سقوط هواپیمای بدون سرنشین با امواج صوت!

پیشرفت‌های جالب بشر پایانی ندارد، هر روز تکنولوژی‌هایی ظهور می‌کنند و جای تکنولوژی‌های قدیمی را می‌گیرند. صنعت نظامی و دفاعی، یکی از پیشرفته‌ترین و پرخرج‌ترین صنایع دنیاست. کشورهای پیشرفته‌، همواره جدیدترین فناوری‌ها را در سلاح‌های خود به کار می‌گیرند تا شانس پیروزی خود را در دفاع و حمله بالا ببرند.
این هفته، کره جنوبی اعلام کرد که توانسته‌ نام خود را به لیست کشورهایی که دارای فناوری‌های پیشرفته برای مقابله با هواپیماهای بدون سرنشین هستند، اضافه کند. چند روز پیش، پروژه‌ای تحقیقاتی توسط موسسه پیشرفته علوم و فناوری کره جنوبی در DC ارایه شد. محققان کره جنوبی موفق شده‌اند که با امواج صوت، روی عملکرد ژیروسکوپ هواپیما تاثیر بگذارند و تعادل آن را به شدت بر هم زنند! ژیروسکوپ یا شتاب سنج، وسیله‌ای برای اندازه‌گیری و یا حفظ جهت است که ساختمان و نحوه کارش تماما مبتنی بر اصل بقای تکانه زاویه‌ای است. وظیفه این وسیله این است که در نبود خلبان‌، نقش کنترل کننده هواپیما را بر عهده بگیرد، اما حالا ظاهرا محققان کره‌ جنوبی موفق شده‌اند بر روی عملکرد آن تاثیر گذاشته و هواپیماهای بدون سرنشین را از تعادل خارج کنند!

Droneاین مقاله، “بر هم زدن تعادل هواپیماهای بدون سرنشین با استفاده از تاثیر نویز‌های صوتی بر حسگر ژیروسکوپ” نام دارد. هدف این مقاله، ایجاد اختلال در عملکرد سیستم‌های میکروالکترونیک ژیروسکوپ است که نقش کنترل کننده ارتفاع پرواز و حفظ کننده تعادل را در هواپیماهای بدون سرنشین دارند. در حالت عادی، کار ژیروسکوپ‌ها اغلب ایجاد تعادل و ثبات در هواپیما، در برابر تکان‌های باد و ناهنجاری‌های دیگر است.
محققان می‌خواستند ببینند که آیا وارد کردن نویز صوتی به اندازه کافی به هواپیما، می‌توانند موجب اختلال در عملکرد ژیروسکوپ و بر هم خوردن تعادل آن شوند؟ و پاسخ این بود: بله! این گونه به نظر می‌رسد که امواج صوتی دارای رزونانس (طنین) فرکانسی بالا، توسط ژیروسکوپ‌ها حس می‌شوند، و همین کلید بر هم زدن تعادل هواپیما است! برای آزمایش این حرف، محققان کره جنوبی، یک اسپیکر بی‌سیم را 10 سانتی‌متر بالاتر از ژیروسکوپ داخل یک هواپیمای بدون سرنشین که در تعادل پروازی کامل بود، نصب کردند و  سپس با آزاد شدن امواج صوتی مشخصی از اسپیکر، مشاهده شد که هواپیما در تمامی محورها (طرفین و ارتفاع) دچار بی‌ثباتی و عدم تعادل عجیبی شد و چند دقیقه بعد به زمین برخورد کرد و نابود شد!

1024px-sirenspectrogramالبته اتصال اسپیکر بی‌سیم به یک هواپیما، اقدام دفاعی محسوب نمی‌شود چون نمی‌توان به همه هواپیماهای دشمن اسپیکر وصل کرد! بنابراین محققان تلاش کردند که به گونه‌ای امواج صوتی را ارسال کنند که از دور هم بتوانند به بر هم زدن تعادل هواپیماهای بدون سرنشین بپردازند. در یک عملیات شبیه‌سازی، محققان دریافتند که اگر صدا به اندازه کافی بلند باشد، می‌توان از فاصله 40 متری نیز در عملکرد ژیروسکوپ اختلالاتی ایجاد کرد. هرچه میزان دسی‌بل صدا را بالاتر ببریم و صدا بلندتر باشد، از فاصله بیشتری می‌توان تعادل هواپیما را بر هم زد.
البته بدون وجود تجهیزاتی که با آن بتوان به ردیابی هواپیماهای دشمن پرداخت، این هواپیماها می‌توانند به راحتی وارد محدوده شده و خیلی سریع خود را از منطقه خطر دور کنند، و در نتیجه نمی‌توان فهمید که دقیقا چه زمانی باید بلندگوهای را به سوی آن‌ها نشانه بگیریم. تجهیزات ردیابی هواپیماهای جنگنده، بسیار سری و گران‌قیمت هستند و هرگز در اختیار یک انستیتوی تحقیقاتی قرار نخواهند گرفت.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH