هواوی: به بازی بازگشته‌ایم؛ دیگر آرامشی برای سامسونگ و اپل باقی نخواهیم گذاشت!

شرکت مطرح هواوی که چند سالی است در صنعت تولید قطعات و گوشی‌ هوشمند از طرف ایالت متحده آمریکا تحریم شده است، از سال 2018 اعلام کرده بود که قصد دارد روی سیستم‌عاملی مستقل از خدمات گوگل کار کند و آن را جایگزین اندروید کند.

دلیل تحریم‌ این شرکت توسط ایالت متحده در آن زمان، نقض قوانینی بود که آمریکا تعیین می‌کرد. یکی از این موارد، فروش تجهیزات به کره شمالی و ایران بود؛ ایالت متحده نیز نام هواوی را در لیست نهادهای تحریم‌شده قرار داد.

در آن زمان، رییس جمهور آمریکا، دونالد ترامپ بود؛ او نام ZTE و هواوی را از این لیست حذف کرد، ولی دوباره یک سال بعد نام این شرکت به لیست اضافه می‌شود. آگوست 2019 بود که بالاخره سیستم‌عامل محبوب، هواوی هارمونی‌او‌اس، معرفی شد. این سیستم‌عامل با انواع دستگاه‌ها مانند گوشی‌ هوشمند، بلندگوهای هوشمند، خودرو، کامپیوتر، ساعت‌های هوشمند و تبلت‌ سازگار است.

شرکت چینی مذکور، گوشی میت 50 خود را با همین سیستم‌عامل وارد بازار کرد و اکنون نیز روی بیش از 320 میلیون گوشی در حال اجرا است. هواوی موفق شد در جایگاه سومین سیستم‌عامل بزرگ موبایل در جهان پس از اندروید و iOS با رشد سالانه 113 درصد قرار بگیرد.

این شرکت با راه‌اندازی فروشگاه اپلیکیشن اپ‌گالری خود نیز پس از گوگل‌پلی و اپ‌استور، سومین فروشگاه بزرگ در جهان محسوب می‌شود و به بیش از 580 میلیون کاربر در ماه خدمات ارائه می‌کند. با اینکه هواوی در لیست شرکت‌های تحریم‌شده آمریکا قرار دارد، ولی با این وجود توانست در تولید گوشی‌ P50 و میت 50 جدید خود مجوز استفاده از چیپست‌های اسنپدراگون را دریافت کند که تنها با سیگنال‌های 4G کار می‌کند.

نکته بسیار جالب این است که طبق اطلاعاتی که منتشر شده است، هواوی درخواستی برای ثبت پتنت خود مبنی بر تولید دستگاه‌های پیشرفته لیتوگرافی فرابنفش ارائه کرده است؛ اگر این شرکت مجوز ساخت این فناوری را بدست آورد، احتمال اینکه بتواند دوباره به تراشه‌های پیشرفته 5G دسترسی پیدا کند، زیاد است.

البته هنوز این مجوز از سوی اداره مالکیت پتنت چین به این شرکت اعطا نشده است و مشخص هم نیست که بتواند این تکنولوژی را تولید کند. تنها شرکتی که توانست به این فناوری دست پیدا کند، شرکت هلندی ASML است. این کمپانی در سال 2016، به این مجوز دست پیدا کرد. هواوی اعتقاد دارد که می‌تواند با استفاده از ویفرهای الکترونیکی نوری، چیزی بهتر از لیتوگرافی تولید کند.

اگر هواوی بتواند مجوز تولید این فناوری را کسب کند، کمک بزرگی به کارخانه‌های تولید تراشه در چین خواهد کرد. با این امر می‌تواند به هدف خود مبنی بر خودکفا شدن در صنعت تراشه‌های نیمه‌هادی نیز نزدیک شود. مزیت دیگر ثبت این پتنت برای هواوی دسترسی به فناوری 5G به صورت یک ویژگی اختصاصی در گوشی‌های خود خواهد بود.

هواوی گفته است که سامسونگ و اپل باید نگران باشند، چرا که این شرکت قصد دارد با تولید تراشه‌ و فناوری پیشرفته لیتوگرافی فرابنفش به بازی بازگردد. البته باید کمی صبر کنیم تا این شرکت بتواند مجوز تولید این تکنولوژی را کسب کند.

1 در مورد “هواوی: به بازی بازگشته‌ایم؛ دیگر آرامشی برای سامسونگ و اپل باقی نخواهیم گذاشت!”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH