جداگانه به زودی این کار را خواهیم کرد) و می‌خواهیم تا توانایی‌های این دوربین ۱۶ مگاپیکسلی که از f/1.8 هم بهره می‌برد را بسنجیم. به خاطر این میزان از f شما ۸۰ درصد نور بیشتری را در مقایسه با G3 دریافت خواهید کرد و یک سنسور بزرگ‌تر 1/2.6″ خواهید داشت. ال‌جی حتی بر روی تثبیت کننده اپتیکال نیز کار کرده و آن را از یک نمونه دو بعدی، به سه‌بعدی ارتقا داده و علاوه بر فوکوس لیزری که سرعت عکاسی را بالا می‌برد، از سنسوری به نام Color Spectrum بهره گرفته تا با تشخیص میزان نور محیط، رنگ‌ها را به صورت طبیعی‌تر به ثبت برساند. برای آنکه بیشتر در چند و چون توانایی این دوربین منحصر به فرد قرار بگیرید، تصاویر زیر را برایتان شکار کرده‌ایم.

LG G4 25 LG G4 26 LG G4 27 LG G4 28 LG G4 29 LG G4 31

همچنین دسترسی بسیار خوبی به گزینه‌های مختلف دوربین وجود دارد و حتی شما می‌توانید با باز نگاه داشتن لنز در تاریکی، به خلق تصاویر زیبایی با نور بپردازید.

از آنجایی که تب گرفتن عکس‌های سلفی این روزها بسیار بالاست، جی۴ از یک نمونه ۸ مگاپیکسلی با امکانات مناسب بهره گرفته است. حتی رکورد ثبت سریع‌ترین و بیشترین عکس سلفی را هم این گوشی چندی پیش در کتاب گینس به نام خودش ثبت کرد!

LG G4 30

در بخش فیلم‌برداری، کیفیت همچون عکاسی همچنان بالاست اما گزینه‌های زیادی برای سرعت فریم وجود ندارد. شما در حالت 4K می‌توانید با حداکثر سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه فیلم بگیرید، اما ۶۰ فریم حتی برای وضوح فول اچ‌دی نیز وجود ندارد و سرعت آهسته با توانایی ۱۲۰ فریم بر ثانیه، در حالت اچ‌دی گنجانده شده و خبری از ۲۴۰ فریم بر ثانیه همچون آی‌فون ۶ نیست،‌ حالتی که به شخصه اعتقاد دارم بهترین مود برای مشاهده تصاویر آهسته است، اما اکثر کمپانی‌ها آن را نادیده می‌گیرند.

LG G4 23

پخش چند رسانه‌ای

بی‌تردید یکی از بهترین نمایشگرهای دنیا برای همین گوشی جی۴ ال‌جی است. برای همین یک کاسه تخمه برداشتم و مشغول به تماشای فیلم بر روی گوشی شدم. برای آنکه تفاوت پخش فیلم را با جی۳ بسنجم، بر روی آن نیز دقیقا همین کار را کردم. در مقام مقایسه، جی۴ کنتراست بهتری دارد و صدای اسپیکر هم به وضوح بالاتر است، اما احساس کردم که میزان قرمزی تصویر کمی در جی۴ بالاست و برخی از قسمت‌ها همچون پوست صورت را جی۳ بهتر نشان می‌دهد.

LG G4 12

پلیر که در هر دو گوشی فوق‌العاده هستند (ناسلامتی سازنده یکی است!) و نه تنها از پخش تمام کدک‌های تصویری با سربلندی بیرون می‌آید، بلکه جز معدود پخش کننده‌هایی است که زیرنویس فارسی را هم به صورت پیش‌فرض ساپورت کرده و رابط کاربری بسیار خوب و روانی دارد.

LG G4 4

باتری

اگر باز در مقام مقایسه با قبل بر بیاییم، عددهای میلی‌آمپر هیچ تفاوتی نکرده و بر روی ۳۰۰۰ توقف کرده‌اند، اما جی۴ از اندروید نسخه 5.1 به صورت پیش‌فرض استفاده می‌کند که ادعای زیادی در مصرف بهینه باتری دارد، چیپست آن هم ۶۴ بیتی و از سوی دیگر، نمایشگر با فناوری کوانتوم، مصرف پایین‌تری دارد. اما آیا همه این‌ها دلیلی برای پیشرفت در این بخش مهم خواهد شد؟

LG G4 10

واقعیت اینجاست که جی۴ در این بخش نتوانسته چندان چنگی به دل بزند! در بخشی چون مکالمه، این گوشی با یک سقوط آزاد نسبت به جی ۳، با ۸ ساعت کاهش به رقم ۱۷ ساعت رسیده است. برای گشت و گذار در وب، شما نزدیک به ۸ ساعت زمان دارید که البته رقم مناسبی است و پخش ویدئو عددی بالاتر از ۷ ساعت را همراه‌تان خواهد بود. مقایسه این آمار با مدلی چون جی۳ و به خصوص جی۲ که در بخش باتری، بهترین محصول سری G است، نشان می‌دهد که این کمپانی کره‌ای بر روی بخش مهمی چون باتری بایستی بیشتر کار کند و شاید هم در این بین باید گوش کوالکام را بپیچانیم که کلا در نسل جدید چیپست‌های خود، ظاهرا با مصرف بهینه باتری کمی دچار چالش شده است.

سایر امکانات

ال‌جی گوشی جدیدش را تنها در یک نسخه ۳۲ گیگابایت عرضه کرده و برخلاف مدلی چون جی۲، شاهد دو مدل با رم‌های ۲ و ۳ گیگابایتی نیستیم و تمام آن‌ها از ۳ گیگابایت رم که دیگر این روزها برای همه پرچم‌داران مرسوم است، استفاده می‌کند. گفتنی‌ست نسخه‌هایی که وارد کشور ما شده همگی دو سیم کارت بوده و شاید پس از سونی اکسپریا زد۳، این دومین پرچم‌داری باشد که از ابتدای ورود به بازار از دو سیم کارت به صورت هم‌زمان پشتیبانی می‌کند. جی۳ از کارت حافظه جانبی تا ۱۲۸ گیگابایت هم پشتیبانی می‌کند و همچون اسلاف خویش، خبری از ضد آب بودنش نیست.

LG G4 11

ال‌جی همچنین تنوع رنگی زیادی برای پرچم‌دار جدید خودش در نظر گرفته که از این بین، سه رنگ قهوه‌ای، زرشکی و مشکی برای مدل چرمی و سفید سرامیکی، طلایی و خاکستری در نسخه پلاستیکی‌اش وارد بازار کشورمان شده است.

سخن پایانی

بی‌تردید به ال‌جی جی۴ بایستی لقب یک پرچم‌دار را داد، پرچمی که در بخش‌هایی چون طراحی، نمایشگر، دوربین، رابط کاربری و… به خوبی بالا نگاه می‌دارد و تنها در قسمت‌هایی چون سخت‌افزار (آن هم بنچمارک) و یا باتری، کمی از ابهتش کاسته می‌شود.

LG G4 8

این محصول ال‌جی هم اینک در بازار نزدیک به ۲ میلیون تومان قیمت دارد و بی‌تردید در رقابت سخت و نفس‌‌گیر با رقبایش، به بهایی بهتر و اقبالی بالاتر از سوی خریداران نیازمند است تا بتواند پرچمش را در بازار پر تکاپوی این روزها به خوبی بالا بگیرد، پرچمی که می‌توان بالا بودنش را لایق این تازه وارد زیبا و شکیل دانست.

96 در مورد “بررسی ال‌جی جی۴ (LG G4): پرچمت را بالا بگیر!”

    1. مجتبی مسکینی

      سلام
      G4 قدیمی شده و نایابه در صورتی که بتونید پیدا کنید هم ارزش خرید نداره
      بنابراین اگه گزینه دیگه‌ای مد نظرتون نیست نوکیا ۵ رو بخرید

  1. سلام
    جناب گلکار من در انتخاب بین honor7 و g4 موندم به نظر حضرتعالی کدوم انتخاب مناسب تریه در مجموع؟
    البته تو سایت های مختلف در قسمت نظر کاربران خوندم که یکی از معایب g4 اینه ک احتمال سوختن بٌردش زیاده… این مطلب صحت داره؟

    1. مجتبی مسکینی

      سلام بله پرچمداران ال جی و به خصوص G4 و G3 احتمال سوختن بردشون زیاده
      البته اگه با گارانتی بگیرید بدون هزینه درستش میکنن

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH