سازمان ملل نسبت به گرم شدن زمین تا سال 2100 هشدار می‌دهد!

سازمان ملل متحد اخیرا این‌چنین اظهار کرد که علی‌رغم کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از همه‌گیری و وعده‌های جلوگیری از آلودگی، زمین هنوز در مسیر گرم شدن بیش از 3 درجه سانتیگراد تا پایان قرن قرار دارد. در ادامه این مطلب با آی‌تی‌رسان همراه باشید.

برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد در ارزیابی سالانه خود از میزان انتشار دریافت که کاهش 7 درصدی آلودگی کربن در سال 2020 تأثیر ناچیزی در گرم شدن زمین بدون تغییر وسیع سوخت‌های فسیلی خواهد داشت.

به این مطلب نیز توجه کنید:

میزان جهانی انتشار گازهای گلخانه‌ای در حال حاضر به آمار بی‌سابقه‌ای رسیده است!

گزارشی نشان داد که فاصله بین اقدامات لازم در توافق‌نامه آب و هوایی پاریس و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای را که در حال حاضر توسط کشورها برنامه‌ریزی شده است. در این تحقیق اینچنین بررسی شده بود که بازیابی سبز از بیماری همه‌گیر که در آن وعده‌های انتشار خالص صفر گفته شده است، می‌تواند 25 درصد از انتشار را تا سال 2030 اصلاح کند.

این امر می‌تواند جهان را به سطح مورد نیاز برای کم کردن دما تا 2 درجه سانتی گراد که در پاریس ذکر شده است، نزدیک کند. با افزایش دمای بیش از 1 درجه سانتیگراد پس از زمان پیش از صنعتی شدن، زمین در حال حاضر خشکسالی‌های شدیدتر و مکرر، آتش‌سوزی و طوفان‌های بزرگ را تجربه کرده است که با بالا آمدن دریاها بدتر نیز شده است.

اینجر اندرسن (Inger Andersen)، مدیر اجرایی برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد به خبرگزاری فرانسه گفت:

کاملا بدیهی است که جهان در قرنطینه قرار داشته است. در این مدت شاهد کاهش 7 درصدی میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای نیز بوده‌ایم. اما همچنین می‌دانیم که پاسخ این نیست که باید دنیا را همیشه قرنطینه کنیم و 1.9 میلیارد کودک را از مدرسه رفتن منع کنیم.

او اظهار کرد که گزارش روز چهارشنبه نشان داد که بازیابی سبز در دوران همه‌گیری می‌تواند بخش عظیمی از انتشار گازهای گلخانه‌ای را از بین ببرد و به کند شدن تغییرات آب و هوایی کمک کند.

برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد سال گذشته اعلام کرد که میزان تولید گازهای گلخانه‌ای باید تا سال 2030 سالانه 7.6 درصد کاهش یابد تا هدف بلند پروازانه‌تر از 1.5 درجه سانتیگراد در توافق‌نامه پاریس حفظ شود. در حالی که سال 2020 احتمالاً شاهد کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای کاملاً مطابق با این رقم بوده‌ایم، اما دستیابی به آن در صنعت، بخش سفری و تولید به کاهش بی‌سابقه‌ای نیاز داشت.

کارشناسان از این هراس دارند که مبادا کاهش میزان انتشار کربن و گازهای گلخانه‌ای تقریباً در سال 2021 اجتناب‌ناپذیر باشد. هفته گذشته سازمان ملل متحد گفت که کشورها قصد دارند در سال جاری هر سال 2 درصد تولید سوخت فسیلی را افزایش دهند. برای کم کردن میزان گرم شدن هوا به 1.5 درجه سانتیگراد، گفته شد که تولید نفت، گاز و زغال سنگ باید در هر سال 6 درصد کاهش یابد.

ارزیابی روز چهارشنبه نشان داد که میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای در سال 2019، سالی که دانشمندان هنوز امیدوارند اوج آلودگی سالانه کربن باشد، در 59.1 گیگا تن معادل کربن دی اکسید بود. برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد گفت که این نشان‌دهنده افزایش 2.6 درصدی در مقایسه با سال 2018 است که بیشتر ناشی از افزایش آتش سوزی در جنگل‌ها بوده است.

همه افراد اینچنین اظهار می‌کنند که زمین هنوز در معرض گرم شدن بیش از 3 درجه سانتی‌گراد تا سال 2100 قرار دارد. این افزایش دما ممکن است صدها میلیون نفر را به دلیل طغیان دریا، خرابی محصولات و هوای بسیار گرم مانند خشکسالی و طوفان آواره ‌کند.

اختلاف در انتشار گازهای گلخانه‌ای

طبق این گزارش، کاهش مسافرت‌ها، فعالیت‌های صنعتی و تولید برق در طی همه‌گیر شدن باعث کاهش 7 درصدی انتشار در مقایسه با سال گذشته می‌شود. اما این فقط به کاهش 0.01 درجه سانتیگراد گرم شدن کره زمین تا سال 2050 منجر می‌شود. برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد اظهار داشت که با بازیابی سبز ویروس کرونا، میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای در سال 2030 معادل 44 GT برآورد شده بود این در حالی است که میزان پیش‌بینی شده آن به 59 GT می‌رسد و احتمال 66 درصدی را برای نگه داشتن دمای زمین کمتر از 2 درجه سانتی‌گراد نوید می‌دهد.

این امر به جابه‌جایی‌های گسترده‌ای برای رسیدن به انرژی‌های تجدیدپذیر، پشتیبانی مستقیم از فناوری و زیرساخت‌های انتشار صفر، کاهش کمک‌های مالی سوخت فسیلی، نداشتن نیروگاه جدید تولید زغال‌سنگ و جنگل‌کاری مجدد گسترده احتیاج دارد. با این حال به نظر می‌رسد بهبود در همه‌گیری در حال حاضر از صنایع با آلودگی بالا که قبلاً مشخص شده است، پشتیبانی می‌کند. در حالی که فقط یک چهارم کشورهای G20 سهام خود را به اقدامات کم کربن اختصاص داده‌اند.

این گزارش همچنین نابرابری گسترده در آلودگی کربن را آشکار می‌کند؛ آمار ثروتمندترین کشورها 1 درصد بیش از دو برابر میزان انتشار فقیرترین‌ها کشورها بوده است. برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد گفت که این گروه برای اینکه در راستای اهداف توفق‌نامه پاریس باقی بمانند، باید اثر کربن خود را با ضریب 30 کاهش دهد.

تیم گور (Tim Gore)، رئیس سیاست‌های اقلیمی در آکسفام، اینچنین اظهار کرده است که گزارش روز چهارشنبه نشان داد اگر دولت‌ها به میزان انتشار کربن کشورهای ثروتمند بی‌توجه باشند، در آن صورت حذف کردن شکاف تولید گازهای گلخانه‌ای از نظر عملی و سیاسی غیرممکن خواهد بود.

اسکرول به بالا
TCH