اوضاع کامپیوترها خوب نیست؛ ویندوز10 هم نتوانست وضعیت را بهبود دهد

6962db6e66da4fc293815402941608a3

ویندوز10 شاید فصل جدیدی در دنیای سیستم‌عامل‌ها باشد اما متاسفانه چیزی نیست که بتواند کاهش فروش کامپیوترها را ترمیم کند. Gartner و IDC هردو تخمین می‌زنند که فروش کامپیوترهای شخصی در تابستان گذشته کاهشی بین 7.7 تا 10.8 درصدی را داشته‌ است. این کاهش‌فروش در شرایطی ادامه‌دار شده است که ویندوز10 توانسته محبوبیت زیادی را کسب کند. شرکت‌های تحلیلگر بازار بیان می‌کنند این کاهش به این دلیل است که مایکروسافت ویندوز10 را به‌سرعت برای کمپانی‌های تولیدکننده منتشر کرده است، و کمپانی‌های تولیدکننده نیز به‌جای عرضه مدل‌های جدید با این سیستم‌عامل، مدل‌های قدیمی را به‌روزرسانی کردند. البته مشکلی که این نظریه دارد این است که کاربران زیادی نیستند که بخواهند برای دریافت نسخه‌جدید سیستم‌عامل، لپ‌تاپ تازه‌ای را بخرند، آن‌هم در شرایطی که مایکروسافت این به‌روزرسانی را به‌رایگان برای بسیاری از کاربران منتشر کرده است.

بنابراین پلتفرم را نباید عامل مهمی در فروش PCها بدانیم. البته محققان، کاهش درآمد کمپانی‌های تولیدکننده را به‌علت کاهش ارزش دلار آمریکا می‌دانند (در بسیاری از کشورها اساس قیمت‌گذاری براساس دلار است)، کامپیوترهایی که از ویندوز8 بهره‌مند هستند، هنوز چندان قدیمی نشده‌اند که نیاز به تعویض آن‌ها باشد. برخی از کمپانی‌های تولیدکننده کامپیوتر اوضاع بهتری دارند که از میان آن‌ها می‌توان به اپل، دل، اچ‌پی و لنوو اشاره کرد اما اوضاع کمپانی‌های کوچک‌تر به‌هیچ وجه مناسب نیست، به‌گونه‌ای که حتی ایسر و ایسوس نیز کاهش فروشی 19 و 10درصدی را تجربه کرده‌اند. البته هنوز بسیار زود است که بخواهیم بازار کامپیوتر را شکست‌خورده بنامیم و می‌توانیم امیدوار باشیم که ویندوز10 اوضاع را بهبود ببخشد، اما درحال حاضر بازار کامپیوتر‌های شخصی اصلا وضعیت مناسبی ندارد.

gartner-pc-market-share-q3-2015 idc-pc-market-share-q3-2015

1 در مورد “اوضاع کامپیوترها خوب نیست؛ ویندوز10 هم نتوانست وضعیت را بهبود دهد”

  1. من خودم ویندوز 10 زدم رو لپتاپ یعنی برگردی xp هنوز بهتره واقعا افتضاحه بدترین ویندوزیه که تا به حال مایکروسافت زده.اشغاله.هنوز ویندوز 8.1 قابل تحمل تره

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH