فروش اسمارت‌فون‌های ۴G در سال ۲۰۱۶ از یک میلیارد واحد بیشتر می‌شود!

بر اساس آمار موسسه IDC فروش اسمارت‌فون‌ها در سال ۲۰۱۶ با ۰.۶ درصد افزایش نسبت به سال قبل به ۱.۴۵ میلیارد دستگاه می‌رسد. گرچه رشد هنوز مثبت است، اما کاهش شدیدی نسبت به رشد ۱۰.۴ درصدی سال ۲۰۱۵ نشان می‌دهد.

با این حال، انتظار می‌رود که فروش اسمارت‌فون‌های ۴G رشد ۲۱.۳ درصدی تجربه کرده و فروش آنها از ۹۶۷ میلیون واحد در سال ۲۰۱۵ به ۱.۱۷ میلیارد واحد در سال ۲۰۱۶ برسد. بیشتر این رشد در بازارهای در حال توسعه بوده و درصد اسمارت‌فون‌های ۴G فروخته شده از ۶۶ درصد به ۷۷ درصد در سال ۲۰۱۶ می‌رسد. در بازارهای بالغ همانند کانادا و ژاپن، ضریب نفوذ اسمارت‌فون‌های ۴G از ۸۵ درصد در سال ۲۰۱۵ به ۹۴ درصد در سال ۲۰۱۶ می‌رسد. ملیسا چاو از IDC می‌گوید:

۴G راه طولانی را در کشورهای در حال توسعه طی کرده چون تعرفه‌ها گران بوده و گوشی‌های ۴G نیز قیمت کمی ندارند. البته این روند در حال تغییر است و برخی اپراتورها همچون Reliance Jio در هند با عرضه سیم کارت‌های مجانی ۴G و عرضه گوشی‌های ۴G ارزان قیمت سعی در تغییر بازار دارند.

حرکت به سمت ۴G نه تنها باعث تحریک بازار گوشی‌های برخوردار از ۴G شده، بلکه رشدی موقتی در بازار اسمارت‌‌فون ایجاد می‌کند. در کوتاه مدت، گوشی‌های ۴G باعث می‌شوند که قیمت کلی اسمارت‌فون‌ها کاهش پیدا کند. رایان ریث از IDC می‌گوید:

با فرا رسیدن فصل تعطیلات، فروش اسمارت‌فون تقریبا در تمام بازارها افزایش یافته است. در بازار آمریکا و اروپای غربی، گوگل بودجه عظیمی صرف بازاریابی گوشی‌های پیکسل و پیکسل XL کرده است، اما اطلاعات از زنجیره تامین نشان می‌دهد که فروش این دو گوشی چندان به اپل و سامسونگ نزدیک نمی‌شود. البته باید منتظر سال ۲۰۱۷ ماند و دید که گوگل با چه جدیتی سخت‌افزار را دنبال می‌کند.

شکی وجود ندارد که اندروید همچنان به عنوان اصلی‌ترین پلتفرم موبایل باقی خواهد ماند. هسته اصلی گسترش ۴G نیز گوشی‌های اندرویدی خواهند بود و اصلی‌ترین حرکت در پلتفرم اندروید، ورود گوگل به عرضه سخت‌افزار موبایل خواهد بود. هنوز زود است که بگوییم این حرکت گوگل چه تاثیری بر روابط گوگل با دیگر سازندگان خواهد داشت، اما شاید بتوان حرکت گوگل را مرتبط با ورود مایکروسافت به عرضه تبلت و لپ‌تاپ دانست.

همه نشانه‌ها حکایت از آن دارد که سال ۲۰۱۶ اولین سالی خواهد بود که اپل به طور کامل کاهش فروش را تجربه می‌کند. آیفون ۷ و ۷ پلاس عملکرد خوبی داشته‌اند، اما کاهش در سه فصل پیاپی و همچنین کاهش فروش در فصل چهارم، تاثیری منفی بر رشد اپل خواهد داشت. البته این به معنای پایان کار اپل نخواهد بود و ۲۰۱۷ دهمین سال عرضه آیفون بوده و بعید بنظر می‌رسد که اپل چیزی در آستین نداشته باشد. چالش از طرف گوشی‌های ارزان‌قیمت همچنان وجود خواهد داشت و ورود گوگل به عرضه اسمارت‌فون، وضعیت را برای اپل پیچیده‌تر می‌کند.

پلتفرم موبایل مایکروسافت هم چندان تغییری در سال ۲۰۱۶ نداشت و تنها خبر ورود اچ‌پی به بازار اسمارت‌فون با گوشی‌های X3 بود. فروش گوشی‌های ویندوزی در سال ۲۰۱۶ با کاهش ۷۹.۱ درصدی مواجه خواهد شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH