مقایسه هواوی میت 20 پرو با گلکسی‌ نوت 9 سامسونگ

میت 20 پرو جدیدترین فبلت هواوی محسوب می‌شود و مسلما فبلت گلکسی‌نوت 9 سامسونگ، رقیب اصلی این پرچم‌دار اندرویدی با نمایشگر بزرگ به‌شمار می‌آید. هر 2 گوشی جدید، بزرگ، قدرتمند و سرشار از قابلیت‌های گوناگون هستند و در برخی موارد نظیر نمایشگرهای خمیده نیز با یکدیگر تشابه اساسی دارند. اما این هندست‌ها از جنبه‌های متعددی شامل تراشه و دوربین‌ها با یکدیگر متفاوت هستند.

لذا به منظور کمک به شما برای آشنایی با وجوه تشابه و تمایز این 2 فبلت، به مقایسه ویژگی‌های کلیدی آن‌ها می‌پردازیم. در این مقایسه، اسمارت‌فون هواوی میت 20 پرو مجهز به 6 گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه‌داخلی با قیمتی معادل بهای آن در زمان عرضه (1049 یورو/حدودا 1215 دلار/920 پوند) تهیه شده است. در حالی‌که قیمت گلکسی‌نوت 9 با همین مشخصات برابر با 1000 دلار (899 پوند/ 1499 دلار استرالیا) خواهد بود.

مقایسه طراحی هواوی میت 20 پرو در مقابل سامسونگ گلکسی‌نوت 9

هواوی میت 20 پرو مجهز به نمایشگری خمیده همراه با برش ناچ در بالای آن و یک حاشیه باریک در قسمت پایینی صفحه‌نمایش است. قاب ظریف این گوشی، ساختاری فلزی دارد؛ در حالی‌که بخش پشتی آن کاملا با شیشه پوشانده شده است.

گلکسی‌نوت 9 نیز دارای یک نمایشگر خمیده، قاب فلزی و قسمت پشتی شیشه‌ای است. اما این گوشی فاقد ناچ بوده و در عوض از حواشی باریک در بخش‌های فوقانی و تحتانی نمایشگر بهره می‌گیرد. بعلاوه در گلکسی‌نوت 9، انحنای زوایا اندکی کاهش یافته و شکل ظاهری این فبلت در مقایسه با هواوی میت 20 پرو، مستطیلی‌تر به‌نظر می‌رسد.

با وجود بهره‌گیری هر 2 هندست از پوشش شیشه‌ای، نمای پشتی آن‌ها نیز کاملا متفاوت است. سامسونگ گلکسی‌نوت 9 از چیدمان افقی ماژول دوربین شامل لنزها و فلاش استفاده می‌کند؛ در حالی‌که در هواوی میت 20 پرو این چیدمان به شکل مربعی است. بعلاوه گلکسی‌نوت 9 از یک اسکنر اثرانگشت در زیر دوربین بهره می‌گیرد؛ در حالی‌که اسکنر میت 20 پرو در داخل نمایشگر دستگاه تعبیه شده است.

گلکسی‌نوت 9 در سمت چپ و هواوی میت 20 پرو در سمت راست

همچنین 2 اسمارت‌فون دارای ابعاد و وزن‌های متفاوتی هستند. هواوی میت 20 پرو ابعادی معادل با 157.8 در 72.3 در 8.6 میلی‌متر و وزنی برابر با 189 گرم دارد؛ در حالی‌که ابعاد گلکسی‌نوت 9 معادل با 161.9 در 76.4 در 8.8 میلی‌متر بوده و 201 گرم وزن دارد. بنابراین گلکسی‌نوت 9 از تمامی جهات اندکی بزرگ‌تر بوده و کمی سنگین‌تر است.

بعلاوه این هندست‌ها با رنگ‌های متفاوتی عرضه می‌شوند. خصوصا آن‌که شما می‌توانید فبلت نوت 9 را در رنگ‌های مسی براق، بنفش لاوندر، آبی اقیانوسی و مشکی خریداری نمایید. در حالی‌که هواوی میت 20 پرو در رنگ‌های سبز زمردی، آبی، شفقی، طلایی صورتی و مشکی سایه‌دار ارایه خواهد شد.

شایان به ذکر است که رنگ شفقی در زوایا و روشنایی‌های مختلف، تغییر رنگ خواهد داد و این موضوع بسیار مشابه با حالتیست که در نسخه شفقی رنگ هواوی P20 پرو نیز مشاهده می‌شود.

مقایسه نمایشگر هواوی میت 20 پرو در مقابل سامسونگ گلکسی‌نوت 9

هواوی میت 20 پرو مجهز به یک نمایشگر اولد خمیده با اندازه 6.39 اینچ، رزولوشن 1440 در 3120 پیکسل، نسبت ابعاد 19.5:9 و قابلیت پشتیبانی از HDR است.

در سمت دیگر گلکسی‌نوت 9 دارای یک نمایشگر خمیده 6.4 اینچی از نوع سوپر آمولد با رزولوشن 1440 در 2960 پیکسل، نسبت ابعاد 18.5:9 و قابلیت پشتیبانی از HDR است.

گلکسی‌نوت 9 در سمت چپ و هواوی میت 20 پرو در سمت راست

بنابراین فناوری نمایشگرها مشابه یکدیگر خواهد بود. اما نمایشگر میت 20 پرو اندکی کوچک‌تر بوده و رزولوشن آن نیز کمی بالاتر است. بعلاوه نسبت ابعاد 2 نمایشگر نیز با یکدیگر تفاوت اندکی دارند. اما حداقل بر روی کاغذ به‌نظر می‌رسد که هر 2 گوشی دارای نمایشگرهای کاملا مشابه هستند. این موضوع ناخوشایند نیست؛ چرا که نمایشگر روشن و چشم‌نواز گلکسی‌نوت 9 در بررسی‌ها موردتحسین قرار گرفت. برای مقایسه عملی و اظهارنظر دقیق‌تر پیرامون نمایشگر هواوی میت 20 پرو بایستی منتظر بمانیم.

مقایسه سیستم‌عامل و قدرت پردازشی هواوی میت 20 پرو در مقابل سامسونگ گلکسی‌نوت 9

هواوی میت 20 پرو از تراشه 8 هسته‌ای کایرین 980 با حداکثر فرکانس 2.6 گیگاهرتز استفاده می‌کند. بعلاوه این فبلت مجهز به پردازنده گرافیکی Mali-G76 و واحد پردازش عصبی دوگانه (NPU) است.

از سوی دیگر سامسونگ گلکسی‌نوت 9 نیز مجهز به تراشه 8 هسته‌ای اسنپ‌دراگون 845 با حداکثر فرکانس 2.8 گیگاهرتز و پردازنده گرافیکی آدرنو 630 (چنانچه در ایالات‌متحده سکونت دارید) یا تراشه 8 هسته‌ای اگزینوس 9810 با حداکثر فرکانس 2.7 گیگاهرتز به همراه پردازنده گرافیکی Mali-G72 (در سایر مناطق) است.

این تراشه‌ها همگی محصولاتی پیشرفته محسوب می‌شوند. اما تراشه جدیدتر به‌کارگیری شده در هواوی میت 20 پرو با فرآیند 7 نانومتری تولید شده است. این چیپست احتمالا در مقایسه با تراشه‌های 10 نانومتری مورد استفاده در گلکسی‌نوت 9، قدرتمندتر بوده و بهره‌وری بالاتری خواهد داشت.

هواوی میت 20 پرو بایستی یک گوشی بسیار قدرتمند باشد

میزان رم موجود در 2 اسمارت‌فون نیز با یکدیگر متفاوت است. اما این‌بار قضیه به‌نفع نوت 9 خواهد بود؛ چرا که میت 20 پرو با 6 گیگابایت رم عرضه می‌شود، در حالی‌که گلکسی‌نوت 9 با 6 یا 8 گیگابایت رم در دسترس مشتریان قرار می‌گیرد. اطلاع دقیق از کارآیی میت 20 پرو مستلزم ارزیابی کامل این هندست خواهد بود. اما به‌خاطر داشته باشید که گلکسی‌نوت 9، عملکرد بی‌نقصی را از خود نشان می‌دهد.

از نظر سیستم‌عامل، هواوی میت 20 پرو با اندروید 9 Pie به همراه رابط کاربری EMUI کمپانی روانه بازار می‌شود؛ در حالی‌که گلکسی‌نوت 9 از اندروید 8.1 همراه با رابط کاربری سامسونگ استفاده می‌کند. با این‌حال بر اساس پیش‌بینی‌ها، گلکسی‌نوت 9 در آینده به اندروید 9 ارتقا خواهد یافت.

گلکسی‌نوت 9 از نسخه قدیمی‌تر اندروید بهره می‌گیرد؛ اما مجهز به یک قلم استایلوس است

شایان به ذکر است که گلکسی‌نوت 9 با یک استایلوس S Pen عرضه می‌شود و هواوی میت 20 پرو از این ویژگی بی‌بهره خواهد بود.

بعلاوه سامسونگ گلکسی‌نوت 9 با وجود حافظه‌داخلی 512 گیگابایتی در مقایسه با حافظه 128 گیگابایتی میت 20 پرو به‌صورت بالقوه از فضای ذخیره‌سازی بیش‌تری بهره خواهد برد. با این‌حال امکان افزایش ظرفیت حافظه برای هر 2 اسمارت‌فون وجود دارد (بدین منظور گلکسی‌نوت 9 از کارت حافظه میکرو اس‌دی و میت 20 پرو از کارت حافظه نانو استفاده می‌کند).

مقایسه دوربین و باتری هواوی میت 20 پرو در مقابل سامسونگ گلکسی‌نوت 9

با خریداری هواوی میت 20 پرو از یک دوربین سه‌گانه بهره‌مند خواهید شد. این دوربین متشکل از یک لنز 20 مگاپیکسلی با زاویه‌دید فوق‌عریض و گشودگی دیافراگم f/2.2، یک لنز 40 مگاپیکسلی با زاویه‌دید گسترده و گشودگی دیافراگم f/1.8 و یک لنز تله‌فوتو 8 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.4 است. نهایتا این مجموعه مجهز به قابلیت تثبیت نوری تصاویر (OIS) بوده و از بزرگ‌نمایی اپتیکال 3 برابری پشتیبانی می‌کند.

گلکسی‌نوت 9 نیز از یک دوربین دوگانه بهره می‌گیرد. لنز اول از نوع تله‌فوتو با رزولوشن 12 مگاپیکسل و گشودگی دیافراگم f/2.4 است و از OIS و بزرگ‌نمایی اپتیکال 2 برابری نیز پشتیبانی می‌کند. لنز دوم دارای رزولوشن 12 مگاپیکسل بوده و از گشودگی دیافراگم متغیر در محدوده f/1.5 تا f/2.4 و قابلیت تثبیت نوری تصاویر برخوردار است.

با بررسی دقیق این مشخصات به‌سختی می‌توان اعلام کرد که کدام پیکره‌بندی، عملکرد بهتری از خود نشان خواهد داد. در بررسی‌های قبلی مشخص شد که گلکسی‌نوت 9 مجهز به دوربینی بسیار قدرتمند است؛ اما یقینا این قضیه در خصوص پرچم‌دار جدید هواوی نیز صادق خواهد بود.

هواوی میت 20 پرو مجهز به یک دوربین سه‌گانه در پشت دستگاه است

هواوی میت 20 پرو در قسمت جلویی دارای یک دوربین 24 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.0 است؛ در حالی‌که سامسونگ گلکسی‌نوت 9 از یک حسگر 8 مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.7 بهره می‌گیرد. بنابراین دوربین جلویی نوت 9 دارای عدد مگاپیکسلی پایین‌تر و در مقابل، گشودگی دیافراگم بالاتر است.

از جنبه باتری، هواوی میت 20 پرو دارای یک باتری 4200 میلی‌آمپرساعتی است؛ در حالی‌که گلکسی‌نوت 9 از یک باتری 4000 میلی‌آمپرساعتی استفاده می‌کند. لذا در این زمینه تفاوت فاحشی مشاهده نمی‌شود؛ اما هواوی میت 20 پرو می‌تواند عملکرد بهتری از خود نشان دهد.

در آزمایشات صورت‌گرفته، گلکسی‌نوت 9 به‌راحتی موفق شد بیش از یک روز دوام بیاورد. اما مدت زمان شارژدهی باتری میت 20 پرو در بررسی‌های آینده مشخص خواهد شد.

جمع‌بندی

اسمارت‌فون‌های هواوی میت 20 پرو و سامسونگ گلکسی‌نوت 9 دارای اشتراکات فراوانی هستند. ابعاد بزرگ و مشابه، نمایشگرهای اولد خمیده، قدرت پردازشی فوق‌العاده، ساختار شیشه‌ای پشت دستگاه و تشابه اندازه باتری از جمله موارد مشترک میان این 2 هندست به‌شمار می‌روند.

با این‌حال هواوی میت 20 پرو از تراشه‌ای جدیدتر، نمایشگر اندکی واضح‌تر، یک لنز اضافی، باتری کمی بزرگ‌تر و نسخه جدیدتری از سیستم‌عامل اندروید (حداقل در مقطع کنونی) استفاده می‌کند. از سوی دیگر گلکسی‌نوت 9 با برخورداری از استایلوس S Pen و ظرفیت حافظه بالاتر به‌صورت بالقوه می‌تواند یک هندست شاخص محسوب شود.

البته به منظور مشاهده کارآیی عملی هواوی میت 20 پرو ناچارا بایستی منتظر بمانیم. اما با توجه به مشخصات دستگاه، این هندست باید رقیبی قدرتمند برای گلکسی‌نوت 9 باشد؛ فبلتی که اکنون همگی از عملکرد فوق‌العاده آن آگاه هستیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH