مقایسه‌ای بین سریع‌ترین چیپست‌های موبایلی بازار

زمانی که یک اسمارت‌فون می‌خرید، سوال‌های زیادی می‌پرسید. یکی از این سوال‌ها این است: قدرت این دستگاه چقدر است؟! در این مقاله، سعی می‌کنیم تا حدودی به این سوال پاسخ دهیم.

چیپست هسته اصلی یک اسمارت‌فون بوده و سرعت کار یک گوشی را مشخص می‌کند. اما چه چیزی یک چیپست را سریعتر از دیگری می‌گرداند؟ البته سرعت ساعت و تعداد هسته‌ها مهم هستند، اما همه داستان نیستند.

یک چیپست یا سیستم بر روی یک چیپ (System on Chip – SoC) اجزای مختلفی دارد. پردازنده اصلی (CPU)، پردازنده گرافیکی (GPU)، مودم LTE، پردازنده چندرسانه‌ای و پردازشگر سیگنال از اجزای مختلف یک چیپست هستند. وجود این اجزا باعث می‌شود که نتوان بسادگی در مورد سریعترین چیپست نظر داد.

snapdragon-810-soc

نکته این است که ترکیب هسته‌ها مهمتر از سرعت ساعت هسته‌هاست. گلکسی S4، معماری دوگانه ARM را برای اسمارت‌فون‌ها رواج داد. در این معماری، هسته‌ها در دو خوشه مختلف قرار می‌گیرند. یک خوشه، شامل هسته‌های با عملکرد بالا و خوشه دیگر شامل هسته‌های با عملکرد پایین می‌شود که مصرف انرژی کمتری نیز دارند. هسته‌های کم مصرف، کارهای گوشی را بر عهده می‌گیرند و هسته‌های با عملکرد بالا، فقط زمانی دست به کار می‌شوند که کاری سنگین انجام دهید. به این ترتیب، با وجود عملکرد بالا، باتری همچنان عمر خود را حفظ می‌کند. این نوع معماری حتی به گوشی‌های میان‌رده نیز ورود پیدا کرده است.

با این تفاسیر می‌توان گفت که Exynos 8890 سریعترین چیپست در میان اسمارت‌فون‌هاست. Exynos 8890 گرچه قدرتمندترین هسته‌ها را ندارد، اما در زمان اجرای گرافیک‌ بازی‌های سنگین خوب عمل کرده تا حدی که به چیپ انویدیا Tegra X1 نزدیک می‌شود. Kirin 950 نیز در برخی وبسایت‌ها به عنوان سریعترین چیپست معرفی شده، اما تجربه بازی خوبی در اختیار گیمرها قرار نمی‌دهد. انویدیا بهترین GPU‌های موبایل را می‌سازد و بازی‌های بیشتری خود را با آن انطباق می‌دهند.

nvidia-shield-package-w782

بر اساس بنچمارک ۳DMark Sling Shot، سریعترین GPU موبایل متعلق به نسخه اسنپدراگون S7 و S7 Edge است. تبلت پیکسل C نیز گرافیکی بسیار عالی دارد.

اسنپدارگون ۸۲۰ با چهار هسته از اسنپدراگون ۸۱۰ سریعتر است. راز این افزایش سرعت در پردازشگر سیگنال Hexagon و الگرویتم‌های بهبودیافته یادگیری ماشین است. این باعث می‌شود تا کیفیت دوربین افزایش یابد. گوگل پیکسل یکی از اولین محصولاتیست که از این ویژگی بیشترین استفاده را برده است. این چیپست در بازی شاید عملکردی عالی نداشته باشد، اما در کارهای روزانه مانند عکاسی، اثر مثبتی بر جای می‌گذارد.

با Exynos 8890، سامسونگ موفق شده یکی از سریع‌ترین چیپست‌های موجود در بازار را تولید کند. البته این تنها دلیلی نیست که محصولات گلکسی سرعت بالایی دارند. دلیل دیگر استفاده سامسونگ از حافظه‌های UFS 2 است که در حال حاضر در گوگل پیکسل و وان‌پلاس ۳ نیز دیده می‌شوند.

مدیاتک که قبلا به ساخت چیپ‌های ارزان شهرت داشت، کم‌کم دارد به رقیبی برای سامسونگ و کوالکام تبدیل می‌شوند. جدیدترین چیپست این شرکت Helio X30 است که بر روی کاغذ مشخصات خوبی دارد، اما چون تا بحال در هیچ اسمارت‌فونی بکار نرفته، نظر دادن در مورد آن جایز نیست.

نتیجه

اسنپدراگون ۸۲۰ و Exynos 8890 از نظر سرعت تقریبا مشابه هستند. چیپست‌های HiSilicon نیز که در گوشی‌های هواوی و آنر وجود دارند، برای کارهای روزانه عملکرد خوبی دارند، اما تجربه بازی خوبی ندارند. البته علاوه بر چیپست، حافظه نیز در سرعت گوشی تاثیر دارد و از این نظر، گوشی‌های پیکسل گوگل، وان‌پلاس ۳، گلکسی S6 و نهایتا گوشی‌های هواوی و آنر عملکرد خوبی دارند.

3 در مورد “مقایسه‌ای بین سریع‌ترین چیپست‌های موبایلی بازار”

  1. رضا بسطامی

    پردازنده سامسونگ و هواوی و اسنپدراگون از مدیا تک بهترن?!!!!!?
    به نظر.م استاتوستون جنبه تببلیغی محصولات سامسونگ رو داشت،واصلا حرفه ای نبود هواوی که دیگه اصلا چیز خخاصی نداره بی کیفیته و گرون ..گوشی میانرده۸۵۰ تومنی…ردمی پرو شاوم. با hlio x 25 به راحتی قابل رقابت با پرچم دار سامسونگ هستش در اجرا بازی سنگین.

  2. جالب نبود!! بدون هیچ آمار و ارقام و مقایسه عملی بود و البته آخرشم زیاد چیزی مشخص نشد جز اینکه همه خوبن بد نیستن!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH