سه در چهار! (مقایسه سه تبلت چهار هسته‌ای)

اگر گفتید ابتدای هر مقاله چه می‌گویند؟ مقدمه! اما من خیلی بی‌مقدمه می‌خواهم بروم سراغ مطلب جنجالی خودمان که همان مقایسه سه تبلت قدرتمند حال حاضر دنیاست که به شخصه فکر نمی‌کنم تا به حال در کنار یکدیگر مقایسه شده باشند. اگر شما هم مانند من به دنیای تبلت‌ها علاقه دارید، حتما این مقاله را تا به انتها دنبال کنید که مقایسه هیجان انگیزی را برایتان ترتیب داده‌ایم.

بازیگرها که هستند؟
برای این مقایسه کلی گشتیم تا سه دستگاه متناسب پیدا کردیم، متناسب به این معنا که از لحاظ قدرت، ظاهر و ادعا تقریبا در یک سطح قرار داشتند و هنگامی‌که برای وزن کشی بر روی باسکول آی‌تی رسان قرار گرفتند، داوران آن‌ها را برای رقابت در یک وزن گذاشتند. البته تبلتی چون نکسوس ۷ گوگل هم خودش را می‌خواست به این مسابقه برساند اما به دلیل ریز بودن جثه و قدرت کمترش، تصمیم گرفتیم تا از این کارزار کنارش بگذاریم و به سراغ سه قهرمان دیگر خودمان برویم. فقط در این بین جای تبلت جدید سونی خالی ماند که با ورودش می‌توانست گرمای مسابقه را دو چندان کند، اما هرچه منتظر ماندیم ویزایش نرسید و مجبور شدیم با سه غول دیگر دنیای تبلت‌ها این کارزار را شروع کنیم، پس این شما و سه تبلت چهار هسته‌ای سامسونگ گلکسی نوت 10.1، ایسوس ترنسفورمر اینفینیتی و هواوی مدیا پد 10!

کمی مبارزان را بیشتر بشناسید

در ابتدا از مبارزان دعوت کردیم تا بر روی صندلی داغ ما بنشینند تا از نزدیک با آن‌ها بیشتر آشنا شویم.

تبلت نخست: Samsung Galaxy Note 10.1

ظاهرا سامسونگ خیلی از گوشی گلکسی نوت خود رضایت داشته که حال تلاش کرده تا یک تبلت 10.1 اینچی را با این نام عرضه کند. نوت10.1 تنها مبارز ما بود که نمایشگر اچ‌دی داشت اما تجهیز به قلمی با نام S-Pen و امکانات رنگارنگ نرم‌افزاری که سامسونگ با توجه به تجربه ارزشمندش در بازار تلفن همراه و به خصوص اندروید در دل آن گنجانده، سبب شده تا این مدل چهار هسته‌ای یکی از بهترین‌های بازار باشد.

تبلت دوم: Asus Transformer Infinity 700

امکانات و توانایی‌های این تبلت همچون اسمش طول و دراز است! اگر مجله الکترونیکی آی‌تی رسان را مطالعه کرده باشید، یک بررسی کامل از این محصول جدید و توانای ایسوس برای شما در آن آورده‌ایم. ظاهرا ایسوس پس از شاهکاری که به همراه گوگل و تحت عنوان نکسوس ۷ تولید کرد، به قدری به خود اطمینان دارد که تمرکز زیادی بر تولید تبلت‌ها گذاشته و چندی پیش با معرفی پد فون ۲ به خوبی این موضوع را اثبات کرد. اینفینیتی با تجهیز به یک نمایشگر فول اچ‌دی، پردازنده قدرتمند ۴ هسته‌ای و بدنه مستحکم فلزی، از مدل‌هایی است که نمی‌توان به سادگی از کنارش عبور کرد.

تبلت سوم: Huawei MediaPad 10 FHD

شاید برخی با خود بگویند تبلت هواوی در این میان چکار می‌کند؟ اما اگر کمی با مشخصات این دستگاه آشنا شوید، به احتمال زیاد سوال خود را پس خواهید گرفت! نام هواوی شاید بیشتر از آنکه در دنیای تلفن همراه و تبلت شناخته شده باشد، در صنعت مخابراتی مطرح است اما ظاهرا هواوی به دنبال تکرار موفقیت‌های خود در بازار موبایل و تبلت نیز است. MediaPad 10 با امکانات بالای خود، نشان خواهد داد که این برند مطرح چینی تا چه حد در مواجهه با رقبای قدرتمند خود موفق خواهد بود.

قوانین مبارزه
داورهای ما برای آنکه این نبرد به صورت پایاپای و استفاده از حداکثر توانایی مبارزان برگزار شود، ده مرحله گوناگون را انتخاب کردند و برای هر بخش ۱۰ امتیاز نیز در نظر گرفتند تا ببینیم کدام مبارز امتیاز بالاتری را کسب خواهد کرد. از آنجایی هم که ما با تبلت‌ها بسیار صمیمی هستیم، آن‌ها را با نام‌های سامسونگ، ایسوس و هواوی صدا می‌کنیم! پس با آی‌تی رسان و ۱۰ مرحله مبارزه جذاب و نفس‌گیر همراه باشید.

راند اول: طراحی
باید قبول کرد که تبلت‌ها در ظاهر کلی خودشان، شباهت بیشتری در مقایسه با گوشی‌های موبایل به یکدیگر دارند و همین امر کمی قضاوت را دشوار می‌کند. به همین خاطر و برای آنکه بشود قضاوت درستی در بین ظاهر تبلت‌ها داشت، به هر سه مدل گفتم که بهترین تیپ خودشان را بزنند و سپس همگی را در دست گرفتم و به سراغ چند نفر با شرایط سنی، جنسی و سلیقه‌ای متفاوت آمدم و از آن‌ها خواستم تنها به ظاهر تبلت امتیاز بدهند. یعنی به امکانات، وزن، جنس بدنه و… کاری نداشته باشند و فقط بگویند از نظر ظاهر و طراحی کدام را می‌پسندند. در این بین رقابت بیشتر بین ایسوس و سامسونگ در جریان بود و کسی چندان روی خوشی به ظاهر ساده هواوی نشان نمی‌داد، اما یک نفر که خودش تبلت هم داشت، به جای‌گیری مناسب کلیدها در هواوی اشاره کرد که از دو تبلت دیگر بهتر است (به دلیل قرار گیری در سمت چپ)، خلاصه پس از کلی پرس و جو به این نتیجه رسیدیم که سامسونگ به خاطر طراحی گرد و خوش دست و بدنه‌ای که از دست لیز نمی‌خورد، حایز امتیاز ۹ می‌شود. ایسوس به دلیل باریکی، حاشیه دور نمایشگر پهن و سادگی همراه با شیکی نیز به عدد ۹ می‌رسد و هواوی با عدد ۷ در انتهای صف می‌ایستد! البته این تنها مرحله نخست مبارزه ما است، پس سفت بنشینید که بخش‌های مهم بعدی در راه هستند!

جمع امتیازات در پایان راند اول
ایسوس: 9
سامسونگ: 9
هواوی: 7

راند دوم: جنس و وزن بدنه
از آنجایی که ابعاد تبلت‌ها بسیار نزدیک به هم هستند، به سراغ وزن آن‌ها رفتیم، زیرا مسئله وزن در این محصولات بسیار مهم است و به خصوص در استفاده‌های طولانی مدت، وزن کمتر برتری خودش را نشان می‌دهد. تبلت سامسونگ با ۶۰۰ گرم، لقب سنگین وزن‌ترین را به خود گرفت و جالب اینجاست که در بدنه آن بیشترین استفاده از پلاستیک (در مقایسه با رقبا صورت گرفته)، پس از سامسونگ ایسوس با اختلاف تنها ۲ گرمی می‌ایستد. اما اگر توجه کوتاهی به بدنه فلزی با آلومینیوم پرداخت شده و بسیار شکیل آن داشته باشید، همین وزن را هم بسیار رژیمی خواهید دانست. لقب مگس وزن را هم تبلت هواوی با عدد ۵۸۰ گرم از آن خود ساخت. سطح پشتی مدیا پد هم از آلومینیوم یک دست و شکیلی ساخته شده که علیرغم سادگی نمی‌توان ایراد خاصی بر آن گرفت. پس با این حساب، داوران ما به محصول هواوی عدد ۹، ایسوس ۹ و سامسونگ ۷ را اعطا کردند.

جمع امتیازات در پایان راند دوم
ایسوس: 18
سامسونگ: 16
هواوی: 16

راند سوم: نمایشگر
خوشبختانه ابعاد همه نمایشگرها ۱۰ اینچی است و مشکل خاصی در مقایسه آن‌ها نداریم. البته مدل‌های ایسوس و سامسونگ 0.1 اینچ بزرگ‌تر هستند که در عمل چندان مشخص نیست. فناوری‌های ساخت اما کمی تفاوت دارند. برای سامسونگ از فناوری PLS TFT، در هواوی از IPS LCD و در ایسوس از +Super IPS استفاده شده است. اما موردی که کمی اوضاع را برای سامسونگ سخت‌تر می‌کند، استفاده از وضوح تصویر Full HD در دو محصول دیگر است. حال برای آنکه نخواهیم از روی تئوری قضاوت کنیم، بر روی هر سه مبارز تصاویر یکسانی ریختیم، سپس نور آن‌ها را در بالاترین حد قرار داده و از مهمان ویژه‌ای به نام Canon 550D دعوت کردیم که از چهره خندان آن‌ها مشغول عکاسی شود تا بلکه در کنار یکدیگر، داوران بتوانند قضاوت بهتری انجام دهند.
۴ تصویر را بر روی تبلت‌ها ریختیم و از روبه‌رو و زاویه کناری عکاسی کردیم، در حالت رو به رو کیفیت عکس‌ها، رنگ‌ها و حتی جزئیات بسیار شبیه به یکدیگر بودند و واقعا نمی‌شد یکی را برتر از سایرین دانست، اما در زاویه کنار چطور؟ در اینجا یکی از تبلت‌ها کاملا برتر عمل کرد و دو مبارز دیگر دچار رنگ پریدگی شدند (احتمالا از ترس!). حالا حدس بزنید کدام تبلت از همه بهتر عمل کرده بود؟ ایسوس؟ سامسونگ؟ خیر! تبلت هواوی که در همان ابتدا گفتیم آن را دست کم نگیرید بهترین عملکرد را داشت. در تصاویر زیر درستی این ادعا مشهود است. ایسوس در بالا، هواوی در وسط و سامسونگ در پایین قرار دارند.

البته بایستی در کل کیفیت تصاویر هر سه مدل را بسیار خوب توصیف کرد اما برای زاویه دید بهتر، ما نمره هواوی را ۱۰ دادیم و به ایسوس نمره ۹ (به خاطر نمایشگر فول اچ‌دی) و به سامسونگ ۸ اعطا شد.

جمع امتیازات در پایان راند سوم
ایسوس: 27
سامسونگ: 24
هواوی: 26

راند چهارم: اثر انگشت!
شاید با خود بگویید عجب راند مسخره‌ای! آخر اثر انگشت هم شد محلی برای مبارزه؟ اما در پاسخ می‌گوییم اتفاقا یکی از نکات مهم در استفاده تبلت‌ها همین مورد است، جایی که اثر لک و کثیفی انگشتان شما سبب می‌شود تا همیشه دستمال به دست، مشغول تمیز کردن نمایشگر بزرگ خود باشید.
برای مبارزه برابر، در ابتدا نمایشگر همه سه تبلت را کاملا تمیز کردیم و در سه مرحله با انشگتان خود برای آن‌ها یادگاری گذاشتیم. با نگاه کردن به نمایشگرها، سامسونگ در همان لحظه نخست حذف شد! استعداد بسیار بالا در جذب اثر انگشت، آن هم نه فقط بر روی نمایشگر بلکه حتی بر روی بدنه (به دلیل پلاستیکی بودن) نشان داد که دستمال صاحبان سامسونگ همیشه باید در جیبشان باشد! رقابت بین هواوی و ایسوس در این بین بسیار تنگاتنگ بود، اما سرانجام داوران رای به برتری ایسوس اما با اختلاف بسیار کم دادند. ایسوس با بهره‌گیری از فناوری Olephobic Coating به خوبی در مقابل لک و کثیفی مقاومت می‌کند، اگرچه عملکرد هواوی هم در این زمینه خوب است.
سرانجام در این بخش ایسوس امتیاز ۱۰، هواوی ۹ و سامسونگ ۷ را دریافت کردند.

جمع امتیازات در پایان راند چهارم
ایسوس: 37
سامسونگ: 31
هواوی: 35

راند پنجم: مالتی مدیا
به طور حتم بسیاری علاقه دارند تا بر روی تبلت خودشان به تماشای فیلم و کلیپ بنشینند و چه چیزی بهتر از یک نمایشگر فول اچ‌دی با اسپیکرهای توانمند؟ حال منظور ما کدام مدل بود؟ اجازه دهید در عمل و رینگ مبارزه بدانیم کدام یک! در این مرحله یک کلیپ نزدیک به چهار دقیقه‌ای با کیفیت 1080p را انتخاب کردیم و بر روی هر سه مبارز ریختیم و در یک حرکت انتحاری نور نمایشگر و صدای اسپیکر را نیز تا انتها افزایش دادیم. در چندین مرحله از بررسی، شامل مشاهده تکی تبلت‌ها و همچنین مقایسه گروهی آن‌ها، داوران به نتایجی دست یافتند. هر سه مبارز کیفیت پخش بسیار خوب و روانی دارند و از نظر کیفیت پخش رنگ‌ها تفاوت آن چنانی ندارند (با اینکه مدل سامسونگ HD هم بود). اما در پخش صدا تفاوت‌ها آشکار است. دو اسپیکر هواوی در پشت تعبیه شده، برای سامسونگ در جلو و تک بلندگوی ایسوس نیز در عقب قرار دارد. در این بین ایسوس نسبت به دو مدل دیگر صدای ضعیف‌تری داشت، به نحوی که حتی در آخرین حد صدا، گاهی احساس می‌کردید که همچنان به ولوم بیشتری نیاز دارید، اما دریغ از صدا! هواوی و سامسونگ اسپیکرهای توانایی داشتند و نکته جالب تعبیه اسپیکرهای هواوی در پشت است که علیرغم این موضوع همچنان کیفیت و بلندی آن قابل تقدیر است. تقریبا می‌توان در حالت برابر، بلندگوهای هواوی را کمی برتر دانست، اگرچه به شخصه محل تعبیه بلندگوهای سامسونگ را بیشتر می‌پسندم زیرا برای استفاده تک نفره مناسب‌تر است. در پایان این مرحله امتیازات این چنین تقسیم شدند: هواوی ۱۰ امتیاز، سامسونگ ۹ امتیاز و ایسوس ۷ امتیاز.

جمع امتیازات در پایان راند پنجم
ایسوس: ۴۴
سامسونگ: ۴۰
هواوی: ۴۵

راند ششم: اینترفیس
قبول دارید که تا اینجای کار، هواوی نقش شگفتی آفرین را داشته است؟ مدلی که در پایان پنج راند مبارزه ما در مقام نخست و بالاتر از دو رقیب قدر و مطرح خویش ایستاده اما در ادامه، مبارزه چگونه پیش خواهد رفت؟
هر سه تبلت از اندروید بستنی حصیری استفاده می‌کنند و بدین خاطر کار داوران در مقایسه اینترفیس (رابط کاربری) آن‌ها ساده‌تر بود. در اینجا قصد نداریم که رابط هر مدل را به تفصیل شرح دهیم، زیرا هم وقت گیر است و هم ما حوصله نداریم! (چه رک!) اما با چند ساعتی که با هر مبارز سر و کله زدیم، به وضوح دیدیم که سامسونگ در این بخش یک سر و گردن بالاتر از سایر رقبا می‌ایستد، در واقع پوسته تاچ ویز به قدری امکانات و سهولت را به صورت پیش فرض در اختیار کاربر قرار می‌دهد، که به جز دیده تحسین هیچ کار دیگری را نمی‌توان انجام داد. هواوی اما بر خلاف نوبت‌های قبلی، کمی ما را سورپرایز (فعل معکوس!) نمود! به خصوص اینکه هر چی گشتیم خبری از کلید وارد شدن به صفحه اپلیکیشن‌ها نیافتیم! باور می‌کنید؟! ظاهرا مجبورید که تمام برنامه‌های خود را در صفحات اصلی بریزید، جایی که دستگاه اجازه داشتن بیشتر از ۶ صفحه را هم به شما نمی‌دهد. خب شاید بگویید ما می‌خواهیم بیشتر از ۶ صفحه برنامه داشته باشیم (که البته با توجه به جای‌گیری تعداد زیاد آیکون در هر صفحه خیلی کم پیش می‌آید) و حال چکار کنیم؟ ما هم شانه‌های خود را بالا می‌اندازیم و می‌گوییم از خود هواوی بپرسید! ایسوس هم در این مرحله بینابین قرار دارد، نه زیبایی و کاربر پسندی سامسونگ و نه عملکرد عجیب و غریب هواوی!
پس رای داوران اینگونه صادر شد: سامسونگ ۱۰، ایسوس ۸ و هواوی ۶

جمع امتیازات در پایان راند ششم
ایسوس: 52
سامسونگ: 5۰
هواوی: 51

راند هفتم: سخت افزار
مسابقه به مراحل نفس گیری رسیده و هر سه مبارز شانه به شانه یکدیگر و با اختلاف اندک به پیش می‌آیند و حال به بخشی می‌رسیم که بسیاری منتظرش بودند یعنی مقایسه سخت‌افزاری. البته اگر از روی کاغذ بخواهیم قضاوت کنیم، بایستی عملکرد ایسوس بهتر باشد اما این بدان معنا نیست که در عمل نیز اینگونه باشد. ایسوس از چیپست تگرا ۳ با فرکانس کاری 1.6 گیگاهرتزی برای هر هسته استفاده می‌کند. سامسونگ هم از Exynos 4412‌ با فرکانس 1.4 گیگاهرتز بهره ‌می‌گیرد. در مورد هواوی روایات بسیار بود و هر سایتی برای خودش یک مشخصاتی را درج کرده بود! به همین خاطر وارد سایت اصلی خود هواوی شدیم و اطلاعات دقیق را از آنجا به دست آوردیم و متوجه شدیم این تبلت از چهار هسته Cortex A9 با حداکثر فرکانس 1.4 گیگاهرتز بهره می‌برد. البته بر خلاف برتری فرکانس ایسوس، در حافظه جانبی سامسونگ و هواوی با ۲ گیگابایت در مقابل ۱ گیگابایت ایسوس، برتری محسوسی دارند.
اجازه بدهید وارد آزمون‌های طاقت فرسای خود شویم تا ببینیم کدام مبارز عملکرد بهتری دارد.

اول از همه بنچمارک پی برای محاسبه عدد پی را برگزیدیم که عدد کمتر نشان از برتر بودن دارد. نمودار زیر به خوبی نشان می‌دهد کدام مبارز بهترین عملکرد را دارد.

پس از این مرحله به آزمون دوست داشتنی quadrant professional می‌رسیم که در چهار مرحله مختلف مبارزان را به چالش می‌کشد. نمودارها به خوبی گویای این عملکرد هستند که البته در اینجا عدد بیشتر نشان از قدرت بالاتر دارد.

آزمون سوم را با برنامه اسمارت بنچ آغاز کردیم که عملکرد واحد گرافیکی و پردازنده را با یکدیگر می‌سنجد.

آخرین مرحله نبرد را به برنامه AnTuTu اختصاص دادیم که با انجام یک سری آزمون‌های مختلف بر روی تمام قسمت‌های تبلت، امتیازی را اعطا می‌کند.

اگر به نتایج مبارزات نگاهی بیاندازید، متوجه می‌شوید که نمی‌توان دستگاهی را به طور مطلق برتر قلمداد کرد، در برخی جاها همچون بنچمارک پی و AnTuTu ایسوس اول است، در قسمتی چون ورودی-خروجی سامسونگ مقام نخست را کسب می‌کند و در عنوانی چون حافظه هواوی در رتبه برتر می‌ایستد. اما با توجه به جمیع جهات و امتیازات به دست آمده، داوران ما رتبه نخست را به ایسوس دادند که امتیاز ۱۰ است، پس از آن هم سامسونگ با ۹ و هواوی با ۸ امتیاز قرار گرفتند.

جمع امتیازات در پایان راند هفتم
ایسوس: 62
سامسونگ: 59
هواوی: 59

راند هشتم: دوربین
اگر به عدد مگاپیکسل دوربین مبارزان بخواهیم توجه کنیم، هواوی و ایسوس از عدد ۸ و سامسونگ از ۵ مگاپیکسل استفاده می‌کنند. پس حداقل در ارقام سامسونگ عقب‌تر از دو رقیب دیگرش است. البته برای آنکه هیچ حرف و حدیثی نباشد، تبلت‌ها را بغل کردیم و رفتیم در چندین حالت مختلف با آن‌ها مشغول عکاسی شدیم تا ببینیم که در میدان عمل چه می‌کنند.

در تصویر نخست به سراغ امتحان نحوه فوکوس و نشان دادن طبیعی رنگ رفتیم. هر سه مبارز برای فوکوس عملکرد مناسبی دارند، اما در نشان دادن رنگ چطور؟ می‌توان گفت عکسی که ایسوس گرفته دارای رنگ‌های گرمتری بوده و زیباتر به نظر می‌رسد اما اشباع زیاد رنگ سبب شده تا از حقیقت فاصله بگیرد، در مقابل هواوی تصویری که ارایه داده، بسیار به حقیقت نزدیک است و می‌توان گفت هر آن چیزی که بوده را نشان داده است. سامسونگ هم یک سفیدی بیش از حد در تصویرش دیده می‌شود، اما این سفیدی به میزانی نیست که آن را آزار دهنده بدانیم.

ایسوس
هواوی
سامسونگ

در امتحان دوم تصمیم گرفتیم تا میزان بالانس نوری را بسنجیم، به همین خاطر عکس را با پس زمینه روشن گرفتیم. بهترین تعادل را در این بین ایسوس برقرار کرده و سامسونگ علیرغم توازن خوب، کمی نویز در عکس گرفته شده آن به چشم می‌خورد اما هواوی بر خلاف بخش قبلی چندان موفق عمل نکرده است و نتوانسته توازن مناسبی میان روشنایی زیاد پشت و آبجکت‌های جلویی برقرار کند و همین امر سبب روشنی بیش از اندازه در پشت و پر رنگ شدن آبجکت‌ها شده است.

ایسوس
هواوی
سامسونگ

در تصویر سوم یک منظره کاملا عادی در روشنایی روز را انتخاب کردیم، جایی که آسمان نیز دیده می‌شد و برگ‌های درخت در سایه قرار می‌گرفت. ایسوس همچنان اصرار بر اشباعی رنگ‌ها دارد، سامسونگ با آنکه کیفیت خوبی در نشان دادن تصاویر دارد، اما همان پرده سفید بر روی تصاویر را به میزان کمی کشیده و هواوی رنگ‌ها را به خوبی نشان می‌دهد، اگرچه کمی در تفکیک میان روشنایی و تیرگی اغراق دارد!

ایسوس
هواوی
سامسونگ

در تصویر آخر، تمام لامپ‌ها را در هنگام شب خاموش کردیم و در دل تاریکی به سراغ عکاسی رفتیم تا ببینیم که تک فلاش LED چکار می‌کند. در این بخش می‌توان تبلت هواوی را با اقتدار برنده اعلام کرد! تصویر حتی بهتر از آن چیزی بود که انتظارش را داشتیم، فوکوس عالی و پر سرعت، نویز پایین و روشنایی یکنواخت، نشان داد که هواوی حرف‌های زیادی در تاریکی دارد! ایسوس با آنکه کیفیت رنگ مناسبی داشت، اما از عدم تشخیص در فوکوس مناسب رنج می‌برد و در کناره‌های تصویر نیز نویز زیاد از حدی مشاهده می‌شد. برای سامسونگ شرایط کمی عجیب بود، با آنکه عملکرد فوکوس و کیفیت رنگ مناسب بود اما یک هاله مشکی دور تمام عکس‌ها به وجود می‌آمد که ناشی از اختلاف زمانی نادرست (البته بسیار کم) در هنگام بسته شدن شاتر و روشن شدن فلاش است.

ایسوس
هواوی
سامسونگ

در پایان این مرحله نمی‌توان گفت که مبارزان بدون نقص عمل کردند اما داوران رای به امتیاز ۹ برای هواوی، ۸ به ایسوس و ۷ برای سامسونگ دادند.

جمع امتیازات در پایان راند هشتم
ایسوس: 70
سامسونگ: 66
هواوی: 68

راند نهم: باتری
بی‌تردید باتری یکی از بخش‌های بسیار مهم در تبلت‌ها است که میزان زنده ماندن آن‌ها را در مبارزات طاقت فرسا معین می‌کند. به همین خاطر داوران تصمیم گرفتند این قسمت را جدی بگیرند و به نرم‌افزارها و حدس و گمان اکتفا نکنند. برای تبلت ایسوس که عدد مشخصی در اینترنت پیدا نکردیم، اما سامسونگ از یک باتری ۷۰۰۰ میلی‌آمپری و هواوی از یک نمونه ۶۶۰۰ میلی‌آمپری استفاده می‌کند.
برای آنکه شرایط برای این مبارزه نفس‌گیر یکسان باشد، تبلت‌ها را تا خرخره شارژ کردیم! سپس نور نمایشگر را تا انتها افزایش داده و تنظیم کردیم که هیچ‌گاه نمایشگر آن‌ها خاموش نشود. سپس برای آنکه به مبارزان خیلی هم خوش نگذرد! ابتدا ده دقیقه کلیپ فول اچ‌دی با بیشترین حجم صدا را به صورت هم‌زمان پخش کردیم (سر درد گرفتم!) و در ادامه چندین برنامه گرافیکی را نیز در شرایط برابر بر روی آن‌ها اجرا نمودیم. تمام این مراحل در طی یک ساعت صورت پذیرفت و سپس به سراغ مبارزان رفتیم تا ببینیم چقدر از نفس آ‌ن‌ها در این شرایط سخت باقی مانده است.
نتایج بسیار نزدیک به هم بود، سامسونگ ۸۵، ایسوس ۸۶ و هواوی ۸۷ درصد از توانشان باقی مانده بود و این یعنی تبلت هواوی با اختلاف کمی در صدر ایستاد. به همین خاطر نمره ۱۰ به آن تعلق گرفت. ایسوس با ۹ و سامسونگ با ۸ امتیاز در رتبه‌های بعدی ایستادند، اگرچه بایستی اذعان کرد که فاصله بسیار کم است.

جمع امتیازات در پایان راند نهم
ایسوس: 79
سامسونگ: 74
هواوی: 78

راند دهم: امکانات
اگر بخواهیم امکانات ارتباطی را برای این بخش ملاک قرار دهیم، به نقطه روشنی نخواهیم رسید زیرا همگی از امکانات بسیار کاملی بهره می‌برند، برای همین کمی بیشتر دقیق شدیم. هواوی و ایسوس از بلوتوث نسخه ۳ استفاده می‌کردند در صورتی‌که سامسونگ مجهز به نسخه چهارم بود. ظرفیت حافظه برای ایسوس دو مدل ۳۲ و ۶۴ گیگابایتی، در سامسونگ ۱۶، ۳۲ و ۶۴ گیگابایتی و در هواوی ۸، ۱۶ و ۳۲ گیگابایتی بود. هر سه مدل نیز از کارت حافظه تا ۳۲ گیگابایت پشتیبانی می‌کردند. در تبلت‌هایی که ما داشتیم، هواوی و ایسوس با صفحه کلیدهای فلزی و بسیار زیبایی همراه بودند و از آنجایی‌که سامسونگ تنهایی به مبارزه آمده بود، نتوانستیم که داک‌ها را به مقایسه بگذاریم، فقط به منظور خالی نبودن عریضه، یک عکس یادگاری با آن‌ها انداختیم! البته به دلیل آنکه سامسونگ مجردی به این مبارزه آمده بود، در این عکس شرکتش ندادیم!

تقریبا امکانات دیگر سه تبلت شباهت بسیاری به هم دارند اما در این بین، برگ برنده اصلی را سامسونگ و در دقایق پایانی رو کرد! قلم S Pen چیزی است که در دو مبارز دیگر دیده نمی‌شود و به واسطه امکانات خوبی که بر روی آن تعبیه شده و در دل تبلت جای گرفته، سامسونگ را یک پله بالاتر از دو مبارز دیگر نشاند. هر سه مبارز قابلیت استفاده از سیم‌کارت را نیز دارند که در نمونه‌های مورد بررسی، تبلت سامسونگ و هواوی چنین امکانی را داشتند اما ایسوس نمونه وای‌فای بود.
با احتساب این شرایط، داوران نمره ۱۰ را برای سامسونگ در نظر گرفتند و به دو مبارز دیگر نمره ۸ دادند.

جمع امتیازات در پایان راند دهم
ایسوس: 87
سامسونگ: 84
هواوی: 86

قصه ما به سر رسید…!
امیدواریم این ۱۰ مرحله مبارزه نفس‌گیر و پایاپای شما را هم مانند ما به هیجان آورده باشد. امتیازات پایانی نشان داد که اختلاف مبارزان به حدی نیست که بتوان یک تبلت را با اقتدار در صدر قرار داد و از دیگری به عنوان یک بازنده یاد کرد، ولی امتیاز داوران ایسوس را به مدال طلا رساند، تبلتی که به واسطه توانایی بالای سازنده و استفاده از تجربیاتی که تا پیش از ساخت Infinity به دست آورده، با یک تلفیق مناسب بین کارایی و طراحی، توانسته تا تبلت بسیار خوبی را وارد بازار کند.
مقام دوم هم با اختلاف کمی نصیب هواوی شد، برندی که شاید هنوز بسیاری با آن نا آشنا باشند و در ابتدای این مقایسه به راحتی آن را بازنده فرض می‌کردند. ولی امتیاز بسیار خوب این تبلت و همچنین برتر بودن در بسیاری از راندهای مبارزه، به خوبی این امر را ثابت کرد که هواوی با قدرت وارد بازار تبلت‌ها شده است و به راحتی دست از سر رقبای بزرگی چون ایسوس و سامسونگ بر نخواهد داشت.
سامسونگ نیز با اندک اختلافی به رتبه سوم رسید، رتبه‌ای که نمی‌توان آن را نشانه ضعیف بودن دانست زیرا اختلاف کمتر از آن است که بخواهیم خرده زیادی به نوت 10.1 بگیریم. سامسونگ در طول سالیان اخیر ثابت کرده که با استمرار فعالیت‌ها و سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف حوزه آی‌تی، همیشه قله را نشانه گرفته و سعی دارد تا با ابتکارات زیاد و محصولات متنوع، به این هدف هم نایل شود.
در پایان امیدواریم که این نبرد توانسته باشد تا اطلاعات خوبی را برای شما فراهم آورده و راهنمای خوبی در خریدتان باشد. برای آنکه ثابت هم کنیم این مبارزه به خوشی و سلامت به اتمام رسیده، تصویر تبلت‌ها در حالی‌که مشغول گل دادن به یکدیگر بودن را برایتان به عنوان حسن ختام این مقاله گذاشتیم!

[polldaddy poll=6630369]

[divide style=”2″]

راستی، اگر فناوری اطلاعات در زندگی‌تون اهمیت زیادی داره، پیشنهاد می‌کنم تولبار آی‌تی را حتما نصب کنید: [نصب تولبار]

همچنین می‌توانید نخستین شماره از مجله الکترونیکی آی‌تی‌رسان را به طور مستقیم و رایگان از لینک زیر دریافت کنید.

 [download id=”15″]

325 در مورد “سه در چهار! (مقایسه سه تبلت چهار هسته‌ای)”

    1. عزیزم ipad هست دست مهدی کاروند

      دقت کنی مارک اپل رو می بینی

      در ضمن صداسیما هیچ وقت پول برای غیر ایپد نمی ده
      نه اینکه بقیه خوب نباشنا
      آیپد اسم درکرده

  1. هواوی چیزه نا امید کننده ای نداره؟من واقعا میخوام بخرمش.لطفا اگه مشکله فنی یا چیزی داره بگید.چون این پولمو با زحمت تهیه کردم که میخوام بدم جاش.آیا میشه تا چند سال به هواوی و محصولش اعتماد کرد؟

  2. واقعا مقایسه و مبارزه ی عالی بود دقیقا دنبال همچین مقاله ای بودم
    ولی با این حال به نظر من هواوی بهتره

  3. سلام دوباره گزینه ای برای face lock یا با معنی این چنینی ندارد لطفا راهنمایی کنیید آیا cpu 1.4 با 1.2 این تبلت خیلی باهم فرق دارن ممنون

  4. سلام.مقایستون عالی بود.تو نظر ها که خوندم گفته بودید که هواوی ممکنه چیپستش بعضی بازی ها رو پشتیبانی نکنه؟خب با اینی که گفتید خریدنش واسه منی که زیاد دوست دارم بازی کنم ریسک نیست؟

    1. پیمان گل‌کار

      نسبت به تگرا 3 ریسک بیشتری داره اما این ریسک در حدی نیست که بخواد سبب آزار بشه چون اکثر بازی‌ها رو قطعا اجرا خواهد کرد

      1. مثلا بازی آسفالت 7 یا NEED FOR SPEED رو با گیم دیتاهاشون بدون مشکل میاره؟
        همینو جواب بدی ممنون میشم

        1. پیمان گل‌کار

          در اجرای این بازی‌ها از لحاظ قدرت سخت افزاری، تبلت هیچ مشکلی ندارد

  5. امین حمیدی

    بین نکسوس 7 و هواوی مدیاپد گیر کردم.لطفا کمک کنید که با کدومشون راضی تر خواهم بود؟بازی زیاد میکنم.فیلم و موسیقی هم همینطور و…..
    لطفا یه جواب کامل بدید آقای گل کار عزیز

    1. پیمان گل‌کار

      برای فیلم کیفیت هواوی بهتر است
      برای بازی نکسوس 7 گزینه بهتری است
      اگر ۱۰ اینچی دوست دارید هواوی وگرنه نکسوس 7 را بگیرید

  6. سلام.آیا برای هوای اگه بخوایم گیم دیتا های بازی های اچ دی رو بریزیم با این حال همه ی اون بازی ها و گیم دیتا هاشون رو ساپورت میکنه؟مثلا بازی های گیم لافت؟لطفا جواب قطعی بدید.مرسی

    1. پیمان گل‌کار

      از لحاظ سخت‌افزاری این قدرت را دارد اما اینکه آن بازی هماهنگی لازم دا جهت اجرا داشته باشد، باید امتحان کنید و ببینید که چیپست هواوی با کدام ورژن‌ها سازگاری دارد

      1. شما گفتید باید امتحان کنید ببینید که چیپست هواوی با کدام ورژن ها سازگاری دارد.خب آقا پیمان گل.من که ندارمش که تستش کنم. شما که در اختیارته یه بازی گیم لافت خواهشا بریز روش جوابش رو هم به ما بده.مرسی.خدا حفظت کنه

        1. پیمان گل‌کار

          ما هم زمانی برای تست داشتیم! الان از دوستانی که تبلت را دارند تقاضا کنید

  7. با عض سلام و خسته نباشید کاره فوق العاد زیبایی کردید که تبلت ها را با هم مقایسه کردید و کار ما ماربران را برای خرید آن ها آسان تر کردید.
    با تشکر فراوان از شما زحمت کشان با تشکر
    امید وارم به بر رسی های خوبتون به همین شکل ادامه بدهید.

  8. ba salam aghaye mohandes
    1.be nazre shoma ba umadane android 5 nesbat be tajrobri k darid note 10.1 updatesh miad vase androide 5 ya na va soale 2 ba umadane tegra 4 . 72 hastei baziaye jadid ham k miad bayad az tegra 4 estfade kkard mer30 lotfan javab bedid akhe mitasam bgiram android 5 up nashe shoma tajrobe darid dgr

    1. پیمان گل‌کار

      سامسونگ همیشه در آپدیت برای محصولاتش خوب عمل کرده و احتمال آپدیت به نسخه ۵ بسیار زیاد است
      در حال حاضر تگرا 3 برای بازی‌ها بیش از اندازه قدرت دارد و تا مدت زمان زیادی احتیاج تگرا 4 برای اجرای بازی‌های تخصصی نیست

  9. با سلام ببخشید در ایران اپراتوری هست که از lte پشتیبانی کند ایا برای خرید روی گزینه lte زوم کنم معیار مهمی است با سپاس

  10. آقا اصلی ترین راند مسابقه رو نذاشتید..
    که شاید کلا برگ لرنده عوض میشد اونم قیمته
    اونوقت به هواوی 10 به ایسوس 8 و نوت 7 باید میدادید

    و هواوی اول میشد.. این رو دیگه قبول دارید؟

    1. پیمان گل‌کار

      قبول دارم عزیز و به همین خاطره که الان در مطلب تبلت‌هایی که باید و نباید بخریم، هواوی پیشنهاد شده
      در زمان نگارش این مطلب، هنوز تبلت هواوی به بازار عرضه نشده بود

  11. سلام,آیا کیفیت ساخت تبلت های هواوی به پای نکسوس 7 میرسه یا نه؟و اینکه اگر شما میخواستید بین این دو یکیرو انتخاب کنید,انتخابتون چی بود(مسئله سایز مهم نیست)؟

    1. پیمان گل‌کار

      حتما می‌رسه
      اتفاقا چون سایز برای من خیلی مهم نکسوس ۷ رو انتخاب می‌کنم (یعنی انتخاب کردم!)

  12. سلام
    به نظر شما با اومدن 2 سیستم عامل جدید ایونتر و باز تیشن خرید اندروید ریسک نیست اخه سامسونگ هم داره از گو گل جدا میشه
    2.تفاوت دخفث د 8000 با 8002 و8001 در چیست لطفا جوا ب بدید مرسی

    1. پیمان گل‌کار

      سوال دومتون که معلوم نیست
      اما درباره سوال اول، خرید اندروید با این همه برنامه و مارکت شیر ریسک نیست، بلکه خرید سیستم عامل‌های جدید ریسک است!

  13. آفرین.عالی بود.یک نکته؟اینکه چرا مایکروتل که نمایندگی فروش هواوی هستش ،این گجت رو با رم 1 گیگ میفروشه؟مگه رمش 2 نباید باشه؟

    1. پیمان گل‌کار

      تبلت‌هایی که برای ایران عرضه می‌شود از طرف سازنده (هواوی) با رم یک گیگابایت ساخته شده‌اند

  14. سلام
    ممنون از مطلب خوبتون
    چندتا سوال در مورد پد هاوایی داشتم که ممنون میشم اگه جوابمو بدید
    1. قیمت تبلت هاوایی چند دلاره توی اروپا ؟
    2.اگه من بخوام این تبلت رو از یکی از کشور های اروپایی مثل سوییس و سوئد بیارم نیاز به آنلاک داره برای استفاده از سیم کارت های داخلی؟
    3.مدل های 16 و32 هم داره یا نه؟
    4. برای ساپورت فارسی نیازی به رام جدید داره یا نه؟
    5.شنیدم که پورت usb , htmiنمیخوره – تبدیلی داره یا نه؟
    ممنون از راهنماییتون
    خیلی ممنون

    1. پیمان گل‌کار

      ۱- قیمت دقیقش در اروپا را نمی‌دانم اما فکر می‌کنم از ۳۰۰ دلار به بالا باشد
      ۲- نیازی به آنلاک نیست
      ۳- دارد
      ۴- خیر، اندروید به صورت پیش فرض فارسی را پشتیبانی می‌کند
      ۵- با خرید داک، از این‌ها برخوردار می‌شوید

  15. ببخشید یه سوال دیگه. شما اطمینان دارید که میشه باهاش مکالمه تلفنی کرد با سیم کارتهای معمولی مثل ایرانسل یا همراه اول؟چون توی یکی از سایتها نوشته بود قابلیت مکالمه نداره.

  16. سلام. آیا با تبلت هواوی میتوان مکالمه تلفنی کرد؟ و سوال دیگه اینکه آیا با نصب نرم افزاری مثل گولانچر مشکل نرفتن به منوش حل میشه؟ چون گفته بودید باید برنامه ها رو در صفحه اصلی گذاشت.

  17. سلام.مقایسه تون عالی بود.حالا 2 تا سوال که ممنون میشم جواب بدین.
    1.توان پردازشی هواوی 10 بهتره یا نکسوس 7؟
    2.با توجه به رزولوشن تبلت هواوی که فول اچ دی هست و رزولوشن نکسوس7 که اچ دیه و اینکه میگن نرم افزار ها و بازی های سازگار با تبلت ها یه جورایی محدودن کدوم یکی از این تبلت ها سازگاری بیشتری با برنامه ها داره؟
    ممنون از کمکهاتون

    1. پیمان گل‌کار

      از لحاظ توان تقریبا در یک سطح قرار دارند
      رزولوشن بالاتر هم هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند. مثل تلویزیون‌های موجود که اکثرا فول اچ‌دی هستند اما بیشتر افراد با آن تلویزیون و ماهواره که حتی به وضوح اچ‌دی هم نمی‌رسد را نگاه می‌کنند.

  18. با درود و خسته نباشید

    می خواستم بدونم کدام یک از این سه تبلت قابلیت Wi-Fi Direct و Wi-Fi Hotspot دارند و اینکه این قابلیتها به سخت افزار مربوط میشه یا نرم افزار؟ با سپاس

  19. پیمان گل‌کار

    خیلی با هم فرقی ندارند اما نکسوس ۷ چون چیپست تگرا ۳ دارد، از پشتیبانی بهتری برخوردار است

  20. سلام .میخواستم بدونم پردازنده گرافیکی هواوی چیه و برای بازی های hd چه دیتا هایی رو باید دانلود کرد .؟ آیا دیتا های tegra 3 بهش میخورن ؟

  21. تشکر از سایت خیلی خوبتون
    یه سوال برای بازی های hd کدوم بهتر عمل میکنه؟ tegra3 یا هوایی؟ یا زیاد فرقی با هم ندارن؟

  22. salam 2 ta soal dashtam 1. huawei ramesh 1 hast tafavotsh ziade ba samsung ke 2 hast va to chie 2. note 10.1 o dus daram faghat tarakom pixel safhash to delam mizane mishe bgid in tarakome pixele pain to che jahayi aziat mikone

    1. پیمان گل‌کار

      ۱- تفاوت در تعداد برنامه‌های اجرا کننده در یک زمان واحد است و مشکل خاصی با رم ۱ نخواهید داشت
      ۲- تراکم پیکسل آن طوری نیست که سبب آزار بشه اما تصاویر در نمایشگرهای فول اچ‌دی کمی شارپ‌تر دیده می‌شوند

  23. به نظرم اگه به رابط کاربری هواوی 7 می دادین با ایسوس برابر می شدن و دو تا برنده داشتین!!!…من بعد از خوندن این بررسی دقیق و عالی تصمیم به خرید تبلت هواوی کردم و از انتخابم هم راضیم.کیفیتش هم بهتر از تبلت های سامسونگ هستش.

  24. امیرارسلان

    سلام
    من قبلا چند نوع تبلت از جمله نیوآیپد داشتم ام حالا یه Huawei MediaPad10FHD خریدم واقعا از آیپد سرتره دیگه چه برسه به سامسونگ و ایسوس – اولش که میخواستم بخرم همه میگفتن این چه مارکیه میخوای بخری اما بعد که خریدم بلا استثنا نظر همشون عوض شد حتی خودم هم انتظارش رو نداشتم .

    با تشکر

  25. سلام دوباره یعنی احتمال داره که هواوی این تبلت را برای ایران با رم یک گیگ بزنه باز هم متشکر

    1. پیمان گل‌کار

      طبق پیگیری که من از این شرکت کردم، مدل وتولیدی برای ایران رم ۱ گیگابایت دارد و کلا در ایران نمونه ۲ گیگابایت عرضه نمی‌شود!

  26. با سلام یک سوال داشتم آیا این تبلت هواوی که شما تست کردید گارانتی پارس مایکروتل داشت چون گویا تبلت هایی را که به ایران وارد می کند(مایکروتل) رم یک دارد نه دو اگ اشتباه است لطفا زود پاسخ دهید متشکرم.

  27. salam aya doroste ke huawei be android 4.1.1 up namishe va to tablet shop neveshte dar bazihaye sangibn ba kaheshe nerkhe ferim robero mishe yani chi man dge khaste shodam ye tabe hame fan harif mikham khahesh mikonam bgid note 10.1 ya huawei az hame nazr plz akhe age intor bashe ke in ye moshkele khodesgh

    1. پیمان گل‌کار

      با توجه به پردازنده قدرتمند این تبلت من بعید می‌دونم در اجرای بازی‌ها به مشکلی برخورد کند
      آپدیت شدن یا نشدن به 4.1 هم مساله خیلی مهمی نیست اما هواوی در این باره نظر رسمی نداده است
      در کل این تبلت نسبت به قیمتش خیلی ارزش دارد

  28. سلام.میتونم بگم تغریبا بهترین سایت و متفاوت ترین سایتی دارید که تا حالا دیدم.مخصوصا بررسی های تخصصی.امیدوارم که به سایت بزرگ و پربیننده ای تبدیل بشه.درجواب آقا سینا باید بگم که یخورده دقت کنه میبینه که هواوی دوم شد اونم با یک امتیاز اختلاف.با توجه به قیمت این سه تبلت برد با هواوی هست.

    1. پیمان گل‌کار

      اگر مقاله را با دقت بیشتری مطالعه می‌فرمودید، متوجه می‌شدید که به راحتی اجرا می‌کند

  29. salam be nazare shoma man beyne note 10.1 va huawei kodomo bardaram ba hawai mishe tamas gereft akhe ba umadane simkarte raitel va tamase tasviri khodesh ye faktore kharide torokhoda ye rahnamai dorost bem bokonidtanha chizi k to samsung delamo mizane keyfiate namayesh va tarakome pixele hamin

    1. پیمان گل‌کار

      تبلت هواوی با توجه به قیمت بسیار مناسب و پایین‌تر از سامسونگ و همچنین دارا بودن نمایشگر فول اچ‌دی با قابلیت پشتیبانی از تمام سیم‌کارت‌های داخلی، گزینه بسیار خوبی برای خرید است

  30. به نظر من زحمات شما قابل تقدیره و واقعا تو دنیای رقابتی امروز فاصله ها میلیمتریه و تشخیص برتر برمیگرده که چی برا کی مهمه
    متشکرم

  31. محمود تقیان

    نوت از همه سر تره..دلیل:
    1.فک نکنم کسی پول تبلت کمپانی رو بده که5تا تبلت زده.این از کمپانی چینی.
    2.اگه شما تی700ایسوس رو با نوت مقایسه کنی.ایسوس یه مشکل بزرگ داره.اونم اینه که سیم کارت نمیخوره.یعنی فقط با وای فای باید بری اینترنت!!!ولی مدل های پایینترش سیم میخوره که اونم کیفیت صفحه نمایشش فول اچ دی نیس.
    یه فیلم از کاربرد همین قلم اس پن ببینید عاشقش میشیددددد

  32. یک عامل خیلی مهم دیگه قیمت تبلتهاست که اصلا اشاره ای نشده.قیمت تبلت یک عامل خیلی مهم برای خرید آن است.

  33. دوست عزیز ممنون به خاطر مقاله خوبتون ولی فکر نمی کنم چندان علمی باشه بعنوان مثال چند نکته را فراموش کردید

    1 – سامسونگ با داشتن S pen یه سر و گردن از دو رغیبش بالاتر بود
    2 – سامسونگ امکان استفاده از سیم کارت و مکالمه تلفنی را دارد
    اما در شما اشاره ای به این موضوع نفرموده بودید

    1. پیمان گل‌کار

      اگر به بخش امکانات نگاه کنید، اتفاقا به دلیل همین قلم ما به سامسونگ نمره کامل را دادیم
      به داشتن سیم کارت هم اشاره کردیم اما تبلت هواوی هم مجهز به همین مورد بود و نمونه 3G ایسوس هم وجود دارد پس این مورد باعث برتری نمی‌شود

  34. انقدر که تبلیغ از گلکسی تب نوت دیدم فکر میکردم باید خیلی عالی باشه ولی در عمل نشان داد که ضعیف تر از رقبا عمل میکنه و فقط به واسطه امکانات نه چندان کاربردی خود و تبلیغش هست که فروش بالایی نصیب خود کرده است . حال باید دید که s pen چه کارایی داره که اینقدر روش مانور میده !!!

  35. داداش دمت گرم . . . خیلی عالی بود . . .

    فقط حیفم میاد سایت به این باحالی و . . .

    چرا این قدر کم بازدید داره . . از نظرات میگم

    یا علی

  36. خیلی جالب بود اما من آیپد رو به همه شون ترجیح دادم. این تبلت ها اصلا با آیپد قابل مقایسه نیستند.

  37. تبلت هوایی بر خلاف انتظار در خیلی از جهات عالی بود! میزان کیفیت تصویر کیفیت فیلم برداری باطری و غیره!
    اما آخر شد این قدرت ایسوس و سامسونگ رو نشون میده!
    من اگه حق انتخاب داشتم شخصا برای خرید تبلت هاوایی رو می خریدم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH