قدیمی‌ترین اجسام موجود در کهکشان راه شیری کشف شدند!

1447361194-hypernova-eso1527a-crediteso16x9-webاگر به جهان اطراف‌مان نگاه کنیم، در‌می‌یابیم همه چیز از ذرات اولیه تشکیل شده است. اما برخی دانشمندان معتقدند جهان و ذرات تشکیل دهنده به دلیل انفجار بزرگ یا همان «بیگ بنگ» به وجود آمده‌اند و جهان اولیه جایی بی‌نظم بوده است. اخباری که به تازگی در نشریه Nature منتشر شدند، نشان دهنده این هستند که ۹ ستاره در کهکشان راه شیری ممکن است قدیمی‌ترین اجسام این کهکشان باشند و انفجاری بزرگ به آن‌ها حیات بخشیده است. اما این انفجار تا چه حد عظیم بوده؟

اگر با علم نجوم آشنا باشید، ممکن است گمان کنید این انفجار یک سوپرنوا بوده اما اشتباه نکنید، در حقیقت این انفجار یک هایپرنوا است!

این ستاره‌ها در نزدیکی مرکز کهکشان راه شیری واقع شده‌اند. این ۹ ستاره‌ قبل از تشکیل مواد سازنده سنگین ستاره‌های دیگر کهکشان (گازها یا فلزات) و توسط یک سوپرنوا به‌وجود آمده بودند. زمان تشکیل آن‌ها به حدود ۳۰۰ سال بعد از بیگ بنگ بازمی‌گردد، یعنی ۱۰۰ سال پس از تشکیل اولین ستاره!

این ستاره‌ها احتمالا از نسل دوم ستاره‌ها تشکیل شدند. ستاره‌های نسل دوم، ستاره‌هایی هستند که سریع عمرشان به سر رسید و به سرعت سوختند. این سوختن منجر به انفجاری شد که هایپرنوا نامیده می‌شود. این نوع انفجار بسیار جای تفکر و مطالعه دارد، گرچه دانشمندان معتقدند این انفجار ریشه در تابش و سوختن طولانی مدت پرتو‌های گاما دارد. این انفجار ۵۰ بار شدید از سوپرنواست و منجر به تولید یک سیاه چاله عظیم شده است.

این خبر جدید می‌تواند عدم حضور موادی همچون کربن و آهن را در این ۹ ستاره توضیح دهد؛ این ستاره‌ها از عواقب و پس مانده یک سوپرنوا متفاوت و قوی دیگر تشکیل شدند. همچنین محققان باور دارند اندکی قبل از تشکیل کهکشان راه شیری، هایپرنوا و نسل دوم ستارگان در حال تولید یک کهکشان کوچک‌تر در اطراف خود بودند.

با مطالعه بیشتر این ۹ ستاره، ستاره‌ شناسان امیدوارند تا موفق به کشف نحوه تشکیل کهکشان راه شیری شده و با انفجار بزرگ هم بیشتر آشنا شوند. اخیرا اجسامی مانند این ۹ ستاره، بازمانده گروهی از ستاره‌های کوتوله در هسته و مرکز کهکشان ما یافت شده‌اند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH