ویندوز با دوزِ پایین! (بررسی گوشی htc 8S)

cover-8s

زمانی بود که گوشی‌های موسوم به پاکت پی‌سی، تحت عنوان مدل‌های ویندوزی شناخته می‌شدند و بسیاری از افراد به خیال آنکه این گوشی‌ها همچون یک کامپیوتر کار می‌کند، نظر متفاوتی نسبت به آن‌ها داشتند، غافل از آنکه قیمت بالا، اصلی‌ترین تفاوت این گوشی‌ها بود!
با گذشت زمان و در اختیار گرفتن بازار هوشمندها توسط اندروید و iOS اپل، مایکروسافت فهمید که دیگر فضا همچون سابق برای یکه تازی مناسب نیست و به همین خاطر به تکاپو افتاد تا بلکه شکوه گذشته‌اش را تکرار کند. ویندوز موبایل 6.5 یکی از همین تلاش‌ها بود که کمکی به این شرکت نکرد و به همین خاطر مایکروسافت با عرضه ویندوز فون ۷ و تغییر به یک‌باره نام و ظاهر این سیستم عامل، کاری کرد تا چشم‌های زیادی به سمت آن گردانده شود، غافل از آنکه این تغییرات راه چاره اصلی نیست. اتحاد مایکروسافت با نوکیا که در زمان عقد این همکاری، مقام نخست دنیای تلفن همراه را داشت، نه تنها به دار و دسته استیو بالمر کمکی نکرد، بلکه استفان الوپ و شرکت فنلاندی را نیز به زیر کشید تا چالش‌های قبل بیش از پیش نمایان شود. اما مایکروسافت بیدی نبود که با این بادها بلرزد و بدین خاطر در یک حرکت انقلابی (شاید هم انتحاری!) دیگر ویندوز فون ۸ را با هسته یکسان با ویندوز دسکتاپ روانه بازار نمود و اگر تلفاتی چون عدم به روز رسانی برای تلفن‌های همراه قبلی نصیب کاربران گردید، اما سیر تحولات در این مرحله به جایی رسید که دیگر همگان ویندوز فون را یکی از اعضای بازی هوشمندها به حساب آوردند و حال مایکروسافت نیز یک توپ برای بازی در اختیار داشت. اکنون بایستی دید که این کمپانی چگونه با این فرصت به‌دست آمده برخورد خواهد کرد و آیا می‌تواند تبدیل به یکی از نامزدهای قهرمانی شود و یا آنکه همچنان کاندیدای سقوط خواهد بود؟!
به این بهانه به سراغ یکی از جدیدترین محصولات عرضه شده با ویندوز فون ۸ رفتیم تا ضمن بررسی گوشی، نیم نگاهی هم به امکانات سیستم عامل جدید مایکروسافت داشته باشیم. htc 8S یک گوشی متوسط در میان هوشمندها محسوب می‌شود و بدین خاطر کاربران بیشتری قادر به تهیه آن خواهند بود. کمپانی تایوانی اچ‌تی‌سی که دو مدل 8S و 8X را با ویندوز فون ۸ تولید کرده است، هنوز نیم نگاهی به موفقیت‌های مایکروسافت دارد تا ببیند اگر اوضاع بر وفق مراد پیش رفت، همچون نوکیا تولیدات خودش را برای این سیستم عامل گسترش دهد.
پس با آی‌تی رسان همراه باشید تا ببینیم که چه چیزی را این سازنده برای کاربران در چنته دارد.

طراحی: دنیای رنگ!

Windows-Phone-8S-by-HTC به شخصه مدل‌های ویندوز فون جدید و به خصوص رنگ‌بندی‌های بسیار متنوع آن را دوست دارم. در این بخش اچ‌تی‌سی خلاقیت بیشتری به خرج داده و از یک رنگ ثابت در محصولاتش استفاده نکرده است. قاب جلویی مشکی رنگ است اما تکه پایین آن مزین به رنگ‌های متفاوتی است که یک هارمونی زیبا در پشت قاب با آن کشیده شده است. مدلی که در اختیار ما بود، به نوعی ساده‌ترین 8S به شمار می‌رود. یک گوشی مشکی رنگ که تکه پایینی آن سفید بوده و جنس خاص بدنه (پلی کربنات) سبب می‌شود تا از به دست گرفتن گوشی لذت ببرید. ظاهرا همه چیز همان جایی است که انتظارش را می‌کشید. کلید دو کاره پاور/قفل نمایشگر در بالا، کم و زیاد کردن صدا در سمت راست و دکمه کوچک شاتر کمی پایین‌تر از آن، همگی مشکی رنگ بوده و حساسیت بسیار خوبی دارند. بر روی نوار سفید رنگ پایین، علامت‌های آشنایی به چشم می‌خورند و اگر کاربر اندروید باشید، از دیدن آن‌ها سردرگم نخواهید شد! محل اتصال به کامپیوتر در پایین قرار دارد و اگر به دنبال ورودی سیم کارت هستید، بایستی کلی دنبال آن بگردید! حالا چرا کلی؟! چون ما بسیار به دنبال آن گشتیم و سرانجام در اوج نا امیدی و شک کردن به این مورد که اصلا این گوشی سیم‌کارت می‌خورد یا نه! نوار پایینی را توانستیم خارج کنیم و به محل اختفای گنج (همان سیم‌کارت) پی ببریم!

slot

این مدل طراحی جالب است و با اینکه برای یافتن ورودی سیم‌کارت و کارت حافظه میکرو بایستی جستجوی زیادی بکنید، اما در هنگام یافتن، به این خلاقیت اچ‌تی‌سی نمره قبولی خواهید داد، اگرچه این مدل از طراحی سبب شده تا به باتری دسترسی نداشته باشید که چندان دلچسب نیست. همچنین اثر انگشت به راحتی بر روی نمایشگر باقی می‌ماند و بایستی دستمال تمیز کردن همیشه درون جیبتان باشد. یک نکته نسبتا عجیب در 8S که برای ما ایرانی‌ها چندان اهمیت ندارد! فقدان دوربین دوم در بالای نمایشگر است که بدین خاطر تماس تصویری با آن امکان‌پذیر نیست (پس سیم‌کارت رایتل در آن نیندازید!).
در چند روز کار کردن با 8S، گوشی را به طرز وحشتناکی خوش دست دیدم (عجب پارادوکسی!)، به راحتی در جیب شما می‌رود، ظاهر زیبایی دارد و درون دست به سهولت قرار می‌گیرد. با آنکه ضخامت گوشی کمی بیشتر از ۱۰ میلی‌متر است اما ساختار خاص آن سبب می‌شود تا توجه چندانی به این موضوع نداشته باشید.

نمایشگر: بقا برای پیکسل!
برای یک تلفن همراه هوشمند با نمایشگر ۴ اینچی، چه وضوح تصویری دوست دارید داشته باشید؟! فول اچ‌دی؟! این دیگر اغراق داشت اما وضوح اچ‌دی چندان دور از دسترس نیست اگرچه اچ‌تی‌سی برای شما 800×480 پیکسل را انتخاب کرده تا کمی از این بابت غصه بخورید! چگالی تصویر ۲۳۳ پیکسل در هر اینچ است و با توجه به اینکه 8S یک گوشی با رنج قیمتی متوسط است، شاید انتظار بیشتر از این داشتن اشتباه باشد.
اچ‌تی‌سی از فناوری Super LCD در این محصول جدید خود بهره برده که بایستی به کیفیت آن در همان ابتدا یک آفرین گفت! رنگ‌ها به خوبی نمایش داده شده و شفافیت و روشنایی نمایشگر در حد مناسبی قرار دارد. عملکرد تاچ نیز بسیار مناسب است و تنها ایرادی که من در گوشی دیدم (شاید هم ایراد از این نمونه باشد)، اختلال در هنگام تایپ سریع همچون ارسال پیامک بود که برخی مواقع تاچ دچار تاخیر شده و بعضی از حروف تایپ نمی‌شد!
برای بررسی بهتر کیفیت نمایشگر 8S، آن را در کنار گوشی سونی اکسپریا اس قرار داده و در چند حالت مختلف مشغول عکاسی شدیم که نتیجه را در تصاویر زیر می‌بینید. واضح است که نمایشگر کوچک‌تر برای گوشی اچ‌تی‌سی بوده و سونی اکسپریا اس با نمایشگر 4.3 اینچی در سمت راست قرار دارد.

dis1

dis2

dis3سیستم عامل: یک OS کاملا متفاوت!
این نخستین تجربه کاری من از نزدیک با ویندوز فون ۸ بود و اولین چیزی که برایم جلب توجه کرد، رابط کاربری بسیار متفاوت آن با سایر دستگاه‌ها بود. تا پیش از این با مدل‌های گوناگونی از اندروید، سیمیبن، بادا، iOS و حتی میگو کار کرده بودم و شباهت‌ها در بین این سیستم عامل‌ها و به خصوص نحوه چیدمان آیکون‌ها بسیار مشهود بود، در صورتی‌که ویندوز فون تفاوت بسیار زیادی دارد و اگر به دنبال متفاوت بودن هستید، این سیستم عامل پاسخگوی نیازهای شما خواهد بود.

icons
کاشی‌های زنده تغییر پذیری زیادی دارند و در اینجا، کاشی تماس را در سه اندازه مختلف مشاهده می‌کنید

قصد ندارم در اینجا به تشریح ویندوز فون ۸ بپردازم اما اجازه دهید برخی از نکات اصلی این سیستم عامل نوین را برای شما به اختصار بازگو کنم.

– قابلیت پشتیبانی از پردازنده‌های چند هسته‌ای و NFC
– استفاده از هسته یکسان با ویندوز دسکتاپ و در نتیجه دسترسی به امکانات آن
– توانایی استفاده از کارت حافظه جانبی (بر خلاف نسخه‌های قبلی)
– پشتیبانی از سه وضوح تصویر WXGA ،WVGA و 720p با نسبت ۱۵:۹ و ۱۶:۹
– صفحه اصلی متفاوت که کاشی‌های زنده در سه سایز کوچک، متوسط و بزرگ قرار می‌گیرند
– پشتیبانی از ۵۰ زبان زنده دنیا از جمله فارسی (بایستی ۱۹ مگابایت اضافی دانلود کنید!)
– یکپارچگی کامل با اسکایپ و Voip
– استفاده از نسخه ۱۰ اینترنت اکسپلورر (مشترک با نسخه دسکتاپ) با پشتیبانی از HTML 5
– بهره‌گیری از نقشه کامل نوکیا به عنوان راهنمای GPS
– امکان رمزگذاری اطلاعات از طریق فناوری Bitlocker
– استفاده از برنامه Speech Platform که مشابه با نرم‌افزاری همچون Siri است
در کل بایستی اذعان کرد تا خودتان با این سیستم عامل کار نکنید، تفاوت بسیار آن را احساس نخواهید کرد. تفاوتی آمیخته با سرعت و شکل‌های فانتزی و رنگ‌بندی متنوع که دل هر کاربری را به‌دست خواهد آورد (به عشق در نگاه اول باور دارید؟ اگر نه، با دیدن 8S آن را باور خواهید کرد!).

color-displays
در اینجا رنگ‌های موجود و سه نمونه از تغییر رنگ را برایتان به نمایش در آورده‌ایم

سخت‌افزار: دو بهتر از یک است!
یکی از مشکلات اصلی ویندوز فون‌های قبلی که اعصاب بسیاری از کاربران را خرد کرده بود! عدم پشتیبانی از چیپست‌های چند هسته‌ای بود که عملا سبب شده بود تا ویندوز فون یک عقب‌ماندگی اجباری را تحمل کند! حال این نقیصه برطرف شده و حتی در حالت تئوری، تا ۶۴ هسته نیز پشتیبانی می‌شود (دیگه از این طرف پشت بام افتادند!). البته تمام مدل‌های تولیدی دو هسته‌ای هستند و ظاهرا هیچ سازنده‌ای، نیاز به هسته بیشتری نداشته است. گوشی داستان ما نیز از این قضیه مستثنی نبود و از پردازنده دو هسته‌ای کوالکام با هسته‌های قدرتمند Krait استفاده کرده و از آنجایی هم که خواسته فروتنی خودش را حفظ کند، فرکانس هر هسته را تا ۱ گیگاهرتز کاهش داده است! (فکر نکنید برای پایین آوردن قیمت بوده‌ها!)
واحد گرافیکی نیز Adreno 305 است و با آنکه در رده جدیدترین‌های Adreno می‌ایستد اما قدرت آن حتی نسبت به Adreno 220 نیز کمتر است.
برای بررسی بهتر قدرت این گوشی به سراغ آزمون‌های خودمان رفتیم اما از آنجایی که این گوشی یک مدل ویندوز فون است، کمی کار برای مقایسه دشوار و البته محدود بود.
در نخستین مرحله BrowserMark را انتخاب کردیم که یک آزمون تحت شبکه است و از طریق مرورگر خود گوشی اجرا می‌گردد. نمودار زیر قدرت گوشی را در مواجهه با رقبا نشان می‌دهد و نکته جالب در این بین، امتیاز بهتر مدل‌های ویندوزی نسبت به گلکسی اس ۳ است.

browser

در آزمون بعدی از SunSpider استفاده کردیم که یک برنامه برای تست جاوا اسکریپت است. نتایج نمودار زیر نشان می‌دهد که فرکانس پایین‌تر هسته، بر روی عملکرد نهایی تاثیر دارد. توجه داشته باشید که عدد کمتر نشان‌گر قدرت بیشتر است.

sun

دوربین: به دنیای نویزها خوش آمدید!

رابط کاربری دوربین در ویندوز فون بسیار ساده است. در واقع شما تنها به سه کلید دسترسی دارید و برای تنظیمات بیشتر بایستی وارد منوی مربوطه بشوید. با آنکه اینترفیس بسیار ساده است اما به شخصه کار با آن را راحت و جالب دیدم و به واسطه حضور کلید اختصاصی شاتر، عکس گرفتن با سرعت خوب و سهولت بالا انجام می‌شود. این امکانات که مربوط به ویندوز فون ۸ است، ببینیم 8S چه چیزی در چنته دارد! لنز ۵ مگا پیکسلی قادر است تا در حداکثر وضوح 1944×2592 پیکسل برای شما به عکاسی بپردازد و یک فلاش LED نیز وظیفه نور افشانی در شب را برای آن بر عهده دارد. اچ‌تی‌سی یک برنامه جانبی به نام Photo Enhancer برای ویرایش عکس‌ها و افکت‌های گوناگون تصویری در نظر گرفته که البته از طریق منوی دوربین به آن دسترسی ندارید و بایستی به صورت مستقیم وارد برنامه شوید.

camera-8s

عملکرد فوکوس خودکار، به خصوص در هنگام عکاسی با کلید شاتر، چندان مطلوب نیست و در اکثر مواقع نویزهای بسیاری مهمان عکس‌های شما هستند! برای اینکه با دوربین گوشی از نزدیک آشنا شوید، چند نمونه عکس گرفتیم که مشاهده می‌کنید.

cam1
بهترین عکس دوربین در روز روشن است که مقدار ایزو به 74 رسیده و سرعت بالای اکسپوژر به میزان 714-1 ثانیه سبب می‌شود تا عکس تار نشود
cam2
این عکس پس از چند بار تلاش در تنظیم فوکوس خودکار گرفته شده که میزان نویز در آن بالاست
cam3
تنظیم سفیدی عکس به خوبی صورت می‌پذیرد اما نویزهای بنفش آزار دهنده در بیشتر بخش‌های عکس دیده می‌شوند
cam4
در تاریکی مطلق فلاش بعد از فوکوس خودکار عمل می‌کند و این یعنی عدم دقت در ثبت تصویر، نویز بالا و همچنین نا متوازن بودن رنگ‌ها، از دیگر ایرادات ثبت عکس در شب است

برای دوربین فیلم‌برداری وضعیت کمی بهتر است، اگرچه وضوح فیلم‌برداری به HD و سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه محدود شده است و مقدار نویزها در حد متعادلی قرار دارد. سرعت ضبط فیلم در حدود 8.4 مگابیت در ثانیه است و صدا با کیفیت مونو و 44.1 کیلو هرتز ضبط می‌شود.

سایر امکانات: دنیای هفت رنگ ویندوز فون
در این بخش نمی‌توان به سازنده خرده زیادی گرفت و باید هرچه فریاد است بر سر ویندوز فون کشید! عدم تعبیه پورت اختصاصی همچون MHL برای اتصال به تلویزیون و یا تعبیه نکردن یک فایل منیجر جهت نصب برنامه توسط کاربر، از این ایرادات است اما بیایید به نیمه پر لیوان هم نگاه کنیم! خوشبختانه قابلیت پشتیبانی از کارت حافظه جانبی فراهم شده است (در این نقیصه اپل تنها ماند!) و انتقال فایل از طریق بلوتوث نیز به سهولت امکان پذیر گردیده است. 8S دارای ۴ گیگابایت حافظه داخلی بوده و باتری 1700 میلی‌آمپری، توانایی بسیار خوبی را برای گوشی فراهم می‌آورد. البته این امکان به من دست نداد تا بتوانم به طور دقیق قدرت باتری را امتحان کنم اما در طی چند روز کار کردن با گوشی، مشخص بود که کاربر نبایستی هیچ نگرانی از توانایی آن داشته باشد و به طور معمول تا دور روز (در شرایط مصرف عادی) باتری برای‌تان تاب می‌آورد.

htc-final

سخن پایانی
از آنجایی که htc 8S یک گوشی متوسط ویندوز فونی است، پس نباید از آن توقع بهترین بودن را داشت، بلکه باید دید که با توجه به قیمت عرضه شده و مقایسه با رقبای هم سطح، چه ارزشی دارد. این گوشی با گارانتی معتبری همچون یاس به بازار داخلی کشورمان عرضه خواهد شد و طبق وعده‌های داده شده به همراه نرم‌افزارهای اختصاصی و پشتیبانی گسترده‌ای خواهد بود.
به طور حتم اگر قیمت گذاری گوشی همچون ظاهرش جذاب باشد، روزهای روشنی را می‌توان برای htc 8S متصور بود.

لبخند Big Smile
+ طراحی شیک با رنگ‌بندی متنوع
+ نمایشگر با کیفیت در رده متوسط‌ها
+ باتری با توان مناسب

اشک Unhappy
دوربین عکاسی نسبتا ضعیف
عدم وجود دوربین مکالمه تصویری
برنامه‌های کمتر ویندوز فون در مقایسه با اندروید و iOS

[box type=”info”]ابعاد: 120.5×63×10.3 میلی‌متر
وزن: 113 گرم
نمایشگر: ۴ اینچ لمسی با وضوح تصویر 480×800 پیکسل
سیستم عامل: ویندوز فون 8
پردازنده: Dual-core 1 GHz Qualcomm Snapdragon S4
دوربین: 5 مگاپیکسل با فلاشLED، فیلم‌برداری HD با سرعت 30 فریم بر ثانیه
شبکه بی‌سیم: Wi-Fi 802.11 b/g/n
باتری: 1700 میلی‌آمپر[/box]

[divide style=”2″]

راستی، اگر فناوری اطلاعات در زندگی‌تون اهمیت زیادی داره، پیشنهاد می‌کنم تولبار آی‌تی را حتما نصب کنید: [نصب تولبار]

56 در مورد “ویندوز با دوزِ پایین! (بررسی گوشی htc 8S)”

  1. سلام آقای گل کار پسر من چندین بار کد ورود به دسکتاب و اشتباه داده الان برای ورود میلیونی تایم داده باید چیکار کنم الان دو ماه موندم

    1. منظورتون از تایم میلیونی رو متوجه نشدم اما اگر می‌فرمایید که تاریخ وارد کردن مجدد پسورد خیلی عقب هست، احتمالا به علت اشتباه بودن تاریخ دستگاه شما داره که باید به روزش کنید

  2. سلام ب دوستان
    دوستان من این گوشی رو کمتر از ی ماهه ک خریدم بر حسب نیازمم خریدمش چون زیاد اهل بازی نیستم بیشتر روون بودن گوشی و کیفت پخش موسیقی واسم مهمه درکل الان مشکلم اینه : اول ک گوشی رو خریدم با ی گوشی اندروید دیگه از روی بارکد فهمیدم ک گوشی ی ربطی ب امریکا داره ولی مطمئن نیستم، وقتی اکانت لایومو وارد کردم واسم اپدیت اومد (بدون اینکه اکانتمو توسعه دهنده کرده باشم واسه گرفتن زودتر اپدیت فک کنم چون واسه امریکا بود چون یجا خوندم واسه اونا اپدیت رفته) منم از هیچ چیز خبر نداشتم و دانلودش کردم و بدون هیچ اروری اپدیت شد خیلی کم حافضه گوشیمو اشغال کرده بود و گوشی هیچ تغییری نکرده بود هنوز ۸بود
    بعدش بازم واسم اپدیت اومد اما این بار اول اکانتمو توسعه دهنده کردم ولی کارم کامل نبود ینی empty app نساختم و اپدیت کردم این بار بعد اپدیت وقتی کلید back نگه میدارم اون ضبدر واسه بستن برنامه میاد (یکی از خصوصیات ۸.۱) ولی تو setting / about نوشته ۸ گزینه نصب برنامه تو sd ندارم تازه احساس میکنم دوربینم شده ۲مگا پیکسل اصن دلم نمیخواد عکس بگیرم باهاش
    بعدش ی اکانت جدید ساختم و بدون نقص توسعه دهنده کردمش تا درست اپدیت بشه و بازم اپدیت کردم اما بدترین اتفاق اینجا بود ک بعد از تموم شدن اپدیت موقع نصب اپدیت ی ارور داد ک توش ی سری عدد نوشته بود اپدیت قطع شد ولی بازم اپدیت جدید واسم اومده
    من ادم با حوصله ای هستم ولی الان خیلی وضعم خرابه و تصمیم گرفتم سرخود کاری انجام ندم نمیدونم شاید هنوز اپدیت اخری رو نگرفتم و هنوز ۸.۱نشده نمیدونم
    اقای گل کار و بغیه عزیزان اگه راهی یا فکری (هر فکری) دارید ممنون میشم اگه راهنماییم کنید
    راستی میخواستم ی اسکرین شات از about گوشیم بزارم ولی نتونستم اگه کمکی بهتون میکنه بگید تا بزارم
    بازم ممنون

  3. سلام پیمان جان.بهترین بازی ای که میتونه اجرا کنه چی؟آسفالت 8 رو میتونه اجرا کنه؟
    در مقایسه با اچ تی سی دیسایر 310 و لومیا 520 کدام یک رو بخرم.؟

    1. پیمان گل‌کار

      اچ‌تی‌سی دیزایر تا حدی قوی‌تر است و کلا اندرویدی‌ها بازی‌های بیشتر و متنوع‌تری دارند

  4. سلام من این گوشی رو 2 هفته پبش خریدم ازش واقعا راضیم ولی یه مشکل بزرگ دارم.از اونجایی که می دانستم حافضش کمه و امکان نصب نرم افزار روی مموری وجود نداره یه میکرو اس دی 8 گیگ براش خریدم ولی اصلا دستگاه شناساییش نمی کنه اصلا.نمیدونم چی کار کنم لطفا کمک کنید

  5. با سلام و عرض خسته نباشید می خواستم بپرسم یعنی ANDROYD پشتیبانی نمی کنه و برنامه های اندروید رو قبول نمی کنه مگه این سیستم عامل نرم افزار جداگانه داره.

  6. گوشی htc 8s بهیچ عنوان کج دار و مریز عمل نکرده بطوریکه هم ایراداتش ایراداتی هستند که نمیشه نادیده گرفتشون و هم نکات مثبتش. به تقریبا همه ی نکات مثبت اشاره شده بعلاوه ی اینکه مشکل هنگ کردن در صفحه ی قفل و همچنین موقع تایپ کردن با آپدیت سوم ویندوز فون 8 برطرف شده اما مشکل اصلی برای 8s دقیقا از همین آپدیت شروع میشه. بطوریکه در بین تمام گوشی های wp8 که تا الان دیدم کمترین حافظه ی داخلی یعنی 4 گیگا بایت و البته در اختیار بودن فقط و فقط 2 گیگا بایت رو داره و دیگه اینکه فعلا امکان انتقال برنامه های نصب شده از حافظه ی داخلی به sd میسر نیست و فقط دیتاهایی نظیر عکس موسیقی و فیلم رو میشه روی مموری داشت. اینکه فضا برای نصب برنامه بسیار کم هست جای خود مشکل از زمانی شروع میشه که قصد داشته سیستم عامل رو آپدیت کنید. در وهله ی اول و با توجه به تجربه ای که شخصا داشتم آپدیت ها مثل آپدیت های اندروید و iOS نیست که بتونید جدیدترین آپدیت رو دانلود کنید و روی گوشی بریزید بلکه آپدیت مرحله به مرحله هست. یعنی اینکه بایستی از طریق خود گوشی و سرور مایکروسافت آپدیت رو انجان بدید و صبر کنید تا چند آپدیت برای سری اول آپدیت های وندوز فون انجام شه بعد تازه به سراغ آپدیت دوم رفته و چند آپدیت هم برای سری دوم آپدیت ها انجام میده و در نهایت سومین آپدیت آپدیت تغییرات بسیار زیادی کرده. برای آپدیت کردن گوشی به دلیل اینکه برنامه ها و دیتاهای زیادی (دیتاهای منطقه ای و زبانی) روی گوشی نصب کرده بودم بعد از یک دور دانلود کامل آپدیت متوجه شدم که گوشی بدلیل پر بودن فضای حافظه ی داخلی قادر به نصب آپدیت نیست بنابراین شروع به حذف تمامی برنامه ها کردم و جالب اینکه با فضای 900 مگابایت باقیمانده از حافظه باز هم آپدیت نصب نمیشد تا اینکه به ناچار گوشی رو کامل مستر ریست کردم و از اول با حافظه ی 1.24 شروع به آپدیت کردم که آپدیت در 6 مرحله انجام شد و نهایتا نتیجه گرفت. اما در نظر داشته باشید که اگر برای هر بار آپدیت ناچار به انجام چنین کاری باشید در حقیقت فقط یک گوشی جهت آپدیت کردن خریداری کردید. از برنامه هایی که از استور دانلود کردید تا جاییکه که اطلاع دارم نمیشه بکاپ گرفت و فقط یک بکاپ از لیست برنامه ها (اسم برنامه ها) تهیه میشه. فایل منیجر مجانی قدرتمندی هم مثل astro یا از این قبیل که در اندروید موجود هست هنوز در استور پیدا نمیشه. برای مدیریت فایل ها و هماهنگی دفترچه تلفن تقویم و البته ویرایش فایل های متن و همچنین صرفه جویی در فضای داخلی گوشی (تا حدی) نصب برنامه ی SkyDrive رو از استور توصیه می کنم که این برنامه کاملا سازگار و هماهنگ با SkyDrive ویندوز 8 . 8.1 قابل نصب بر روی PC هست. البته ساخت یک اکانت hotmail هم خالی از لطف نیست. لینک زیر هم تاریخچه ای از آپدیت های wp8 و البته تغییراتش رو نشون میده.
    http://www.windowsphone.com/en-us/how-to/wp8/basics/windows-phone-8-update-history?signin=true
    در پایان به نظر من بهترین گوشی ویندوزی با قیمت متوسط و البته در رده ی 8s گوشی Nokia Lumia 520 هست که 8 گیگا بایت حافظه ی داخلی داره و البته دوربین جلو و فلاش دوربین پشت نداره اما مقرون به صرفه تر از همه (با قیمت متوسط و البته کمی کوچک با توجه به سلیقه ی عمومی که به سمت در دست گرفتن گوشی های عریض و طویل در حال پیشرفت هست) گوشی Nokia Lumia 620 بی عیب و نقص خواهد بود.

  7. کسی میدونه چرا باطری گوشی من بیشتر از 8 ساعت یا 9 ساعت دووم نمیاره؟!!!!؟؟؟؟؟!!!؟؟؟؟؟گوشی همه جوره اوکیه فقط این مورد رفته رو مخم….

  8. سلام مهندس
    خسته نباشی
    من آهنگام تو مموردی کارتمه.پلیر گوشی خودبخود اجراش میکنه یا باید کار خاصی انجام بدم؟
    سوال دوم هم اینکه کی آپدیت جدید میاد که فایل منجر و انتقال فایلها به مموری کارت رو ردیف کنه؟
    ممنون ازتون

  9. بعضی ها عقیده دارند ویندوز فون فقط با نوکیا معنی پیدا میکنه (چون همه جوره پشتش ایستاده) نظر شما چیه؟

  10. سلام دوست عزیز.ببخشید من یه مشکل داشتم برای اتصال به مارکت. اول یک اکانت live توی قسمت account+email ساختم .ولی هر کاری می کنم نمی شه به مارکت وصل شم. به محض ورود این پیغتمو می ده :
    service unavailable at the moment.Check again in litle while
    شما می تونید راهنماییم کنید ؟

  11. سلام آقای گل کار لطفا جواب منو بدید . من امروز این گوشیو خریدم ولی خیلی ناراحتم چون نمیدونم چجور باید برای این گوشی برنامه تهیه کنم و داخلش چطور بریزم؟ من عکس و ویدئو رو تونستم با کامپیوتر شخصی داخلش بریزم ولی چند نرم افزار که دانلود کرده بودمو نتونستم بریزم ! خواهش میکنم راهنماییم کنید . تازه بیت آدیوش هم غیر فعاله و روشن نمیشه ! چکار کنم ؟ :((((((((((

    1. پیمان گل‌کار

      برای گرفتن برنامه‌های ویندوزفون، بایستی از استور خود مایکروسافت برنامه بگیرید! یک چیزی شبیه به آیتونز اپل

  12. با عرض سلام.. میخاستم بدونم شما بین 8s و lumia 620 و lumia 520 کدوم رو پیشنهاد میکنید؟ سرعت بالا و انجام بازی برام مهمه… اهل گوشی عوض کردنم نیستم میخام یه 2سالی واسم کار کنه. ممنون

    1. پیمان گل‌کار

      620 گزینه خوبی است اما چرا ویندوز فون! برای بازی کردن گوشی اندرویدی گزینه خیلی بهتری است

  13. با تشکر از شما دوست عزیز که قلم‌تان بسیار دلنشین و شیواست. بنده قصد دارم گوشی هوشمند جدیدی بخرم و شخصا چندان از اندروید راضی نیستم، و چون از پلتفرم بسته و دیکتاتوری اپل هم متنفرم به سمت ویندوز فون رفتم. قصد دارم لومیا 920 را بخرم فقط نگران این هستم که آیا آپدیت‌های آینده ویندوز فون را دریافت خواهد کرد یا خیر؟ به نظر شما احتمال دارد همان کاری که در بروزرسانی از 7.5 به 8 رخ داد باز هم تکرار شود و این گجت‌های فعلی ویندوز فون 8، آپدیت‌های بعدی را دریافت نکنند؟

    1. محمد جهانی

      احتمالش بسیار زیاده ولی بخواین تا معرفی نسخه بعدی ویندوز فون صبر کنید خیلی طول میکشه ها!

      1. آخه یه چیزی هم که هست اینه که الان گوشی جدید نوکیا یعنی لومیا 928 هم که تازه معرفی شد و احتمالا پرچم‌دار اصلی امسال نوکیا باشه، باز با همین ویندوز فون 8 اومده. فکر می‌کنید چنین کاری رو انجام میدن؟ که حتی پرچم‌دار 2013 نوکیا هم نابود میشه که! در مورد زمانش که درست می‌فرمایید، فکر نمی‌کنم به این زودی‌ها بیاد نسخه جدید، در کل پس فکر می‌کنید با توجه به همه اینها الان لومیا 920 ارزش خرید داره؟ راستی اطلاع ندارید که آیا مارکتش برای ایران تحریم هست یا خیر؟ در مورد ویندوز 8 که مارکتش تحریم بود تا آخرین باری که تست کردم.

        1. محمد جهانی

          باید باز شده باشه ولی در ویندوز 8 که من بازم نمیتونم به مارکت وارد شم! حالا وارد شیم کی پولشو داره برنامه بخره؟!
          لومیا 925 یا 928 ارزش خرید بیشتری دارند حداقل نسبت به لومیا 920 ولی فکر نکنم هنوز وارد شده باشن! اگه میخواین یه گوشی ویندوز فونی بخرین که تا مدت ها آپدیت باشه و نسخه بعدی هم آپ شه یه مدل ارزون قیمت بخرین بعد هر وقت لومیا با نسخه بعدی ویندوز فون اومد اون رو بخرید!

  14. سلام آقا پیمان.ممنون بابت این توضیحات کامل.
    راستش یه جورایی نظر منو عوض کردید نسبت به این گوشی.
    دوتا ضعفش بدجور حالمو گرفت.یکیش تاخیر در تایپ کردن و دیگری نداشتن فایل منیجر
    نمی دونم برم سراغ لومیا 620 یا همینو بخرم؟؟
    اگه ممکنه راهنماییم کنید
    با تشکر

    1. پیمان گل‌کار

      فایل منیجر که مشکلی نیست و راحت نصب می‌شه
      در کل 8S گوشی خوب، شیک و دوست داشتنی‌ای هست
      «برای دریافت یک پاسخ خوب و دقیق، حتما سری به انجمن آی‌تی‌رسان بزنید و سئوالات خود را در آنجا مطرح بفرمایید»

  15. سلام اقا پیمان ممنون از بررسیتون.میخواستم ببینم که ایا این گوشی delivery report تو بخش sms دارد؟و این که از زبان فارسی به خوبی پشتیبانی میکند؟

  16. با سلام .میخواستم بدونم واسه این گوشی هایی که سیستم عاملشون ویندوزفون هستن .نرم افزار وی…پی….ان .و یا فیل…..تر ….شکن وجود داره که بشه ازشون استفاده کرد…ممنون

  17. سلام من امروز این گوشی رو خریدم. نمیتونم باهاش کار کنم .
    چطوری اس ام اس بدم . زنگش از کجا عوض میشه ؟؟ میشه لطفا یه بخش آموزش استفاده هم داشته باشید.

    1. پیمان گل‌کار

      این گوشی یکی از خوش قیمتهای ویندوزفون هست
      به نظر من اگر گوشی ویندوزفون ۸ میخواهید، ارزش خرید داره

  18. من دیدمش قیمت 1.100 بود و واقعا در نگاه اول عاشقش شدم.
    8اکس هم بود که حدود 1.750 بود و کمی بلندتر بود و فول مشکی بود. و با اینکه قویتره ولی چون 8اس خوشگلتره من که باشم اونو میخرم! از نوکیا ها ارزونتر و خوشگلتره و تکنولوژی بیتس داره. هرکی تغییر دوست داره اینو بخره! مشکی آبیش همه جا داشتن

  19. ببخشید میخواستم بدونم روی رم اکسترنال میشه برنامه ریخت؟ من یه جا خوندم برنامه فقط روی همون 4 گیگ نصب میشه!!

  20. با سلام و عرض خسته نباشید من تازه با سایتتون اشنا شدم و میخواستم بگم که بررسی تخصصی هاتون خیلی عالیه.من مدتیه که خیلی دنبال گوشی اچ تی سی وان ایکس پلاس هستم اما هیچ بررسی درست و خوبی براش پیدا نکردم.خواهش میکنم اگر میتونین بررسی این گوشی رو بذارید خیلی دنبالشم بررسی شما برای خرید این گوشی خیلی بهم کمک میکنه ممنون از سایت بسیار خوبتون.

  21. آقا‍‍ پیمان سلام برنامه برخط رومن همیشه میبینم میخواسم بگم این مانی قاسمی اپلی همیشه حال مااندرویدیا رومیگیره برنامه های مزخرفوبرای اندرویدوباحالاشوبراآیفون اگه میشه شماهم توبرنامه چندبرنامه باحال برااندروید نام ببریدمرسی:

  22. سلام آقا‍‍‍‍‍‍‍‍ بیمان میخواسم بدونم گوشی نوکیا لومیا620کی واردایران میشه وقیمتش چنده ممنون

    1. پیمان گل‌کار

      نوکیا که دیگر در ایران دفتر مرکزی نداره و به همین خاطر باید چشم به راه فعالیت قاچاقچیان عزیز! بود.
      فکر هم می‌کنم حدود قیمتی 1.5 داشته باشه (حداقل در ابتدای کار)

  23. بررسی فوق العاده عالی بود … مرسی!
    مگه قرار نبود همه ویندوز فون 8 ها NFC داشته باشند؟
    مثل اینکه این تنها گوشی هستش که نداره هااااا….

  24. ممنون اقای گل کار
    به نظرتون تو رنج 1 تومن ، این گوشی بهتره یا اپتیموس 4X HD( زیبایی – کارایی – سیستم عامل ) ؟؟؟

  25. من جمعه بازار موبایل بودم و نمایندگی یاس با قیمت 900 و خورده ای که یادم نیست می داد….یک سوال ایا این ویندوز تمام فایلهای افیس مثل Excel , wordرا راحت باز می کند؟ من بواسطه کارک ایمیل هایی دارم کهضمایم افیس داره اگر بشه با این راحت بازشون کرد ترجیحش می دم به گوشی اندرویدیی…میهش راهنماییم کنید…در ضمن خودم گوشی اندورییدی نداشتم گوشیم قدیمیه که از شانس خوب یا بد من می خواستم اندوریدی بگیرم که این هم اومد…به نظرتون جوابگو هست؟ می خوام در کنارش یک تبلت اندورییی بگیرم فقط برای وبگردیو بازی

    1. پیمان گل‌کار

      هر دو مدل گوشی‌های ویندوز فون و اندرویدی فایل‌های آفیس را به راحتی باز می‌کنند اما در کل مدل‌های ویندوز فون امکانات ویرایشی بهتری دارند

  26. سلام خیلی ممنون برای بررسی. میخواستم بدونم برای ریختن برنامه برای ویندوز فون8 میشه از خود فروشگاه نرم افزاری مایکروسافت مثل برایی اپل استفاده کرد یا باید از سایت های مختلف دانلود کرد؟ مرسی

    1. پیمان گل‌کار

      از طریق فروشگاه می‌شود به صورت مستقیم اقدام کرد، اگرچه برای ایرانیان دسترسی به آن به راحتی ممکن نیست!

      1. سلام. فکر می کنم شما اطلاعات زیادی در این مورد ندارید چون هم استور وین فون تحریم نیست و هم برنامه هایی که نصب می کنیم حتما باید روی حافظه ی داخلی باشه و از این 4 گیگ تقریبا 2 گیگ اون توسط سیستم عامل پر شده … به هر حال گوشی با حالیه!

  27. آقا امروز تو سایت mobile.ir یکی از فروشنده هاشون با قیمت 1 میلیون و 400 تومن زده بود, اصلا قیمت منصفانه ای نیست وقتی که 8x با همین قیمت هست چرا باید 8s که امکاناتش کمتره رو با این قیمت بخریم؟ من فکر کردم فوق 900 تومن باشه

    1. پیمان گل‌کار

      به احتمال فراوان از همین هفته و با گارانتی یاس در بازار موجود خواهد بود
      از قیمت دقیق ان اطلاعی ندارم اما به محض مطلع شدن در بخش بازارچه آن را وارد خواهیم کرد

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH