محققان اعلام کردند که “چرب”، مزه ششم است!

همه ما از خوردن یک دیزی چرب و یا اندکی روغن زیتون به همراه غذایمان لذت می‌بریم. از چه چیز آن لذت می‌بریم؟ خب معلوم است! از چرب بودن آن. اما خب نام این مزه چیست؟ تا حالا نامی نداشت، اما به لطف محققان عزیز، به تازگی نامی بر این مزه نهاه شده که تلفظی دشوار دارد. نام این مزه جدید اولئوگاستوس است!
خب من که اگر بخواهم سر سفره دو بار این اسم را تکرار کنم و بگویم دیزی پدرم خیلی اولئوگاستوس است، مال من اصلا اولئوگاستوس نیست، 10 دقیقه زمان می‌برد و دیزی از دهن می‌افتد. پس مسلما با ورود این لغت بیگانه به کشور، عزیزان فرهنگستان زبان و ادب پارسی پس از تفکری جمعی، آن را به چیزی در مایه‌های چیلی‌چرب‌چسب انگیزناک! تبدیل کرده و تحویل ما می‌دهند!
دانشمندان و محققان دانشگاه پوردو، با خود گفته‌ بودند که برای حس چربی مطبوع داخل دهان هم باید نامی گذاشت، و بدین ترتیب مزه ششم را به جهان معرفی کردند. مزه‌های قبلی عبارتند از شیرین، شور، ترش، تلخ و خوشمزه بودند. معادل خوشمزگی در انگلیسی Umami است، که بنده حدس می‌زنم مخفف عبارت Oh Mammy یعنی اوه مامان باشد. چون در اغلب خانه‌ها معمولا مادر آشپز است و با گفتن این عبارت، به او می‌گوییم که مزه غذا عالی شده! Umami برای غذاهایی همچون گوشت یا قارچ که مزه‌ای دلپذیر، اما متفاوت از 4 مزه تلخ، شور، ترش و شیرین دارند استفاده می‌شود.
landscape-1438110326-sixth-tasteاین محققان هیچ اطلاعاتی از نحوه آزمایشات جدید خود که منجر به این کشف شده، نداده‌اند. این یافته‌ها که به تازگی در مجله Chemical Senses (حواس شیمیایی) منتشر شده‌اند، نشان می‌دهند که جوانه‌های چشایی ما می‌توانند یک نوع اسید چرب که از تری گلیسرید تشکیل شده و مزه منحصر به فردی را برای ما ایجاد می‌کند، با دقت بسیار بالا تشخیص دهند. این مزه کاملا متفاوت از مزه چربی‌های خامه مانند و نامطبوع است.
محقق ریچارد دی متس در بیانیه‌ای تکمیلی گفته: البته اولئوگاستوس به خودی خود چندش‌آور است. مثلا وقتی میزان اسید‌های چرب در یک غذا بالا باشد، آن غذا را نمی‌خوریم و معتقدیم که فاسد شده‌ است. در این مورد خاص، چربی به ما هشدار می‌دهد که این غذا را نخور که بدبخت می‌شوی. اما وقتی که میزان این چربی در غذا اندک باشد، آن را بسیار خوشمزه می‌کند. درست همانند تلخی اندکی که در قهوه و شکلات هست.
این تحقیق ممکن است تاثیر بسیاری در نحوه آشپزی شما داشته‌ باشد. صنایع غذایی ممکن است به استفاده از این مزه روی بیاورند و چربی‌های مفید را وارد سبد غذایی ما کنند. اگر چربی‌هایی سالم و عاری از اثرات مضر چربی‌های اشباع و اسید‌های چرب ترانس وارد غذاهای ما شوند، بدون شک در سلامت دنیا گامی تاثیرگذار برداشته‌خواهد شد.
به نظر شما مزه دیگری هست که نتوان آن را در ردیف 6 تایی مزه‌ها دسته‌بندی کرد؟

2 در مورد “محققان اعلام کردند که “چرب”، مزه ششم است!”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH