زارع‌پور در خصوص فیلترینگ: ما تصمیم‌گیرنده نیستیم / خسارت کسب‌ و‌ کارها بر عهده اغتشاشگران است

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات روز گذشته در حاشیه جلسه هیات دولت به میان خبرنگاران آمد و پایان محدودیت‌های اعمال شده را بنا بر تشخیص مراجع ذی‌صلاح دانست.

وزیر ارتباطات در جمع خبرنگاران گفت: ما تلاش خود را می‌کنیم تا کسب‌و‌کارها آسیب نبینند، به همین دلیل ظرفیت لازم برای پلتفرم‌ها و سکوهای داخلی فراهم کردیم تا مردم برای برقراری ارتباط خود با مشکل مواجه نشوند.

وی همچنین اعلام کرد که بسیاری از کسب‌و‌کارهای فیزیکی در این مدت آسیب دیده‌اند و خساراتی که به آن‌ها وارد شده بر عهده کسانی است که اغتشاش و آشوب می‌کنند.

زارع‌پور در ادامه سخنان خود، تصریح کرد که تشخیص این که فیلترینگ برای یک پلتفرم دائمی باشد یا موقت، به عهده همان مراجع ذی‌صلاح است که به ما ابلاغ کردند.

وزیر ارتباطات در پاسخ به سوال یک خبرنگار در خصوص امکان دسترسی کاربران به اینترنت ماهواره‌ای شرکت استارلینک گفت: اهداف آن‌ها روشن است، آمریکایی‌ها در 40 سال گذشته هرگز به دنبال منافع جمهوری اسلامی ایران نبوده‌اند، آن‌ها از هیچ اقدامی برای ضربه زدن به مردم فروگذار نکرده‌اند و این اقدام هم در همین راستا است.

شرایط همکاری با اینترنت ماهواره‌ای استارلینک

وی اظهار داشت: اگر هر اپراتور اینترنت ماهواره‌ای بر اساس قواعد بین‌المللی ماهواره‌ای بخواهد قوانین سرزمینی یک کشور را به رسمیت بشناسد، ما دستش را به گرمی می‌فشاریم. زیرا هموطنانی که در مناطق کوهستانی ساکن هستند، به اینترنت دسترسی ندارند و می‌توانند از این شرایط استفاده کنند.

در خصوص فیلترینگ ما تصمیم‌گیرنده نیستیم

وزیر ارتباطات در پاسخ به سوالی در خصوص دائمی بودن فیلترینگ اینستاگرام اعلام کرد که شورای عالی فضای مجازی در این مدت جلسه‌ای نداشته و تصمیمی در این مورد گرفته نشده است. وی تاکید کرد که وزارت ارتباطات تنها یک رای از 13 رای کمیته تعیین مصادیق مجرمانه را برعهده دارد و تصمیم‌گیرنده نهایی نیست.

محدودیت‌ها ارتباطی به طرح صیانت ندارد

وی همچنین اظهار داشت که محدودیت‌های اعمال شده بر اساس شرایط فعلی کشور است و ارتباطی با طرح صیانت ندارد.

بر روی شبکه‌های اجتماعی خارجی سرمایه‌گذاری نکنید

عیسی زارع‌پور در مورد کسب‌و‌کارهای اینترنتی متضرر در روزهای اخیر گفت: پیشنهاد من به عنوان یک کارشناس این است که در خصوص کسب‌و‌کارها در فضاهایی که پایبند به قوانین کشور جمهوری اسلامی ایران نیست، سرمایه‌گذاری نکنند. هرچند که اگر مجدد باز شود، باز هم ممکن است با محدودیت‌هایی مواجه شوند.

پیام‌رسان‌های داخلی با نمونه‌های خارجی رقابت می‌کند

وزیر ارتباطات و فناوری ارتباطات درخصوص وضعیت پیام‌رسان‌های داخلی توضیح داد ما شبانه‌روز در حال تلاش هستیم که در فضاهای مجازی داخلی ظرفیت فنی لازم برای فعالیت را فراهم کنیم و امروز محیط خوبی در این فضاها وجود دارد که با پیام‌رسان‌های خارجی رقابت می‌کنند.

زارع‌پور در خصوص مشکلات پلتفرم‌های داخلی در این روزها گفت: پلتفرم‌های داخلی با حجم زیادی از درخواست‌ها مواجه شده است و از امروز افزایش کیفیت و سرعت پیام‌رسان‌های داخلی به مرور افزایش پیدا خواهد کرد و قابلیت‌های جدید به آنها افزوده خواهد شد و مردم می‌توانند به راحتی از آن‌ها استفاده کنند.

 

اسکرول به بالا
TCH