ویولن الکتریکی که با پرینتر سه بعدی تولید شده، صدایی شگفت‌انگیز دارد!

پرینت سه‌بعدی یکی از آن تکنولوژی‌هایی است که تا چند سال پیش حتی فکر ظهور آن هم به ذهن کسی خطور نمی‌کرد، اما حالا تبدیل به یکی از پرطرفدارترین مقوله‌های فناوری شده است. هر روز خبری در مورد ساخت یک گجت جدید با پرینترهای سه‌بعدی به گوش می‌رسد و روز به روز بیشتر وارد دنیای ما می‌شوند. حالا هم پرینت سه‌بعدی به حوزه موسیقی و ساخت ابزار آلاتش رسیده و قصد دارد با ساخت سازهایی دقیق و محکم ما را یاری دهد.
اخیرا یک ویولن الکتریکی از طریق چاپگرهای سه بعدی تولید شده‌است که 3Dvarius نام داشته و برخلاف انتظار، صدایی بسیار دلنشین دارد! ساختن ساز، ظرافتی بسیار لازم دارد، اما یک پرینتر سه بعدی توانسته است بهتر از بسیاری از اساتید این حوزه، به ساخت ویولن بپردازد! این ویولن الکتریکی نخستین مدل دنیاست که با استفاده از فناوری چاپ سه‌بعدی و توسط لورن برنادت ساخته شده است. طرح این ویولن، از روی ویولن‌های الکتریکی دنیای واقعی برداشته شده و سپس با دادن طرح مورد نظر به دستگاه پرینت سه‌بعدی، بدنه ویولن ساخته شده‌ است. برنادت، طراح و سازنده این دستگاه در این مورد می‌گوید:
هدف من از ساخت 3Dvarius، در واقع ساخت ویولنی بود که طراحی آن از ویولن‌های الکتریکی حقیقی الهام گرفته باشد. البته می‌خواستم ویولنم ساده‌تر، شفاف‌تر و کمی هم سبک‌تر از ویولن‌های واقعی باشد.

3Dvarius-3D-Printed-Electric-Violin-11 انتخاب من، چاپ سه‌بعدی استریولیتوگرافی است، زیرا اشیا تولید شده توسط این نوع چاپ، بسیار محکم بوده و مقاومت بدنه بالایی دارند. استریولیتوگرافی، نوعی فناوری چاپ سه‌بعدی است که برای تولید نمونه‌های اولیه و الگوها مورد استفاده قرار می‌گیرد که در آن، قطعات همه به‌صورت یک لایه در کنار هم گذاشته می‌شوند. سپس، به‌وسیله یک رزین واکنشی، انعکاسی ایجاد شده توسط اشعه UV یا هر نوع منبع انرژی دیگر، به هم می‌چسبند.

3Dvarius-3D-Printed-Electric-Violin-1این ویولن، به دلیل این که یک پارچه بوده و از یک قطعه ساخته شده‌است، کاملا با ویولون‌های الکتریکی دیگر و ابزارهای سنتی موسیقی متفاوت است. ترکیب دقت و قدرت چاپ سه‌بعدی، با مهارت‌های سنتی ساخت ویولن و طراحی خلاقانه آن، گامی بلند در راه ایجاد هماهنگی و همزیستی کامل بین نوازندگان و سازهای آن‌هاست. شاید روزی برسد که مجبور نباشیم برای یک ساز خوب، چند میلیون تومان خرج کنیم و همه بتوانند بدون دغدغه مالی، ساز مورد نظر خود را تهیه کرده و به دنبال علاقه خود بروند. آن روز چندان دور نیست.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH